Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Når i møder hunde på gåtur

Startet af lille_jill, 18. December 2010, kl. 21:22

lille_jill

Hvad gør i når i møder hunde på gåtur med jeres kræ? Det er jo ikke altid at man lige når at se hunden, hvis den kommer spænende bag en.
Bebreder i ejeren at de ikke havde hunden i snor, eller syntes i at det er okay?
Hvad har i haft af postive/negative oplevelser med hunde på gåture?

Jeg oplever ofte, at folk ikke har deres hunde i snor. Når hunden (eller hundene) så kommer spænende efter mig, må jeg rive mine egne dyr op fra jorden og stå som en dum parodi på et juletræ med dem over hovedet. Når ejeren så kommer slentrende flere minutter efter får jeg bare at vide: "men den vil jo bare lege" og så bruger de yderligere minutter på at trække hunden væk. Det sker næsten på hver eneste gåtur.
Flere gang ehar jeg mødt en attitude der bare har sagt: "mit dyr er mere værd en dit, så hvis min hund spiser dit dyr, så er det helt fair" Der var endda engang en mand som fortalte mig, at det var helt okay hvis hans hund gik på Chucky.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

det er jo lovpligtigt at hunden skal være i snor på offentlige steder så jeg ville helt klart bebrjede ejeren for ikke at ha ordentlig styr på sinj hund hvis den kom hen og overfaldte mine dyr.

men når jeg ser en hund kigger jeg hurtigt efter om ejer har den i snor. har de ikek samler jeg mine dyr op. samler dem også op hvis jeg kan se hundens ejer ikke virker til at kunne holde/styrer hunden...

lille_jill

^men det er jo bare ikke altid at man når at se hunden før den er ret tæt på.. og helt ærligt, de fleste ejere som ikke har deres hunde i snor er ragende ligeglade hvis man påpeger det.
Men hvad skal man gøre for at beskytte sin ilder? er det okay at sparke efter en hund som rimeligt åbenlyst ikke vil lege, men angribe?

Line

Jeg tager altid mine ildere op når jeg møder hunde. Og tager dem op et stykke i forvejen. Man kan jo aldrig forudsige hvordan hundene vil reagere. Jeg har faktisk engang været ude for at møde en ung kvinde med en retriver der sagde "Guuud, er det en ilder, jamen så holder jeg lige min hund her, for dem plejer han at knække nakken på når vi er på jagt."
Generelt er de fleste hunde-mennesker jeg møder meget søde når de ser jeg tager mit kræ op. De stopper gerne op og vil snakke og se hvad det er, og jeg siger bare "Det er en ilder, men hun er ikke så glad for hunde." Og så tage 99% af dem lidt ekstra fat i deres hund og siger "Helt i orden, så må I have en god dag."

Jeg bebrejder ikke hundeejerne, for de må gå der lige så meget som jeg må. Jeg stiller mig dg uforstående overfor ejere der har deres hunde løs steder hvor de ikke må. Det synes jeg er at pisse på alt og alle, så derfor går jeg generelt kun steder hvor hundene skal være i snor.

En gang jeg var oppe at besøge Pernille Faurholt, havde vi Zamira med ude på en gåtur. Et stille og roligt villakvarter, pludselig er der en hund der styrter ud af en hoveddør, og ejeren af hunden nåede virkelig ikke at stoppe den. Hunden fløj lige i hovedet på os, tror egentlig bare den var ekstremt glad for mennesker, men vi måtte flå Zamira op fra jorden. Hun blev så ræd så jeg aldrig har oplevet noget lignende.

Der ud over vil jeg sige at det ikke er alle hunde der er lige slemme. Min søster har fx en retriver-hvalp. Når der er udstilling har Mette og Hanne overnattet der med dyrene. Min søsters retriver er bare så glad for ilderne. Den går rundt og slikker på dem gennem tremmerne hvis den kan komme til det. - Den vil så gerne lege. Faktisk delte min søsters hund og en af mettes ildere en skål mad inden sidste udstilling. Ilderen spiste, og så ind imellem kastede den lidt mad ud på gulvet til hunden.  :lol:

Netop derfor tager jeg altid mine dyr op, for det at min søsters hund reagerer sådan og en anden af samme race bliver brugt til jagt, det siger jo bare at man aldrig kan stole på andre folks dyr, som man ikke kender. Better safe than sorry  ;)

Katrine

Jeg er meget opmærksom når jeg går med mine ildere, og tager dem op hvis jeg ser en hund, snor eller ej.
Ildere: Loppen & Bamse

stine

Det er skam ikke lovpligtigt at føre hunde i snor på offentlige områder, men de skal være under førerens kontrol, hvis de er løse (også på frit-løbs arealer/hundeskove). Der kan stilles særlige regler for områder, fx. visse parker og visse byer over en vis størrelse. Ligeledes skal hunde føres i snor i ALLE skove (undtagen hundeskove) og på strande i sommer halvåret. Faktisk hører flex-liner til kategorien 'uden snor' og må kun benyttes hvis føreren har kontrol over hunden. De 13 'liste'-racer skal dog føres i snor på offentligt tilgængelige områder og i øvrigt bære mundkurv.

