Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Ilder foredrag for 4 klasse

Startet af Dark Crystal Ferret, 12. Juni 2011, kl. 23:11

Dark Crystal Ferret

På Mandag d. 21 juni, skal jeg over til mine to pigers skole og holde et foredrag om ilderen som kæledyr :dans:
Jeg har lovet at lave nogle ting som pigerne kunne deltage i, da det er os alle tre, altså mig og mine to børn, der skal holde foredraget.

Jeg sidder nu og er ved at skrive lidt ned og lave en powerpoint visning af de mest vigtige ting - altså med billeder af ilderen, og sådan noget.
Jeg har ret godt styr på nogle af tingene jeg vil sige, og vise børnene.
Men tænkte på om ikke i kunne hjælpe mig med hvad der er vigtig der kommer med.
Det er en 4 klasse, som jo begynder i 5 her efter sommerferien.. så det er ligesom det plan det skal holdes i. + der jo skal være nogle ting hvor Kelly og Nadia kan sige nogle ting om ilderen. Efter det vil der være spørgsmål, hvor børene kan spørge frit om hvad de vil.

Jeg syndes selv især det er vigtig at få med at det er et rovdyr, og den skal sove i hængekøjer og ikke gå i savsmuld osv.
Mange børnebøger om ilderen indeholder jo desværre især den fejl, at ilderen må spise grønt og frugt og de skal have savsmuld eller jord som bundfyld i deres bur.
Derfor vil jeg især ligge vægt på hvordan man indretter et bur og hvad det kræver at have en ilder, så der ikke er 30 unger der flyver ud og køber en ilder, men ved at det ikke er som at have en hund eller kat i sit hjem. Samtidig vil jeg jo gerne vise børnene at ilderen er et sødt og kærligt væsen, der giver glæde og smil på læben hos en familie.
Det skal være sådan lige midt imellem de to ting.

Men udover det, hvad syndes i så også er vigtig at få med. Udover kost, og pleje af ilderen?
Foredraget hedder Ilderen som kæledyr. Og det er et fag mine børn har haft, hvor de har skullet skrive opgaver om deres kæledyr. De valgte begge to ildere her hjemme.
Derfor er det også med i det hele at vi skal have "pigernes" ildere med.
De har begge to en ilder der er deres når de er her, og som de forguder.
Kelly har Felina, og Nadia har jo Tjalfe. Så derfor skal de to totter med mig til Vejle og besøge skolen.

Vi glæder os rigtig meget til at komme af sted, og Kelly og udover det lovet at bede klassen om at synge fødselsdags sang for Felina, da det lige netop lander på Felinas 3 års fødselsdag vi skal af sted.

Men jeg håber rigtig meget på i har nogle forslag til hvad man kan sige til et foredrag om ilder som kæledyr, og i har lyst til lige at give mig lidt gode råd.. Har ikke prøvet sådan noget her før nemlig.  :-$

AlisVolatPropiis

Du skal i hvert fald huske at sige at ildere ikke er et børnekæledyr, men et dyr børn kan have sammen med voksne..... :)

Dark Crystal Ferret

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 12. Juni 2011, kl. 23:47
Du skal i hvert fald huske at sige at ildere ikke er et børnekæledyr, men et dyr børn kan have sammen med voksne..... :)

Ja, det er netop også en af de ting jeg vil gøre tydeligt. Det er også derfor jeg selv tager med over til pigernes skole.
For i starten troede læren bare jeg kunne sende Tjalfe og Felina med pigerne over til skolen alene. Men ah ah.. det ansvar giver jeg ikke to piger på 11 år på på en skole hvor de nok ville blive ret populære med nogle ildere på armene.
Og derfor er det også en af de ting jeg vil gøre tydeligt i foredraget. At det kræver meget at have en ilder som kæledyr, og du skal have en voksen med i det hvis du skal have en.
+ at de fleste opdrættere jo ikke sælger til unge under 16 - 18 år uden værge (forældres underskrift)
Så det er også en af de vigtige ting ja.
Tak AlisVolatPropiis :)

lille_thor

Om hvalpenes udvikling fra uge til uge. Og alle de farver ilderne har.
Jeg elsker jer Thor, Sif, nidhug og perry  <3 lille skotta pigen hvil i fred

