Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Førstegangskøbers spørgsmål.

Startet af Chris, 11. Januar 2011, kl. 04:02

Chris

Hey,
Jeg har i en periode overvejet, at få mig en ilder og har derfor læst FerretFAQ og et par tråde hist og her (eksamenslæsning, så masser af overspringshandlinger), men ny viden giver også andledning til nye spørgsmål!

Mit udgangspunkt er et absolut nul punkt, jeg har aldrig haft en ilder, ej heler holdt en. Det nærmest jeg kommer er de film jeg har set på YouTube og andre video sites. Og så selvfølgelig en veninde der har haft én.

Netop pga. min manglende erfaring med ilderen, har jeg sat mig fo,r at jeg skal have mig en der er både bide og, var ved at sige potte trænet, da det ikke vil være rimelig over for dyret hvis jeg begår fejl i så vigtige forhold. Det er tros alt den jeg bliver sur på når den bider mig :)

MEN! Allerførst vil jeg gerne ud og se en i den virkelige verden. Jeg har kigget i foraet hvor der er listet en masse opdræt, men langt fra de fleste har angivet hvor i landet deres opdræt er. Så her er mit første spørgsmål:
1)  Hvor finder jeg et godt opdræt i København, der gerne vil vise deres herlige dyr frem?

Et af de spørgsmål jeg ikke fik svar på under min læsning, er et jeg anser for vigtigt, da jeg bor i lejlighed og har en alta:
2) Hvor højt kan en ilder hoppe? I fald det er "højt", kan den hoppe op på køkkenbordet?

Der står flere steder, at man godt og vel skal lege med ilderen i fire timer om dagen. Da jeg er studerende og uni tager en god del af min tid er dette ikke realistisk, da jeg også selv skal have mad og et liv. Det skal ikke forstås at jeg ikke gerne vil tage mig af den, men et studie er nu engang krævende og derfor:
3) Som førstegangs køber og en 50 m^2 lejlighed, vil man da kunne holde 2 stk.? Sådan at de kan underholde hinanden når det brænder på.

Det var de første par spørgsmål, håber i overlever mængden af tekst :)
Tak på forhånd

lille_thor

Først vil jeg lige sige det er godt du sætter dig ind i tingene først, klap på skulderen for det . Det kræver self meget tid at ha en ilder. Det er en stressende og travl verden vi lever i, idag så alle får et tidspunkt hvor tiden er knap. Det kan lade sig gøre at ha en, har jeg selv haft ib noget tid,  men ku sgtens mærke på thor at han nogen gange blev nemmere når han havde været sammen med en eller flere lege kammerater. Og nu har jeg 2 og det er fantastisk. Hvad din lejlighed angår så kan det sagtens lade sig gøre .  Bor selv i en 59 kvm lejlighed men bruger selv kun de ca. 39 kvm. Det er meget forskelligt med ilders afærd , men jeg kan fx ikke lade mine rende løs når jeg ikke er hjemme for så splitter de mit hjem ad. Så en god ide er at ha et stort bur at være ib til du kommer hjem. Nu bor jeg ikke lige ib kbh men ellers var du da meget velkommen til at møde mine 2 små totter  :D
Jeg elsker jer Thor, Sif, nidhug og perry  <3 lille skotta pigen hvil i fred

AlisVolatPropiis

Hej Chris

Allerførst velkommen :)

Dernæst, så er du mere end velkommen til at besøge mig og mine fire kræ. Vi bor på indre nørrebro i en lejlighed på 61kvm. Jeg læser selv på KU og jeg har haft ilder i 11 år nu. Og jeg holder mig opdateret på ny viden om dem.