Jeg vil så mene at det at løbe hen til et fremmed menneske med eller uden ilder, høre under kategorien 'ikke under kontrol' og er derfor ulovligt ALLE offentlige steder (og i øvrigt mangel på respekt). Jeg har ikke haft ubehagelige oplevelser med hunde når jeg ha haft ilderne med ude (ikke fra ildernes synspunkt i hvert fald :lol:). Engang jeg gik med min gamle ilder (Baby <3) bed han en rottweiler i næsen, jeg havde advaret ejeren, men stakkels hund den ville bare hilse. Baby bed også en gang en gammel Cocker spaniel og min søsters border collie trak en gang hovedet op af en gummistøvle med Baby hængende i næsen :lol:. Sjovt nok var Baby den mest kærlige ilder overfor mennesker og kunne aldrig dømme om at bide, men hunde kunne han ikke tåle synet af og han gik direkte efter dem.

stine

Citat fra: lille_jill Dato 18. December 2010, kl. 21:42
^men det er jo bare ikke altid at man når at se hunden før den er ret tæt på.. og helt ærligt, de fleste ejere som ikke har deres hunde i snor er ragende ligeglade hvis man påpeger det.
Men hvad skal man gøre for at beskytte sin ilder? er det okay at sparke efter en hund som rimeligt åbenlyst ikke vil lege, men angribe?

Jeg ville sparke/slå/smide ting efter osv. hvis en hund kom i mod mig og ilderne uden gode intentioner eller der ingen ejer var med. Jeg ville ikke vente og se. Det samme gælder hvis der kom en agressiv hund når jeg lufter min hund.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: lille_jill Dato 18. December 2010, kl. 21:42
ja det vil jeg mene er iorden. hvis en anden hund angræb min hund og, og den der med at hive angræbshunden op i begge bagben så den mister kontrol, ikke virkede ville jeg også begynde at slå/sparke elelr hvad jeg nu fandt på for at få min egen hund fri.

Rokkie

Jeg har endnu ikke mødt en hund mens jeg har været ude, men jeg vil ikke have det dårligt med at sparke en agressiv hund for at beskytte mine dyr for at være ærlig...

Så kan man vel sige at det er synd for hunden, men jeg vil mene det er mere synd for både hund og ejer hvis de bliver meldt for at have angrebet en ilder?

Shamua

Jeg har endnu ikke mødt en hund uden ejer havde den i snor, og jeg har heller ikke haft nogle dårlige oplevelser endnu. Jeg samler ilderen op så snart jeg ser en hund, og sætter først ned igen når de er +70-80m væk..

Vh. Marianne

LordDoom

Jeg har ikke selv mødt hunde på vores fælles gå ture med dyrene. Men Maria har en eller to dårlige oplevelser med hendes standart dreng Micky og en hund uden snpr. Det var noget med en hund som løbt på en mark ved siden af en skov. Det ligger midt i byen ikke så langt fra den lejlighed hvor hun boede. Og folk har en tildens til at slippe hunde løs på den græs mark - selvom de ikke må. Min mor går der også med hendes gamle hund på 14 år. Og ser også tit store hunde gå uden snpr der.
Maria blev overfaldet af hunden ( og hun har noget forbo for hunde) Men holdte så Micky op mens hunden stod og hoppede ip og ned af hende indtil dens ejer kom og fik hunden væk.

Amelia W.R <3 - Kiss me Boy (Haku)<3 og Cleopatra Aysiha <3
Fiona Krystal & William i tankerne

SilverDragon

Jeg har endnu ikke mødt nogle som ikke have deres hunde i snor. Men samtidig tager jeg altid mine drenge op når der kommer en hund, snor eller ej.

FerretParadise

Der hvor jeg går tur med mine dyr, på en kirkegård, er der skilte ved alle indgangene, at hunde skal føres i snor.
Men hver eneste gang møder jeg hunde uden snor, jeg møder faktisk flere uden end med snor.
Så hver gang jeg ser en hund, så tager jeg mine dyr op.
Tit har jeg oplevet, at pludselig kommer der en hund løbende, og så skynder jeg mig at tage mine dyr op, og råber op. Faktisk bliver jeg virkelig vred, og bange, og skælder ejeren ud. Desværre oplever jeg så lige så tit, at de er skide ligeglade. Nogle påstår at hunden bare vil lege, andre siger jeg skaber mig.
Næsten lige så mange gange har jeg oplevet, at hunden hopper op af mig, for at få fat i min ilder. Og så sparker jeg altså til dem, eller træder den hårdt over bagpoterne. Jeg vil skide på, om ejeren så bliver sur, tænk hvis hunden fik fat i min ilder, selvom jeg stod med den. Nogle gange jeg har ligefrem taget min ilder inden for jakken, netop for, at hunden ikke skal få fat i den.
Det med de løse hunde gør faktisk, at jeg er skide bange når jeg går tur med mine dyr. Jeg slapper slet ikke af, og mit hovede minder mest af at om hovedet på en ugle. Det drejer hele tiden rundt.
Det er et sandt helvede. :(
Ann Hillerslev.

PiaLyng

Jeg plejer normalt vis at løfte mine ildere op.
Men også fordi jeg ved at to af mine drenge selv ville gå mod hunden og bide.
(Det gør de bevidst mod vores hund herhjemme og har før bidt to andre)

mette11

Jeg er så bange for at der skal ske mine noget at jeg slet ikke går tur med dem, selvom vi rent faktisk bor et fredeligt sted med grønne områder lige bagved. Desværre tiltrækker det også hundeejere!
Mine kommer nogen gange ud og gå rundt i sele på vores egen grund en tur, men det er ikke ret tit det sker, for vi bor lige ved en sti til et godt hundelufte-sted og der er mange som hver dag går forbi vores grund med deres hunde (med eller uden snor).

Så mine ildere bliver båret ud i deres løbegård i deres transportkasse og sluppet fri der, for der er ingen som kan gøre dem noget!