Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Så har jeg hentet Ilder nr 2; Freja.

Startet af lizzy171002, 1. Oktober 2011, kl. 22:54

lizzy171002

Det var en hurtig handel.

Freja er 3½ år gammel. Hun er albino, og nok det venligste væsen jeg nogensinde har mødt. Så snart jeg fik hende op og kæle var jeg solgt, på trods af nogle halvforuroligende tilstande. Man kunne tydeligt mærke at ejeren ville hende det godt. Man kunne også mærke at hun ikke helt havde nået det punkt.

Freja blev fodret med Kraft Ilderfoder (de samme som laver gnaver foder), som man kunne se ikke ligefrem var kvalitet.  Hun kom med et gammelt papegøjebur, og en papegøje redekasse som hun bruger som sovested.

Hun er forfærdeligt lille. Calvin vejer 1282 gr, og han virker godt tre gange så stor som hende. I forhold til hendes lille bitte hoved virker Calvin's som en Mink. Han fes hen for at hilse på hende, båttende henrykt. Hun havde åbenbart aldrig mødt en anden ilder, så hun løb op i armene på mig med et skrig. Jeg har dem begge i bur ligenu, så hun kan se ham an uden at han kan overrumple hende. Jeg har givet dem begge æggeblomme, for at hjælpe lidt på humøret, for Hun vil ikke spise vitamin pasta.
Jeg har landet Orijen i hendes foder. Jeg håber virkelig at jeg kan fede hende op, for hun er virkelig tynd. Hun har også fået en af Calvin's hængekøjer ind, for at hun kan vende sig til hans lugt. 

Jeg havde tænkt mig at give dem begge udetid, hver for sig, og så give dem udetid sammen, med Freja oppe hos mig i starten. Jeg kan huske Calvin også var meget forsigtig den første uge jeg havde ham, så jeg håber hun bliver mere livlig med lidt tid.

Jeg vil gerne hvis jeg kunne få nogle forslag til hvilket som helst der vil gøre det nemmere for dem begge.

R.I.P. Freja

mette11

Tillykke med hende.

Hvis hun er sindssygt tynd synes jeg du skal starte med et dyrlægetjek på hende. Nogle hunner er også bare små i det jo, men det skal ikke være sådan at man tydeligt kan mærke hendes knogler. Hvis hun "bare" er tynd, så giv hende foder med meget protein og fedt i og undgå kulhydrater (hvilket man faktisk altid bør gøre). Æggeblomme er også godt.

Hvis hun er så bange for din anden ilder, synes jeg du skal give hende lidt tid til lige at finde ud af at hun er flyttet og lære dig at kende og så introducerer dem for hinanden stille og roligt.
Du kan bytte om på deres sengetøj, så de langsomt vænner sig til hinandens duft og lade dem få godbidder sammen (evt. æggeblomme).

lizzy171002

Tak for råd,

Hun er ikke rigtigt tynd, bare meget /lille/ i forhold til Calvin. Hvis ikke hun var  så tam, ville jeg påstå at hun er en hermelin. Hun har også appetitten i orden, hapser hurtigt en æggeblomme i sig med al hast. (Hvor Calvin plejer at kede sig efter en halv blomme.) Kan godt være hun kommer forbi dyrelægen alligevel, for en sikkerhedsskyld.

Jeg vil prøve det med sengetøjet og delte æggeblommer, tak for råd.

R.I.P. Freja

Eliza

Husk kun en æggeblomme om ugen pr ilder..

Nogle ildere skriger af andre ildere selvom de ikke er sindsyg bange. Især pigerne skriger ofte  ;) Du skal  selvfølgelig ikke sætte dem sammen hvis han tæsker hende helt vildt og hun er panisk, men de må godt slås lidt og synes ikke det lød som om han var ond..

Nu skal du tænke på piger også ofte er mindre end hanner og der er en del ret små tæver. Men det skader aldrig at give et godt og fedende foder med masser af animalske proteiner, som mette skriver så bør man jo altid gøre det. Prøv at give råt kød som godbidder, men husk at passe lidt på maven med alt det nye.

Jeg ville tage til dyrlægen hvis jeg havde købt så gammel en ilder fra sådan nogle forhold og især når den virker tynd, for der kan meget nemt være noget alvorligt galt (hvilket jeg bestemt ikke håber). Om ik andet skal hun vel have en vaccine? du kan ikke stole på hun har den hvis du ikke har fået et papir på det..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

lizzy171002

Jeg tænkte jeg vil give jer en opdatering, en uge inde i ejerskab af Freja.

Dyrelægen siger hun er frisk, bare lidt for tynd. Der er ingen ting en god fedende kur ikke kan kurerer. Det er heller ikke et problem, andet end at hun ikke kan lide vitamin-pastaen. Tilgengæld elsker hun kylling, lige meget i hvilken form, så hun får en smule rå kylling, og noget tørret, hver dag. Det er selv følgelig ovenpå hendes tørfoder, og andre godbidder. Hun æder sig rund og træt vær eneste dag. Hendes afføring virker helt normal. Hendes pels er begyndt at se en smule bedre ud, men det ser også ud til at der en noget fedt-hale under opsejling.

Hun er den sødeste, rareste, lille puds jeg nogensinde har haft, af alle arter! Hun bider slet ikke, og vil helere end gerne ligge på skød og nusses; Så længe der ikke sker noget spændene et andet sted, altså. Hun er en fantastisk ambassadør over for min niece, som ellers ikke kan lide Calvin. Hun er ikke 100% renlig, men næsten.

Hun er kommet helt ud af hendes forsigtighed.
Det viser sig så at hendes skrigeri er mere hendes personlighed end skræk. Jeg har observeret hende snige sig ind på en sovende Calvin, springe ham i nakken, og skrige skingert i hans øre. Man kunne næste se hende fnise da han fór op i forskrækkelse.  :lol: Man kan tydeligt se på dem at det er hende der har bukserne på her i stuen. Hun finder sig ikke i at han nuppper hendes (tidligere hans) yndlingsbold. Hun har det også med at møve sig ind på de bedste sovesteder, og skrige af ham hvis Calvin så meget som puffer til hende når hun ligger godt. Hvis han bliver ved, hapser hun ham i øret. Hun mobber ham ikke, lader ham lege og te sig som han altid gør, så længe hun altså får hendes vilje. Ser lidt sjovt ud når sådan en lille pige bosser sådan en stor bamse som Calvin. :D

R.I.P. Freja