Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Implatat VS. kastration/sterelisation

Startet af katja74, 9. Januar 2011, kl. 09:10

katja74

Jeg har 3 ungdyr.... der snart skal gøres ikke avledygtige... ;)

Men hvad er bedst at lade dem sterliserer/kastrerer eller give dem implatat - ingen af dem skal bruges i avl sener hen!!

Hvad er Jeres mening og erfaringer, både positive og negative med begge muligheder??
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

FerretParadise

Jeg vil helt klart anbefale at give Suprelorin implantat, ud over at kemisk neutraliserer dine dyr, så virker de også forebyggende på binyrekræft.
Ann Hillerslev.

Stubba

Men er der ikke noget med, at man ikke kender alle bivirkningerne ved implantatet? :)
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

Starshineferrets

Tja.. implantatet har använts i ca 10 år på iller... hittills är enda upptäckta biverkningen lite annorlunda pälsbyte. Kirurgisk kastrering har använts i väldigt många år.. och där har man också etablerat flertalet biverkningar: bland annat ökad risk för binjuretumörer, förlorad muskelmassa, sämre päls, infetionsrisk, förutom de vanliga riskerna vid en operation. En kirurgisk kastrering gör enbart att illern inte har kvar sina könsdelar men hormonproduktionen är i princip densamma som den är hos en iller som är okastrerad... alltså är illern hormonellt sett i brunst på våren men eftersom gonaderna saknas ger det inte samma utryck. Det är av denna anledningen som binjuretumörer kan uppstå. Den ökade hormonproduktionen, utan att kroppen får den feedback de behöver från gonaderna för att kunna reglera den gör att binjurarna riskerar att bli hyperaktiva och tumörer kan då bildas. Homrmonerna hos en iller med suprelorin styrs av kroppens egna mekanismer vilket gör att de håller sig på en jämn och låg nivå, vilket gör att binjurarna inte riskerar att bli hyperaktiva.

Shamua

Citat fra: Starshineferrets Dato  9. Januar 2011, kl. 12:04
Tja.. implantatet har använts i ca 10 år på iller... hittills är enda upptäckta biverkningen lite annorlunda pälsbyte. Kirurgisk kastrering har använts i väldigt många år.. och där har man också etablerat flertalet biverkningar: bland annat ökad risk för binjuretumörer, förlorad muskelmassa, sämre päls, infetionsrisk, förutom de vanliga riskerna vid en operation. En kirurgisk kastrering gör enbart att illern inte har kvar sina könsdelar men hormonproduktionen är i princip densamma som den är hos en iller som är okastrerad... alltså är illern hormonellt sett i brunst på våren men eftersom gonaderna saknas ger det inte samma utryck. Det är av denna anledningen som binjuretumörer kan uppstå. Den ökade hormonproduktionen, utan att kroppen får den feedback de behöver från gonaderna för att kunna reglera den gör att binjurarna riskerar att bli hyperaktiva och tumörer kan då bildas. Homrmonerna hos en iller med suprelorin styrs av kroppens egna mekanismer vilket gör att de håller sig på en jämn och låg nivå, vilket gör att binjurarna inte riskerar att bli hyperaktiva.

Men er det ikke kun drenge du beskriver her? Hvad med tæver? :) tak for fin beskrivelse :)

Vh. Marianne

Starshineferrets

Fungerar på samma vis hos honor ;)

För den som vill läsa exat hur det fungerar (samt få tips på vetenskapliga artiklar om ämnet) rekommenderar jag verkligen den här sidan: http://trickytrixie.tripod.com/hormones.htm

stine

Jeg har hørt om nogen ret voldsomme bivirkninger (adfærdsmæssige + hormonelle) hos hunde med suprelorin implantat, som producenten kender til men oplysninger videre gives ikke til dyrlægerne. Har i hørt om noget lignende hos ildere?

Anne

jeg har ikke hørt om nogen bivirkninger hos ildere. (men der skal da nok være nogle enkelte, det er de færreste ting der aldrig giver bivirkninger)

jeg ville godt bruge implantater selv, men jeg ville nok alligevel snitte en tæve når den blev lidt ældre, for den kan jo stadig få underlivsbetændelse ol. når den er fertil.
Får jeg en han så skal han have implantat.

Eliza

Stine jeg kunne godt tænke mig at høre hvilke bivirkninger det er du snakker om?

Implantat er ikke givet i dk særlig længe og det er derfor nogle folk synes det er så farligt, fordi de faktisk ikke rigtig ved hvad det er og ikke kender en masse der har brugt det og som Starshine ferret skriver så er der bestemt også bivirkninger ved kirurgisk kasteration/sterilisation men det tænker folk ikke altid over..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

stine

Citat fra: Eliza Dato  9. Januar 2011, kl. 19:17
Stine jeg kunne godt tænke mig at høre hvilke bivirkninger det er du snakker om?

Implantat er ikke givet i dk særlig længe og det er derfor nogle folk synes det er så farligt, fordi de faktisk ikke rigtig ved hvad det er og ikke kender en masse der har brugt det og som Starshine ferret skriver så er der bestemt også bivirkninger ved kirurgisk kasteration/sterilisation men det tænker folk ikke altid over..

Som jeg skrev er det adfærdsmæssige og hormonelle problemer der er registreret. Men der er jo også forskel på hvorfor man kemisk kastrere en hund og en ilder, så der kan jo ligge en forklaring der. Yderligere virker det også kun i op til et halvt år hos hunde.

De konkrete tilfælde jeg har hørt om er øget plasmatestoteron (tror jeg det var) og deraf medfølgende stigning i agressiv og sexuel adfærd. Jeg har hørt tilfælde hvor en stor hanhund måtte stå lænket i kælderen i en periode, fordi den ellers ville angribe alt den mødte (mennesker og hunde), i øvrigt foretog den en fuldbyrdet anal voldtægt af en anden hanhund i husstanden. De prøvede forgæves at fjerne implantatet og overvejede aflivning, da det hverken var holdbart for hunden, ejerne og de andre hunde i husstanden. Ved forespørgsel indrømmede producenten at det er en bivirkning de er bekendt med.

Bawa

Jeg have en dreng, Kumo, som blev kastreret.
Inden han blev kastreret var han en stor og fyldig dreng. Efter kastrationen blev han mindre at se på.
Men jeg har også oplevet hanner der ikke 'blev mindre' - og også nogen som faktisk blev større.

Jeg har givet Pesto et implantat, og han har indtil videre beholdt sin store størrelse, hvilket også var min hensigt.
Og så virker det, som Ann også skriver, forebyggende på binyrekræft :) - Og så slap han for en operation under narkose, som jeg ikke bryder mig om.
Jeg er altid bange for at et eller andet skal gå galt :P Hønemor!

Anne

Jeg kender også til en hund der kom i evigt pelsslifte da den fik implantat, men ellers blev som en kastrat. Jeg ved faktisk ikke om den er kommet i pelsbalance igen, men sidst jeg mødte den fældede den enormt og havde haft det sådan længe. jeg vil så sige at det jo ikke er den værste bivirkning i verden.

Eliza

Stine tak for svaret.. Tror nu man skal huske at det her er hunde det handler om, for en viril ilderhan kan da have præcis den samme adfærd som den hund der fik et implantat. Synes tit man hører om virile hanner der bliver mere agressive og voldtager alt også kastrerede hanner.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.