Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

ormekur?

Startet af Eliza, 10. Marts 2011, kl. 11:54

Eliza

Jeg kan ikke lige helt huske hvordan det hænger sammen, så håber nogle af jer andre kunne hjælpe lidt  ;)

Men er det egentlig nødvendigt at give ildere ormekur med mindre man selvfølgelig opdager de har orm? Synes at jeg en gang har hørt at pga det korte tarmsystem så er der ikke så stor risiko for at de får orm, men er ikke sikker på om det er rigtigt?

Og er stronghold egentlig en god nok ormekur eller skal der mere til? Der står jo at den tager nogle former for orme.

Hvad giver i selv af ormekure og hvorfor?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

KariN

Jeg har givet mine ormekur 1 gang :) det var simpelthen fordi de alle 3 hikkede ret ofte (har læst at det kan være et tegn på orm) De kom en tur til Lone og der fik noget ormekur og derefter stoppede deres hikke :)

Men jeg tror ikke det er så ofte at ildere får orm, dog kan de ske når man giver kød osv :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Eliza

Det burde jo ikke ske hvis man kun giver kød der har været frosset.

Anne

altså hjerteorm som er det der giver hikke skal man diagnosticere og behandle hvis nødvendigt, for det er ikke nok bare at give stronghold. Desuden kan hjerte/lungeorm i stor mængde være farligt fordi de kan danne blodpropper hvis de alle sammen dør på en gang grundet behandling, så der er det ikke så godt bare at give ormekur før man kender status. Jeg ved det fordi jeg var bange for at Honda havde det, og derfor fik det undersøgt indgående og snakket med flere dyrlæger heroppe, heldigvis da gik han fri! men hjertelungeorm kan kun smitte igennem snegle, og jeg har endnu ikke hørt om en ilder der havde den type som vi har i danmark.

Men jeg kender generelt kun meget få der har haft orm i deres ildere, og for nogle typer orm er stronghold/advocate jo rigeligt til at tage det. Så jeg ville ikke behandle mine ildere for orm uden begrundet mistanke :) Og selv med mistanke er orm ikke bare orm.

Barky

Jeg har givet ormekur een gang i forbindelse med rejse ud af landet til udstilling... Dengang det var allerhelvedes besværligt fordi at reglerne med rejse af ilder var så underlige.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Shamua

Min da værende dyrlæge gav Mikka en ormekur, fordi hans mave var oppustet, og han hostede og hikkede rigtig meget lige da jeg fik ham hjem. Det hjalp så også med det samme. Han mave fik normal størrelse igen efter en behandling. Kan ikke huske og det var 2, en hver 10'ende dag, eller hvordan det var. Men væk var de hvertfald :)

Vh. Marianne

Namilla

Mine ildere har haft orm... jeg havde fået to hvalpe hjem, som havde gået udenfor, og de havde altså orm, og mange af dem! (jeg opdagede det, fordi jeg så en orm kravle ud af numsen på ene af dem!)... min dyrlæge var heldigvis sød og udskrev panacur, uden konsultation, fordi der jo ikke var nogen tvivl, når jeg havde set så tydelige beviser. Alle ilderne skulle have, selvom jeg kun havde set det ved den ene...

Jeg synes dog ikke man bør behandle uden begrundet mistanke...det synes jeg i det hele taget ikke man skal med noget...

Eliza

Nu har jeg så set flere steder at opdrættere/hyggeavlere eller hvad jeg nu skal kalde det, skriver at de har fået eller får ormekur inden hvalpene flytter, men det må jo så være helt unødvendigt og faktisk mere skadeligt end godt da de risikere at ormene bliver resistente?

Jeg har faktisk aldrig selv brugt en ormekur og det er derfor det undrer mig, for jeg ser det ikke som nødvendigt som det ofte er hos hunde. Jeg har to gange mens jeg har haft ilder fået lavet afføringsprøver hvor der også blev tjekket for orm, så det er ikke fordi de render rundt med det uden at jeg ved det  :)

Anne

altså nu er advocate/stronghold jo også en ormekur mod nogen orm, og det er der jo mange der giver forebyggende i forbindelse med andet. Jeg aner faktisk ikke om orm bliver resistente, jeg har aldrig hørt om det, men på den anden side, hvorfor ikke.

Jeg ville ikke give en ormekur i hvert fald, med mindre de havde orm.
Er der nogen der noggensinde har kendt voksne ildere med orm? dem jeg har kendt til var hvalpe (namillas og dollys).

Namilla

Anne: Jeg tror du har ret i, at hvalpe er mere udsatte for orm, end voksne. Mine (voksne) ildere levede udenfor en hel sæson, hvor de fik alle de mus og fugle som katten kom med...uden at få orm af det... Katten, som kun ind imellem spiser en mus eller fugl, fik orm 3 gange i den sæson...