Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

katte og ildere

Startet af Miliern, 3. Februar 2011, kl. 22:05

Miliern

Citat fra: Lenac Dato  3. Februar 2011, kl. 23:43
du kunne også gøre det at du kan høre sælger om du måtte komme forbi sammen med din kat for at se om de kan enes. det er nok en bedre idè end at sende en ilder frem og tilbage. men jeg ved jo ikke om det vil virke på den måde?

ja, problemet er at misling, ikke ville kunne forholde sig til et nyt sted, med nye mennesker efter en køretur og så at skulle tage stilling til nogle dyr, han af hvad jeg ved ikke har haft bekendtskab med før
det tror jeg kat, avler og mig nok ikke ville få meget viden ud af, misling ville højst sansynlig bare gemme sig væk i en krog, og hvis de små ildere kom for tæt på ville han få et værre chok over det, og have det sværre ved at skulle forholde sig til ildere....
det samme skete med en hund min veninde har, nu kan de godt fungere i samme rum - men han sad bag en sofa en hel weekend før han synes at der skulle hilses på hunden... og han var ellers en rolig hund...

ilderhjemmet

vi har 8 ildere og 4 katte, de har det helt fint sammen, der skal selvfølgelig en tilvænningsperiode til og de afprøver hinanden.
Vi havde katte først
Kh Gitte og Skipper -  BÅT BÅT fra  Freja, Quark, Chanell, Filine, Rasmus,Diva, Hanibal og Zorro

Nanok, Bandit (plejeilder), Lucky (plejeilder), Plato (lillefis), Duvell (Dyvle) Frits og Jørgen elsket og savnet

Bawa

Mine ildere ELSKER katten Pjuske, som har boet her siden midt i December. Og hun elsker også dem.
Så det kan sagtens lade sig gøre.

Namilla

Min kat lærte aldrig at omgåes ilderne. Jeg havde så heldigvis ilderne udenfor, så de ikke var tvunget til at være sammen, men havde begge parter skullet bo under samme tag, var det ikke gået...og han var altså en killing da jeg fik ham...
Jeg synes så heller ikke det er nogen god ide, at tage katten med, ligsom når man skal sammenføre flere ildere, så kan den part der er på udebane reagere meget anderledes, end når de er på hjemmebane...jeg synes det var bedre, om du kunne få kontakt til nogen, der kunne komme med en eller flere ildere og besøge dig. Så får du også en ide om, hvordan det er at have ildere i hjemmet, og du får en ide om, hvad der skal ildersikres, inden du får en ilder...

Barky

Min erfaring med katte og ildere sammen er:

Jeg fik ildere da jeg boede hjemme og vi havde 2-3 voksne katte. De vænnede sig til at ilderne var der, men gad ikke have noget med dem at gøre. Udover at daske dem i hovederne når ilderne kom for tæt på. Nogen af ilderne syntes også at det var VÆLDIG morsomt at jagte en kat gennem værelset. Andre var ret ligeglade med kattene.

Så flyttede jeg for mig selv. (kun med ildere - uden kat)
Her havde jeg ilderne først, og fik så en killing, som efter nogen dage vænnede sig ilderne og legede med dem. (Der ER sprogvanskeligheder, da de er 2 forskellige arter, med et MEGET forskelligt sprog, men de kan lære at komme overens og nyde hinandens selskab).
Jeg har sidenhen fået 2 katte mere, men det er især den første kat som var enekat med ildere som selskab som forstår at lege med dem uden at daske til dem.
De 2 andre snakker stadig "kattesprog", hvor den første snakker "katte-ilder-sprog".. Hvis du forstår hvad jeg mener.

Jeg vil anbefale, at du får en kattevant ilder samt dens ejer på besøg, for at se hvordan Misling vil reagere på ilderen. Ildere lugter kraftigt, og katte udnytter deres næser noget bedre end vi mennesker gør. Så Mislings reaktion på ilderen kan ingen af os forudse. Vi kan kun gisne.
Men jeg vil sige at det er positivt at den har reagerert godt på både "byttedyr" og hunde... :)
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Miliern

det lyder faktisk som en ret god idé, at få besøg af en med en lille pelstot, så misling kan få lov til møde sådan en fætter, før der rent faktisk flyttede en ind...
det vil jeg prøve at se, om jeg ikke kan få sig til at lade sig gøre -mange tak for al den gode responce :) 

Anne

Citat fra: Barky Dato  4. Februar 2011, kl. 15:37
Min erfaring med katte og ildere sammen er:

Jeg fik ildere da jeg boede hjemme og vi havde 2-3 voksne katte. De vænnede sig til at ilderne var der, men gad ikke have noget med dem at gøre. Udover at daske dem i hovederne når ilderne kom for tæt på. Nogen af ilderne syntes også at det var VÆLDIG morsomt at jagte en kat gennem værelset. Andre var ret ligeglade med kattene.

Så flyttede jeg for mig selv. (kun med ildere - uden kat)
Her havde jeg ilderne først, og fik så en killing, som efter nogen dage vænnede sig ilderne og legede med dem. (Der ER sprogvanskeligheder, da de er 2 forskellige arter, med et MEGET forskelligt sprog, men de kan lære at komme overens og nyde hinandens selskab).
Jeg har sidenhen fået 2 katte mere, men det er især den første kat som var enekat med ildere som selskab som forstår at lege med dem uden at daske til dem.
De 2 andre snakker stadig "kattesprog", hvor den første snakker "katte-ilder-sprog".. Hvis du forstår hvad jeg mener.

Jeg vil anbefale, at du får en kattevant ilder samt dens ejer på besøg, for at se hvordan Misling vil reagere på ilderen. Ildere lugter kraftigt, og katte udnytter deres næser noget bedre end vi mennesker gør. Så Mislings reaktion på ilderen kan ingen af os forudse. Vi kan kun gisne.
Men jeg vil sige at det er positivt at den har reagerert godt på både "byttedyr" og hunde... :)

Lige en lille tilføjelse. Jeg har jo ikke den store katte ildererfaring, da de katte vi har hos mine forældre, hvior jeg startede med at have ildere, jo er udekatte.

MEN jeg tør have mine ildere ude hjemme hos Julia (barky) fordi hendes kattes kløer er klippet ned så de ikke kan skade ilderne, ellers turde jeg ikke.

Barky

Ja, det glemte jeg da helt at skrive.. Jeg klipper mine kattes klør hele tiden fordi at de dasker til ilderne, og selvom de ikke trækker kløerne ud, så vil jeg ikke risikere at der en dag sker et uheld.
Bla bla bla.... Hilsen Julia