Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

renlighed?

Startet af Rokkie, 18. November 2010, kl. 14:35

Rokkie

Nu har vi fået Bailey og er rigtig glad for vores nye basse!

Men vi har lagt mærke til at han ofte har afføringsrester til at sidde i bagenden.

Er det noget vi skal rengøre for ham, eller burde han selv finde ud af det?

Eliza

Jeg ville nok lige hjælpe ham lidt.. normalt plejer de at klare det selv, men har han haft dårlig mave eller sådan siden det sidder fast i pelsen?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Rokkie

Det tror jeg ikke, tror bare han generelt har meget pels det kan sætte sig i...

Vi plejer gerne at fjerne det med lidt køkkenrulle, men det kunne jo godt være han selv havde styr på det.

Barky

Hvis det er pga pelsen er for lang i numsen, så kan i meget meget forsigtigt klippe lidt af pelsen kortere mens han sover og ligger stille hos jer.

Det ville jeg forsøge. Jeg måtte engang gøre det ved en angora han jeg havde.. Med alt for langt røv-skæg. :P
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Eliza

Hvis det ligefrem sidder i klumper så vil jeg bestemt fjerne det.. Kan godt forstå hvis han ikke selv lige har lyst til at slikke det af  :o

Men det er måske en god ide lige at holde øje med om hans afføring er lidt for blød.. Det kan jo være pga foderskift eller at han ikke kan "tåle" foderet specielt godt eller sådan noget..

Sølvsten

Jeg gav min Benny et numsebad i går aftes og det hjalp meget mere end jeg havde forventet.

Rokkie

hvordan foregår et numsebad  :S

Sølvsten

Jeg kom noget temperet vand (ikke så meget men bare så jeg var sikker på at numsen var dækket) i badekaret og så lod jeg ham være der i 3 minutter imens jeg vaskede hans numse med hænderne. Man kan nok også bruge en balje hvis ilderen ikke er så glad for meget vand. Jeg var forbavset over hvor hurtigt det var væk. Se det er et numse bad ;)

Eliza

Du kan også bruge en rigtig våd klud med lunkent vand til at tage det.. Ved det virker på hunde  :) har ikke lige haft problemet med mine ildere..

Sølvsten

Citat fra: Eliza Dato 19. November 2010, kl. 12:13
Du kan også bruge en rigtig våd klud med lunkent vand til at tage det.. Ved det virker på hunde  :) har ikke lige haft problemet med mine ildere..

Ja det prøvede jeg også først men det var desværre ikke nok. Eller med andre ord Benny synes det tog for lang tid

Rokkie

Vi prøvede også en våd klud med lunkent vand til at starte med, men til sidst fyldte vi håndvasken istedet ;)

Namilla

Det er ikke det hyggeligste emne, men hvis det ligefrem er klumper der sidder fast i pelsen, så kan man faktisk bruge olie (fx olivenolie) til at fjerne det med...så glider det lige af pelsen... jeg har ikke prøvet det med ildere, men havde engang en meget gammel kanin der tilsidst ikke var så god til at holde sig ren, og når hun fik tynd mave, så sad det fast i pelsen....olie virkede i det tilfælde meget bedre end vand...

Cille

Man kan også klippe dem lidt omkring måsen/bagpartiet.
Os som også har angora har tit det problem,og der er løsning at klippe dem lidt :)
Så det kan man jo også gøre ved alm pelset ilder....hvis problemet forsætter