Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

skal, skal ikke? Hjæælp :)

Startet af Dyrenørden, 22. Maj 2011, kl. 22:14

Dyrenørden

Jeg er lidt på udkig efter en makker til Paya. Og nu er der dukket en kastreret han ilder op på DBA som jeg meget kraftigt overvejer at kigge på og købe. Men hvad siger i? Her er annoncen
http://www.dba.dk/ilder-fritte/id-74255288/
Jeg synes han ser lidt lille ud men rigtig kær. Men tror ikke han har gået sammen med andre ildere siden de fik ham. Hvad er jeres erfaring med at sammenføre en alene ilder med en anden? Har så ondt af ham :( Siden jeg helst vil have en voksen ilder tror jeg han vil være perfekt og få det rigtig godt ved mig sammenlignet med hvordan det ser ud på billedet :( Jeg har nemmerlig fået ekstra job og leder nu efter en ilder egnet lejlighed så basserne kan få lov at rende ude det meste af døgnet :) Hmm. tror ski jeg er blevet en ildertosse allerede!

Barky

Bor han i stalden? Hvor megen tid bruger de på ham?
Er han renlig (jeg kan se at han går i halm og ikke har en bakke)??
Hvad bliver han fodret med?

Tag ud og kig på ham, se ham i familiens hænder og hør om han er elsket, hans ophav, hvor de har ham fra, hvor meget tid de har lagt i bidetræning osv.

Vær kritisk i din overvejelse. Ser man bort fra annoncens tekst, så ser jeg en ilder som står i en stald i hø med en lille vandflaske og et gnaverhus og papegøjelegetøj. Han ser slank ud, men det er ikke nødvendigvis grundet "misvedligehold", de fleste kastrater er temmelig slanke især som sommeren.

(Ps: jeg kiggede lige nærmere på billederne og så faktisk en bakke... om den er brugt eller der er brugt tid på træning ved jeg så ikke)
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Barky

Det jeg forsøger at skrive. *G* (det går ikke så godt vist)
Er at du skal vurdere hans bagdele mod hans fordele og vide hvad du går ind til, og om det er noget du ønsker.
Worst case scenario er at de intet ved om ham, han kan være slemt indavlet med sygdomme, fejlfodret og er her måske ikke om et års tid.
Best case scenario er at han er en skøn og sød og kærlig han som lever mindst 6-8 år mere af sit liv hos dig og Paya.

Man køber katten i sækken, og det er jeg sikker på at du allerede ved. Men hav hovedet med dig når du tager på besøg. Og vid hvad du vil og hvad du kan forvente samt ikke-forvente...
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Dyrenørden

Jeg har haft de samme tanker. Men synes han ser rigtig sød ud og så kan jeg godt lide tanken om at han går fra helvede til paradis :) Men frygter at han slet ikke er vandt til at blive håndteret. Bakketræningen skal vi nok klare. Men så uerfaren som jeg nu er vil jeg nødig ende op med en problem ilder. Men nu må vi se :) Tror ikke de helt ligeglade med ham siden de har brugt penge på en kastration.

AlisVolatPropiis

Det kan jo også være fordi ukastrerede hanner stinker :/

Men det er umuligt at vurdere....tag ud og kig på ham :) spørg om du må få ham på prøve...og tjek liiiige om han har fået en behandling for øremider osv.
Så introducer de to på neutral grund....ikke Paya eller hans territorium....og se....sammenføringer kan være noget tricky stads og især når han er så gammel og ikke har boet med ildere før....

Namilla

Jeg er enig med de andre. Men som jeg ser det, er evt. manglende bidetræning nok det største problem. Hvis han bor i en stald, så kan det godt være fordi de er bange for ham. Og når du er (forholdsvis) begynder, så skal du ikke tage kampen op med en voksen han der ikke er bidetrænet...det er noget HELT HELT andet end en hvalp der napper (jeg fik en bideilder ind på et tidspunkt...den sendte min kæreste på skadestuen)...
Så jeg synes også du skal tage ud og se den. Se hvordan familien håndterer den (hvis de tager den med handsker eller i nakken, så kan de sige den er nok så sød, men så er det tegn på at de selv er bange for den)... få lov at håndtere den selv også! En ilder kan godt være nogenlunde håndvant overfor et bestemt menneske, og en satan overfor alle andre...
Kig øjne, ører og næse. Øjnene skal være klare, blanke og rene. Ørerne skal også være rene og må ikke være skorpede nede i (øremider behøver ikke være sorte, de kan også være rødlige). Næsen må heller ikke løbe. Noget af det jeg især tænker på, er luftvejsinfektioner, når den har gået i hø, men støvet kan også irritere øjnene. Føl på maven, du ved hvordan Paya føles, så der må ikke være nogle underlige "kugler" eller andet der føles hårdt i bughulen.

Jeg tror dog sagtens du kan være heldig og det er en dejlig ilder (selvom den sikkert kræver noget bakketræning), så længe du er klar over at du risikerer at skulle mange penge på dyrlæger pga. arvelige sygdomme, indenfor en overskuelig fremtid.

Minority ferrets

Husk hvis du skal ned og se ham er der jo ikke langt til Vejle :P hehe...
Christina og Jimmy
Marlon, William, Willow, JJ, Sheldon, Anders, Kali, Daegan, Vincent, Geronimo, Pandora, Amy, Remus, Loki, Caya, Mattis, Birk, Balder, Pontus, Zero, Nemi, Logan, Pixie, Storm og Wicca <3
- Minority ferrets             D.I.P. Paise, Arwen, Lucifer, Gustaf, Metallica, Santo, Andy og Thor <3             R.I.P. Viktor <3
http://minorityferrets.weebly.com/index.html

Dyrenørden

Tak for rådene :) og Christina god ide så må vi lige arrangere det så Paya kan møde dine basser. Det på torsdag hun skal have den sidste vaccine. Men vil ikke købe en ilder mere du ikke kan passe den så venter jeg. Ville have fanget dig på FB igår men du var ikke på der. Håber at fange dig på et. Tidspunkt idag så vi lige kan snakke om det :)