Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Spørgsmål til ilder/fritte ejere!?

Startet af TheRats, 23. Februar 2011, kl. 18:41

TheRats

Kan man gøre en ilder/Fritte renlig?
Og lære den ikke at ødelæggeting?
Og være alene i bur 5-7 timer hver dag når jeg er i skole?
Og hvad er forskellen på en Ilder og en fritte?
Hvad koster det at have en ilder UDEN dyrelægeregner? Jeg mener med foder strøelse osv:
Kan de vænne sig til katte?
Kan man gå en tur med den i sin have?
Kan man lære dem 100% ikke at bide når man er nybegynder?
Kan de med katte?
Er det sandt at en tæve dør vis den ikke bliver parret?
Kan de sove i et bur om natten og være fri på mit værelse om dagen?
Skal man have en eller 2?
Er de på nogle måde aggresive?
Hvor hårdt kan de bide?
Vil de kunne med Rotter?
Kan man træne dem til sit,dæk osv?
Kan et Furet Tower fungere som ilderbur?
Jeg er 11! Jeg passer store hunde i min fritid og går med dem. Og er meget moden og er god til at tage ansvar for mine dyr (Har rotter)

Jeg håber i vil være super søde og svare :-)

Knus fra Frederikke

lille_jill

Kan man gøre en ilder/Fritte renlig? ja, men sjældent 100%
Og lære den ikke at ødelæggeting? sjældent
Og være alene i bur 5-7 timer hver dag når jeg er i skole? ja
Og hvad er forskellen på en Ilder og en fritte? intet
Hvad koster det at have en ilder UDEN dyrelægeregner? Jeg mener med foder strøelse osv: en mindre formue
Kan de vænne sig til katte? ja
Kan man gå en tur med den i sin have? ja
Kan man lære dem 100% ikke at bide når man er nybegynder? ja
Kan de med katte? ja
Er det sandt at en tæve dør vis den ikke bliver parret? ja, hvis den ikke får implantat, p-sprøjte eller andet.
Kan de sove i et bur om natten og være fri på mit værelse om dagen? ja
Skal man have en eller 2? Det er dit valg
Er de på nogle måde aggresive? Ikke hvis de bliver passet ordentligt
Hvor hårdt kan de bide? MEGET hårdt. Som i "den her ilder hænger fast"-hårdt
Vil de kunne med Rotter? NEJ! Rotter og gufguf for en ilder.
Kan man træne dem til sit,dæk osv? ja (se youtube)
Kan et Furet Tower fungere som ilderbur? ja

Du bør nok læse trådene herinde igennem.

mette11

Kan man gøre en ilder/Fritte renlig? Nogen ildere bliver helt renlig - andre gør ikke!! Det er individuelt. De fleste bliver rigtig gode til at bruge bakken, men uheld sker for en del. Nogen ildere bliver aldrig rigtig renlige desværre.

Og lære den ikke at ødelæggeting? Nej det tvivler jeg stærkt på. Ildere er meget nysgerrige og elsker at undersøge ting, så de ting de ikke må lege med, skal man sørge for de ikke kan få fat i.

Og være alene i bur 5-7 timer hver dag når jeg er i skole? Ja det kan de godt, men det kræver efter min mening et meget stort bur.

Og hvad er forskellen på en Ilder og en fritte? Det er to ord for samme dyr.

Hvad koster det at have en ilder UDEN dyrelægeregner? Jeg mener med foder strøelse osv. Ehhh det kommer meget an på hvad man vælger at fodre med, hvad man bruger i bakkerne osv. Nok omkring 100-200kr. pr. ilder vil jeg gætte på, uden dog at have regnet spor på det.

Kan de vænne sig til katte? Nogen kan, andre kan ikke! Det er nok lettest hvis der er tale om en ilderhvalp og en kattekilling, men jeg har ingen erfaring med det. Dog har mange begge dyr og de fleste kan lære at omgåes.

