Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Spørgsmål, spørgsmål og spørgsmål :)

Startet af Dyrenørden, 28. April 2011, kl. 17:53

Dyrenørden

Hej igen igen folkens

Undskyld min spammen for tiden men har så mange spørgsmål ang. det at have ilder. Her kommer en del som jeg har tænkt over hen af vejen :)

1. Har i en slags sygeforsikring på jeres dyr? Og hvilken? Tænkte det måske ville være godt at have sådan en da jeg kan forstå ildere ofte kan blive nemt syge.

2. Har i en sygekonto til jeres dyr hvor i sætter penge ind på hver måned så i har penge til behandling hvis der opstår sygdom? Og hvor mange sætter i ind? Jeg tænkte jeg ville sætte 300-500 kr ind om måneden.

3. Hvad gør i når i skal på ferie? Har i så pasnings aftaler med andre ilderejere? Jeg skal nemlig muligvis til Bosnien til sommmer men har ikke umiddelbart nogen i min omgangskreds jeg stoler på vil kunne passe og aktivere Paya nok :( Findes der en ilderpension eller lign? godt nok vil jeg nødigt sende hende i en slags pension, vil aldrig nogensinde sende mine hunde i en pension så synes jeg heller ikke hun skal :)

4. Hvad bruger i af materialer i jeres bakker? Jeg selv har købt noget katte grus der hedder Tidy cats men hvis har gode erfaringer med andre ting må i gerne komme med forslag?

5. Nu har jeg købt en pose chips jeg vil spise engang i aften jeg vil selvfølgelig ikke give Paya nogen men hun render jo løs rundt. Ville det være fatalt hvis man nu tabte en og hun fik fat i den? Tænker generelt hvor galt det vil være hvis en ilder får fat i andet mad en kødprodukter? Der er selvfølgelig forskel på hvilken slags mad.

Hmm. synes jeg havde flere spørgsmål dem må jeg jo så spørge om når jeg kommer i tanke om det.

På forhånd tak :)

A_M_T >Team Unique Ferrets<

1. Nej desværre er der ikke rigtig nogle forskringselvskaber der tager ilder. Selvom de sikekrt vilel tjene godt på det.

2 Jeg har dyrlægekonto og sætter 500 ind om mdr. nogle gange mere hvis vi har flere penge at sætte ind. men Morten(min mand) har heldigvis en god kredit hvis det går helt galt.

3. Jeg har kun være på ferie en gang hvor ilderne blev passet og der fik jeg min mor til at passe dem herhjemem hos mig selv. Men folk er som regele ret gode til at hjælpe hinanden herinde med at passe for hinanden. lige pt er folk vidst bare lidt på tærerne over de mange maveproblemer der har været på det sidste..

4.Jeg bruger grus, men ville nok bruge træpiller hvis vi havde en kompost vi kunne smide det ud på! jeg sys træpiller svulmer meget i forhold til grus og fylder meget i en alm skarladespand. men træpiller modvirker lidt bakeklugt til gengæld!

5. Altså som udgangspunkt skal hun selvf ikek ha det, men er uheldet ude dør hun nok ikek af det. hvis hun har spist meget så ville jeg lige holde øje med at hun ikek virkede dårlig og tjekke hendes afføring næste gang hun lagde en prut! Men tro næsten alle har prøvet at mindst en af ens ildere har stjållet noget de ikek skulel spise og spist det. Mine der har gjort det har alle overlevet og havde det helt som de plejede bagefter!

Namilla

1) Der var snak om at et selskab som laver forsikringer på ildere i Sverige, ville komme til Danmark og tilbyde forsikringer her også...der var en tråd om det herinde for noget tid siden, men kan ikke lige finde den. Indtil videre er der dog ingen forsikringsselskaber der tilbyder sundhedsforsikring til ildere.

2) Jeg havde en konto da jeg havde ildere og min økonomi var mere skrøbelig end den er nu. Jeg satte 200 kr. ind om måneden, men havde resterne af en børneopsparing ved siden af, hvis det ikke var nok. Jeg vil bare råde dig til at sætte så meget ind du kan undvære nærmest!

3) Jeg har fået mine drenge passet hos Hanne og været ovenud tryg ved at aflevere dem der. Hvis du er ude i god tid, kan du jo efterlyse pasning, og se om der er nogen i nærheden der vil passe. Der findes enkelte kattepensioner der vil tage ildere, men jeg ville ikke bruge dem, da de jo ingen erfaring har med ildere. Jeg ville kun selv bruge nogen med en masse erfaring, så jeg var sikker på at vedkommende kunne se, hvis der var noget galt, og ville tage dem til dyrlægen. Hvis det kun er et par dage har jeg dog fået en veninde til at fodre og vande og lege lidt med dem.

4) Jeg var glad for "dyrlægens" kattegrus fra bilka...forholdsvist billigt og klumper godt. Men som Anna siger, ville jeg nok også have brugt træpiller, hvis jeg kunne komme af med dem. Der bliver noget mere affald med træpiller, end med grus.

5) Det er umuligt at sige hvor meget eller hvor lidt der skal til, før en ilder på sigt vil få fx insulinoma. Derfor er det nemmeste simpelthen at undgå at de får nogen som helst godbidder af "menneskemad". Hvis hun aldrig oplever at der falder noget af din mad af, så vil tiggeriet også forsvinde. Hvis hun derimod ofte oplever at du "giver dig" når hun tigger, så forstærker det bare adfærden. Hvis du synes at hun også skal hygge, når du hygger, så hav nogle gode godbidder til hende (uden sukker og mælk), fx tørret kød. Eller endnu bedre, aktiver hende, fx med råt kød eller hele foderdyr, mens du hygger med chips, slik osv. Du kan også bruge en aktiveringskasse hvor du gemmer godbidder blandt fx papir-strimler ell. lign.

Dyrenørden

A_M_T >Team Unique Ferrets:
Øv man ikke kan få sådan en forsikring :(
åh. ja er det den der ECE/ACE?
Tror også træpiller vil fylde meget her hos os ;) Men synes nu ikke der lugter så fælt men ved jo heller ikke hvordan et ilderhjem normalt lugter kan sagtens være det er værre end andres jeg ved det jo ikke. Men skifter alt ud og lufter ud hverdag så helt galt tror jeg ikke det er, selvom min familie dog synes det ;)

Hun har ikke fået fat i noget hun ikke skulle endnu men kunne forestille mig der er en hvis risiko for at det vil ske på et tidspunkt ligemeget hvor meget man passer på så det godt at være på forkant med om det er til dylle med det samme eller om man kan se tiden an :)

Namilla:
Havde også tænkt at jeg ville få passet hende ved en privat med erfaring med ildere og som mig og Paya kunne kommer og besøge nogen gange inden ferien. Jeg ved ikke endnu hvornår jeg skal på ferie så kan desværre ikke efterlyse pasning endnu :(

Havde ikke tænkt mig at give hende menneskemad hun har sine egne godbidder (tørret kylling og killinge foder prøver) det var bare for at være på forkant med hvis der skulle ske noget. Har faktisk lavet en bedroller til hende med aviser og papir i som jeg smider lidt godbidder i en gang imellem det hun vild med men gemmer dog det fleste godbidder under min seng ;)

Citat fra: Dyrenørden Dato 28. April 2011, kl. 18:26
A_M_T >Team Unique Ferrets:

Tror også træpiller vil fylde meget her hos os ;) Men synes nu ikke der lugter så fælt men ved jo heller ikke hvordan et ilderhjem normalt lugter kan sagtens være det er værre end andres jeg ved det jo ikke. Men skifter alt ud og lufter ud hverdag så helt galt tror jeg ikke det er, selvom min familie dog synes det ;)

Ej jeg sys jo helelr ikek de lugter som såddan(med mindre der er i brunst!) , men har man 6 stks. så kan bakken altså godt lugte lidt når man kommer hjem;O)

AlisVolatPropiis

Jeg er stort set enig med de andre :)

Selv bruger jeg dog krystalgrus, da alm kattegrus har det med at støve forfærdeligt, derudover er det set at støv og små stykker klumpende kattegrus kan sætte sig fast i tarmene, ligesom nødder (som de ikke kan fordøje og som derfor bliver ved med at være stykker i maven på dem) og gummi -ingen pivedyr -de bider dem som regel i stykker og det er pænt dyrt og en anelse risikabelt at redde deres liv ved at åbne tarmene.

Jeg tillader ikke mine at få så meget som et stykke menneskemad....og slet ikke noget der ikke er 100% animalsk -uden salt -som er skadeligt for dem i store mængder eller andre krydderier og især sukker eller overdreven kulhydrat. -Det er ikke godt og jeg har mistet en ilder til insulinoma og det vil jeg godt nok undgå at gøre igen -det er en rædselsfuld sygdom.
Især når du ikke kender hendes stamtavle og baggrund, og ikke ved om der er en sensitivitet mht til insulinoma eller nogle af livsstils kræftformerne (eller andre arvelige kræftformer) i hendes linie -vil jeg være ekstra forsigtig. :/

Men så skide godt du spørger...kæmpe rygklap herfra og du gør det rigtig godt, og det rigtige :D spørg løs om det du ikke ved :D

Dyrenørden

hehe. ja der er nok en del forskel på at have en og at have 6 ;)

AlisVolatPropiis
hmm. er det ikke dyrt sådan noget krystal grus? Jeg tømmer nemlig bakken helt hver dag så måske det er lidt dyrt i længden. Men er da ikke så glad for at høre at de kan komme til og spise det og få ondt i mavsen :(

Har også tænkt over det med arvelig sygdom kender jo intet til hendes baggrund også derfor jeg gerne ville have haft en forsikring ;) Men jeg må jo bare få lavet en Paya konto :)

Hehe. jeg spørger jeg spørger :) Hellere det end at der sker noget på hendes bekostning :) Den med gummi legetøj har jeg læst mig til så hun har fået fjernet de ting hun havde med sig der var af gummi :)

AlisVolatPropiis

Godt :D skide godt :D

Og jo...krystalgrus er en smule pebret, men køber man en pose på tilbud så er det ikke sååå slemt igen...self er det nogle 100kr om måneden. Jeg skifter så heller ikke totalt dagligt, jeg fjerner lort morgen og aften, og så skifter jeg helt hver femte dag agtigt -det er ret effektiv lugtfjerner -jeg har altså fire ildere :) lugten af ilder kommer man ikke udenom :P men det har intet med grus at gøre... :P

En dyrlægekonto er skide smart at have :) også en konto til at købe store mængder foder og grus hjem :)

Dyrenørden

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 28. April 2011, kl. 19:16
Godt :D skide godt :D

Og jo...krystalgrus er en smule pebret, men køber man en pose på tilbud så er det ikke sååå slemt igen...self er det nogle 100kr om måneden. Jeg skifter så heller ikke totalt dagligt, jeg fjerner lort morgen og aften, og så skifter jeg helt hver femte dag agtigt -det er ret effektiv lugtfjerner -jeg har altså fire ildere :) lugten af ilder kommer man ikke udenom :P men det har intet med grus at gøre... :P

En dyrlægekonto er skide smart at have :) også en konto til at købe store mængder foder og grus hjem :)

Jep.  ordentligt foder skal der altid være til går meget op i at hundene får noget ordentligt kvalitets foder så det skal Paya jo også have. Er som skrevet i en anden tråd ved at køre hende over på wild cat/ orijen blanding og køber nok i større mængder hvis hun fungerer på det. Indtil videre ser det fint ud hun havde en smule tynd mave en kort overgang men nu ser det helt normalt ud så det super :)

Dyrenørden

wupti så kom jeg i tanke om endnu et spørgsmål. Jeg barfer jo ikke men kunne godt tænke mig at give hende en mus eller lign. i ny og næ som jeg kan læse andre gør men kan det ikke slå deres mave lidt i stykker når de ikke får det så tit eller hvordan?

AlisVolatPropiis

nej det er ikke så alvorligt -og det er godt at starte tidligt med at give forskellige slags kød...ellers kan de blive lidt kræsne :) introducer hende til lidt forskelligt -og så længe hun bare får en mus, en daggammel kylling eller portion et eller andet, så går det fint med mavserne selvom man godt kan se forskel...maven vænner sig jo også til at få kød :) mine får aftenkød og selvom man kan se forskel, så er det ikke noget der bekymrer mig, men som alle ilderejere kan du ligeså godt lære at blive fanatisk ilderlorte tjekker :P

Anne

1. Som de andre har sagt så har vi det ikke endnu, men det er ikke længe siden der var snak om at det måske snart bliver realistisk!

2. Jeg sætter 500 kroner ind på en ilderkonto hver måned til 4 ildere. Det er egentlig ikke nok, men det går fordi jeg har det princip at jeg KUN bruger den hvis jeg ikke har mulighed for at tage pengene på min normale konto.

3. enten passer mine forældre dem, eller jeg spørger en af de ilderfolk jeg kender, om de vil passe.

4. jeg sværger til krystalkattegrus. Men det er meget individuelt hvad folk kan lide, og jeg synes du skal prøve dig frem.

5. Nu er mine ildere ikke interesseret i chips, og selv hvis man taber noget kan man tit nå at samle det op før de får fat i den. Spiser hun en chips dør hun ikke af det, men sker det tit at du taber noget hun spiser så siger det jo sig selv at det er skidt på sigt.

Dyrenørden

AlisVolatPropiis
hehe. ja tjekker hundelort hver dag så ilderlort skulle man også kunne lære at tjekke ;) Har læst mig til at den mave virus der er i omløb giver grøn afføring så det jeg meget obs på. Har også kigget på et link til en engelsk hjemmeside med billeder af ilder lorte :) Men hvis man så nu et par gange om ugen giver kød giver i så mindre foder den dag? Eller regulerer de selv det? Lige nu få Paya jo bare ad libitum :) Kan man godt bare starte med at give hende en lille klat hakket oksekød eller skal det være "rent" kød?

Anne:
Okay kunne godt være jeg skulle prøve det krystal grus for det hun bruger nu sætter sig nogen gange lidt fast når hun har tisset eller pøllet og så sidder det nogen gange i bag poterne.

Ja det var heller ikke planen at jeg skulle gå og tabe ting hun kan æde :)

Anne

De regulerer selv maden. De fleste ildere herinde har fri adgang til deres mad.

Eliza

Jeg er meget tilfreds med krystalgrus men sørg for at købe det på tilbud for ellers er det ret dyrt  ;)

Hakket oksekød er ikke særlig godt for en ilder, så jeg ville nok give noget andet, et stykke kylling. Men de fleste ildere ka ikke lide kød første gang de smager det, det kan godt kræve noget tilvænning. Ellers prøv at give mus eller daggamle kyllinger,især mus er sundt for dem  :)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.