Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Kan en ilder leve udendørs?

Startet af TheRats, 14. Maj 2011, kl. 14:23

TheRats

Ja, så havde jeg tænkt på at have sådan en voliere lige udenfor mit vundue så den selv kan kravle ind og ud når jeg er hjemme :-)
Men har lige nogle spørgsmål:

Man må jo ikke bruge hønsenet(?), så hvad vil i andbefale at bruge?
De graver jo meget så vil i mene at der skal være jordbund hvor der så er net længere nede eller bare en flisebund?
Hvad med om vinteren? Kan man evt isulere med noget specielt?
Eller evt en varmelampe?
Skal de have boet ude fra de var hvlape eller kan man godt bare vende en voksen til at bo ude?
Ilderen vil så bo der når jeg ikke er hjemme og noglegange når jeg sover, kan man det?
Hvilke mål vil i andbefale?
Skal de evt have noget andet foder om vinteen?
Hvad kan de sove/varme sig i?

mette11

Man skal bruge noget volierenet/minknet med meget tykt tråd. Det man kan få i fex. Bauhaus er ikke tykt nok efter min mening.

Jord i bunden er rigtig godt, for de elsker at grave. Men det kræver at man sikrer bunden fex. med fliser/cement eller noget net som ikke ruster væk! Det er vigtigt at der ikke er nogen sprækker eller noget de kan komme ud af.

Hvis ilderen skal gå derude om vinteren, så er det vigtigt at den har adgang til en isoleret kasse/hus hvor den kan sove. Det er også vigtigt at man isolerer sådan at den ikke kan ødelægge og spise isoleringen (hvis man fex. bruger flamingo, så kan en ilder hurtigt kradse det i stykker, hvis den har adgang til det). En varmelampe vil jeg bestemt ikke anbefale. Det er ikke til ildere.

Jeg tror godt at man kan vænne en voksen til at gå ude, bare man gør det om sommeren og ikke smider en ud i frosten som ikke er vant til det. Hvis det er om vinteren, så kan man ikke bare smide en ilder ud som er vant til at gå inde det meste af tiden. De skal være vant til kulden. Det er vigtigt at ilderen er vant til at være ude inden den bliver "smidt" ud en hel nat. Selvom en ilder er vant til at være ude nogle timer om dagen, så er der altså meget koldere om natten og derfor kan man ikke bare lade en ilder være ude om natten en hård vinternat, hvis den ikke er vant til de temperaturer.

Jeg vil sige at buret skal være så stort som muligt. Mit er 30m2 og det synes jeg er godt. Jeg ville oprindeligt have lavet det 40m2, men Jonas mente det blev for besværligt med taget, så jeg måtte nøjes med 30m2. Jeg synes at der skal være plads nok til at ilderen virkelig kan løbe alt hvad den kan derude.

De skal ikke have noget specielt foder om vinteren, hvis de grundlæggende får noget godt foder. Hvis ikke, så ville jeg nok give noget med mere fedt i.

Mine har et kattehus og et kaninhus derude som de sover i. Der ligger fleecetæpper der (om vinteren har de flere end om sommeren, så de rigtig kan putte sig).

