Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Min ilder har måske binyrekræft - hvad gør jeg?

Startet af Sussie, 25. Maj 2011, kl. 22:28

Sussie

Vi har opdaget at Bøffe har hævet vulva :( Hun er snart 6 år gammel. Det er umiddelbart det eneste symptom indtil videre. Hun er godt nok noget tyndhåret på halen, men hun har meget ofte haft fedthale på denne årstid.

Det er efterhånden en del år siden at jeg har haft syge ildere, så jeg er ikke særlig meget inde i det. Men jeg kan forstå at man nu kan få et Suprelorin implantat til ildere med binyrekræft.

Jeg er bare lidt i tvivl om hvad normal procedure er. Så vidt jeg ved kan man ikke diagnosticere kræften med sikkerhed uden at åbne op med operation.. er det rigtigt?

Så hvad har I andre i samme situation gjort? Skal vi starte med implantatet og se om det hjælper? Skal vi kombinere operation og implantat? Hvad med medicin? Hvordan virker det? Hvad består implantatet af og kan det have en negativ virkning også? Er det realistisk at afhjælpe binyrekræft på en 6 år gammel ilder og vil hun opleve symptomer på trods af operation/medicinering?
Giver det mening at se tiden an og se om vulvaen bliver normal igen (det kan jeg ikke forestille mig, der må jo være en grund til at den er hævet?)?

Jeg skal godt nok tale med min dyrlæge i morgen, men I har nok meget mere styr på det end ham og jeg vil gerne kunne fortælle ham hvad næste skridt skal være, så vi hurtigt kan få gjort noget.

Stephanie

Hej Sussie :D

Længe siden.

Jeg vil foreslå implantatet. Potterpå nu 7 år fik adrenal for snart 2 år siden, og har fået implantatet. Der gik ca en 1-1½ måned så havde han igen fin pels på bagdelen, og har ikke siden haft nogen symptomer på det. Hans implantat er siden blevet fornyet 1 gang.

Jeg valgte ikke at operere pga hans alder, og udelukkende bruge implantatet og det har virker fint her.

Jeg har ikke hørt om negativ virkning af implantatet. Hverken i forbindelse med adrenal eller som kemisk kastrering. Men jeg kan jo godt have misset noget da jeg kun har erfaring med det i forbindelse med andrenal

Barky

Øv øv øv Sussie... :(

Sirius fik binyrekræft da han var 5½ år, og jeg ville spare sådan en gammel ilder for operation så han fik et inplantat og levede i ca 10 mdr længere (han fik efter 4-5 mdr konstateret insulinoma også, og til sidst en knude i maven)

Hvis jeg var dig ville lade dyrlægen vurdere om Bøffe er en god kandidat til operation. Mette11 herinde fra fik opereret sin 4½ årige han for binyrekræft fordi at kræften sad på den binyre som var nem at fjerne på vist nok. Jeg ved ikke om de evt kan scanne hende først for at se hvilken binyre svulsten sidder på/i. Men hvis dyrlægen siger god for nyren og for at hun kan holde til en operation, så ville lytte til dyrlægen. Men ellers give hende et inplantat og håbe på at hun kan leve længe på det. Fordelen ved implantatet er også at det hæmmer udviklingen af binyrekræften så meget at den nærmest går i stå. Bagdelen er at hun risikerer at udvikle insulinoma også.

Kræften er nogenlunde nem at diagnostisere, f.eks tabte Sirius pels på bagkroppen det var hans symptom. At Bøffe's vulva er hævet er fordi at der er et problem på binyren som står for udskillesen af kroppens hormoner. Ergo er der en fejl i den når Bøffe's krop tror at den er fertil. Fejlen er med 98%'s sikkerhed binyrekræft.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Starshineferrets

Enklaste sättet att diagnosticera binjuretumörer är att ge ett suprelorin implantat. Nu är det ju ganska så troligt att det är just binjuretumörer hon har, med tanke på hennes ålde roch symptom. det enda som annars får en kastrerad hona att gå i löp är ovariereste, men det borde man isåfall märkt tidigare.

Man kan operera, men som med alla cancer former så kommer det alltid tillbaka, dessutom kan det vara svårt att få bort tumörerna (beroend epå vart de sitter) eftersom den ena binjuren sitter vid en stor blodven. Dessuton är operation alltid en risk, speciellt ju äldre illern är. Även om operationen går bra och illern snabbt blir pigg, så är den invärtes läkningsprocessen längre än vad vi tror, och snart är tumörerna antagligen tillbaka.

Annan medicinering är predisolon som kan verka tumör hämmande, men kortison har som bekant många biverkningar vilka kan försämra livskvalite, och det är oftast inte ett hållbart alternativ.

Implantat är väl det enklaste och mest lämpliga alternativet skulle jag vilja säga. Man ser ofta en förbättring inom ett par veckor, och en iller kan gå med binjuretumörer och implantat i flera år och ha ett riktigt bra liv.