Kan man gå en tur med den i sin have? Ja i sele kan man godt.

Kan man lære dem 100% ikke at bide når man er nybegynder? Nogen ildere kan lære det, andre kan ikke! Det er både et spørgsmål om opdragelse af ilderen og dens temperament. De fleste ildere stopper med at bide, men de fleste kan finde på at nappe lidt i leg.

Kan de med katte? Er besvaret!

Er det sandt at en tæve dør vis den ikke bliver parret? Det er korrekt at de kan udvikle en livstruende tilstand, men hvis man vælger at sterialisere den, sker det ikke så det er klart at foretrække. Man kan enten gøre det med et kirurgisk indgreb, eller kemisk.

Kan de sove i et bur om natten og være fri på mit værelse om dagen? Ja det kan de godt, men det kræver et stort bur, da ildere har behov for meget plads.

Skal man have en eller 2? Ildere har meget stor glæde af at være flere sammen, så jeg synes helt klart to er bedst, med mindre man får en ilder som trives bedst alene (de er der, men de fleste trives bedst ved at være flere sammen)

Er de på nogle måde aggresive? Jeg vil ikke kalde dem aggressive, men meget legesyge. Nogle ildere kan bide en del og de kan bide hårdt, men de fleste ildere er rare dyr som bare vil lege. De fleste bider når de er hvalpe, men lærer hurtigt at det ikke er ok.

Hvor hårdt kan de bide? Normalt bider de ikke hårdt, men de kan bide meget, meget hårdt og forårsage stor skade. Hvalpe bider normalt, da de lige skal lære at det gør man ikke. De fleste ildere napper og nogen bider hul...enkelte ildere skambider folk, men det er et fåtal!

Vil de kunne med Rotter? Nej. Ildere er rovdyr.

Kan man træne dem til sit,dæk osv? Ja det kan man godt, men kun hvis det passer ilderen. De fleste er gode til at sitte for en godbid!

Kan et Furet Tower fungere som ilderbur? Jeg mener det er alt, alt for småt til en ilder. Efter min mening skal de have meget mere plads, helst skal de gå frit i et værelse eller have eget værelse. Man kan også selv bygge et fedt stort bur til dem. De bure man køber til ildere synes jeg personligt er alt for små. Man kan sikre et værelse og lade sin ilder gå løs der, men det kræver ordentlig sikring, da ildere nemt laver ulykker pga. deres nysgerrige natur.

Håber du kan bruge de svar til noget...

Husk på at ildere desværre kan blive meget dyre i dyrlægeregninger hurtigt!!

TheRats

Citat fra: lille_jill Dato 23. Februar 2011, kl. 18:57
Kan man gøre en ilder/Fritte renlig? ja, men sjældent 100%
Og lære den ikke at ødelæggeting? sjældent
Og være alene i bur 5-7 timer hver dag når jeg er i skole? ja
Og hvad er forskellen på en Ilder og en fritte? intet
Hvad koster det at have en ilder UDEN dyrelægeregner? Jeg mener med foder strøelse osv: en mindre formue
Kan de vænne sig til katte? ja
Kan man gå en tur med den i sin have? ja
Kan man lære dem 100% ikke at bide når man er nybegynder? ja
Kan de med katte? ja
Er det sandt at en tæve dør vis den ikke bliver parret? ja, hvis den ikke får implantat, p-sprøjte eller andet.
Kan de sove i et bur om natten og være fri på mit værelse om dagen? ja
Skal man have en eller 2? Det er dit valg
Er de på nogle måde aggresive? Ikke hvis de bliver passet ordentligt
Hvor hårdt kan de bide? MEGET hårdt. Som i "den her ilder hænger fast"-hårdt
Vil de kunne med Rotter? NEJ! Rotter og gufguf for en ilder.
Kan man træne dem til sit,dæk osv? ja (se youtube)
Kan et Furet Tower fungere som ilderbur? ja

Du bør nok læse trådene herinde igennem.

