Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Når ilderene bliver gamle

Startet af ninaliv, 17. Maj 2011, kl. 13:25

ninaliv

hej allesammen.
Jeg synes her over de sidste par måneder, at man virkelig kan mærke min drenge er fyldt 3 år. de sover meget mere, er slet ikke aktive på samme måde.
har også tabt sig , dyrlægen siger at det er alderdom ( men de er "kun" 3 )
Synes godt nok det er hårdt , hvis de allerede er " gamle" nu.
jeg har lavet noget ducksoup som de gerne vil have ( men jeg ser ikke en vægtøgning)

Laban vejede 2 kg for 2 mdr siden vægt i dag 1,1 kg
Fafiel vejede 1,5 kg for 2 mdr siden vægt i dag også 1,1 kg

Er der andet jeg kan gøre for mine små pus ??

Barky

Vægttabet kan sagtens skyldes at det er blevet sommer.

Og at de sover lidt mere kan også skyldes det varme vejr.

Jeg har en 3 årig som ikke er gammel overhovedet i hverken krop eller sind, og en 6 årig som sover en del mere end den 3 årige, men ellers er ok aktiv for hendes alder.

Er der andre årsager til at dyrlægen erklærede dine ildere gamle? Jeg mener jo ikke at en 3 årig er en gammel ilder. Det er ikke en hvalp naturligvis, men en rask og frisk senior... Der er laaang tid til før at de bliver gamle. Jeg har altså haft en ilder på næsten 8 år som var frisk som en fisk hele livet indtil at hun fik kræft og måtte aflives.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

mette11

Jeg vil altså heller ikke mene at de er gamle nu!! Jeg har en pige der bliver 4 i næste måned og hun er bestemt ikke gammel på nogen måder!! De fleste ildere bliver faktisk friskere her til foråret synes jeg...det er i orden at de sover mere nu, end de gjorde som hvalpe, men de bør ikke sove mere nu end de har gjort det sidste halve år.

Jeg har faktisk aldrig oplevet en ilder som "bare" var gammel. Jeg har haft ildere på 6-7år som ikke virkede gamle, før de blev syge. Har dyrlægen scannet dem?? Taget blodprøver?? Det er også ret meget de har tabt sig synes jeg, men nogen taber sig jo mere end andre. Hvad vejede de sidste år på denne tid?? Det er altid en god ting at kigge på, for så kan man få en indikation på hvor meget de plejer at tabe sig om foråret jo...

Barky

Pudsigt.. jeg synes at mine er super-friske i kortere tid om sommeren.. men om vinteren er de generalt lidt mere aktive såen fordelt over længere tid...

Har du overvejet at få dem tjekket hos en anden dyrlæge? en dyrlæge som erklærer en ilder på 3 år gammel kan da ikke være heeelt god til ildere?

Eliza

Det er nogle underlig dyr du har Barky  :lol: mine laver stort set ikke andet end at sove hele vinteren og vågner op til foråret, men selvfølgelig når det bliver aller varmest på sommeren så sover de også en del.

Jeg synes faktisk det er en lidt underlig udtalelse af en dyrlæge, for de burde på ingen måde være gamle på den måde nu. Selvfølgelig er generne hos dyrehandelildere og dyr der har dyrehandelildere som forældre nok ikke helt så gode, heller ikke levealderen, men jeg synes ikke de burde blive gamle på den måde at de vil dø af alderdom i den alder.
Det er rigtig at rigtig mange dyr fra sådanne steder dør i en ung alder omkring 3 år, men det er ofte pga en eller anden dødelig sygdom som kræft.

Jeg har selv en pige nu på 4 år som kommer fra dyrehandel eller sådan noget og synes hun begynder at skrænte lidt, men jeg forventer desværre det er pga sygdom og ikke alderdom og derfor er hun lige blevet tjekket lidt ekstra hos dyrlægen, jeg skal have hende skannet og hun har fået et implantat der er forebyggende mod binyrekræft.

Synes du evt skulle få en anden dyrlæges mening om det, for det kunne jo være der var noget galt som du kunne gøre noget ved.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

lille_thor

Skotta ser også ret gammel ud efterhånden,  hun er også 3 år, men der er kommet gang ib hende efter vi er flyttet.  Men jeg har min tvivl om hvor længe hun holder endnu da 2 af hendes søskende hvist sku være døde nu :(
Jeg elsker jer Thor, Sif, nidhug og perry  <3 lille skotta pigen hvil i fred

Anne

Nogle unge ildere kan jo godt fremstå gamle i deres krop og energiniveau, så det kan jo være det dyrlægen har ment, at ilderen lignede en gammel ilder. Hvis det udelukkende er dømt ud fra alder, så skal dyrlægen nok lige læse lidt op på ildere...

lille_thor

Hvilken dyrlæge har du været ved nina ?

