Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Hjælp! Marcel er begyndt at bide!

Startet af Dyrenørden, 17. Oktober 2011, kl. 20:10

Dyrenørden

Ja som overskriften siger er Marcel begyndt at bide. Han bider helt umotiveret. Da jeg fik ham var han helt apatisk og kunne ikke lege. Han skulle lære at være ilder igen og han udvikler sig stadig og bliver mere og mere legesyg :) Men nu han så begyndt at bide helt umotiveret. Han kan komme gående forbi ens fod og hak så sidder han der og han vil ikke slippe. Han bider overhovedet ikke når man tager ham op og virker på ingen måde aggresiv. Jeg har sagt NEJ og holdt ham det virkede ikke har så lagt ham om på ryggen og ville vente på han gabte men det gør han ikke ligemeget hvad. I desperation har jeg så forsøgt med nakketag heller ikke her gaber han. Det virker ikke som om han selv har styr på hvorfor han bider. Han hvæser også indimellem uden grund det har han altid gjort. Han kan finde på at hvæse hvis man tager ham op eller han bare tulre rundt selv. Jeg tror han er en smule ødelagt mentalt. Kunne godt bruge en ilder hvisker nu :) Det ikke så tit han bider men det er begyndt at være oftere. Lige pt. tager jeg mig ikke af dem men accepterer han er sådan for ved ikke hvad jeg ellers skal? Han legr fint med Paya og El Camino men nogen gange virker det som om han ikke selv kender kraften i hans bid og nogen gange slipper han ikke selvom Paya piver. Nogengange hvis han har leget voldsomt med El Camino og Camino har været træls overfor ham virker det som om hans frustration? går ud over Paya for hende kan han mosle. Det skal lige siges at det på intet tidspunkt bliver voldsomt og til rigtig slåskamp

Håber i har nogen råd :)

Amazing Ferret

Hvis han er en hvalp fra i år, så kan det være fordi han er blevet teenager. Så glemmer de alt det de har lært

Dark Crystal Ferret

Det lyder lidt på mig som om han bider for at provokerer eller at han har en dominans kamp med jer. Og ja, som Amazing siger så kunne det godt være at det er pga han er ved at være blevet teenager - hvis han er fra i år.
Vi har selv to teenager dyr hos os lige nu. Og jeg har prøvet et par stykker af den slags nu efterhånden.
Jeg syndes det bedste er at prøve at tage den med ro og så bare holde fast i de regler man havde lært dem. Som Amazing også skriver, så glemmer teenagerne alt hvad de havde lært af gode manér fra de var hvalpe. Og du må starte forfra igen med at oplære dem og bidetræning hvis de begynder på at bide.
Det er en periode i ilderens liv. Nogle ildere er slemme i den periode, andre er nemmere.

Men det bedste er man ikke blive bange eller tror ilderen er blevet dum og umulig. For som teenager skal de have det hele indlært igen og du skal gøre det samme som da det var hvalpe.
Bidetræning som du har lært ham det da han var hvalp, og så bage holde ud og ikke tabe toldmodigheden med ham. Det er en periode og den skal man bare igennem.

Dyrenørden

Han skulle være omrking de 2 år. Købte ham i Sommers. Han havde boet inde ved familien hele vinteren men da sommeren kom var han blevet sat ud i stalden mutters alene i sit bur. Han var meget apatisk da jeg fik ham og med tendens til stereotypi men det jo som sagt blevet bedre. Paya har været strid til tider men det slet ikke på samme måde han bider. Det virker ikke som dominans. Det virker mere som noget han gør helt impulsivt uden selv at forstå hvad han gør. Det ret svært at beskrive. Har dog tænkt på det måske alligevel kan være han prøver grænser af nu hvor han har fået noget selvtillid men det undrer mig lidt at han ikke vil give sig :( Det som om han slet ikke forstår hvad der sker eller hvorfor når jeg siger fra overfor ham. Han virker bare forvirret