Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Ilder hoste/nys og kløe?

Startet af Kristine, 25. Juli 2010, kl. 12:20

Kristine

Hej! Jeg har en skøn lille hvalp :) Men synes han er begyndt at klø sig rigtig meget, men han har ikke lopper?
Og så nogle gange når han ligger og putter så nyser han eller hoster ( Ved ikke hvilke af slagsen det er )
Vågnede i går kl. 3 om natten ved at han hostede rigtig meget.. Jeg sprang bare op af sengen og tændte lysen og åbnede skuffen til reolen hvor han plejer at putte sove, for var bange for at han blev kvalt i noget.. det lød nemlig ret højt og voldsomt :S blev helt bange.. men lige så snart jeg kiggede ned til ham.. holdte det op.. jeg nussede ham lidt og der skete ikke mere.. det var dog det mest voldsomme.. men nu går han rundt bare engang i mellem og fnyser.. Bliver helt nervøs og har overvejet at få ham til dyrelægen for et sundhedstjek for en sikkerheds skyld.. Men han er overhovedet ikke træt, eller slatten.. han er helt frisk som han plejer at være og legesyg.. så et er ikke fordi at han virker syg? Er lidt bekymret om han muligvis er allergisk over for noget, eller det er hans mad.. han har dog ikke forstoppelse, han går på toilettet helt normalt og ingen tegn på at det er smertefuldt eller der er problemer :)

Vil rigtig godt høre jeres mening :) hilsen den bekymrede mor.. hehe

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

Julie

Ildere klør sig generelt meget uden at der er noget i vejen. Er de ved at skifte pels klør de sig endnu mere. Det er også normalt at ildere engang imellem hoster og nyser, hvis snuden bliver generet af f.eks. støv eller de får hår i halsen.

Kristine

okay :) Ja har godt været inde og læse lidt.. blev jo helt bekymret..
men det lød bare slemt den ene gang.. det var virkelig højt og længe.. vågnede af det og fik et chok og var bange for at han var ved at blive kvalt for det lød næsten sådan :S

mette11

En af mine ildere har det med at stikke næsten ned i løs jord og dermed få en masse jord i næsen og så sidde og nyse og fnyse et stykke tid...for derefter at gøre det samme igen!! Det kan lyde meget voldsomt, men det er det sjældent...
Synes dog det er fedt at du er så opmærksom på det og undersøger det... :dans:

Barky

Heheh... En af mine pasningsildere i øjeblikket vækkede mig igår aftes (da jeg tog min aftenlur - ingen kommentarer om at jeg er blevet gammel!) ved en slags mellemting mellem nys og host. Men den HYLEDE som en ulv 3-5 gange i træk. En rustent hyl, men stadig..

Tror du at jeg blev nervøs!? Jeg hev hende ud af buret og tjekkede hende igennem fra top til tå. Intet at mærke eller se. Hun syns bare at jeg var træls. Og lagde sig så til at sove igen... Så kunne min store kat ellers ligge skræmt under sengen for "den farlige hund i stuen" og jeg kunne sidde og stirre på den sovende og tilsyneladende helt raske ilder...

Hvis han nu hoster pga pelsskifte - så kan du bruge en smule olie eller kattemalt som får hårene til at glide nemmere igennem systemet. Med lad være med at overdosere - det får nemlig også alt foderet til at glide nemmere igennem, og så får ilderen ikke optaget ret meget af næringen.. ;)
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Kristine

Han snuser også til jord og vand og nyser så.. og ja.. så gør han det om og om igen :P haha

Jamen jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har været så hurtig ude af fjerene, jeg farede op, tændte lyset og kiggede ned til ham.. tror mere at det var mig som gav ham et chok.. han lå bare og stirrede op på mig som om han tænkte '' Hvad?'' og der hostede han heller ikke og nussede ham lige lidt på hovedet og der blev jeg rolig igen :)

For synes virkelig det lød voldsomt, det var virkelig højt og mange gange.. 10-15 gange tror jeg.. eller nu ved jeg ikke om jeg overdriver :P hehe er måske lidt pylret, men der skal bare ikke ske min lille guld klump noget.. men det lød som om der var noget der sad galt i halsen.. ville ikke have videt hvad jeg skulle have gjort hvis der var? lave mini første hjælp på ham.. haha

Det lyder som en meget god idé :) Der står vel en brugs vejledning bag på det hvis det endelig er? Ville være synd hvis han gik rundt og fik diarre og dehydrerede og blev mager og syg hvis jeg kommer til at give ham for meget :(

Kristine

Jamen Mette! Han er jo min lille baby! :D Hehe
og han er virkelig min første priotet og vil gøre alt for den lille har det godt.. så skulle lige sikre mig at det ikke var noget alvorligt.. men han har ikke rigtigt hostet eller nyst siden :) slet ikke så meget.. kun 1 gang imellem.. Men jeg blev da lidt skræmt og var også inde og slå sygdomme op og jeg skal komme efter dig :P Men ja.. bare mig der er lidt pylret :) Hehe