Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

hvor gammel kan de blive ?

Startet af lille_thor, 24. Januar 2011, kl. 02:48

lille_thor

der er mange bud på vor gammel ildere kan blive. dyrenes beskyttelse siger 5-8 år og den ældste er blevet 17 år.
vor gammel er jeres ælste ilder ? og vor gammel har i oplevet en ilder blive ?
Jeg elsker jer Thor, Sif, nidhug og perry  <3 lille skotta pigen hvil i fred

mette11

Den ældste jeg har haft ved jeg rent faktisk ikke engang præcis hvor gammel blev!! Jeg fik ham som udvokset og havde han efterfølgende i 7 år, så han må have været min.7½ år!! Jeg har haft andre som blev 5-6år, men har desværre også haft ildere som jeg mistede i en tidlig alder pga. kræft.

Min ældste nulevende ilder er Sigi som kun er 3½år. Men ok, jeg har så også kun 2 pt. og Mallow er kun 1½år. Sigis morfar blev 10år ved jeg og flere andre i hendes linje har også opnået en pæn alder.

Den ældste ilder som jeg har hørt om fra sikker pålidelig kilde blev 14 år.

SilverDragon

Jeg så i udstillings kataloget ved DIU i weekenden en veteran på 8 år..
Det må man sige er flot

Namilla

Ja, man kan være heldig, og stamtavler har virkelig meget at sige... gennemsnitligt skal man dog ikke håbe på mere end 4-5 år tror jeg ikke...

Peewit

Den ældste jeg har pt. er alt imellem 4 og 6 år vil jeg tro.
Min første ilder blev kun 4 år desværre.
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

SilverDragon

Min ældste ilder er 4 år og han bliver 5 har til sommer vores anden ilder Alonso bliver 4 år  den 1. marts <3

Eliza

Jeg synes man kan dele det lidt op.
Hvis man har købt den i en dyrehandel eller hos en der opdrætter på sådanne dyr så tror jeg man skal være glad for alt over 3 år, selvfølgelig er der også dem der bliver ældre fra sådanne steder men der er bestemt også en del der aldrig når de 3år.

Hvis man køber dem fra lidt bedre linier så tror jeg stadig man skal blive glad hvis de er her når de bliver 5-6 år.

Jeg ved at Crush's mormor er 11år nu og så ved jeg Marie som er ny bruger herinde har eller har haft ret gamle dyr 14-16 år.

Min ældste er Sne som bliver 4år omkring april (kender ikke den helt rigtige dato)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

jeg vil sige at de bør blive 5-6 år fra almindelige danske linier MEN der er desværre mange der oplever at de ryger allerede som 1-3 årige af kræft. jeg synes dog stadig det virker til at størstedelen bliver omkirng de 5 og måske 6.

Men ildere KAN blive meget ældre. De bør jo blive omkring de 10.
Jeg snakkede faktisk lige med dyrlægen i dag om ildere og kræft, og han sagde at man også så det hos mink og at han tænkte om de mon bare havde en rigtig dårlig evne til at regenerere celler som gjorde at der nemt skete fejl. Og uanset hvad så er det i hvert fald rigtigt at man bare ser kræft enormt meget hos ildere.

Barky

Den ældste ilder jeg havde blev 7 år og 11 mdr.. Det var en albino efter danske linjer.

Den næstældste blev 6 år og 1 mdr. Det var en vildtfarvet fra dyrehandel.

Så havde jeg en som blev aflivet 4½ år gammel, pastel fra dyrehandel.

Jeg plejer at sige til folk at de normalvis herhjemme blir mellem 6-8 år, men pga noget uheldig avl oftere blir 4-6 år..
Bla bla bla.... Hilsen Julia

mette11

Citatmen pga noget uheldig avl oftere blir 4-6 år..
Tilføj så lige at pga. Jonas Sander-avl kan man risikere at de ikke engang bliver 1år!!  :(

SilverDragon

Det skal så lige siges at mine to begge er fra dyrehandlere og de runde 4 og 5 år.
Ikke for at sige at man ikke skal købe fra opdrættere for det gør jeg også næste gang

Anne

My er også fra dyrehandlerforældre og er 5½ nu, men alle de søskende jeg kendte til er så døde, de fleste af kræft (lymfe) og faren døde af lymfekræft som 4½ årig, så jeg anser mig selv som ret heldig med my.

lille_jill

tror nu også at det har meget med, hvordan man holder dem at gøre. Tror bestemt ikke at en ilder der fx får dårlig kost, ringe motion eller er over/undervægtig lever lige så længe som en sund og velplejet ilder Det er vel ikke gener det hele men måske nærmere 50/50 ligesom med mennesker. Miljøet må også spille ind på en eller anden måde.

Freja min gamle tæve blev kun 1,5 år. Hun nåede at skifte hjem omkring 5 gange og var i det hele taget en meget forvirret og skræmt lille skabning. Hendes gener var sikkert også lort på lort, men måske hun kunne være blevet ældre hvis hun ikke skulle skifte hjem og blive stresset hele tiden?

Anne

selvfølgelig spiller miljø ind, men jeg ved at de fleste af mys søskende har boet hos gode ejere med gode forhold. Lymfekræft er jo også en af de former man antager er arvelig, fordi den er det hos de fleste andre arter.

Men der er jo ekstremt mange der dør af binyrekræft eller insulinoma, og det er nok primært miljøbestemt.

Stephanie

Citat fra: Anne Dato 24. Januar 2011, kl. 19:32
My er også fra dyrehandlerforældre og er 5½ nu, men alle de søskende jeg kendte til er så døde, de fleste af kræft (lymfe) og faren døde af lymfekræft som 4½ årig, så jeg anser mig selv som ret heldig med my.

Ja, jeg føler mig også ret heldig med Potter. Han bliver 7 år om 2½ måned, og han er fra dyrehandlerforældre og begge hans forældre døde inden de blev 2 år (ved dog ikke af hvad da de begge med ½ års mellemrum blev fundet døde i buret)