Jeg synes det er ganske smart at førstegangskøbere vælger ildere der er bide og bakketrænede -og dit ønske om at have to ildere er også perfekt, ildere er måske solitære i naturen, men den domesticerede afart er meget social og sætter pris på en eller flere artsfæller.
-Du skal dog lige holde i mente at en ilder fra en avler -altså en hvalp, ikke er bide eller bakketrænet når du får den. Nogle hvalpe er meget milde -men man ved aldrig helt hvordan de vil udvikle sig i teenage alderen -og teenagealderen kan generelt være en prøvelse for enhver :P

-Du skal også tænke på en del af ildernes kommunikationsform er ved hjælp af nap -og de kan godt gøre lidt ondt. Men når vi taler om bidetrænede dyr, så er nap sædvanligvis ikke bortopdraget, men en accepteret handling fra ilderens side. Derudover er det sjældent ilderer er 100% renlige.
Men jeg kan nemt vise dig hvordan man optimerer chancen gennem god opdragelse, her mener jeg positiv forstærkning.

Jeg leger nogle gange fire timer dagligt med mine kræ, men jeg tror ikke man skal se anvisningen på fire timer som værende direkte leg...det er mere ment til folk der har deres ildere i bur, som et absolut mindstekrav for "udetid" for en ilder. -Derimod stimulerer man sin ilder meget ved at lade den være en del af ens hverdag -så langt som muligt uden der opstår visse risici faktorer -man hopper ikke rundt med gryder med kogende vand med ildere susende rundt om benene.
Men de vil meget gerne være "behjælpelig" når man ellers laver de ting man nu gør....og en ilder skal nok kræve den leg den nu engang behøver :P
-Mine elsker f.eks at hjælpe mig med eksamenslæsning...at boltre sig i bunker af noter er jo fantastisk leg...ehm...

Jeg vil meget gerne åbne mit sølle hjem for dig....her er liv og glade dage -og jeg vil langt bedre kunne rådgive og danne mig et billede af din situation hvis vi taler sammen -plus du kunne møde møgkræene...

Jeg har lidt af hvert fra min gamle godmodige altelskede og blide dreng, til min lille stridbare tøs, den fjollede dreng og hybriden. :)

Du kan jo sende mig en privatbesked hvis du ønsker at aftale nærmere.

Trine.

Line

Hej og velkommen til :)

Jeg står og er ved at flytte ind i Vanløse, men når jeg er kommet på plads (om forhåbentlig en uges tid - dumme is) så er du meget velkommen os mig. Har 3 skønne dyr; den legesyge hopla ilder, den lidt ældre sag og så en ret speciel en :)

Det skal lige siges at selvom man vælger dyr der er kommet sig oven på teenage tiden, så vil der altid opstå tumult omkring flytningen, og derfor vil nogle ildere komme til at "glemme" hvad de må og ikke må, da de lige skal finde ud af hvor bl.a. bakkerne står, og at du bestemmer over dem ligesom den tidligere ejer gjorde. Man skal også være opmærksom på at man ikke altid ved hvad dyrene har været udsat for når man anskaffer sig ældre dyr, og jeg synes personligt at det efterhånden er set et par gange, at sælger ikke er ærlig omkring hvordan dyret i virkeligheden er.

Jeg har aldrig set en ilder hoppe op på et køkkenbord. De fleste er rimelig gumpetunge. Men hvis du har noget stående de kan komme op på, så kan de hoppe videre. Fx kan flere komme op på en spisestuestol og derfra videre op på spisebordet.
Hvis du gerne vil have din altandør stående åben samtidig med du har ilderen ude, så ville jeg bestemt ikke lade den være på altanen uden opsyn. Har selv en altan, og selvom den er helt lukket i bunden, så ville jeg aldrig turde lade dem være der uden opsyn. Selvom man har ildere, så synes jeg tit man bliver overrasket over hvad de pludselig finder på at de kan gøre.

Det er korrekt at dyrene har utrolig stor glæde af hinanden. Det kan lade sig gøre kun at have en, men vil sige det kommer an på dyret. Fx hvis du anskaffer dig ungdyr, så ville det være godt med to, hvor imod hvis du anskaffer dig ældre ildere, så bør du måske overveje om det er dyr der har været vandt til at være alene. Min første ilder var alene i et år, og selvom mine dyr bor sammen og hygger sig sammen, så har jeg stadig "alene-tid" men den første, for hun hygger sig bare med at tulle rundt, og orker ikke altid mine andre dyr.

