Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

tegn på mistrivsel?

Startet af Robert, 1. November 2010, kl. 09:42

Robert

Nu går man jo klart nok meget op i at ildere trives godt her inde. Men hvilke tegn viser, om en ilder Mistrives?

mette11

Fysisk eller psykisk mistrivsel?

Der kan være mange tegn på at en ilder mistrives. Men mange tegn kan også være tegn på andre ting, så det er en svær "diagnose" at stille mener jeg.
Nogle tegn kunne være:
Vægtproblemer/spiseproblemer
Dovenskab/passivitet/inaktivitet
Aggressioner/bideri/destruktiv adfærd
Stereotyp adfærd/manglende nysgerrighed
Urenlighed/dårlig pels

Der er helt sikkert mange flere, men det var da nogen.

Robert

Citat fra: mette11 Dato  1. November 2010, kl. 09:55
Fysisk eller psykisk mistrivsel?

Der kan være mange tegn på at en ilder mistrives. Men mange tegn kan også være tegn på andre ting, så det er en svær "diagnose" at stille mener jeg.
Nogle tegn kunne være:
Vægtproblemer/spiseproblemer
Dovenskab/passivitet/inaktivitet
Aggressioner/bideri/destruktiv adfærd
Stereotyp adfærd/manglende nysgerrighed
Urenlighed/dårlig pels

Der er helt sikkert mange flere, men det var da nogen.

Mener mest psykisk.

Vil bare gerne være helt sikker på at Buster føler sig lykkelig. Men han viser ingen tegn på at skulle have det dårligt på nogen måde. Men Man kan jo alligevel ikke lade hver med at tænke på om de nu har det så godt som man gerne vil have de skal have det :)

AlisVolatPropiis

Det er skide svært....

Jeg tror det er nemmere at sammenligne med når ens ilder er glad :D når de springer rundt, båtter, leger og er helt vanvittige og udenfor pædagogisk rækkevidde....så ved jeg mine kræ er lykkelige og har det godt...og når de så vil have mig med i legen, eller når de kravler hen og sover med mig....så ved jeg også de er glade ved mig :)

Eliza

Det er godt nok et svært spørgsmål, for en ilder der ikke trives kommer jo ikke ligefrem og siger det.. Det eneste åbenlyse er at den begynder på steriotyp adfærd, men det tror jeg faktisk der skal rigtig meget til og nogle ildere lukker sig nok også mere ind i sig selv end at de begynder at have steriotyp adfærd.
De vælger nok at sove fordi der ikke er andet eller fordi de bare er lukket inde i et bur stort set altid..

Folk siger tit at den jo bare sover når den kommer i buret så den synes jo det er fint nok, men personligt synes jeg ikke det er et godt tegn altid.

Jeg har også selv haft mine i bur om natten og når vi ikke var hjemme (jeg gik så hjemme hele dagen så de var meget ude). Den gang syntes jeg at jeg havde glade aktive ildere, men da jeg så droppede buret kunne jeg se en stor forandring i deres trivsel og de blev mere harmoniske på en eller anden måde og gladere. Samme oplevelse havde jeg da jeg gik over til BARF, så nogle gange kan man godt synes de har det godt, men de kan faktisk nemt få det endnu bedre.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Rokkie

Jeg vil tro at Smilla har det godt, hun render rundt og båtter det meste af dagen, medmindre hun laver ulykker...

Men da vi havde hende ude ved AnneME kunne jeg se en helt ny Ilder, så hvis man får fat i en mere, er jeg sikker på at Ilderen bliver meget gladere :)

så jeg vil tro at en god løsning til at gøre en enlig ilder gladere er at skaffe en mere :)

Eliza

Det er helt klart at man ikke bør holde dem alene med mindre det er en ilder der virkelig ikke kan lære at gå med andre, som er yders sjældent..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

Jeg synes tit at det er sådan noget man ser i bakspejlet. Nu vil jeg ikek sige at nogen af mine direkte har mistrives nogensinde. F.eks. jeg havde en ilder alene, og hun havde det rigtigt fint og virkede glad og tilpas. Så fik jeg nr 2 og da de var sammenført kunne jeg TYDELIGT se at hun nu havde det bedre end da hun var alene.

Eliza

Jeg har det på helt samme måde Anne..
Jeg tror ilderen er ret god til bare at indfinde sig med tingene som de nu en gang er, men det er ikke ensbetydende med at den ikke kan få det bedre..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Rokkie

Citat fra: Anne Dato  1. November 2010, kl. 13:35
Jeg synes tit at det er sådan noget man ser i bakspejlet. Nu vil jeg ikek sige at nogen af mine direkte har mistrives nogensinde. F.eks. jeg havde en ilder alene, og hun havde det rigtigt fint og virkede glad og tilpas. Så fik jeg nr 2 og da de var sammenført kunne jeg TYDELIGT se at hun nu havde det bedre end da hun var alene.

Yup, også det jeg mente :)

Robert

Citat fra: Eliza Dato  1. November 2010, kl. 13:15
Det er helt klart at man ikke bør holde dem alene med mindre det er en ilder der virkelig ikke kan lære at gå med andre, som er yders sjældent..

Well altså ved godt de er blevet gjord tamme. Men tam ilderen levede engang  solitært i naturen som den vilde ilder. og hvis den vokser op alene. så kan den vel godt leve alene uden at have det dårligt. Hvis jeg skal prøver at se det fra et menneskes syns punkt uden at menneskelig gør et dyr. Så kan jeg tænker hvis et menneske som af natur er flok dyr og meget sociale væsner, går hen og føler man har det bedst med at leve mere solitært må det jo nermest være nemmer for en tam ilder at vende sig til at leve alene end feks et menneske eller en ulv. 

mette11

En ilder kan godt have det godt alene, men stort set alle ildere (der er selvfølgelig undtagelser, men de er få) har enormt stor glæde af at have en ilderven boende! Ildere i naturen og vores tamme ildere er ikke ens i adfærd!

Eliza

Nu synes jeg ikke det har så meget at gøre med om de lever i flok eller ej i naturen. Men ilderen er enormt aktiv og elsker at putte. De to ting kan du som menneske have svært ved at give den i de mængder den gerne vil have det.. men det kan en anden ilder. De får jo også en ven som forstår dem og kan lege på en helt anden måde end du kan, derfor synes jeg man bør holde mere end en.

Dem af os der så har ildere der er vildildere i vil nok også kun sige at de bestemt ikke har det bedre alene.. Jeg tror slet ikke jeg ville kunne aktivere den nok for det kræver jo endnu mere, så en ilder i naturen og en der bor hos mennesker kan man slet ikke sammenligne for deres behov er anderledes når de bor hos os.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

#13
jeg er helt enig med eliza. Det kan godt være at ilderen er solitær i naturen, men det undrer jeg mig ofte over når man ser på f.eks. min egen hybrid der bare er så utroligt social. Ildertæver kan også slå sig sammen og passe hinandens hvalpe f.eks. Det er anderledes i naturen -ja, men der er også andre forhold.


Men jeg synes ligeså godt man kan pakke "jamen ude i naturen" argumenterne væk, når enhver idiot kan se at langt de fleste tamme ildere har det bedre når de ikke er alene. Hvad hjælper "i teorien" argumenter når det er så tydeligt at det er anderleds i praksis?

hermed ikke sagt at det er dyreplageri at have eneildere, og nogle ildere går heller ikek godt med andre, men langt de fleste har glæde af selskab.