Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Hvad kan det være??

Startet af Dark Crystal Ferret, 15. September 2011, kl. 00:24

Dark Crystal Ferret

Jeg fandt den her på Zarfia først på ugen. Og jeg vil gerne høre jer, hvad i mener det er?

Jeg vil sige at jeg allerede har fået en tid hos dyrlægen på fredag, hvor den vil blive undersøgt så jeg er godt klar over den skal undersøges grundigt.

Det er heller ikke fordi jeg vil vide om jeg skal tage til dyrlæge med det, for det ved jeg godt jeg skal.. Men jeg vil gerne høre jer om i har nogen idé om hvad det kan være.

Det er en knup der sidder lige under hendes ene arm. Der sidder to mindre lidt længere nede på den samme side.
Den er, som i kan se, små brune i farven. Og det er en knup og ikke et mærke (altså som et modermærke) Du kan mærke den meget klart når du kæler hende ned af siden.

Og første gang jeg så den, fik jeg is i maven fordi det måske kunne være noget kræft mærke. Men jeg tænker også det kunne være en vorte.. Men jeg ved det ikke.
Derfor bliver den også undersøgt nu, og jeg få også taget en prøve på den når jeg ved hvad dyrlægen siger til den.

Jeg håber bare en herinde måske har et bud på hvad det dog kan være.

På forhånd tak.

Julie

Kan det ikke være et sår med skorpe?

Shamua

Det ligner en harmløs vorte, som der er blevet kradset hul på.  :)

Vh. Marianne

Dark Crystal Ferret

Det ligner et sår ja. Og jeg må da også sige dertil at især Micko har været en del efter Zarfia de sidste par dage. Men den er blød og du kan nuller den frem og tilbage med fingerne uden hun bliver sur eller virker til den gør ondt. Så der er ingen skorpe på den hvis det var/er et sår.

Udover det havde vi snakket om at den tæge som sad på vores killing Nakieta da vi fik hende og sener hoppede af (faktisk dagen efter vi fik hende) måske kunne have fundet Zarfia.
Men det er bare gået mega hurtigt hvis det er en tæge der havde siddet der. For jeg har intet set på hende i den stil.

Vi snakkede også om en vorte. Også fordi der er flere af dem. Hun har 3 ialt. De to små er ikke meget større end et knappenåls hoved. Og store her er på størelse med svovlet på en tændstik.
Men den ser underlig ud.

Jeg havde en ørkenrotte engang der fik en vorte. Men her var den altså lyserød. Og Zarfias her er sort/brun. Det er mere farven som sådan der bekymre mig.
Måske fordi man med det samme sidder og tænker modermærke kræft. Men ved ikke om dyr, der har pels kan få det.
Og efter som Zarfia ikke er så gammel, så tænker jeg også - efter som modermærke kræft kommer via sol/UV stråler - at det skulle være underligt hvis hun fik det..

Men ja, jeg får den undersøgt på Fredag. Jeg håber det er hamløst og ikke noget alvorligt. Men undrsøges skal den!! Ingen tvivl om det.
Hvis det er en vorte, så tager man den også af under nakose har jeg forstået. Mener jeg kan huske en herinde fra havde en ilder med en vorte engang. Hvor den blev skåret af og derefter testet. Og har tænkt mig at gøre det samme her med Zarfia på Fredag.

Shamua

En af mine har haft en vorte, den blev behandlet som man behandler vorter på mennesker, med noget du skal smøre på 2 gange om dagen i et antal dage :) Men det lyder lidt aggressivt det der, så ved ikke om det kan være vorte så. Min erfaring med vorter er den en af mine dyr har haft, så den er ikke stor :P

Vh. Marianne

Malene

Jeg har virkelig ingen anelse om hvad det er, men jeg kom til at tænke på mastocytoma. Fint du får det tjekket :) Jeg håber det er noget harmløst.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

mette11

Min Albert havde en som lignede den der. Jeg valgte at få den fjernet og tjekket og det var heldigvis noget uskadeligt (kan ikke huske hvad det hed og ar ikke tid til at rode papirer nu). Men godt du får den tjekket  ;)

Dark Crystal Ferret

Jamen jeg er da glad for i mener den er uskadelig. Det håber jeg også selv.
Jeg har ikke haft en ilder - eller kat for den sags skyld - med sådan en før. Men som sagt havde jeg den der ørkenrotte der engang.

