Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Ilderen som kæledyr :(

Startet af Eliza, 1. November 2010, kl. 12:55

Eliza

Nu har jeg hørt en del dårlige ting om bogen Ilderen som kæledyr og tænkte jeg lige selv måtte læse den og hold da helt op hvor er den dårlig.
Der er SÅ mange fejlinformationer i den og jeg tænker på alle de nye ilder ejere der læser den og så kommer til at tro en masse forkerte ting om deres dyr, nogle ligefrem skadelige for ilderen.

Ud over den bog fandt jeg bogen Jeg holder ilder og den er mindst lige så slem. Jeg kan så også se at forfatteren til Ilderen som kæledyr har omskrevet en del af den anden bog.

Synes virkelig det er sørgeligt at det er den information man kan finde på biblioteket om ildere.
Jeg forstår ikke forfatteren til ilderen som kæledyr ikke har tænkt sig om da hun skrev den, for hun ligefrem modsiger sig selv i bogen. Hun skriver jo at de ikke må få mere end 2% fibre, men hun skriver de skal leve af tørfoder (som næsten aldrig indeholder mindre end de 2%), men så skal man give frugt og grønt hver anden dag men stadig ikke mere end de 2%, det må jo være en ært man så skal give for at det passer. MEN så skal man også bruge godbidder som rosiner (hvilket jo ligefrem kan være giftigt) og melon og æble i tern så man kommer da op på en del mere end de 2%, men det har hun da ikke lige tænkt over. Ud over det så skal de jo slet ikke have de 2% det kan bare godt accepteres i et tørfoder.

Kunne heller ikke andet end grine når der står at vildildrens næse er lyserød med sorte pletter  :lol:

Og i følge forfatteren blivere alle ildre 7-10 år hvis man bare fodre dem rigtig.

Puha hvor er jeg glad for jeg ikke er ny ilder ejer og har lånt sådan en bog..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Rokkie

Hmm... har haft Ilder i 2 - 3 uger nu vil jeg tro, har ikke læst nogen bog, da vi havde læst os frem til at bøgerne ikke kan bruges til noget....

Istedet læste vi rundt på forskellige forums og avleres hjemmesider for at finde information, jeg vil mene at vi fandt hvad vi søgt, uden bøger hehe...

Alt information står sådan set på forums og avleres hjemmesider, ellers kan man jo bare lave et nyt indlæg og høre om andres erfaringer :D

mette11

Jeg har bogen Ilderen som Kæledyr og da jeg fandt den i en butik, blev jeg virkelig glad!! For dengang var der bare intet information om ildere på dansk...der var de to bøger du nævner og det var det!! Tragisk at de begge er ret ubrugeligt, eller i hvert fald kræver at man ved hvad der er korrekt og hvad der ikke er og det er jo ikke pointen med at købe en bog for begyndere!!

Det er skuffende at der ikke findes en god bog på danske om ildere. Det havde faktisk været bedre hvis der slet ikke fandtes nogen bog, da fejlinformationer er værre end ingen informationer! Heldigvis findes der da nogen bøger på engelsk og internettet...men internettet har også mange elendige informationer desværre...

Eliza

Jeg ville helt klart også anbefale at bruge forums, men tror bare ikke altid at det er det folk gør desværre.. Men det er altid det jeg anbefaler til folk..

Der står jo så også indimellem nogle forkerte ting på et forum/hjemmeside eller noget som ikke er helt opdateret, så jeg synes at hvis man er det mindste i tvivl så skal man spørge et sted som her  :)

Eliza

Som du skriver mette11 så kræver de bøger at man ved noget om ildere før man læser dem, men tror ikke der er så mange der låner sådan en bog andet end hvis de er helt nye i ilderverden, andet end lige mig der var nysgerrig  :lol:

Anne

jeg har også læst den i min tidlige ilderejerperiode og dengang passede den faktisk nogenlunde med havd der stod på fora, men selvfølgelig ikke helt.

heldigvis er man blevet noget klogere og der er rigtig meget ok information på nettet.

men ja, den bog burde slet ikke kunne lånes ud eller sælges, den burde trækkes tilbage!

Eliza

Nu ved jeg jo ikke om forfatteren overhovedet har ilder mere og ved at tingene har ændret sig meget, men hvis det var mig der havde skrevet sådan en bog, så ville jeg nok trække den tilbage for den er vel skrevet for at dyrene får det bedst muligt og det gør de ikke ved at man læser den bog..

Men Anne du må da indrømme at man da også på det tidspunkt vidste at vild ilderens snude ikke var lyserød med mørke pletter..  :lol:

Anne

Ja som jeg skrev så passede det heller ikke helt dengang. men den slags med at give rosiner, det stod faktisk som normalt råd på fora i 2005!!! Det var først lige efter jeg kom ind i ildermiløjet og havde fået my at den slags begyndte at komme til debat.

Katrine

Sådan er det desværre næsten ved alle dyr, det gælder i hvert fald også ved marsvin.
Ildere: Loppen & Bamse

Eliza

Anne: Det blev faktisk stadig givet som råd af nogle i 2007 da jeg kom ind i ilderverden  :(

Anne

ok :o min opfattelse var faktisk at det forsvandt ret hurtigt efter jeg kom til, men der er jo faktisk folk der stadig kommer med de råd af og til. jeg har da set tomater og vinduruer foreslået som aktivering ikke så få gange.

Eliza

Tomater har jeg aldrig set før  :) men ved at der stadig står på pasningvejledningen til Jonas Sander ildere at man kan bruge rosiner og mener også der stod chokolade i små mængder  :o

Anne

Rokkie

Hmm... mørk chokolade og rosiner har jeg da læst at man ikke må give...

Har ikke overvejet tomater, da jeg har den opfattelse at det helst skal være kød...?

hvad bruger folk ellers til godbidder?

Her har vi noget Cat-Stick Mini - købt i bonnie...
Har også lige prøvet med en af de små salami stænger, den gemte hun dog bare... (Et meget lille stykke)

Men hvad kan bruges og hvad skal man ikke give ud over rosiner og chokolade?

Eliza

man skal slet IKKE give grønsager eller frugter.. Salami ville jeg heller ikke give for det er ikke rent kød og der er en masse tilsætningsstoffer i.

Kender ikke Cat-stick, men det skal være rent kød altså 100%.. men prøv at søge på det ved der er en del tråde om emnet..