Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Smertestillende?

Startet af Eliza, 6. September 2010, kl. 12:10

Eliza

Vil høre om nogen af jer har god erfaring med smertestillende til ilder?

Min dyrlæge snakkede om noget der hedder Metakamp (staves) men det må vist kun gives tre dage til ilder. Hun vil så lige undersøge det, men tænkte jeg lige ville høre jer..
Det er til min dreng som der er et eller andet galt med, men vi kan ikke finde ud af hvad. Blodprøverne viste intet unormalt, hun kan intet forkert mærke i ham og implantat har ikke rigtig virket.
Som en sidste løsning ville vi prøve at give smertestillende og se om det ændrede noget, men det er lige hvad det skal være..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

Jeg tror altså det var metacam jeg gav til puk hver anden dag i den sidste del af hendes liv. Hun havde gigt (ikke det hun døde af jo), og da hun fik smertestillende samt fiskeolie så livede hun helt op som en ung ilder igen. hun fik det vel hver anden dag i knap et halvt år i en lille dosis og jeg så ingen bivirkninger. Jeg er dog ikke 100% sikekr på at det var metacam men jeg mener det.

Eliza

ok det lyder jo meget godt at man kan gi det i længere tid, hvis det altså virker  :o
Du har ik mulighed for at finde ud af om det var det du brugte?

Anne

jeg er 90% sikker men jeg vil rydde mine papirer igennem når jeg kommer hjem. jeg mener dog at det var det fordi jeg kan huske jeg undersøgte om produktet og fandt ud af at det var noget man nogle gange gav i forbindelse med operationer

FerretParadise

Jeg har tidligere givet Metacam i en længere periode, og det har der aldrig været problemer med.
Ann Hillerslev.

Eliza

Det med at det bliver brugt ved operationer var også det dyrlægen sagde, men der sagde hun at man kun ga det tre dage og hun ville bare lige være sikker på de godt måtte få det i længere tid inden jeg begyndte at give det  :)
Er der nogen bivirkninger som i kender?

FerretParadise

Jeg har ikke oplevet nogen bivirkninger, og jeg har givet det i op til 6-7 mdr.
Ann Hillerslev.

Eliza

okay.. så er det jo det vi må prøve og se om han får det bedre.. krydser fingre..

Stephanie

Jeg mener at have hørt at det med at ildere kun må få 3 dage er fordi det præparat kun er testet på ildere i 3 dage hos producent

Men derfor kan de vel godt få længere. Producent garanterer vel bare ikke for evt bivirkninger ved længere brug.

Men som sagt er det bare hvad jeg mener jeg fik at vide da jeg skulle give det til en af mine, men kan godt være at jeg husker helt forkert. Mon hukommelse er ikke lige helt tiptop i øjeblikket  :)

Stephanie

Hmm... det er nok bare mig der husker helt helt forkert mht til årsagen til at der siges at man kun må give det 3 dage, jeg har ihvertfald ikke kunne finde noget om det på nettet. Jeg kunne ikke rigtig finde noget på nettet ang Metacam og ildere, andet en lidt fra forums, alt hvad jeg kunne finde var om andre dyr, så jeg har taget dem der vedrørte katte, da de vel størrelses mæssig rammer ildere bedre end hunde, grise og heste.

Mht om der er bivirkninger, så har jeg fundet lidt med bivirkninger, men som sagt det er på katte det er brugt. (Den ene gang jeg har prøvet det var der ikke bivirkninger i de 3 dage jeg brugte det, tværtimod havde jeg en friskere ildere end jeg længe havde haft)

Bivirkninger kan bl.a være kvalme, opkastning, nyreproblemer osv,

Her er link til bl.a bivirkninger og der står også hvilke ting dyret ikke må lide af hvis man vil give dette præparat.
http://www.vetgb.com/vetgb_pdfs/metacamc_7a5c_vetgb.pdf

Her står det hvilken medicin dyret ikke må være på da det kan give øget risiko for mavesår i forbindelse med Metacam.
http://www.peteducation.com/article.cfm?c=0+1303+1456&aid=3267

Og her er en side der advarer om Metacam....meeeen, det er tal der er en del år gamle, så ved ikke hvor meget man skal gå efter det.
http://www.metacamkills.com/MetacamCatsFHS.pdf

FerretParadise

Efter Jezebel's kejsersnit sidste år, skulle hun ha Metacam i 3-4 dage.
Men pga hun fik mavesår, så måtte jeg stoppe med Metacam, da det var for hårdt for hendes lille mave.
Altså hun fik ikke mavesår af Metacam, men det var pga kejsersnit og at hun kunne lugte/høre Juana's hvalpe, og hun ikke selv havde nogen. :(

Det var lige noget jeg kom i tanke om. ;)
Ann Hillerslev.

Eliza

Hvor er i søde  :) Tusind tak for hjælpen..
Jeg synes det er værd at prøve det bivirkninger eller ej, for alternativet er desværre værre  :(
Det er jo bare rart at vide hvad man skal holde øje med, for han skal jo ikke gå og ha det dårligt.

KariN

Jeg bruger i perioder Metacam til Cassiopeia. Hendes nerver i den ene pote har det med at sætte sig i klemme efter hendes fod har været brækket og jeg har i samråd med min dyrlæge fundet ud af at jeg giver hende Metacam hvis det sker udenfor åbningstiden og så tager jeg ind med Cassie så snart dyrlægen åbner igen og får det hele tjekket.

Jeg har heller aldrig oplevet bivirkninger ved det :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Eliza

Godt at høre i ikke har oplevet nogen bivirkninger..