Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Taber sig og gråt øje?

Startet af NannaMB, 25. Juli 2010, kl. 11:56

NannaMB

Hejsa allesammen.

Jeg har en ældre ilder på 5 år nu.
Han her de sidste måneder, har tabt sig alt for meget og det ene af hans øjne er blevet helt gråt.
Han er også så småt ved at blive blind.

Har det vildt dårligt med det, da han er verdens dejligste ilder.
Men nu har jeg taget den hårde beslutning om at få ham aflivet i dag.   :'(

mette11

Det med øjet kunne tyde på grå stær. Det er ikke alvorligt for en ilder, men det er bedst at få det tjekket af en øjen-dyrlæge, så man ved det. Jeg har selv en med grå stær på det ene øje og han er på ingen måder påvirket af det. At blive blind er slet ikke så slemt for en ilder som vi forestiller os (har jeg fået at vide af en dyre-øjen-ekspert).

Mht. vægten ville jeg nok også være mere bekymret. Hvad vejer han?? Hvordan har han det ellers?? Varmen kan jo få ildere til at tabe sig (alle mine har tabt sig her i varmen og været sløve). Leger han? Er han nysgerrig og glad? Spiser og drikker han? Går han på toilettet normalt?
Hvis det var min ilder, så ville jeg få ham undersøgt inden jeg aflivede ham, så jeg vidste hvad der var galt og dermed kunne træffe en sikker beslutning. Der kan jo være mange grunde til at en ilder taber sig, men de fleste er nok desværre alvorlige.

Mustela

Hej Nanna.
Måske skyldes hans vægttab pelsskifte. Jeg har os en dreng der er langt nede i vægt, men så længe hans indtag af mad/vand er fint og han er glad(leger) osv, så er jeg ikke så nervøs. Mht hans grå/matte hornhinde, så er det vel også set hos ældre ildere at de får grå/grøn stær med alderen. Og fordi synet ikke er optimalt, betyder vel ikke at han ikke at han skal aflives. Måske skulle du få ham tilset af en dyrlæge i dag ell i morgen(med forstand på ildere), og så vente med beslutningen om aflivning til derefter?
Leger, spiser og drikker han? og er hans afføring normal? Er hans slimhinder i øjnene/tandkød blege? 

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

NannaMB

Hans normal vægt ligger på mellem 3 kg og 2½. Hvor det ser fornuftigt ud.

Han er helt nede og veje 800 gr i dag.
Han er meget mager.
Han sover hele tiden og kommer ikke op når han ser en mere.

Er privat venner med en dyrelæge, hun mener det er kræft, især grundet hans alder.

mette11

Ok, det vægttab er godt nok ekstremt!!  :S Det lyder virkelig ikke godt...
Men selvom du er ven med en dyrlæge, er det jo ikke sikkert at han/hun er ekspert i ildere. Ildere er jo anderledes end katte, hunde og andre smådyr og dyrlæger lærer ikke ret meget om ildere på studiet, så hvis de ikke selv opsøger viden og lærer sig om ildere, så ved de desværre meget lidt...jeg synes stadig du skal få en ilderkyndig dyrlæge til at kigge på ham inden du afliver ham, da det jo selvom han er gammel, kan være noget som kan helbredes (fex. en form for orm, allergi osv.). Jeg er ikke selv kompetent nok til at komme med andet end gæt desværre,  så synes jeg du skal få ham undersøgt.

Julbert

Jeg skal heller ikke gøre mig klog på noget, men umiddelbart, så synes jeg da også du skulle få ham undersøgt godt og grundigt inden aflivning kommer på tale.

NannaMB

Jeg ved det godt, men det som er problemet er at det faktisk er min brors ilder og han gider ikke ofre dyrelæge regning til det.
Og min bror vil ikke have han skal igennem mere grundet hans alder.
Han er både vaccineret og fået ormekur inden for det sidste ½ år. Så det er ikke orm ihvertfald.

Charlotte

Hvis din bror ikke vil bruge penge på en dyrlæge, så skal han ikke have dyr! Hvor gammel er han? Hvis han er under 18 år er det dine forældres ansvar at tage dyret til dyrlæge.

Jeg har en hun på 6 år der tabte sig og blev tynd da hun var ca 4 år. Jeg gik til dyrlæge med hende men hun fejlede ikke noget. Det var "bare" pga alderen. Nu er hun 6 år og sover også mere. Men sålænge hun ikke fejler noget, så får hun lov at leve og nyde livet.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Julbert

Ellers kan det være der er andre der kunne være interesseret i ham - for hvis alternativet er han alligevel bliver aflivet - endda uden seriøs undersøgelse, så kan din bror da lige så godt give ham væk hvis der var nogen der tilfældigvis havde interesse og lyst til at bruge penge til at få ham undersøgt.. ved godt den måske ikke er så sandsynlig, men alligevel.. boede du i nærheden af mig, var det da i hvert fald noget jeg kunne overveje (hvis jeg da bare kunne få lov af min stædige kæreste). Men du skrev du havde taget beslutningen om han skulle aflives - er han blevet det så?

rikki

Om jag hade haft en iller som tappat i vikt från 3kg till 800g under några månaders tid så hade den illern varit hos
veterinären för undersökning för länge sedan!
Låter ju som om han fått självdö.
Ulrika: Snuffe, Oliver, Nalle, Molly, Guinevere, Alma, Alea, Misool, Freddie, Molle och Tango
http://sites.google.com/site/chillzoneschinchillor/
http://molly2010.chill-zones.se/#home

Anne

jeg synes godt nok det ville være bedre med en human aflivning end at han skal dø en langsom død fordi ingen vil gøre noget for ham. Men jeg er altså også af den holdning at man ikke skal have dyr hvis ikke man gider gå til dyrlæge!
Når man skafferb et dyr så VED man at det kan komme til at koste penge, og det må man simpelthen bare acceptere, og ellers så må man lade være med at anskaffe sig dyret.

Men du skriver jo også at du har en ilder som taber sig, hvilket vil sige at du på ety plan føler han er din. Bare fordi din bror har købt ham i sin tid betyder det vel ikke at du ikke må ofre pengene på en dyrlæge for ham.

Julbert

Anne - Ved ikke om det var mit indlæg du hentyder til, men jeg snakker ingen langsom død her.. det er selvfølgelig noget der skulle ske inden for de næste par dage - med at give ham væk altså - for hvis han alligevel sidder i et bur eller udenfor et bur, det er egentlig ligemeget, fordi de ikke vil bruge penge på en undersøgelse, så kan de ligeså godt bruge den samme tid på at finde nogen der måske vil kunne få ham - ellers så er min mening da, at det i hvert fald, at det gælder om at få r.... op fra sofaen og få ham til den dyrlæge med det samme, for det er da synd hvis han skal være skidt og specielt hvis han faktisk kan behandles og blive en frisk og legesyg ilder igen  :)

Anne

Julbert

NannaMB

Først og fremmest er min bror 22 år.

Han blev aflivet i går aftes af min bror selv da han er jæger. Han led ikke og han sov.

Det gik nemlig helt galt i går han kunne knapt gå eller bevæge sig, hele bagpartiet hang på ham.

Jeg syntes heller ikke at han skulle andre steder hen da han har haft et hårdt liv for 1 år siden redede vi ham fra døden også.
Så vi vidste godt det kom lige pludeselig. Det var det bedste for ham, han mistede livslysten, og gad ikke lege mere, han lå bare og sov hele tiden.  Og han var blind.

Jeg syntes det var den bedste løsning for han for han ikke led, hverken på den ene eller anden måde.

Han blev pænt begravet og fik en afskedsblomst.