Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

ildersikre sit hjem ( tips og ideer)

Startet af ninaliv, 18. Januar 2011, kl. 08:40

ninaliv

hej :-)
ja jeg vil starte med at ildersikre min stue, men mangler altså nogle tips.
min ene sofa står op af en væg, jeg er bange for ildren kan blive klemt der, kan man sætte et stykke pap eller plade op, så den ikke kan rende bagved??
hvad med ledninger hvordan sikre i dem??

og gardiner skal de ned, og så evt sætte persinner op i stedet??+
er der andet jeg skal tag højde for??

vh Nina

SilverDragon

Det vigtigste er at alle huller f.eks. ind i skabe og sådan er lukkede så ilderen ikke lige pludselig er pist væk.
De andre steder som kan blive problemer ser du når du får ilderen hjem.
Mine er f.eks. ligeglade med ledninger, mens potteplanter på gulvet må fjernes.

Peewit

Min sofa står også op ad en væg og det har den altid gjort. Jeg har haft ilder i 4 eller 5 år nu og har aldrig oplevet, at en ilder er blevet klemt eller på anden måde har sat fast bag sofaen. Jeg tænker det største problem er om ilderen graver osv. under sofaen i det stof, der sidder for at gennem fjedrene væk og får lavet hul så den kan komme ind i sofaen. Der findes et par tråde herinde, hvor andre har forskellige forslag til, hvordan man kan sikre sofaen så dette ikke sker.

Hjemme hos mig ligger ledningerne frit langs fodlisterne. Ingen af de ildere jeg har haft har været interesseret i dem.
Men tænker at du jo kan købe sådan nogle ledningskjulere. De fås i en del forskellige udgaver og prisklasser.
Jeg har fundet et par eksempler:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6714&n=10
http://www.linds.dk/kabelskjuler-easycover-sort-2m-dia-25mm.aspx

Gardiner har jeg ikke erfaring med da jeg har persinner. Men umiddelbart tænker jeg at der da nok skal være nogle ildere der ville finde det sjovt at klatre i gardiner.

Ellers skal du nok være obs på, at de gerne vil grave i potteplanter, hvis de kan komme til det.
De vil sikkert også gerne hoppe i op i din sofa og på sofabordet, tvbord o.lig. for at se, hvad du har der og hvor den evt. kan komme hen bagefter.
Hvis du lufter ud, hvilket du jo nok gør, så skal du være sikker på at ilderen ikke kan komme op i vindueskarmen og komme ud af det åbne vindue.

Det var lige det jeg kunne komme i tanke om. Håber det gav mening og at du måske kan bruge det. :)
Held og lykke med det.
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

mette11

Jeg har så haft en ilder som sad fast bag sofaen (Albert - Sigi havde gemt hans mus deromme og så måtte han jo mase sig ind efter den, selvom han ikke kunne komme ud igen!), men der skete ikke spor ved det, for vi rykkede bare sofaen forsigtigt ud, så han kunne gå videre.
Det er mere vigtigt at tjekke under sofaen at der ikke er noget som de kan komme op i og sidde fast i der...mine ildere er ret destruktive mht. møbler, så vi har sat plader for hele vejen rundt under vores sofa, så de slet ikke kan komme ind under den (for de mener at "projekt-ødelæg-sofa" er det sjovest i verden og jeg vil faktisk godt have min sofa i hel tilstand!). Vi har valgt at købe en sofa med aftageligt betræk, for mine graver i den og i stedet for at ødelægge en hel sofa, så ødelægger de nu kun et betræk som vi kan købe nyt af!

Jeg vil også sige at det vigtigste er at tjekke for huller de kan komme ud igennem og ting som kunne være farlige for dem. Gardiner og potteplanter finder man ud af hvad de mener om meget hurtigt og selvom det er ret trælst at have jord ud over det hele, så er det jo ikke noget der skader (og ilderen får sig da en god oplevelse).
Hvad man også skal passe på er tunge ting som de kan vælte ned over sig selv og andre dyr/mennesker!

Det er vist hvad jeg lige kan komme på...

ninaliv

tak for svarene, jeg har lige målt min afstand fra sofa-gulvet, den er max 2 cm, så jeg tror ikke den vil kunne komme ind under der ..

Eliza

Vi har sat vores sofa 10-20cm ud fra væggen så de ikke graver i den når de løber om bag den.
En lille hvalp ville måske godt kunne mase sig ind under den sofa men så vidt jeg husker så er det ikke sådan en du skal ha og den bliver nok hurtigt for stor og ellers må du finde en løsning..

Men det med vinduer synes jeg er vigtig at sørge for de ikke kan komme op til og ud af.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Namilla

Der er jo stor forskel på, hvad forskellige ildere synes er sjovt. Så meget af det må du bare se, når du får ilderen hjem. Men husk som nævnt alle huller under skabe (specielt køkkenskabene! der er tit en kant ned, men ikke nogen spærring, så en ilder vil sagtens kunne komme ind i soklen), derudover så alle huller ved fx radiatorer og fodlister, i gamle huse kan der tit være huller der er store nok til en ilder. Afløb i badeværelset skal sikres, det samme skal toilettet. I køkkenet skal affaldsspanden og rengøringsmidler sikres grundigt!

Kristine

Altså.. Der er jo meget forskel på ildere, så vel som mennesker jo (:
Så du må jo selv lige teste og se hvad han godt kan lide at gøre.. hehe
Mine er fx ligeglade med sofaen.. der er intet sjovt ved den.. bortset fra at løbe bagom den når de leger fangeleg..

Med hensyn til gardiner, har jeg det selv.. og de kravler hverken i dem eller noget..
Men de kan godt lide at gemme sig bag dem når de leger gemmeleg, det er det eneste med hensyn til mine.. men som sagt, der er jo forskel på dem
Mine synes der imod at det er skide skægt at åbne alle skufferne på hvid gab i min kommode fordi de er så nemme og åbne.. så de nederste har jeg så fået børnesikret..
da de godt kan lide at slæbe mad ind bag kommoden og sove i mit tøj..
og jeg er ikke lige så vild med at tage tøj på som lugter af sure sokker efter min ilder har sovet i dem.. hehehe

og mine er også helt vilde med at vælte tomme cola flasker og gemme dem.. så dem kan jeg ikke have stående på gulvet mere
og vælte deres vand UD OVER DET hele... så nu får de vand ude på toilettet.. for når det er en stor skål begynder de bare at grave og bade i det i stedet og så er der stadig masser af vand ud over det hele selv om de ikke ligefrem vælter det :b

- Men ligesom hvis du havde en baby, så skal alt sikrest.. op til ca ½ - 1 meters højde.. eller nok lidt overdrevet? og du må også lige holde øje med dem... for hvis de først kan komme op på en skammel, og så kan de hoppe op på en stil, og så op på spisebordet og så op på eventuelt køkkenbordet? eller en reol og vælte alting ned... så gør de det.. indtil du flytter skamlen :D
sådan er det med min kontor stol.. hvis jeg ikke flytter den hvis jeg lige skal noget hurtigt.. så hopper de over på den og så skrivebordet eller oven på min kommode osv osv..

og husk.. de kan være INDE i buret.. MEN! de kan også klatre uden på buret :P så sørg for at buret ikke står tæt på noget de kan, eller TROR de kan hoppe over til.. (:

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine