Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Stakkels Holger

Startet af Mustela, 28. August 2010, kl. 11:13

Mustela

Opdagede en hævelse på poteoverfladen(håndryggen/håndledet på mennesker) på min lille dreng i mandags. Han hoppede rundt, legede, gravede osv som han plejer, så der var ingen smerter forbundet med dette. Jeg tænkte at jeg lige ville se tiden an, men blev så enig med mig selv om jeg hellere lige måtte ringe til dyrlægen, hvis nu det måske var en tumor. Dog intet der tydede på, da den er hård som en knogle. Jeg tænkte det måske kunne være et brud, og derfor den hævelse....
Vi har så været hos dyrlægen, og det tyder på et brud og derfor denne hævelse. Er det ikke et brud, kan det være knoglecancer. Vi talte ryntgen, for at afkræfte knoglecancer. Men hvis hævelsen ikke fortager sig, hvis ikke det er et brud, så er mulighederne pga tumorens placering(hvis den er ondartet) at ambuterer benet........... Kan en ilder få et godt liv, uden problemer med ryg osv, hvis den får fjernet et forben? (Holger er 2år, født 09.juli.2008) Jeg har kun hørt om et tilfælde, og den ilder døde vidst kort efter!!!

Hvad ville I gøre i sådan en situation, hvis I skulle tage valget omkring ambutering af et ben??

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

FerretParadise

Åh nej altså, det lyder bestemt ikke godt. Ja stakkels Holger. :(

Mit svar på dit spørgsmål er, at jeg personligt ikke ville ambuterer hans ben. Jeg har set en ilder med et ambuteret ben, det var godt nok et bagben, men i min verden havde den ilder ikke et godt og værdigt liv.
Og det tror jeg heller ikke, at Holger ville få, hvis han skulle ha ambuteret sit ene forben. :(
Ann Hillerslev.

Mustela

Citat fra: FerretParadise Dato 28. August 2010, kl. 11:22
Åh nej altså, det lyder bestemt ikke godt. Ja stakkels Holger. :(

Mit svar på dit spørgsmål er, at jeg personligt ikke ville ambuterer hans ben. Jeg har set en ilder med et ambuteret ben, det var godt nok et bagben, men i min verden havde den ilder ikke et godt og værdigt liv.
Og det tror jeg heller ikke, at Holger ville få, hvis han skulle ha ambuteret sit ene forben. :(

Nej, det er nemlig også min tanke. Så ville jeg hellere lade ham have det godt, så længe han er smertefri.. For han er da i hvertfald ikke påvirket nu, så glad som han er :) Men dyr er jo desværre rigtig gode til at skjule smerter...

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

lille_jill

åh nej, stakkels lille Holger :(

Lena og Peter

hvor trist...  :(  Vi krydser fingre for at Holger snart er frisk igen uden hævelse..

mette11

Stakkels Holger...men det er da virkelig godt at han ikke er generet af det.

Jeg tror helt ærligt heller ikke at jeg ville vælge at amputere et forben, men jeg må indrømme at jeg faktisk ikke ved hvad jeg ville gøre hvis det var mig...for man holder jo af sine dyr og vil afprøve alt for at de kan få et godt liv...den er virkelig svær, for jeg kender også kun til et tilfælde i Dk med en ilder som fik amputeret benet og ja, han måtte aflives kort efter, dog pga. noget helt andet. Jeg aner ikke om det at en ilder mangler et ben, kun er en kort tilvænningsperiode for dem (for det ville jo være til at leve med nu når han er så ung), eller om det rent faktisk er noget som vil gå ind og påvirke deres livskvalitet resten af livet (for det ville jo virkelig ikke være rart)...

Det er selvfølgelig ikke godt, hvis det er pga. et brud, men det er da klart at foretrække frem for kræft. For et brud vil jo vokse sammen igen (måske er det allerede vokset sammen), og selvom der nok komme noget arvæv, så er det jo ikke noget som vil genere hans hverdag bagefter.