Barky

Eliza - jeg har de MÆRKELIGSTE ildere...! *G* og jeg er super stolte af dem alligevel.. :P Hahaha...

Citat fra: Anne Dato 18. Maj 2011, kl. 13:45
Nogle unge ildere kan jo godt fremstå gamle i deres krop og energiniveau, så det kan jo være det dyrlægen har ment, at ilderen lignede en gammel ilder. Hvis det udelukkende er dømt ud fra alder, så skal dyrlægen nok lige læse lidt op på ildere...

Ja, jeg må jo også indrømme at jeg har mødt nogen unge ildere (2-3 år) som grundet sygdom og misvedligehold så meget ældre ud...

ninaliv

altså nu fik jeg vist skrevet det forkert .
dyrlægen mente at det tydet på ( pga energiniveau) at de "bare" var ved at være gamle.
jeg tager dem til en dyrlæge som har "mere " forstand på ildere i næste uge.

altså de spiser fint, og er da også aktive "båtter" rundt , men de sover bare meget mere end de plejer ..

Anne

nå, jamen hvis det alene var på energiniveau så tager din dyrlæge fejl. En ilder på 3 er ikke et gammelt dyr og det skal ikke have væsentligt nedsat energiniveau.

lille_thor

Hmm nu ved jeg ikke om det er Pedersen du har været hos. Men hvis det er Pedersen så er han en oki dyrlæge, men hvis man har sin tvivl om det han siger skal man følge sit eget hjerte for han tager nogen gange fejl, det har jeg hvertfal erfaret.

Bølle1234

Hej allesammen..jeg har en Ilder han på 7 år (var min kærestes indtil jeg flyttede ind  :fnis: ..) Jeg er meget ny som ilderejer og ved derfor ikke om der er noget at være nervøs over .. han går sammen med min anden Ilder han på 14 uger og er virkelig blevet ''gammel'' efter vi fik den lille ind i familien .. før løb han mig i hælene uanset hvor i hjemmet jeg gik.Nu smider han sig tit ned på gulvet og ser meget trist ud og han kan max gå en meter inden han smider sig ned igen ..han var ved dyrlæge efter vi havde fået den lille hjem fordi den havde nogen nye bakterier med som han ikke kunne tåle, efter dyrlægen har han været ''trist'' og sover helst hele dagen .. jeg giver ham stadig samme opmærksomhed som inden vi fik den lille, men han virker næsten depri :( plus han har TABT sig meget , kan det være fordi han er gammel og måske ikke tager næring så godt til sig mere og fordi vi går med ham ? Jeg kan næsten kun mærke han knogler når jeg løfter ham..den lille er i god stand .. de har et vandbad og en foderskål ude på gulvet, så det er ikke vand og mad de mangler.. Jeg var bange for at miste ham sidst vi var ved  dyrlæge fordi han kastede op og er så gammel, nu er jeg bange for at miste ham igen :( jeg har jo fået et dejligt bånd med ham, fordi det er mig der har gjort ham tam og kælen .. er der nogen der har nogle råd ?

Fjolle min dejlige gamle dreng jeg elsker dig .. Bølle din lille bandit du er også elsket (14 uger )

Dyrenørden

Hvilken dyrlæge har du været ved? Mange dyrlæger ved ikke meget om ildere det er derfor vigtigt at man vælger en dyrlæge som har meget erfaring med ildere. Jeg synes du skal prøve at tage til dyrlæge en gang til men denne gang en med mere forstand. Så vidt jeg har forstået er der en dyrlæge der hedder Alison hun er vidst i københavns området så vidt jeg har forstået men jeg er fra jylland så hæng mig ikke op på det. Er sikker på du kan finde noget om denne dyrlæge i en af de andre tråde herinde :) Og så held og lykke med det.

Bølle1234

Min dyrlæge  er fin men jeg tvivler lidt på at det altid er rigtigt det der bliver sagt , da det ikke er en kat jeg har .. Jeg er begyndt at blive ret bange for at tage til dyrlægen med den gamle, fordi jeg er bange for at miste ham men jeg skal finde en som han kan komme til i næste uge , for jeg kan ikke ha hvis han har det dårligt , for de viser ikke en når de har det dårligt eller ondt ..den lille har lige haft noget med benet og det viste han ikke, vi opdagede efter et par dage at han haltede lidt men tænkte ikke helt over det fordi de går sjovt i forvejen , han løber stadig rundt og klatre men han skal også lige ned og tjekkes ..

Mine små tosser må ikke have det dårligt :(

Fjolle jeg kan ikke klare at miste dig ..