Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Spytsten?

Startet af Dyrenørden, 31. Juli 2011, kl. 19:29

Dyrenørden

Jeg har en mistanke om at Paya har spytsten. Jeg har altid troet det var en kirtel men fandt en tråd herinde med en ilder der havde haft spytsten. Så vil meget gerne høre jeres erfaring med spytsten om det er jeres ildere, mennesker eller andre kæledyr der har haft det. Og hva gør det egentligt ved dyret? Og hva vil en operation koste og er det nødvendigt? Den hun har er meget lille og er ikke blevet større? på forhånd tak :)

Anne

jeg har haft nogle der i stedet havde hævede kirtler i munden. Med joa var det værst, den blev meget hævet.

http://ilderforum.dk/forum/viewtopic.php?f=7&t=8764

Desværre har jeg ikek fået lagt billeder ind af da det var stort, for den blev kæmpe stor, men forsvandt selv igen.

Dyrenørden

Anne: Tak for svar det er lige nøjagtigt sådan Paya's ser ud. Tror bare jeg ser tiden an og holder øje med den ikke bliver større så. Hun virker slet ikke generet af den på nogen måde og der er ingen rødmen eller noget omkring den :)

Barky

Ilderen bliver MEGET genereret af at have en spytsten. Min ilder klikkede hele tiden med kæben, og havde synkebesvær når han spiste. Og det gjorde ondt på ham selvom den hverken var rød eller betændt. Men den var stor og ubehagelig at have i halsen..
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Dyrenørden

Barky:
Paya virker ikke generet på nogen måder hun spiser og drikker fint og hun laver ikke underlige lyde som du beskriver. Har du nogen billeder af spytsten? hmm. tror måske det var din ilder jeg så billeder af med spytsten herinde? De billeder ser meget værre ud end det Paya har

Barky

Det var min ilder som der er billeder af herinde... Jeg kender kun til hans tilfælde og så 1 ilder i norge som også har haft spytsten... Så det er heldigvis ikke noget som sker tit!

Dyrenørden

Okay så det nok mere noget af det Anne beskriver ser tiden an og holder godt øje :)

Anne

det med Joa var noget lymfevæv eller noget i den retning der var hævet. Hendes hævede en del op, og jeg havde hende til dyrlæge med det flere gange, men pludselig, faktsik der omkring jeg var ved at overveje at smide hende i narkose for at se hvad det var, så forsvandt det bare. Jeg har set det hos en af mine andre siden, men kan ikke huske hvem, hvor det dog slet ikke blev så stort og bare forsvandt igen.

Dyrenørden

Anne: Som sagt så er det Paya har ikke blevet større men gør det det eller bliver rødt så tager jeg hende til dyrlæge og blive tjekket :)

Namilla

Jeg er jo godt nok et menneske, men jeg har prøvet at have en spytsten.. det er ikke smertefuldt, bare irriterende...
Min tandlæge sagde det kom, når spytkirtlerne blev stoppet... dengang jeg havde en, var der snak om at man kunne knuse den i lokalbedøvelse, men heldigvis forsvandt det også af sig selv...(man kan nok ikke overtale en ilder til at ligge stille til at få det gjort i lokalbedøvelse).
Men altså, det gjorde overhovedet ikke ondt, irriterede bare tungen...

Dyrenørden

Namilla: Tak for nu jeg bare endnu mere sikker på at se tiden lidt an :)

Barky

Sirius's spytsten gjorde nok heller ikke så meget ondt som den var irriterrende. Men den fyldte altså 1*1 cm og det er meget i et ildersvælg. Og så er den jo meget hård fordi at den er lavet mestendels af kalk.

Dyrenørden

Barky: Hold da op :( Paya's hva det nu er, er slet ikke så stor den er lidt mindre end et knappenåls hoved