Jeg har også studeret ved siden af jeg har haft ilderne, og vil sige at det sagtens kan lade sig gøre. Det handler jo bare om at de har nogle ordentlige forhold. Fx hvis de skal bo i bur, så skal dette være af en ordentlig størrelse. Når man så kommer hjem lukker man dem ud, og så putter man dem først ind igen når man går i seng, eller så. Men som alt andet dyrehold, så binder man sig jo mere til hjemmet ved at have dyr end ikke at have, og ildere kræver lige så meget som en hund. De behøver ikke luftes, men de skal bruge tiden på en anden måde. Og det bør man måske overveje om man kan give dem indne man anskaffer sig dem :)

Eliza

Velkommen til  :)

Synes de andre svarer meget godt men vil lige tilføje nu når du er studerende at ildere ikke er et billigt kæledyr. Det ville være godt at have en dyrlæge konto som du satte penge ind på hver måned, hvis nu de skulle blive syge, som man desværre ser indimellem. De skal jo også lige tjekkes og vaccineres en gang om året..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

katja74

Fantastisk med en der virkelig prøver, at sætte sig ind i tingene inden de hopper ud i det *ss*

Du er også velkommen til, at komme forbi os.... også  ;)

Jeg bor sammen med mine 2 børn, min hund og vores 6 fritter... de har her hjemme deres eget værelse!
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

FerretParadise

Du er også velkommen her hjemme.
Jeg bor her sammen med mine 5 ildere, jeg er opdrætter, og ja, jeg bor i København.  ;)
Ann Hillerslev.

Namilla

Det er også set at ildere kan komme op på køkkenborde ved at klatre i skuffegrebene...de kan være meget opfindsomme!
Ildere kræver i det hele taget, at du "ilder-sikrer" hele din lejlighed (eller i hvert fald den del, hvor ilderne skal være). Dvs. alle ting, som ilderne kan ødelægge/komme til skade på skal fjernes op i en højde af ca. 1 meter. Møbler skal tjekkes, om ilderne evt. kan komme "ind" i dem (fx ind i sofaen eller under sengen). Revner og sprækker i fx fodlister og ved radiatorer bør lukkes, ildere kan nemlig komme ind alle steder hvor de kan få hovedet ind...eller også kan de komme til at sidde fast. Vær især opmærksom på køkkenet! Det er set flere gange, at ildere er kommet ind under køkkenskabene og at de efterfølgende måtte brækkes op, for at få ilderen ud igen. Badeværelser kræver ekstra sikring, da ildere tit kan få risten bakset til side, og derved smutte ned i afløbet. Det samme gælder med toilettet. Personligt har jeg altid holdt ilderne ude af badeværelse og køkken, fordi jeg ikke kunne sikre det godt nok.
Som Eliza siger, er ildere ikke et billigt kæledyr. Du kan forvente at neutralisering koster mellem 1000 og 1500 kr. Og den årlige vaccination koster også omkring 800 kr. Dertil kommer, at ildere er forholdsvis sarte, og de kan hurtigt komme til at koste en tur eller to til dyrlægen om året...Selvom du køber en med stamtavle (som langt hen af vejen sikrer dig rimeligt mod de virkelig store dyrlægeudgifter), så sikrer det desværre ikke mod dårlig mave eller luftvejsinfektioner.
Foder er desværre heller ikke billigt.
Det skal dog ikke afskrække dig fra at få ildere! For det er helt klart udgifterne værd!

Chris

Mange tak for svarende på mine spørgsmål, og den supplerende information :D

Økonomien har jeg tænkt over, men kan godt se jeg lige må lave et budget, så jeg er sikker på det hele holder - er jeg dog temmelig sikker på det gør :)

Flere spørgsmål følger sandsynligvis! :)