Mange tak :-) Tror ikke jeg skal have en ilder foreløbig da jeg ar rotter

Snabeldyr

#4
Kan man gøre en ilder/Fritte renlig?
Ja det kan man men der vil altid kunne komme upser

Og lære den ikke at ødelæggeting?
En ilder vil altid være lidt destruktiv, det er i deres natur at rykke bøger ud fra reolen og grave i potteplanter. Tænk på dem som hundehvalpe med ADHD

Og være alene i bur 5-7 timer hver dag når jeg er i skole?
Det kan den godt men den skal ud minimum 4 timer om dagen og leges med

Og hvad er forskellen på en Ilder og en fritte?
Der er ingen forskeld, nogle mener at fritten er en tam ilder og andre mener at det er noget med farverne

Hvad koster det at have en ilder UDEN dyrelægeregner? Jeg mener med foder strøelse osv:
Omkring 500kr om måneden selvom det er en god ide at have en dyrlæge konto med et par tusinde på

Kan de vænne sig til katte?
Det kan de sagtens

Kan man gå en tur med den i sin have?
Ja men hvis haven ikke er lukket fuldstændigt af så skal den være i snor

Kan man lære dem 100% ikke at bide når man er nybegynder?
Med nogle af de gamle kloge hoveder herinde i ryggen kan man lære det meste. Og hvalpen ( om den er fra en opdrætter der ved hvad h*n laver så er det værste arbejde klaret også skal det bare holdes ved lige.

Kan de med katte?

Er det sandt at en tæve dør vis den ikke bliver parret?
Ja når den går i løb første gang udskiller de blodet og kan dø af blodtab. Derfor skal de sterelliseres.

Kan de sove i et bur om natten og være fri på mit værelse om dagen?
Ja det kan de sagtens og ville elske at få lov til at gå og snuse hele dagen og lave ballade

Skal man have en eller 2?
Jeg ser helst at man har 2 da de kan holde hinanden med selvskab, desuden kan ingen køre en ilder træt som en anden ilder

Er de på nogle måde aggresive?
Hvis de ikke er opdraget ordenligt så ja, men med kærlig hånd kan man lære dem at blive gode kærlige ildere

Hvor hårdt kan de bide?
Hårdt nok til at der kommer blod og ar, men ikke hårdt nok til at brække din finger

Vil de kunne med Rotter?
Nej, de ville forsøge at spise dem og det ville også være stressende for en rotte at kunne lugte et rovdyr hele tiden.