Men ja, jeg er spændt på hvad dyrlægen siger til den. Og den skal af også.
Jeg ved bare ikke om han tager den af på Fredag eller hvad han tænker om det. Hvis han gør, ved jeg jo ikke om det er klogt heller at tage hende med til Dooking :(
Altså med et plaster eller sår på siden. Jeg ved ikke hvor smart det er at tage en ilder med med et sår til en udstilling - i forhold til bakterier osv.

Det er lidt noget møg syndes jeg. Men det vigtigste for mig er dog at den er uskadelig. Det håber jeg godt nok den er.
Jeg undersøger lidt om hvad mastocytoma er. Har ikke hørt det ord før, så sidder på netdyrlægen nu og undersøger omkring det.
Men jeg ved godt nogle har skrevet om det her før. Så jeg har også siddet og kigget lidt her for at se om det kunne være det samme.

Mette 11. Var Alberts også den her farve? Eller var den lyserød?

Anne

Meep havde en (muligvis medfødt) vorte, som hun fik fjernet (fordi jeg vilel tjekke det ikke var kræft), men den lignede altså bare et lillebitte stykke normalt hud der bare lige flappede lidt ud.

mette11

Ja Alberts var også mørk og så ud som et mærkeligt sår der helede lidt sært og bulede lidt ud. Han kom i narkose og fik den skåret væk og fik et enkelt sting og den blev sendt ind til undersøgelse (ved ikke hvor faktisk). Heldigvis var det noget uskadeligt og han fik aldrig flere af dem, men få det tjekket alligevel, for man ved jo aldrig om det er det samme, selvom det ligner meget.

lille_jill

Held og lykke imorgen :) Håber at det bare er noget harmløst

Dark Crystal Ferret

Jeg skal afsted til dyrlægen her om 1½ time. Jeg er spændt på hvad de siger til den, og om hun får den fjernet i dag eller bare får en tid til det.
Jeg tror måske også denne her er medfødt. Men jeg har ikke hørt opdrætteren om det. Men det er også et lille stykke hud der flapper ud, og så den lidt underlige farve.
Den generer hende ikke spor, så jeg kan se det ikke er et sår. Og jeg tror heller ikke det er noget alvorligt mere - men..... nu må vi se hvad dyrlægen siger.
Og de har lovet at sende den ind til undersøgelse et eller andet sted, så vi får et svar på hvad det er.

ilderhjemmet

krydser fingre og poter for at detikke er noget alvorligt - held og lykke
Kh Gitte og Skipper -  BÅT BÅT fra  Freja, Quark, Chanell, Filine, Rasmus,Diva, Hanibal og Zorro

Nanok, Bandit (plejeilder), Lucky (plejeilder), Plato (lillefis), Duvell (Dyvle) Frits og Jørgen elsket og savnet

Dark Crystal Ferret

Er kommet hjem fra Dr. Dyr nu. Og det var gode nyheder syndes jeg.
Det var en vorte og de to små var også vorter. De var helt uskadelige alle 3 sagde han.
Jeg fik en tid til på Tirsdag hvor Zarfia skal ned og have dem fjernet. Og så fik jeg en recept på noget cream som hun skal have det smurt med efter hun har fået dem fjernet, som er noget bakterie dræbende noget så ikke der kommer noget i såret efterfølgene. Puha det var godt altså  :fnis:

Den dårlige nyhed var så bare at han ikke mente jeg skulle tage Zarfia med til udstillingen før såret var vokset sammen igen. Altså må vi undvære Zarfia til Dooking :(
Det var lidt trist nyt, men jeg havde faktisk regnet med det.
Zarfia blev rigtig gode venner med dyrlægen, og hun blev også kigget igennem for tandsten og alt muligt andet. Og hun var helt som hun skulle være.
De lopper hun havde da hun kom var også væk og der var ingen tegn på øremidder heller.

De tager så nogle prøver på vorten når den er kommet af. Og jeg vi få svar inden for 5-8 dage efter sagde han. Så syndes selv det var rimeligt hurtigt vi kan få svar på de sidste ting.
Men han var nu ret sikker på den var uskadelig og det bare var en hamløs vorte som han sagde :)

Amazing Ferret

Ej altså...såret skulle gerne været helet inden Dooking. Det tager altså ikke 14 dage for et sår at hele op.
Jeg havde sq taget hende med hvis det var mig.....når det er bare er sådan en lille ting. Du kan jo skrive til Dooking om de vil skrive det på dommerskemaet at hun har fået det fjernet