En av mina illrar blev diagnosticerad med binjyretumörer som dryg 5 åring, han diagnosticerades då genom att han fick ett implantat (även om jag var säker på att det var det han hade, trotts mycket små symptom). Han levde ytteligare 1 år... utan några besvär eller mer symptom på binjuretumörerna. Att han avlivades som dryg 6 åring berodde inte på binjuretumörerna utan på lymfom.

Av alla cancerformer en ille rkan få tycker jag att binjuretumörer är det "bästa av det värsta" så att säga, nu efter att implantat börjat användas även i skandinavien. En iller kan leva i många år som sagt med bara implantat som behandling, så jag tycker helt klart att ni ska ge er tös en chans, specielt om det bara är svullen vulva som symptom.

Sussie

Tusind tak for svar alle tre :love:

Jeg har småtravlt hertil morgen og jeg har egentlig ikke så mange yderligere kommentarer til jeres indlæg, men jeg sætter pris på jeres gode svar og jeg har lige talt med min dyrlæge om dem. Han havde kun prøvet Suprelorin i forbindelse med kunstig kastration af hunde, så han ville lige ringe til producenten og høre om der var noget han skulle være opmærksom på.
Men ellers tror jeg at vi starter med implantatet og ser om det har en virkning.

Så kan jeg lige bruge lidt yderligere tid på at tænke om vi også skal operere hende.

Tak for nu  <3

mette11

Jeg fik Marius opereret da han var 4½, men det var før implantater var kendt og dermed min eneste mulighed for at gøre noget. Hans sad i den side hvor det var svært at operere, men det gik fint. Han levede knap 2 år derefter og døde pga. en svulst i tarmene. Han fik noget tid efter operationen et implantat og var symptomfri resten af sit liv.

Jeg synes du skal få et implantat i hende, da en operation er risikabel især for en ældre dame. Kvl opererer ikke længere ildere med binyretumorer, men giver implantater i stedet ved jeg...

FerretParadise

Jeg er ked af at høre at Bøffe er blevet syg.  :'(

Personligt ville jeg ikke opererer så gammel en ilder, jeg har prøvet det, og det var ikke det værd. Det er efter min mening for hårdt for dem, og det tager længere tid for en gammel ilder at kommer sig efter operationen.
Så jeg ville helt klart vælge at give et implantat.

Jeg håber at du holder os opdateret om hvordan det går med Bøffe.

Knus herfra..
Ann Hillerslev.

Eliza

implantat bliver efterhånden brugt rigtig meget og der er ikke nogen bivirkninger på det. Det bliver sat i nakken under huden og bliver med tiden mindre og så ville jeg overveje at give et nyt. Jeg er ikke sikker på hvor længe et implantat virker på en ilder med binyrekræft men ved en kemisk neutralisering siger man 1-3 år.

Jeg synes heller ikke du skal begynde at åbne hende, for hvis implantatet ikke kan tage det, så tror jeg ikke at noget kan.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Sussie

Vi har fået implantat i nakken i dag. Dejligt at min dyrlæge havde tid så hurtigt og var med på det hele.

Jeg kan sige så meget, at Bøffe har det helt fint og er en frisk og glad pige som hun plejer (selvom jeg godt nok fik lidt forhøjet puls på hendes vegne da jeg så nålen som implantatet skulle ind igennem  :o ). Men Bøffe tog det i stiv pote og hun har heller ikke andre symptomer end den hævede vulva, så jeg håber at den falder snart og at vi kan blive helt fri for symptomer så længe som muligt.

Jeg skal lige bruge lidt tid på at tænke det med operation igennem. Bøffe klarede en ret hård operation sidste år fantastisk flot og kom sig hurtigt. Hun er også, på trods af sin alder, en meget frisk pige.. men vi er selvfølgelig ikke interesserede i operation, hvis der ikke er en rigtig god grund til det. Indtil videre er jeg bare glad for at implantatet fandtes og at vi fik det i så hurtigt.

Puuha  :X Nu har vi ellers haft nogle år helt uden syge ildere. Det er bare ikke særlig sjovt.

AlisVolatPropiis

Åh stakkels lille dejlige Bøffe!!

Godt hun kan få implantat :) jeg tror ikke en operation er nødvendig så :)

Håber hun og hele familien har det godt udover det :D Og dejligt at se dig her Sussie :D

Trine

Sussie

Jeg fik aldrig opdateret her. Det var binyrekræft, da hævelsen faldt kort efter at hun fik implantat  :(

Hvor er det bare uretfærdigt at ens kære små skal rammes at sådan nogle voldsomme sygdomme.

Eliza

Nej det er slet ikke fair  :( heldigvis har vi implantat i dag så vi kan få lidt ekstra tid med vores elskede dyr..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

Ja.. før implantatet var det jo en dødsdom.