Kan man træne dem til sit,dæk osv?
De kan lære ca det samme som en hund

Kan et Furet Tower fungere som ilderbur
Det ved jeg ikke

Hilsen Snabeldyr
Stealing our hearts, then our sanity

Mustela

Kan man gøre en ilder/Fritte renlig? Ja, men det skal holdes ved lige. De kan sagtens komme ind i perioder hvor de lige glemmer hvad et toilet er
Og lære den ikke at ødelæggeting?Mine ødelægger ikke som sådan ting, med de kan godt lide at grave. Så jeg ville fx aldrig udskifte min lædersofa med en stofsofa, for den ville nok hurtigt være ødelagt. Mit hjem er indrettet, så mine dyr ikke kan komme op i blomster/planter, lædermøbler, mit spisebord er byttet om med et "barbord med barstole" osv
Og være alene i bur 5-7 timer hver dag når jeg er i skole? Den kan sagten være alene i 5-7 timer, også i et bur. Dog anvender jeg ikke bur til mine, heller ikke når de er alene
Og hvad er forskellen på en Ilder og en fritte? Jeg tror ikke der som sådan er en forskel, men ved fx forskning anvendes ordet fritte, hvor folk på fora oftest anvender ordet ilder.
Hvad koster det at have en ilder UDEN dyrelægeregner? Jeg mener med foder strøelse osv:EN ilder: jeg kan ikke udtale mig, da det kommer an på mange ting mht. kvaliteten af tørfoder, eller skal den leve på barf, bakkemateriale er ikke specielt dyrt, hvis det kun er EN ilder. Men hvorfor ikke tage udgifter som dyrlæge med, da ilderen jo kræver 1 årlig vaccination mod hvalpesyge og evt rabies hvis man skal have den med til udlandet. Og så kommer alle de regninger som opstår hvis ilderen bliver syg, det kan blive rigtig dyrt.
Kan de vænne sig til katte? Har ikke selv kat, men ved at flere ilderejere har kat. Men tror lige så meget at det er katten der skal vænne sig til ilderen.
Kan man gå en tur med den i sin have? Ilderen ville elske det, hvis den vænnes til gåture fra den er lille. Jeg har også mine med i skoven osv.
Kan man lære dem 100% ikke at bide når man er nybegynder? Ja, men det tager tid, og når de er hvalpe, vil de bide/nappe i leg
Er det sandt at en tæve dør vis den ikke bliver parret? På længere sigt kan de dø af blodmangel, hvis ikke man tager dem ud af løb, enten ved brug af implantat, p-sprøjte, parring eller steriliseret han(v-hob)
Kan de sove i et bur om natten og være fri på mit værelse om dagen? Ja, men igen mine går frit
Skal man have en eller 2? Fra naturens side er de solitære, men i fangeskab har de stor glæde af en ven
Er de på nogle måde aggresive? Det er et rovdyr, men mine er ikke aggresive.
Hvor hårdt kan de bide? Hmm, de er rovdyr og eftersom det er forskelligt hvordan man opfatter smerte, så kan jeg ikke svare på hvad der er hårdt for dig. Men jeg syns de kan bide hårdt, men har sjældent oplevet det. Jeg kan sagtens tage en lur på sofaen, mens mine render rundt og måske hopper de op i sofaen til mig for at sove
Vil de kunne med Rotter? Sagtens -hvis de bliver sultne så ved de hvor deres næste måltid er. Jeg ville aldrig lade mine møde en rotte, med mindre de var fordi de skulle dræbe og derefter spise rotten
Kan man træne dem til sit,dæk osv? Ja, det vil jeg mene
Kan et Furet Tower fungere som ilderbur?Pas
Jeg er 11! Jeg passer store hunde i min fritid og går med dem. Og er meget moden og er god til at tage ansvar for mine dyr (Har rotter) Du skal inddrage dine forældre, da det kræver en del mere end at holde kælerotter  :D



Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Barky

Citat fra: TheRats Dato 23. Februar 2011, kl. 18:41
Kan man gøre en ilder/Fritte renlig? Ja, ca 80-90% træfsikker

Og lære den ikke at ødelægge ting? Nej, man skal flytte tingene.

Og være alene i bur 5-7 timer hver dag når jeg er i skole? Ja, men det er lidt synd at de skal være alene.

Og hvad er forskellen på en Ilder og en fritte? Der er ingen forskel, det er samme dyr.

Hvad koster det at have en ilder UDEN dyrelægeregner? Jeg mener med foder strøelse osv: Ca 300-500 kr om mdr i kvalitetsfoder og grus.

Kan de vænne sig til katte? Ja, men det er ikke sikkert at katten vænner sig til ilderne.

Kan man gå en tur med den i sin have? Ja i sele.

Kan man lære dem 100% ikke at bide når man er nybegynder? Hvis man besidder meget tålmodighed og engagement, så ja.

Kan de med katte? Det spørgsmål har du stillet tidligere.

Er det sandt at en tæve dør vis den ikke bliver parret? Både og, de risikerer at dø af blodmangel hvis de ikke bliver parret, en langsom død der tager ca 6-7 mdr.

Kan de sove i et bur om natten og være fri på mit værelse om dagen? Ja, hvis dit værelse er ildersikret. Så de ikke stikker af, eller kan komme tilskade.

Skal man have en eller 2? 2 helst, de er meget sociale.

Er de på nogle måde aggresive? Nogen ildere kan være aggresive.

