Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

KØB AF ILDER?

Startet af SilviaMøller, 15. August 2010, kl. 18:33

SilviaMøller

Hej,
jeg er helt ny her og er lige blevet medlem nu.
Men jeg er meget interresseret i ildere, og har læst meget om dem,.
Jeg er virkelig forelsket og vil meget gerne have en .
Jeg har en lille hund og en kanin.
Men hvad for nogle ildere er mest kælne?
Hunner eller hanner.?
Skal jeg købe en unge, eller en voksen, eller en i dyrehandleren?.

- Silvia

Fuske

ingen dyrehandel ilder ;) ofte aner du intet om afstamning eller gen sammensætning eller om der af opdrætteren er brugt ildere der er disponerede for cancer døvhed eller andet skidtmas. samtidig  er din livline i form af sælger begrænset til en standart svada som ofte indeholder fejlagtige  informationer

Find en opdrætter med stamtavler på dyrene (der er nogen herinde og du kan finde flere rundt om på nettet vedat google) en opdrætter kan rådgive og parrre dig med den ilder der vil passe til dit hjemog har muligheden for at fortælle dig om alle ulemperne ved at have ilder for der ER ulemper og inden køb erdet gdt at gøre sig selv klart om man kan leve med disse

i forhold til direkte rådgivning vil jeg lade demere erfarne rotter om den del da jeg selv er relativ ny udi ilderverdenen og min viden nok mere er teoretisk end praktisk lige nu

vil dog slutte af med at sige at hvis man vil have en ilder så skal man have  mindst to både for egen og ilderens skyld. Quark var eneilder i starten og aktiveringen af ham var noget mere udfordrende end nu hvor han har fået Frida at lege med.. samtidig er tendensen tilbid blevet meget mindre på ufttlig kort tid
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

rikki

Har du kanin måste du se till att kaninen och illern ALDRIG träffas.
Illern är rovdjur och äter kaniner.
Ulrika: Snuffe, Oliver, Nalle, Molly, Guinevere, Alma, Alea, Misool, Freddie, Molle och Tango
http://sites.google.com/site/chillzoneschinchillor/
http://molly2010.chill-zones.se/#home

Charlotte

Velkommen hertil.  :)

Jeg synes det er rigtig godt du kommer herind og søger info inden du går ud og køber en.  :)  Hvis du ikke kender nogen der har ilder, så vil jeg anbefale at du tager ud og besøger nogen i nærheden der har en (eller flere). Du kan helt sikkert finde nogle herfra som vil have selskab så du kan møde en ilder irl og se om det overhovedet er et dyr for dig. De er en del mere krævende end din kanin. Jeg vil iøvrigt anbefale at du sætter din kanin i et rum hvor ilderen ikke har adgang til plus at tage din hund med ud og møde ildere. Det er jo heller ikke sikkert at den vil finde sig i en ilder. Og da en ilder skal en del ud af buret hver dag, vil det være synd hvis din hund skal være lukket inde imens.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Anne

Velkommen til. Jeg er enig med de andre mht kaninen.

Derudover så overvej om du vil have en hvalp eller voksen. De fleste hvalpe er mulige for begyndere, men mange voksne er nemmere (ingen regel uden undtagelse) og ildere knytter sig ligemeget til deres ejere uanset alder, selv om personlighed hos ilder og ejer jo kan variere noget.

Lad være med at købe i dyrehandel. Find i stedet en privat der har hvalpe eller find nogle søde voksne der mangler et godt hjem. Som sagt, voksne ER altså nemmere. man får alle glæderne og under halvdelen af besværet i langt de fleste tilfælde.

Du kan godt starte med kun at have en, for lige at vende dig til det og komme ind i det, men de har helt sikkert bedst af at være 2. Vil du kun have en så skal du finde en ældre ildere (eller i hvert fald voksen) som ikke kan med andre ildere og fungerer bedst alene. De findes, men ildere er sociale dyr og elsker at lege og sove med artsfæller. Du kan dog godt skaffe nr 2 lidt hen af vejen, eller du kan finde et voksent par der allerede kan sammen for at slippe for besværlige sammenførsler.

2 hvalpe vil jeg ikek anbefale på en gang til en begynder da det kan ende med at blive mere træls end sjovt for alle parter.

Mht køn så lad være med at vælge efter køn. Vælg i stedet efter personlighed og kemi mellem dig og dyret (eller dyrene)

Hannerne er generelt større end tæverne og kan lugte meget i brunst hvis man holder dem virile. Tæverne kan ikek selvgå ud af løbetid, så det er en fordel at sterilisere dem (nogle vælger implantat) for ellers skal man sørge for at få dem ud af løbetid 1-4 gange om året og højest sandsynligt bliver de skøre og kuldrede hver gang.

Namilla

Helt enig med de andre. Kaninen skal stå i et andet rum, det er ikke nok bare at sætte den højt oppe, for ilderen vil kunne lugte den, og vil gøre alt for at komme til den (og det vil altså ende med at kaninen bliver mad for ilderen). Ilderen vil helt sikkert kunne lugte kaninen, selvom den står i et andet rum, men den vil nok vænne sig til, med tiden, at den ikke kan komme ind til den spændende lugt... Kaninen ville i øvrigt også blive stresset over lugten af ilderen, hvis den skulle stå i samme rum. De vil IKKE kunne lære at kunne sammen...
Nogle racer af hunde har nok sværere ved at lære at acceptere ildere, end andre. Er din hund en terrier, så kan det være sværere, de er avlet gennem historien til at jagte rotter...og det kan komme op i dem, når de møder en ilder...
Derfor synes jeg første skridt på vejen er, at du finder ud af, om din hund kan med ildere... Vi har set det så mange gange, at folk ikke undersøger det først, og det ender altid med at være ilderen der må flytte...
Så skal du jo også finde ud af, om du har tid til en ilder...den kræver mere tid, end både din hund og din kanin til sammen (og du skal jo stadig have tid til dine andre dyr)...

Eliza

Vil lige tilføje at det bestemt ikke er alle ildere der vil kæle og nusse..
Du er velkommen til at besøge mig hvis du vil møde ildere og høre lidt om dem. Har fire meget forskellige dyr, hvor den ene er en hvalp, så du også kan se hvordan sådan en er  :)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.