KittAnderson

Det jeg har brugt meget til mine foredrag, er at inddrage børnene.
Som en forslog mig at sprøge - ' er der nogle der kan gætte hvad en ilder spiser '
Det har virket rigtig godt for mig at inddrage dem meget. Her på det sidste er jeg begyndt at tage små bolcher med, og hvis der er nogle der gætter rigtigt, får man et lille bolche. Det fanger ALLES opmærksomhed.
At diskutere med idioter, er ligeså meningsløst som, at ville puste lyset ud i en el-pære.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: lille_thor Dato 13. Juni 2011, kl. 01:14
Om hvalpenes udvikling fra uge til uge. Og alle de farver ilderne har.

Hmm tror nu at det med hvalpenes udvikling er lige dybtegående nok! Det er nok bedre for lidt større børn! Men ja eksempler på hvilke farver ilderen kan ha er nok en god til til Powerpointen! Men mon ikke det er en af de ting du allerede har tænkt på Maria??

Altså man kan jo sige at som hovedregel så jo  mere de selv kan ha i hænderne/se på osv jo nemmere er det at få dem int. når de ikke er ældre! Selvf. vil man forvente at børn i 4 klasse snart 5 godt burde kunne sidde stille og lytte! Men en god væksling! Og som Kitt siger så er det bedste at få en dialog om emnet frem for bare at stå og fyre noget af! Og de skal helst sikkert selv nok sørge ind til alt muligt!

Dark Crystal Ferret

Citat fra: KittAnderson Dato 13. Juni 2011, kl. 01:43
Det jeg har brugt meget til mine foredrag, er at inddrage børnene.
Som en forslog mig at sprøge - ' er der nogle der kan gætte hvad en ilder spiser '
Det har virket rigtig godt for mig at inddrage dem meget. Her på det sidste er jeg begyndt at tage små bolcher med, og hvis der er nogle der gætter rigtigt, får man et lille bolche. Det fanger ALLES opmærksomhed.

Ja det var faktisk en god idé kitt :) Tusind tak.
Mine piger har også lige ringet og fortalt de har laver krydser i deres kalænder lige nu, indtil jeg kommer. Og havde helt styr på hvornår jeg kommer.
Meget godt, for jeg havde taget fejl af dagenene.. det er ikke mandag, men tirsdag der er den 21.. god gået maria :-$ :-$ :fnis:, heldigvis er billetterne til den 21, så ingen skade der.

Jeg har lavet en oversigt over alle farverne med mit pawerponit program, så de kan se farverne. Pigerne har jeg aftalt vi de skal fortælle hvordan man kan lege med en ilder, og hvad man kan lege. Og lidt om opdragelse med ilderen. De ting har de nemlig godt styr på.
Jeg vil også tage nogle foder prøver med, med noget tørkost (en af vores hvalpepakker) og nogle daggamle kyllinger, for at vise hvad ilderen lever af.

Som A_T_M siger skal det ikke være for dybtgående, fordi det stadig er børn i 4 klasse. Det skal være til at forstå for dem.. så genetiske og udvikling med ilder, og farver (roan osv) tror jeg heller ikke børnene ville kunne forstå.. Mine børn forstå ikke hvordan en ilder med grå pels og hvide poter, kan ende som helt hvid. De syndes det er sejt, men de kan ikke forstå det hvis jeg gå ind i en dybere forklaring af hvorfor..
Så jeg holder mig mere til omkring pasning, pleje og foder af ilderen.. alt omkring opdræt på ilderen og hvalpe osv, vil jeg ikke gå yderliger ind i her. Det ser jeg ingen grund til, og er også bange for hvad det kunne sætte igang i børns hoveder, hvis de gik hjem og plagede om ilder hos deres forældre.

Jeg vil bare gerne fremme videnen om ilderen som kæledyr, sådan at den ikke bliver misforstået som et blodtørstigt og/eller klamt dyr hos børnene. Nogle af alle de der typiske ting ilderen normalt får i nakken når man snakker med folk om dem.
Faktisk måtte jeg jo endda snakke med pigernes lære i sidste uge, fordi pigerne fortalte mig han ville vi skulle stå udendørs, fordi klasse værelset ikke skulle stinke af ilder. For ilder stinker, som han havde sagt til pigerne. De kunne ikke forsvare den der, så jeg ringede ham op og forklarede nogle ting omkring ilderens lugt også.
Så pt, tror jeg der er styr nok på den del..
Men er glad for jeres råd. Tusind tak igen  :)

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Hihi jeg sys i skal tage en masse fyldte tisbakker med og når så de sys de er heeeelt vild søde og fortæller at såddan en skal de da ha, så stikker du ungen en tisbakke og får den til at tømme bakken!! Mon ikke de så glemmer alt om at de skal ha sårn en :lol:

Dark Crystal Ferret

:lol: :lol: :lol:
Ja det kunne skisme være yndigt når jeg nu lige har forsikret den kære lære om vi godt kunne stå inden dørs, fordi det især var verile dyr der stank, og det især når de var i brunst(hanner) :fnis: Og hverken Felina eller Tjalfe var verile :P

Ej, jeg er heller ikke ude på folk ikke skal ønske sig en ilder. Man kan godt sige det er et stort ansvar og kræver en voksen hvis man vil have en ilder og i den dur, og så samtidig ligge det ud som virkeligheden nu engang er. At ilderen er det mest fantastiske kæledyr du kan have i din stue som give dig daglige smil og godt hurmør når den båtter rundt og undersøger alle dine ting :)
tror godt jeg kan sige tingene sådan at børnene forstå hvor stort en arbejde det er at have en ilder, og samtidig at det er et dejligt kæledyr.
Jeg vil om ikke andet gøre mit bedste  :lol: 8)

Namilla

Jeg synes også du skal fortælle kort om vilde ildere og ildere som jagt-dyr... så børnene får en forståelse af, at ildere er mere end bare kæledyr. Det kan også være med til at understrege, at en ilder faktisk er "farlig" (altså i modsætning til en hamster). Jeg synes måske også du skulle tage en par mus med sammen med kyllingerne... Børnene vil sikkert synes at kyllingerne er "ulækre" (børn har ikke altid en forståelse af, at det sådan set er deres lørdagskylling, bare i lidt mindre format), men musene vil de sikkert synes er søde og at det er "synd" at ilderne skal spise dem. Jeg tror bestemt ikke at børn tager skade af, at lære at livet er nuanceret...søde dyr spiser ikke kun klamme dyr, og dyr bliver ikke "onde" fordi de spiser dyr vi synes er søde... Jeg har aldrig lavet foredrag med ildere, men jeg har lavet masser af foredrag med krybdyr, og der har jeg netop brugt meget at spille på "de søde dyr" kontra "de grimme dyr" og det har altid givet megen god debat. Fortæl også at der lever vilde ildere i Danmark, fx hvor de lever og hvad de lever af. Spørg evt. om der er nogen af børnene der har set ildere i naturen? (vi har fx set et par stykker her hvor vi bor og vi så da også et par stykker på motorvejen på vej hjem idag). Fortæl evt. kort om de andre dyr i mårfamilien som lever vildt i Danmark (du kan jo bare sige at ilderen har mange "fætre", fx mink, mår, brud, lækat/hermelin og kort vise billeder på din ppp af dem), måske er der nogen af børnene der har set sådan nogle i naturen?. Fortæl fx at man på øen Endelave bruger ildere til at jage kaniner med, ligsom man har gjort i flere tusind år rundt om i verden (se evt. om du kan finde meget gamle billeder af ildere brugt som jagt-dyr). Fortæl evt. også at selvom ildere ikke er så kendte som kæledyr i Danmark, så er det faktisk ikke noget helt nyt fænomen, alllerede omkring år 1490 malede Leonardo Da Vinci dette billede http://en.wikipedia.org/wiki/Lady_with_an_Ermine af en ung kvinde med hendes kæledyr...en ilder... Se evt. om du kan finde andre malerier/billeder af folk som holder ildere som kæledyr...
Det var i hvert fald nogle ting jeg ville tage med, hvis det var mig...for at give et lidt bredere perspektiv...