Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Har lige brug for lidt råd (:

Startet af Kristine, 10. Januar 2011, kl. 13:33

Kristine

Hej alle!
Jeg har lige brug for nogen der er kloge på ildere...
Jeg har en han og en tæve.. og nu er det begyndt at blive den alder hvor min han er i brunst.. han skal snart kastreres fordi lige pt kan jeg ikke have dem sammen og må have dem i 2 forskellige bure og ud på forskellig tid fordi han voldtager min lille pige.. men har dog en tid om en uge heldigvis

- 1 spørgsmål:
Er det nok med at jeg kun kastrerer min han og så kan han parre min tæve når hun er i løb så jeg ikke behøver at sterillisere hende? har hørt noget om en v hob..  Eller vil det være smartest og bedst at få dem begge gjort det? da jeg ikke har lyst til at bruge p sprøjte
Er dog rigtig nervøs til når den tid kommer, hvis jeg ikke opdager hun er i løb og hun så dør af blodmangel som jeg har hørt de kan :( Så hvornår kan jeg få hende sterilliseret? Hun er 7-8 måneder gammel nu

- 2 spørgsmål:
Dog ikke noget med adfærd at gøre..
Nu har jeg som regel mine ilder gående frit næsten hele tiden.. men når jeg ikke er hjemme og når jeg sover putter jeg dem i bur (For vil helst gerne kunne holde øje med dem hvis de nu slår sig eller noget andet..) Hvad har I i bunden af jeres bur som er nemt at gøre rent ? Jeg brugte først aviser, hvilket jeg fik af vide var rigtig usundt for ilderen.. så det stoppede jeg med.. og har læst at hø/halm er skadeligt for den for den kan få det i øjnene og luft veje.. så har jeg lagt lagner i bunden af buret.. men de har det med ikke at bruge kattebakken inde i buret... skal jeg have en større kattebakke eventuelt? Men må sige at nå de så skider på lagner og håndklæder så STINKER det og det er så besværligt at gøre rent og bliver virkelig ulækkert.. også selv om jeg kogevasker dem.. jeg elsker lugten af ilder... dog ikke ilder lort og tis..

På forhånd mange tak (:

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

Eliza

Du skal gøre noget ved din tæve også for som du er inde på kan hun ikke selv gå ud af løb. Du kan ikke bruge din kastrerede han til det. En V-hob er en steriliseret han dvs han ikke kan lave børn men stadig parre og du vil sikkert have problemet med at de ikke kan sammen stadig, hvis du laver din han til V-hob.

Du kan tydeligt se om din tæve er i løb for hendes skede vil hæve op til på størrelse med en ært så tjek det lige hurtigt hver dag hvis det er.

Du kan sådan set godt få hende steriliseret nu eller du kan give hende et implantat hvis du vil vente lidt med at sterilisere, det holder 1-3 år.

2. Synes du skal bruge tæpper i buret og ja det er surt de ikke rammer bakken men måske bakken skal være større som du selv er inde på..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Stubba

angående dit 2. spørgsmål.

Min Rofus gjorde det også ved siden af bakken, og det hjalp at få en støre bakke derind :)
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

Kristine

Ah på den måde! Troede bare at en v hob var en kastreret han :)
Tusind mange tak for rådende ! :)
Dem kan jeg virkelig godt bruge

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

Kristine

Pt bruger jeg også bare en lille hjørne bakke.. så måske skulle jeg bare sætte en almindelig kattebakke ind til dem.. buret er stort nok til det heldigvis (: har lige købt et nyt stort bur.. det er skønt.. hehe
Håber det virker (: og tusind mange tak for svarene! :D

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

Barky

Jeg fik hurtigt væk fra hjørnebakkerne.. Med mindre at de er temmelig store så gider de ikke ramme dem (hjemme hos mig)

Jeg har brugt kattebakker i årevis.. Dem kan ilderne noget nemmere finde når det behøves..
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Charlotte

Hjørnebakkerne er virkelig dårlige da der kun er et hjørne (og de bakker jo næsten altid op i et hjørne). Så sæt en større bakke derind, læg en prut med fyld derop (så de kan se hvad man skal bruge bakken til) og vask de lagner du har i bunden. Så burde de begynde at ramme rigtigt.  :)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

AlisVolatPropiis

Husk at selv når du kastrerer så er der kønshormoner og adfærd i noget tid endnu. det kan vare op til fem uger ca. men tit er det hurtigere overstået :) bare så ingen bliver voldtaget i mellemtiden

Namilla

Opvaskebaljer kan også bruges af de fleste ildere...og de er billigere end kattebakker...

Charlotte

Jeg bruger nogle billige kasser fra Jydsk og fra Føtex. Jeg synes at mine store hanner vælter bakkerne hvis det er opvaskebaljer.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Line

Her hjemme har jeg klippet en lav kant i den ene side af en opvaskebalje... Nogle gange kan ildere nemlig godt være for dovne til høje kanter her  :lol:

Kristine

#11
Tusind tak for alle svarene! Det er rigtig skønt at se og det er rigtig gode råd som jeg virkelig godt kan bruge til noget (:
Ja okay.. så må jeg lige vente lidt indtil alle hormonerne er ude af kroppen jo (: Suk.. så er der jo lang tid at de kan være sammen igen.. det piner mig lidt da de forguder hinanden og min lille pige ikke helt forstår hvorfor de ikke er i bur sammen.. Men må bare vente (:

- Min pige kan sagtens bruge store bakker, Men som du siger Line.. så er der nogen som er for dovne til at kravle op i dem.. og det er min lille Laban.. han gør det lige ved siden af den i stedet.. og det irriterer mig.. for også selv om jeg skælder ham ud når jeg tager ham på fersk gerning og så løfter ham og sætter ham op i bakken og roser ham imens og giver ham en lille snack efter... gider han stadig ikke at gøre det :S Da han var yngre gad han godt... måske er han blevet for stor, brunstig og doven ^_^ Hehehehe

Jeg har en opvaske balje i mit skab.. men det har jeg opgivet nu.. for dyrene tror det er en kattebakke... hehehe... så kunne jeg eventuelt prøve at klippe et hul i.. sådan et de kan kravle ind ad? eller sådan så det øverste af bakken mangler et sted så han nemmer kan komme ind i bakken.. hvis du forstår mit spørgsmål? :)

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

Namilla

Du skal bare klippe kanten lidt lavere i den ene side... hvis du klipper hul, så ryger al gruset jo ud af den.

Line

Hvis du nu klippet kanten af bakken ned, sådan at i stedet for den er meget høj måske kun er 5cm, så kan der stadig ligge grus i bakken, og dyrene skal ikke bruge alt for meget krudt på at løfte benene  :lol:

Kristine

#14
Hahaha, jamen det var nemlig det jeg tænkte... hvis der er hul i ryger grusset da ud :)
Ah , så halvdelen af den ene side må jeg lige klippe ned.. så må jeg lige se om jeg kan finde en ordentligt saks eller eventuelt en hobby kniv til det :)
Tusind Tak! Håber det virker! :)

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine