Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Lille hjælp ang ilder og kat

Startet af lille_thor, 11. November 2011, kl. 20:11

lille_thor

Har planlagt at sku ha den sødeste han killing oppe fra min Overbo.
Thor elskede min gamle sambos killing og de legede så godt sammen.
Her den anden dag fik Thor, skotta og nidhug lov at hilse på killingen første gang og alle 3 satte tænderne i ham på en ret hæftig måde som skræmte min Overbo.
Hun er lidt bange for at hvis jeg sætte ham sammen med ilderne igen når han om nogle dage flyttet her ned at de så vil slå ham ihjel. Jeg er sku meget i tvivl nu om det så er nogen klog ide at han flytter her ned hvis han ikke kan gå sammen med ilderne når det nu var planen. Hva tænker i, ved det adfærd mine ildere udviste ? Og jer som har fået sat killing sammen med ilder hva gjorde i ved samføring ?
Jeg elsker jer Thor, Sif, nidhug og perry  <3 lille skotta pigen hvil i fred

KittAnderson

Katten skal have et tilflugts sted, hvor ilderne ikke kan komme.
Som regel kan katte godt sige fra overfor ilderne, men du skal tænke på de slet ikke har samme kropssprog og derfor ikke forstår hinanden.

Som kiillig kan det være svært for katten at sige fra, og jeg ville absolut ikke lade dem være uden opsyn :)
Held og lykke med det hele :)
At diskutere med idioter, er ligeså meningsløst som, at ville puste lyset ud i en el-pære.

lille_thor

De ting du siger der Kitt har jeg også tænkt på.
Hende jeg skal ha den ved er blevet lidt nevøs for en veninde har sagt at ilderne ville kunne finde på at slå katten ihjel, men det tvivler jeg sku på. Nogen det har oplevet det før ?

Eliza

ildere spiser også børn og suger blod så jeg ville passe på ;)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Dyrenørden

Håber sku ikke de slår katte ihjel for jeg henter 2 killinger i weekenden ;) Jeg tror bare jeg tager en dag af gangen. Først får killingerne lov til at kigge rundt i hele lejligheden uden ilderne og når de så er trygge her og kender de forskellige klatremuligheder og gemmesteder så får de lov at hilse på bæsterne under skarpt opsyn og giver dem den tid det tager til at de kan vænne sig til hinanden

lille_thor

Citat fra: Dyrenørden Dato 11. November 2011, kl. 22:28
Håber sku ikke de slår katte ihjel for jeg henter 2 killinger i weekenden ;) Jeg tror bare jeg tager en dag af gangen. Først får killingerne lov til at kigge rundt i hele lejligheden uden ilderne og når de så er trygge her og kender de forskellige klatremuligheder og gemmesteder så får de lov at hilse på bæsterne under skarpt opsyn og giver dem den tid det tager til at de kan vænne sig til hinanden
yep det var også planen, men sku lige se den anden dag hvordan de ville reagere på hinanden.

Dyrenørden

Lille-Thor: Det var nok heller ikke det smarteste lukke dem sammen med det samme :( Vent til mislingen er nogenlunde tryg i der nye hjem og de kender hinandens lugt og har set hinanden lidt gennem buret. Men lad kun katten komme til buret mens du er ved siden af i tilfælde af den dasker en pote gennem tremmerne og blievr bidt

Dark Crystal Ferret

Den med at ilderen kan slå katten ihjel er lige så meget en myte som den med de suger blod, og de kan blive vilde af at blive fodret med kød. Så den skal du ikke tro på.

Vi fik kat i år, en lille en som var på alder med Zarfia vi fik nogle uger tidligere end killingen.
Jeg havde spurgt mig lidt rundt hos nogle jeg kendte der havde kat og ilder sammen, og jeg fik meget ud af at undersøge det grundigt før jeg gik i gang.
Heldigvis har der hos os ikke været nogen problemer overhovedet. Hverken med hvalpene vil fik hjem i år, eller hos de voksne dyr vs. katten.
Vi gjorde som man helst skal med nye katte i et nyt hjem, når man lige får dem. Lad katten snuse rundt alene i huset og lad den finde ud af hvordan duftene er i hele huset i. Giv den tid til at falde til før du lader ilderne mødes med den.
Når du kan se på katten efter x antal tid/dage den er tryk ved dit hjem, så prøv at lade en ilder komme ud. Vi startede med Zarfia fordi hun var den lille fra i år, jeg tænkte hun nok var den letteste at sætte ind i starten fordi hun virkede mest åben for nye ting der.
Jeg vil sige det tog ca. en uge - 2 uger før vi kunne sætte alle vores ti dyr ind i stuen hvor Nakieta ikke virkede skræmt for dem. Hun fandt ud af at hun kunne hoppe op på et højt bord eller i vindues karm, eller vores kastesystem, når ilderne blev for meget for hende.
Men jeg kan så også sige at hun langsomt blev mere og mere nysgerrig og langsomt begyndte hun selv at nærme sig ilderne, og prøve at puffe til dem med poten.
Vi har gjort det vi aldrig tvang Nakieta og ilderne til at gå over imod hinanden, eller sat dem i nærheden af hinanden. De har fået lov at styre det hele selv. Hvornår de havde mod til det, og hvornår de havde lyst til at fjerne sig igen.

Micko bed Nakieta en gang, og Emma bed hende også en gang. Men det er alt, de bed ikke hul og Nakieta fik meget hurtigt sat dem på plads, og på den måde lærte både Micko/Emma at Nakieta har grænser, og Nakieta at ilderne kan forstår når nok er nok og hun siger fra. Det har holdt lige siden. Og i dag er de alle sammen udmærket venner, dog er Zarfia og Nakieta bedste venner. Og Nakieta er begyndt at gøre underlige ting der er mere ilder præget end katte præget.

lille_thor

Ja det er også sådan jeg gerne ville ha det til at gå når han flytter her ned, og det med myterne er jeg også klar over men det er jo tit lidt svært at forklare til ikke ilder ejere.
Men er også sikker på det nok skal gå.
Min Overbo er også mere nervøs ved det end jeg er og da hun skrev til mig til aften virkede det lidt som om hun ikke ville ha at ilderne nogensinde sku gå sammen med katten fordi de ku slå den ihjel, men jeg gider da ikke ha katten hvis den ikke kan med ilderne, så ville jeg hellere ha at vi fandt et andet hjem til ham.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Nu er det ikke for at skræmme eller noget, men bare for at fortælle at ilderen som rovyr skal tages seriøs!
Jeg kender en hvis chihuahua blev dræbt af en ilder! Så det kan lade sig gøre. Men jeg tror at i det tilfælde her havde ilderen sikkert følt sig presset!

Og det er ikke noget jeg har hørt fra nogle der har hørt det fra nogle, som kender nogle der havde hørt det fra en anden! Det ER sket!

Dark Crystal Ferret

Nej det har du også ret i. Ilderen er et rovdyr og det skal tages alvorligt i forhold til hvilke andre kæledyr du vælger at have i dit hjem.
Men i forhold til den med at en ilder ville kunne dræbe en kat, så ville jeg godt kunne tro en ilder kan dræbe en lille killing. Altså en killing under 7-12 uger. Men over den alder, så tror jeg ikke rigtig på den mere. Katten kan godt forsvar sig selv, og hoppe meget højere end en ilder kan, hvis den har muligheden for det i ens hjem.
Jeg har aldrig hørt om at en ilder har dræbt en kat.

Men jeg tror også på dig i forhold til den med chihuahua, og jeg tror også man kan sige at det kommer meget an på hvordan du holder dine ildere.
Jeg kender også historier om ildere der har dræbt kaniner, rotter og marsvin, som var folks kæledyr. Men efter som disse ville være et bytte dyr hos en vild ilder, så vil jeg også mene det handler meget om hvor påpasselig du er omkring hold af andre dyr mens du har en ilder.

Men i forhold til den historie med katten, så kan man jo først og fremmest holde øje med dyrene når de er i samme rum. Og se hvordan tingene går imellem dem.
I forhold til hunde ved jeg at mange sige at man altid skal være i nærheden. Men dette er jo især i forhold til racer hvor deres jagtinstinkt er særligt stort. Med den smule viden jeg har om hunde, så findes der både racer med meget og lidt jagtinstinkt. Og så kan man jo vælge efter det.
Men her er det jo lige så meget i forhold til ilderen. Vi har jo desværre hørt grimme historier flere gange med hunde der dræbte en ilder.

Men jeg tror det handler meget om alderen på katten også. Små katte kan jeg godt tro en ilder kunne dræbe, hvis den virkelig ville. Men jeg tror også en kat ville kunne dræbe en ilder, hvis det så endelig var.
men jeg har så bare aldrig hørt det skulle være tilfældet det er sket. Så jeg tror det bedste er at holde et vågent øje, især i starten, med dyrene. Og se hvordan de reagerer på hinanden.  :)

lille_thor

Ja helt klart.. Det skal nok gå alt sammen.
Folk der ikke kender ilderen er bare utrolig gode til at dømme dem på forhånd, for hende veninden havde sagt at det var dumt at katten sku ned og bo sammen med sådan nogle ildere, de kan slå den ihjel og vi måtte da være syge i hovedet.
Men når joey som den skal hedde har været her noget tid så skal han nok kunne klare sig mod totterne.

Anne

En ilder KAN nok godt slå en killing ihjel, men jeg tvivler meget på at det er noget de ville gøre, med mindre der var noget helt galt. Mine ildere bider også mine forældres katte hvis de kommer for tæt på, men ellers er de lidt ligeglade med dem. De har også været hjemme hos Julia hvor der er katte uden problemer. Måske du skulle vente lidt med at få katten, hvis den er meget lille, eller i hvert fald holde dem lidt adskilt.

Man skal jo altid have lidt omtanke omkring at sammenføre 2 forskellige arter, men jeg er helt sikker på det sagtens kan lade sig gøre, og ædt kat er ikke ligefrem det scenarie der er mest sandsynligt.

en kat kan jo i øvrigt også slå en ilder ihjel, hvis den virkelig vil, så kan er ikke det samme som gør.

Minority ferrets

For en måneds tid sidden ringede min fars tante for at høre om jeg ville hjælpe med at flaske en killing op. De kom med lille Elmo - en rød han killing på max 5 uger. Santo og willow var meget interesserede i hvad det var for en lille skabning og de fik lov til at snuse til ham mens jeg holdt ham. De begyndte begge at slikke på ham og vaske hans ører. Jeg satte dem ned på et tæppe sammen og Santo og Elmo puttede sig ind til hinanden, da Willow have spist lidt sluttede hun sig til dem. Jeg brugte dem som varmedunke og levende stimuli for den lille fyr :) det var så fedt at se!!!

Desværre overlevede lille Elmo ikke, men det var bestemt ikke pleje"mødrenes" skyld!

Bare lige en lille positiv historie i alle disse negative historier ;)
Christina og Jimmy
Marlon, William, Willow, JJ, Sheldon, Anders, Kali, Daegan, Vincent, Geronimo, Pandora, Amy, Remus, Loki, Caya, Mattis, Birk, Balder, Pontus, Zero, Nemi, Logan, Pixie, Storm og Wicca <3
- Minority ferrets             D.I.P. Paise, Arwen, Lucifer, Gustaf, Metallica, Santo, Andy og Thor <3             R.I.P. Viktor <3
http://minorityferrets.weebly.com/index.html