Hvor hårdt kan de bide? Hårdt nok! De kan bide så det knaser i brusk, og gnaverknogler knaser de uden probler. De kan tygge hønsenet over.

Vil de kunne med Rotter? Ja, ildere synes at rotter smager dejligt.

Kan man træne dem til sit,dæk osv? Ja, men de er ikke ligeså lærevillige som hunde er.

Kan et Furet Tower fungere som ilderbur? Ja, hvis ilderen går løs det meste af tiden.

Jeg er 11! Jeg passer store hunde i min fritid og går med dem. Og er meget moden og er god til at tage ansvar for mine dyr (Har rotter)

Jeg håber i vil være super søde og svare :-)

Knus fra Frederikke


En ilder er et meget stort ansvar. Det er et dyrt bekendtskab, ikke så meget i pasning og pleje. Men i dyrelægeregninger. De skal neutraliseres, de skal vaccineres årligt og de bliver desværre ofte syge af kræft. :(
Derudover er de lidt dyre at anskaffe, fordi at de skal både have et stort bur, og hos opdrættere koster de ca 2500 kr.

Jeg kan godt forstå at du synes at ildere er søde. Men at have en ilder er et meget stort ansvar. Hvis du og din mor og far vil have en ilder i familien, kan I tage ud og besøge en opdrætter eller ejer, for at stille spørgsmål og møde ildere.

Hvis du skal have ansvaret for den helt alene, så er du ikke gammel nok.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Namilla

De andre har svaret rigtig godt på spørgsmålene. Jeg har dog lige et par ting at tilføje.
Når du er så ung, så synes jeg du skal tage ud sammen med dine forældre, og besøge nogen der har ildere. Når du er så ung, så bør anskaffelsen af en ilder være hele familiens beslutning, både da de kræver meget tid, men også da de er dyre i dyrlægeregninger og foder. Derudover kommer, at du sikkert ikke ved hvordan dit liv vil forme sig de næste 5 år, og ildere kan blive gamle, og gennemsnitligt skal du nok regne med at en ilder fra en avler (med en god stamtavle) vil blive 5-6 år. Og når du er 16 år kan det godt være, at du ikke synes det er sjovt at skulle hjem direkte efter skole hver dag, for at aktivere din ilder.
At få en ilder er lige så stort et ansvar som at få en hund, og dine forældre ville nok heller ikke give dig ansvaret for en hund helt alene.

Noget andet er lugten. Ildere er rovdyr, og de har en særpræget luft. Både deres urin og afføring, men også dyrene i sig selv. Den lugt skal dine forældre være indforstået med, inden I kan anskaffe Jer en ilder.


Nu er det snart hvalpesæson, og så synes jeg I skal tage ud og besøge nogen der har hvalpe. Så kan du prøve hvor ondt det gør at blive bidt/nappet af en hvalp, og måske kan I også finde en der har en sammensætning af både meget god oprdagne, og lidt mere "bidelystne" voksne...
Jeg vil dog altid anbefale en begynder, og især et barn som dig, at starte med en voksen ilder som er opdraget og neutraliseret. Det vil give dig den bedste start. Og så skal du, som de andre også skriver, vente med at få ildere til du ikke har rotter længere...

Sletho

Vil lige sige til det spørgsmål med rotterne, at vores ilder, Bella, faktisk er ret ligeglad med vores tre rotter! Rotteburet står helt op af vindueskarmen, så når Bella hopper derop er hun mest interesseret i den kolde rude og hvad der er udenfor. Det er sjældent hun reagere på rotterne, og hvis hun gør, så virker hun egentlig bare nysgerrig - slet ikke "sulten".
Det skal så siges at hun ikke får barf - kun tørkost.
Og det er kun den ældste rotte (Alfahannen) der reagere på hende. De to andre er ligeglade. De kigger bare lidt på hende og lægger sig så til at sove. Var hun de første to uger vi havde Bella, hvor rotterne var lidt oppe at køre. Er de slet ikke mere

Anne

Og ildere skal ikek have strøelse i samme forstand som rotter. ildere skaæ have grus/træpiller i bakken og ellers bare tæpper. De skal ikke have savssmule, hamp, hø, halm eller lignende.

lille_jill

Citat fra: Sletho Dato 23. Februar 2011, kl. 20:09
Vil lige sige til det spørgsmål med rotterne, at vores ilder, Bella, faktisk er ret ligeglad med vores tre rotter! Rotteburet står helt op af vindueskarmen, så når Bella hopper derop er hun mest interesseret i den kolde rude og hvad der er udenfor. Det er sjældent hun reagere på rotterne, og hvis hun gør, så virker hun egentlig bare nysgerrig - slet ikke "sulten".
Det skal så siges at hun ikke får barf - kun tørkost.
Og det er kun den ældste rotte (Alfahannen) der reagere på hende. De to andre er ligeglade. De kigger bare lidt på hende og lægger sig så til at sove. Var hun de første to uger vi havde Bella, hvor rotterne var lidt oppe at køre. Er de slet ikke mere

Mine rotter stod også "ildersikret" på et skrivebord. Mens jeg var i bad lykkes det alligevel Chucky at komme derop. Da jeg kom ud hang han fast i den ene rottes lår som han havde fået ud gennem tremmerne. Rotten overlevede efter en tur til dyrlægen, men blev aldrig helt sig selv igen.

Sletho

Citat fra: lille_jill Dato 23. Februar 2011, kl. 21:32
Mine rotter stod også "ildersikret" på et skrivebord. Mens jeg var i bad lykkes det alligevel Chucky at komme derop. Da jeg kom ud hang han fast i den ene rottes lår som han havde fået ud gennem tremmerne. Rotten overlevede efter en tur til dyrlægen, men blev aldrig helt sig selv igen.
Hun kan nemt komme hen til dem. Hvis hun går i vindueskarmen er deres bur faktisk lige op ad hende. Men selvom der ikke har været noget mellem dem holder vi selvfølgelig altid skarpt øje når hun er i nærheden :)
Og siger heller ikke det holder - ville bare lige sige at der ikke har været nogle problemer overhovedet - endnu :p

Wolter

KOM UD OG SE - KOM UD OG SPØRG


...
Ej sorry!! xD De fleste har allerede svarret, så det er ikke nødvendigt at svarre på det hele! òwo
Jeg synes at du skal læse rigtig meget om ilder, og besøge en masse med ilder! Snak med dine forældre om det!
De er jo værrer end hunde hvalpe! Og du vil blive overrasket over hvor stærke deres tænder er! (jeg har dog kun oplevet en lille smule, har jeg fået af vide ;) )

Det er ikke for at gøre dig bange for ilder overhovedet! De er rigtig søde! og nogle utrolige kælebasser! <3 Og så er de bare så nuttet!! >w<
MEN enhver ny ilder i et hjem vil bide for at finde ud af hvem der bestemmer! ò.ó

Du skal bare vide at det er sværrer at passe ilder end det ser ud til! Hvis du vil have et dyr at putte med, køb en kat eller hund! :)
Eller endnu bedre end kanin!  :fnis: oh! Eller måske et marsvin!  :fnis:

Men ihvertfald! Kom ud og se!  :dans:
Jeg er ung og uaffaren, lær mig det der skal læres! Jeg er et menneske som du selv er, jeg kan tage fejl!

TheRats

Hej
Tak alllesammen :-)
Mine forældre siger at de bider af H t ellers måtte jeg gerne få en :-)
Men jeg kan ikke få forklaret dem at de skal bidetrænes..
Men jeg tror jeg tager ud til en opdrætter eller ilder ejer snart :-)

AnneME


Mange tak :-) Tror ikke jeg skal have en ilder foreløbig da jeg ar rotter
[/quote]
der er da også folk der har begge herinde :D