Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Halsbånd

Startet af dejligste, 9. Februar 2011, kl. 15:09

dejligste

Jeg har set flere steder at der er mange der bruger halsbånd til deres ildere.
Er der nogen af jer der gør det og hvis, har de det så på hele tiden??

Hmm og så lige til seler..
jeg bruger en almindelig H sele til Jack, men det er den bedste at bruge??
Han virker som om han er ved at dø hver gang han skal have den på, så det kan virkeligt være svært for at give ham den på.
Men lige så snart den er lukket, så kan det ikke gå for langsomt med at komme ud.

Dexter, Jack, Bailey og Holly  

Fnug savnet og elsket <3

Anne

De kommer ret nemt ud af halsbånd

dejligste

Det var præcis det jeg tænkte Anne.

Dexter, Jack, Bailey og Holly  

Fnug savnet og elsket <3

lille_jill

Ville aldrig bruge halsbånd, hvad er pointen med det? Chancen for at ilderen får snoet sig ud af det udendørs er ekstrem stor. Indenfor kan de hurtigt komme til at sidde fast et sted og blive kvalt.
Tror at halsbånd for de flestes vedkommende er en pynte-ting.

Du skal bare bruge den sele du og dyret har det bedst med :) Det virker som en hel normal reaktion Jack har. Amina skælder også ud (hvæser) når hun skal have sele på, men når den sidder der, så er hun glad igen og vil bare ud af døren.

KariN

Jeg har aldrig haft halsbånd til mine :)
Og hvis jeg havde så nej de ville bestemt ikke have det på hele tiden, jeg har det lidt ligesom jeg har det med tøj til dyr, det er ikke en nødvendighed for vores ildere så derfor syns jeg ikke de skal have den slags "accessories" på.

Mine gider heller ikke altid at sidde stille når de får seler på, men med lidt lakseolie på maven går det meget nemt, hvis de nu er helt umulige. Jeg bruger selv H-seler og er rigtig glad for det. Der er mange der også bruger 8-tals seler, jeg tror det handler meget om hvad man selv og ilderen syns er bedst. :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Dark Crystal Ferret

Jeg har aldrig ville bruge halsbånd til mine heller. Kan kan slet ikke se ideen i det. Og når de render rundt og leger og gemmer sig under ting og sager, så kan de så let komme til at sidde fast i det. Og selvom halsbånd sjællendt er til at få til at sidde ordenligt fast, ville jeg alligevel være bange for de ville kunne komme til skade ved det.. Og ligeså udendørs.

Vi bruger H seler hos os. Og vi har især været glade for de der Tawini seler som Kirstens Dyrbutik sælger. Vi har både han og hun seler. Og jeg kan godt lide at hanken til snorren sidder fast bag på selen, så hvis man skal stoppe ilderen så sidder selen ikke og strammer omkring halsen på ilderen. Det er faktisk også den eneste sele som Felina har kunnet gå med. Alle andre har hun komme ud af :X

AlisVolatPropiis

Halsbånd er unødvendigt pynt :) og slet slet ikke sikkert

Dyrene hader som regel seler :) men de er nødvendige hvis de gerne vil udenfor...prøv at gøre sådan:

indstil den forreste løkke der skal om hovedet på ilderen, og luk den...læg en godbid eller en dråbe olie på bordet og hav ilderens bagben i skødet -sådan så den må strække sig lidt og der er frit rundt om maven -olie er bedst for det tager lidt tid for ilderen at spise og de kan ikke umiddelbart bare tage det op og løbe væk...

Glid den løkke til hovedet over hovedet på dem idet du præsenterer ham for olien -det sparer tid når man ikke skal til at lukke :) og man kommer ikke til at presse med fingrene på deres hals i forsøget på at lukke de der dimser -man skal bare være sikker på selen hverken er for stram eller for løs :)

Og så kan man tit lukke rundt om maven uden det store besvær mens de lapper i sig :)

Stubba

Mine dyr bruger 8tals seler, for ellers gider mailo fx ikke gå - så ligger han bare død som en klud, når han får den på :P

Jeg ved der er mange der bruger halsbånd til når de er udenfor - HVIS nu de skulle slippe ud af deres sele og de har halsbånd på, med navn i - så kan han/hende findes igen. Ikke at jeg selv gør det.
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

Barky

Jeg har 2 halsbånd til ildere. Købt udelukkende til pynt. Og de går ikke med det til hverdag..

De reagerer ikke rigtig på at have halsbånd på. Og kan sagtens komme ud af dem hvis de vil. (hvilket de også gerne vil demonstrere)

Ang. ophidselsen ved at få sele på.. Tja.. Sådan har mine også altid været. Det varierer mellem 2 reaktioner.

1: ilderen bliver helt død og slap i kroppen når der skal sele på.
2: ilderen vrider sig for at komme løs, som hvis du var ved at proppe den i en kødhakker.
Mulige løsninger?
Gør selen til noget hyggeligt ved at give godbidder/olie imens den sættes på.
Hvis ilderen generalt er utryg ved selen, så lad den have selen på indenfor indimellem. Og leg med den. Så bliver den mere fortrolig med den.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

AlisVolatPropiis

Problemet med at have dem på udenfor er bare at ildere som det første -ganske naturligt vil lede efter huler og gemme sig ret trange steder. Og så må man lige vurdere risici ved det....

Jeg foretrækker personligt en chip, for jeg kan virkelig bedre se det nyttige i at mit dyr ikke sidder fast et sted og ret nemt kan dø af det -fordi de ikke vurderer naturligt hvor meget et halsbånd fylder i forhold til deres normale bodymass...og dermed kan finde mennesker eller blive fundet og scannet :)

mette11

Jeg går stort set aldrig med mine, men vi har sådan nogle seler her: http://www.zoosajten.se/sele-och-koppel-iller-p-225-c-161.aspx  Det er dem jeg synes er bedst. Jeg havde en som meget let tog en h-sele af og han kunne også tage en 8-talssele af...men den her sele fik han aldrig af...det er ret forskelligt hvad man finder bedst og nogle ildere kan komme ud af nogle sele osv...
Halsbånd ville jeg aldrig give mine på...ser ingen grund til det og den ene ville også flippe fuldkommen ud og mene hun havde en nærdødsoplevelse...mindst!!  :S