Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

katte og ildere

Startet af Miliern, 3. Februar 2011, kl. 22:05

Miliern

før jeg overhovede overvejer seriøst at anskaffe mig en ilder, bliver jeg nødt til at vide, hvordan ildere og katte har det sammen, da jeg har min over alt elskede kat misling ....
det skal lige siges misling er en kat der finder sig i meget, og kan sammen med hunde, så længe de er rolige, andre katte, og har ingen interresse i kælegnavere så længe de er i deres bur og passer sig selv...

jeg håber der er nogen der har lidt erfaring på det her område, da jeg på ingen måde vil sammensætte to dyr der kan være farlige for hinaden :)

lille_jill

Det kommer an på både katten og ilderen. Min gamle hankat var 13 år da han blev introduceret for en ilder og det passede ham slet ikke. Han gjorde ikke ilderne noget, hvis de lod ham være, men de fik en på kassen, hvis de kom for tæt på. Ilderne tog aldrig skade, men katten blev stresset hvis de var der for længe af gangen.

Generelt tror jeg at det går bedre hvis begge dyr er unge når man introducerer dem for hinanden.

lille_thor

da min veninde kiki flyttede ind havde jeg thor. Kiki ville meget gerne have en kat og vi fandt en halvstor killing. De første 3 dage ku katten ikke fordrage thor og hun væste og slog ham. Men der efter har de bare leget sammen og hygget sig. Kattende ude ved min mor stikker af hver gang jeg har ilderne med der ud og de gemmer sig indtil ilderne er tagt hjem igen.
Jeg elsker jer Thor, Sif, nidhug og perry  <3 lille skotta pigen hvil i fred

Miliern

Citat fra: lille_jill Dato  3. Februar 2011, kl. 22:17
Det kommer an på både katten og ilderen. Min gamle hankat var 13 år da han blev introduceret for en ilder og det passede ham slet ikke. Han gjorde ikke ilderne noget, hvis de lod ham være, men de fik en på kassen, hvis de kom for tæt på. Ilderne tog aldrig skade, men katten blev stresset hvis de var der for længe af gangen.

Generelt tror jeg at det går bedre hvis begge dyr er unge når man introducerer dem for hinanden.

ja, okay, det er nok noget, hvor man skal finde to personligheder der kan passe sammen, hvis det skal kunne lade sig gøre med en voksen kat, og så så om sige tage det stille og rolig med at introducere dem eller?
det heldige ved misling er så han er ude kat og vinterbarn hos min mormor, så det ville nok ikke kunne gå så galt igen
men det kan lade sig gøre, hvis man gør det rigtig?

lille_jill

^ja det burde i høj grad kunne lade sig gøre. Har iværtfald set katte og ildere til træf som har hygget sig gevaldigt sammen.

Malene

Jeg har ikke selv erfaring med det, men det kan lade sig gøre. Der har været et par tråde med det, så det kan være du kan finde svar ved at bruge søgefunktionen :D
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Miliern

Citat fra: Malene Dato  3. Februar 2011, kl. 22:36
Jeg har ikke selv erfaring med det, men det kan lade sig gøre. Der har været et par tråde med det, så det kan være du kan finde svar ved at bruge søgefunktionen :D
jamen så vil jeg da titte lidt på dem :)

rikki

Djur är ju individer och vad som fungerar för en kanske inte fungerar för en annan.
Men jag har 6 katter och 8 illrar utan några problem och alla går lösa i lägenheten tillsammans.
Ulrika: Snuffe, Oliver, Nalle, Molly, Guinevere, Alma, Alea, Misool, Freddie, Molle och Tango
http://sites.google.com/site/chillzoneschinchillor/
http://molly2010.chill-zones.se/#home

Shamua

Min kat hos mine forældre kan ikke lide andre dyr end sig selv og hans bedste ven Pyller-mis, men ilderne er han bange for. Når jeg viser ham dem trækker han sig bare væk. Han er snart 8 år :)

Det vigtigste når du har kat og ilder er vel også at katten har mulighed for at "slippe væk" fra ilderne? Har ikke meget erfaring selv, min kat lader som sagt ilder være ilder... Og mine ildere er ligeglad med katte :)

Vh. Marianne

Miliern

Citat fra: Shamua Dato  3. Februar 2011, kl. 23:03
Min kat hos mine forældre kan ikke lide andre dyr end sig selv og hans bedste ven Pyller-mis, men ilderne er han bange for. Når jeg viser ham dem trækker han sig bare væk. Han er snart 8 år :)

Det vigtigste når du har kat og ilder er vel også at katten har mulighed for at "slippe væk" fra ilderne? Har ikke meget erfaring selv, min kat lader som sagt ilder være ilder... Og mine ildere er ligeglad med katte :)

ja, det er ingen tvivl om, at der skal være et sted for dem begge til at være i fred for verden, hvis den bliver lidt for irreterende ...
men jeg må faktisk sige, jeg troede katten ville være mere efter ilderen end omvendt - der kan man se, men de er selvfølgelig også nogle små vildbasser :)

Lenac

mine to totter kan sagetens sammen med min venindes kat, men det er desværre ikke ens betydning at din fremtide ilder vil kunne det. det er individuelt fra dyr til dyr.
xoxo Malene <3

Miliern

Citat fra: Lenac Dato  3. Februar 2011, kl. 23:21
mine to totter kan sagetens sammen med min venindes kat, men det er desværre ikke ens betydning at din fremtide ilder vil kunne det. det er individuelt fra dyr til dyr.

ja... det jo det, der også bekymre mig... - nu ved jeg ikke om nogen af jer ved noget om det, men hvis man nu anskaffede sig en ilder fra en avler eller privatperson der havde styr på det, ville man så kunne lave en aftale om, at hvis no-name ilder og misling ikke kunne sammen, at man kunne levere den tilbage - altså ikke efter 10 år, og selvfølgelig ville jeg ikke forvente pengene tilbage, men kan sådan noget generelt lade sig gøre? - for det ville være så synd at tage chancen og det så gik galt

Lenac

der er nogle avlere der kører med at hvis man ikke passer sammen med dyret, så køber de det tilbage minus depositum, men jeg ved ikke om der er nogen herinde der giver den garenti. har du prøvet et kigge inde på avler afsnittet her på siden?
xoxo Malene <3

Miliern

Citat fra: Lenac Dato  3. Februar 2011, kl. 23:38
der er nogle avlere der kører med at hvis man ikke passer sammen med dyret, så køber de det tilbage minus depositum, men jeg ved ikke om der er nogen herinde der giver den garenti. har du prøvet et kigge inde på avler afsnittet her på siden?

ja, det ville nok være en god idé lige at titte lidt på...

Lenac

du kunne også gøre det at du kan høre sælger om du måtte komme forbi sammen med din kat for at se om de kan enes. det er nok en bedre idè end at sende en ilder frem og tilbage. men jeg ved jo ikke om det vil virke på den måde?
xoxo Malene <3