Jeg tror at hvis han havde ondt, så ville han trække på benet når han gik/løb, eller i hvert fald bevæge sig mindre end normalt...jeg krydser fingre for at han ikke har knoglekræft og du derfor aldrig vil skulle træffe et så svært valg på hans vegne...

Shamua

Men hvis det er på poten hævelsen er, er det så ikke kun den der skal amputeres, eller er det hele benet?

Jeg kender en ilder der mangler en fod, dog på bagbenet! Hun går underligt, men ellers har er det ikke nogen gene for hende. Hun leger og løber rundt som en ilder nu gør.
Men ja, det er en svær beslutning som jeg slet ikke kan og vil fortælle hvad jeg ville gøre i din situation, for den er dælme svær.  >:|

Men håber da at det "bare" er et brud. Krydser fingre.

Vh. Marianne

Amazing Ferret

Jeg krydser fingre for Holger

Mustela

Mange tak for jeres svar, og jeres "god bedring" til Holger.

Jeg håber det er et brud, og hvis den hævelse måske er arvæv, så er han i hvertfald ikke generet af den, hvad jo er godt.
Jeg tænker lidt, pga længden på en ilders ryg, at den kunne bliver rigtig påvirket, måske både med smerter i ryg/ben, da belastningen bliver forkert. Men når man så tænker på hunde(dog ikke gravhund)/katte, som jo sagtens kan undværer et ben.
Hvis det kommer så vidt, så vil jeg nok undersøge andre tilfælde, nok i USA, da de ofte anvender ekstrem kirugi, og ud fra det beslutte om der er gode nok ods for ham, for ellers skal han ikke gennemgå en sådan operation. Så skal han bare have et dejligt liv, uden smerter, med benet, så længe det varer. -han kan forhåbentlig sagtens leve længe...
Mht om det er poten eller hele benet, så ved jeg faktisk ikke om man bare kan nøjes med poten? -tænker lidt at når det ikke er medfødt, så ville benet uden fod nok ikke fungere optimalt i form af smerter. En "knoglestump" er jo et ekstremt ømt område. Syntes ofte at det mest optimale er hele benet, op til albuen, i hvertfald på hund/kat.
Men syntes godt nok det er en svær beslutning, som jeg håber jeg ikke behøver at tage stilling til...

Men jeg glæder mig over hvor glad han er, og at han stadig er den af mine ildere der laver mest ballade, og altid er frisk på at vælte hele hytten <3 <3 <3 Det er vel også et godt tegn...?!!

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

KariN

Krydser fingre for at det "bare" er et brud han har fået.

Om jeg ville amputere? det ved jeg faktisk ikke, jeg ville, som du også selv skriver undersøge Alt om det og derefter tage stilling til det. For ja på et eller andet punkt ville han jo skulle leve med det handicap også overfor andre ildere, og han ville måske være generet af det? men jeg aner ikke hvad jeg ville gøre hvis det kom så vidt..

Og ja at han stadig er glad, frisk og legesyg ville jeg tage som et rigtig godt tegn :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Anne

Jeg kender en ilder med 3 ben, men det er et bagben den mangler. Den klarer sig faktisk helt fint, men jeg tror altså at forbenene er vigtigere for dem end et bagben, og den her fik amputeret benet allerede før den kunne gå.

jeg ved ikke hvad jeg ville gøre, men jeg håber virkelig for dig at amputering ikke bliver aktuelt.

lussingen

Jeg krydser fingre for Holger. Lad os håbe det "bare" er et brud! :)
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

AlisVolatPropiis

Krydser for Holger, dt er simpelthen for forfærdelig en beslutning at skulle tage, en jeg ikke engang ville ønske for min værste fjende. Føler med dig og håber det bare er noget arvæv efter brækket tå...

Sølvsten

Åh nej Rigtig god bedring til Holger

Mustela

Mange tak alle sammen ;)

En lille opdatering: Holger er stadig fræk, glad, spiser/drikker, graver(måske der kan findes noget godt i sofa/chaiseloung, hvis man er ihverdig nok) Så han er, til min store glæde, som han plejer at være :) Så der er ingen gener/smerter forbundet med det :) :) :) :)

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior