Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Hvad mener i med olie til ildere?

Startet af TheRats, 7. Maj 2011, kl. 16:09

TheRats

Ja, nu spørger jeg altså en tråd :-) Men jeg ser at mange skrev at man roser ilderen med fx at give den olie eller godbidder, og når den bliver redt give den lidt olie! Men førhen læste jeg at: man putede olie på maven af den så kunne den hygge sig med det. Men det fortår jeg altå ikke helt! Hehe undkyld alle mine "Dumme" pørgmål :-$

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Man reder ikek sin ilder!

Men det med olien på maven er et lille trik når man skal klippe klør.. så kan den ligge o g koncentrerer sig om Olien mens man får lov at klippe kløerne..

Julie Stuhr

Olien det er fx efa-olie som man kan købe hos nogle dyrlæger og dyrehandlere.
Det kan også være noget "pasta", fx fra zooplus
http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzensnacks/pasten_cremes/vitaminpaste/1541
Og olie kan også være ferretone fra fx companionschoice
http://www.companionschoice.co.uk/product_details_42.htm

A_M_T >Team Unique Ferrets<


Namilla

Det skal bare ikke vegetabilsk olie... (altså sådan noget man bruger til madlavning). Aldrig nogensinde vegetabilsk føde til ildere...

Det kan være fristende at bruge kattemalt, og måske ligner vitaminpastaen fra ferretcouture lidt, men der er kæmpe forskel! Man skal undgå kattemalt, for det er stopfyldt med sukker...

Mimse-mia

Jeg bruger tobis olie på deres mad for pelsensskyld og vitaminpaste når der skal ordnes negle og øre :)

Jeg bruger kun tobis olie da det er sundere fordi tobis fisken ikke når at blive særlig gammel før den yngler og de derfor ikke når at optage så mange tungmetaller som laks ofte gør og derfor er tobis billigere end laks fordi det ikke er så dyrt og raffinere :)
Mia Baun og Zoey & Tonzer
D.I.P. Ozzy & Bellatrix Aka, Maiya
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated"
Mahatma Gandhi

lille_jill

Man kan også gnide dem ind i hvidløgsolie. Så dufter de så dejligt...lige til at grille !

Anne

Citat fra: Namilla Dato  7. Maj 2011, kl. 16:51
Det skal bare ikke vegetabilsk olie... (altså sådan noget man bruger til madlavning). Aldrig nogensinde vegetabilsk føde til ildere...

Det kan være fristende at bruge kattemalt, og måske ligner vitaminpastaen fra ferretcouture lidt, men der er kæmpe forskel! Man skal undgå kattemalt, for det er stopfyldt med sukker...

Efaolie er vegetabilsk. Og vegetabilsk olie til ildere er ikke rigtigt farligt eller noget, men jeg prøver også personligt altid at købe animalsk olie.

Namilla

Citat fra: Anne Dato  7. Maj 2011, kl. 22:15
Citat fra: Namilla Dato  7. Maj 2011, kl. 16:51
Det skal bare ikke vegetabilsk olie... (altså sådan noget man bruger til madlavning). Aldrig nogensinde vegetabilsk føde til ildere...

Det kan være fristende at bruge kattemalt, og måske ligner vitaminpastaen fra ferretcouture lidt, men der er kæmpe forskel! Man skal undgå kattemalt, for det er stopfyldt med sukker...

Efaolie er vegetabilsk. Og vegetabilsk olie til ildere er ikke rigtigt farligt eller noget, men jeg prøver også personligt altid at købe animalsk olie.

Nu har jeg aldrig brugt efa-olie, men er det ikke beriget med vitaminer osv? Det kunne i så fald "berrettige"  at bruge det... For mig handler det om i så videst muligt omfang at undgå alt vegetabilsk. Og hvis man kan finde et animalsk alternativ, så ville jeg vælge det.
Jeg tænkte egentligt mest også på, at man bare ikke skal begynde at bruge olivenolie, rapsolie osv (man kan bruge det til at rense deres ører i, men det bør ikke spise det)

Anne

Faktisk var der engang en bruger (fuglemat) der skrev at man sagtens kunen give dem almindeligt madolie, jeg mene rhun anbefalede 2 dele rapsolie og 1 del oliven.

Jeg kan ikke se problemet i at bruge planteolie f.eks. hvis det bare er til at løse lidt op i pelsskifte, men man skal selvfølgelig ikek give dem olivenolie og tro at det så erstatter de gode ting der er i lakseolie.

Amazing Ferret

Jeg bruger ganske alm madolie. De får det ikke hver dag, men kun når der skal klippes kløer mm

Eliza

Jeg ser ingen grund til at give dem madolie når der er så mange andre muligheder for dem som faktisk er rigtig sundt for dem..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

Hvis det er for at løsne pels op i systemet, skal man jo også passe på med vitaminolier, da nogle vitaminer jo kan overdoseres. Ammi skrev til mig på et tidspunkt omkring en ilder der var blevet syg af for meget ferretone (mener jeg det var, det var i hvert fald et af de der produkter).

Spørgsmålet er så også hvor meget de egentlig får ud af efaolie, hvor omega 3 og 6 fedtsyrene og vitaminerne er vegetabilske? Efa er der jo mange der bruger og anbefaler.

Amazing Ferret

Citat fra: Eliza Dato  9. Maj 2011, kl. 11:23
Jeg ser ingen grund til at give dem madolie når der er så mange andre muligheder for dem som faktisk er rigtig sundt for dem..

Man bestemmer jo heldigvis selv hvad man vil give sine dyr  ;)


AlisVolatPropiis

Englænderne bruger højkvalitets olivenolie....selv dem der udelukkende mener ildere skal have kød og at tørfoder er dårligt. Så længe det er fedt og ikke stivelse og fibre, så er det vist noget ildere kan fordøje...eller sådan noget.