Namilla

Jeg havde mine ildere til at bo ude. Som Mette siger, er det vigtigt at de bliver vænnet til det hen over sommeren. Du kan først sætte ilderen ud, når temperaturen ude, er ligsom temperaturen inde. Fx nu (i maj) bliver det stadig koldt om natten, og det er ikke mange dage siden vi stadig havde nattefrost, og det er for koldt. I juli/august vil jeg mene det var passende.
Hvis det er meningen at ilderen skal sove derude, så er det faktisk vigtigt at den er meget ude, altså mange timer om dagen, for så er det vigtigt at den sætter en god vinterpels...og det gør den kun, hvis den vænner sig til at det bliver koldere. Du kan altså ikke have den til at være inde 5 dage om ugen, og forvente at den så ikke fryser, når den bliver sat ud en dag eller to om ugen.
Hvis den skal sove udenfor, så skal den have en kasse der er isoleret og hævet over jorden. Hvis du har mulighed for det, så ville jeg lave en kasse på 1*1 meter ca, eller lidt større, hvor der var plads til bakke, mad og vand, og hvori der var en mindre, og isoleret kasse, som ilderen kunne sove i. Det skal være sådan, at ilderen kan komme i tørvejr og at bakke og mad kan stå i tørvejr.
Det lyder fint med at ilderen skal kunne gå ud og ind af vinduet, men i praksis tror jeg det bliver svært at lave noget, som ilderen forstår at bruge...ildere er ikke så gode til trapper...
Desuden vil jeg sige, at hvis ilderen skal leve mere eller mindre ude, så vil det være en rigtig god ide med en ven...de har rigtig meget brug for selskab, og det er faktum at man altså ikke kommer til at være så meget sammen med en ilder, der bor ude, som en ilder der bor inde...
Husk i øvrigt, at ildere tåler kulde bedre end varme, så hvis vi får en meget varm sommer, så er det MEGET vigtigt, at der er skygge i løbegården. Helst fuld skygge, men kan det ikke lade sig gøre, så skal der i hvert fald være steder med skygge. Og kan det ikke lade sig gøre, så må du have den inde i de timer hvor solen står på...ildere får det hurtigt dårligt af varme, og kan dø af hedeslag.
Mht. sikring i bunden, så ville jeg grave ½ meter ned og lægge fliser, og så sætte voliere-nettet helt ned til fliserne...der må IKKE være sprækker. For ildere graver huler under jorden, og den ville grave sig ud, hvis der var et hul.
Her er billeder af sådan som mit var lavet http://www.ilderforum.dk/forum/viewtopic.php?f=9&t=7259&p=93808&hilit=det+nye+permanente#p93808
Men skulle jeg lave noget idag, så ville jeg helt klart lave det større!

Namilla

Jeg bør i øvrigt tilføje, at der blev lagt plader ovenpå siderne udenfor, sådan, at HVIS de skulle hoppe op, så kunne de ikke få fat omkring kanten. Indenfor blev der lavet en kasse som blev skruet på den ene væg, kassen havde låg (som jeg kunne åbne for rengøring), var isoleret med noget gammelt gulvtæppe og fyldt med tæpper. Selv i -10 grader udenfor, var der dejligt varmt nede i kassen hvor ilderne altid sov. Jeg tog dem dog ind i et uopvarmet, men isoleret, depotrum, om natten når frosten var værst...der var stadig koldt, men ikke frostgrader... men det var primært fordi jeg ikke kunne holde deres vand isfrit...

mette11

Ja som Namilla skriver, så er man nødt til at sørge for at de har adgang til vand som ikke fryser til is! Jeg havde selv problemet i vinters og fandt faktisk ikke nogen nem permanent løsning. Mine går så heller ikke ude hele tiden og slet ikke når det er rigtig koldt, så jeg rendte "bare" ud med vand til dem en gang i timen når de var ude for at være sikker på at de ikke tørstede. Men det kunne løses ved at man fex. lavede adgang til et større isoleret område, hvor der også kunne være en vandflaske.

Anne

mht trapper så er det overhovedet ikke min erfaring at ilderer ikke er gode til trapper. Mine løber fint både op og ned af trapper, om det så er mkennesketrapper eller trapper i et bur, det har altså aldrig nogensinde været et problem her.

Namilla

Okay...måske var det bare fordi mine kun gik på trapper, op og ned fra lejligheden, men de var i hvert fald ikke gode til det... og heller ikke sådan nogle i buret...deres ben skvattede igennem osv...Tilgengæld så klatrede de på tremmerne.

Det skal du i øvrigt huske, at hvis du laver løbegården af net, så skal den være lukket hele vejen rundt, også foroven, fordi ildere kravler i nettet...

Anne

mine har i hvert fald aldrig haft problemer med hverken den ene eller anden slags trapper. hjemme hos mine forældre har Joa formået at styrte op af deres trappe til op ovenpå på den tid det tog mig lige at kigge på min søster, og så tilbage der hvor Joa burde have stået. Der er heller ingen der har problemer med de trapper der går herop til lejligheden, og jeg har haft 2 forskellige trapper i burene jeg har haft, og heller ingen problemer der. Generelt vil jeg mene at de fleste ildere ret hurtigt finder ud af at det, og det er da sjældent et problem at ilderen IKKE kommer overalt, det er da nærmest omvendt.