Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Europæisk vildilder i dk?

Startet af Eliza, 25. November 2010, kl. 15:17

Eliza

Jeg snakkede med en biolog her i weekenden der sagde at der ikke findes europæiske vildildere levende frit i danmarks natur, men hun vidste så ikke helt hvor de så er fra evt amerika. Altså dem der lever vildt i naturen.

Ville høre jer om nogle af jer vidste lidt mere? og har vi aldrig haft europæiske vildildere i dk?

Hvad er den helt store forskel egentlig på den europæiske og så dem vi har som tamdyr? Har læst om det en gang men ka ikke lige huske det..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Namilla

Jeg har altså set vilde ildere i Dk...er faktisk ikke ret lang tid siden at der løb en over vejen foran vores bil... der lever en familie ved den å der løber ca.500 meter fra vores hus...

Starshineferrets

enligt vad jag vet skal det finnas europeisk vildiller i Danmark, det finns en hel del vetenskapliga studier på dem i danmark.... hon kanske tänker på europeisk mink? De är stakrt utrotningshotade och det finns inte många kvar. Usa har inte den europeiska vildillern i sin fauna, däremot den svartfotade illern som även den är utrotningshotad.

Det råder skilda meningar om huruvida tamillern egentligen härstammar ifrån den vanliga vildillern eller om de härstammar från mustela Eversmanni (stäppiller). Personligen tror jag att de härstammar ifrån den vanliga vildillern.. då jag sett hybrider mellan stäppille roch tamiller och de liknar inte alls våra tamillrar. Dessutom tyder genetiken mer på att det skulle vara vanliga vildillern som är anfader. Har för mig att stäppillern har ett annat kromosom antal, men jag är inte säker.

I övrigt är skilnaden ju främst att tamillern är domesticerad medans vildillern inte är det :D Sedan är där vissa morfologiska skillnader i kroppsbyggnaden, en vildille rär långt mer muskulös än en tamiller te.x de har även en något annan kraniestruktur (bredare, och annan form) än vad en tamiller eller hybrid har. Skillnader i päls kvalité, färg föreligger också. Sedan är där även en skillnad när det kommer till repruoduktion, vildillrar har vanligtvis ett par dagars kortare dräktighets tid, deras ungar är vid födseln mindre än tamillervalpar, kull storleken är också vanligtvis mindre, samt att de vanligtvis enbart får en kull per år, och sedan inte brunstar mer flrutsatt att kullen överlever.... däremot har nog det mycket mer att göra med vilka värme och ljusförhållanden de lever under än något annat, en vildille ri fångenskap skulle man antagligen kunna påverka med ljusreglering precis som en tamiller.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Namilla Dato 25. November 2010, kl. 15:33
Jeg har altså set vilde ildere i Dk...er faktisk ikke ret lang tid siden at der løb en over vejen foran vores bil... der lever en familie ved den å der løber ca.500 meter fra vores hus...

Så sent som igår aftes(meget sent) Så jeg faktisk også en lille ilder pile hen over vejen forand min bil. Var ved at køre galt fordi jeg blev så overrasket og selvf. ikke ville køre det lille kræ ned...
Og kender en jæger der bor i nærheden af mig som tit er i skoven og han siger de er der der en gang i mellem. Men de er vidst meget sky og ikke int. i at blive set

Eliza

Nu tvivler jeg ikke på om der lever ildere vildt i naturen, for det ved jeg der gør. Det vidste hende biologen også, men hun sagde at det ikke var de europæiske og så ville jeg jo gerne vide hvor de så var fra.. :)

Men super god forklaring sara, tror jeg forstod det meste og det er egentlig også noget i den retning jeg ville mene jeg vidste, men nu er hun jo biolog  :lol:

Starshineferrets

me too.... fast först om 1,5 år :P

men jag tror att hon nu blandar ihop det med europeisk mink.. för det har hon nog rätt i att de inte finns i DK, däremot finns det ju en ganska så stor population med amerikansk mink ... kanske är dem hon tänker på?

Eliza

Det kan da godt ha været det var mink hun tænkte på.. må jeg spørge hende om næste gang jeg ser hende..

stine

Måske hun blander nogle ting sammen. Der er diskussioner om vildilderne på Sjælland er den oprindelige population eller om det er en vildbestand af undslupne ilder fra farme, da man mener at de har været udryddede på Sjælland. Ilderne i Jylland skulle være den oprindelige population, farmildere eller være genetableret fra den tyske bestand.  Der er ingen europæiske mink i DK, men en del Amerikanske (både nyligt undslupne og en egentlig vild population der undslap for 1-? generationer siden).
Jeg skriver speciale om indavlsdepression hos denne population af Amerikanske mink.

Barky

Af dømme ud fra de vilde ildere jeg har set f.eks på Amager. Så ligner det ikke farm-dyr.

De har den meget meget mørke pels med svag nuanceforskelle. Hvor jeg derimod har indtrykket af at farmildere er noget lysere a la lys vildtfarvet.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

stine

Citat fra: Barky Dato 25. November 2010, kl. 19:24
Af dømme ud fra de vilde ildere jeg har set f.eks på Amager. Så ligner det ikke farm-dyr.

De har den meget meget mørke pels med svag nuanceforskelle. Hvor jeg derimod har indtrykket af at farmildere er noget lysere a la lys vildtfarvet.

Men den naturlige selektion vil jo i løbet af et par generationer favorisere ildere der er bedre kamoufleret end de lyse er, derfor vil populationen også komme til at ligne en ægte vildbestand ret hurtigt. Man ser jo også at den vilde bestand af Amerikanske mink består af mørke individer, selvom det langtfra kun er mørke individer der slipper ud.

Barky

Også når der er selekteret på farve hos farmildere i mange genrationer? 30-40+?
Bla bla bla.... Hilsen Julia

stine

Ja, de mørkeste individer klarer sig bedst og får mest afkom og derved bliver hver generation mørkere og mørkere. Når det kun er farvenuancer der afgør det går det relativt hurtigt. Grundlæggende er det jo samme farve.
Der sker noget tilsvarende med forvildede hunde. Efter ganske få generationer er der fremkommet en population af mellem størrelses hunde, der ligner dingoer og det er underordnet hvad startpopulationen bestod af. Det er den form der klarer sig bedst, derfor er det den form de får, alt andet selekteres fra efterhånden.

Anne

Jeg har også læst flere steder at vildilderen på skælland præmært er fra undslupne farmdyr, og den i jylland er den "ægte".

men altså, jeg tror også at hendes biologen måske som sara skriver balnder ilder og mink sammen, og tænker på den europæiske mink - flodilderen.

Ellers kunne det da være interessant at vide hvad hun bygger sin påstand på.

Katrine

Jeg har også to gange set ildere løber over vejen (første gang er jeg dog ikke 100 % på om var en ilder, men så sent som i forgårs var der en ilder der løb over vejen og det var 100 % en ilder), men om de var tamme, eller vilde, skal jeg ikke kunne sige.
Ildere: Loppen & Bamse