Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Hvalpe fedt

Startet af katja74, 20. November 2011, kl. 20:52

katja74

Er lige præcis hvad min dejlige Kawa Emil har....

Han er fra 5. måned i år... han har fra fødslen været en stor dreng lige som sin bror og morbror (tror jeg det var, der vejer over 3 kg som voksen  :o  :)).

Han vejer små 2,3 kg. nu.... han er slank på "overkroppen", men "under kroppen" er hvalpe fedt.... vil det blive mindre og mindre med alderen (lidt lige som hos mennesker) ??

Eller skal jeg til at rationerer hans foder ??

De har hele tiden tørfoder i deres skåle, ud over det får de et par gange om ugen... æg, olie, vitamin pasta, tørret kød og melorme.
De 2 andre drenge har en perfekt vægt.
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

Eliza

Jeg synes aldrig at man skal holde igen med mad til sine dyr, men hvis du gerne vil have han taber sig, så skal det gøres ved mere motion og aktivering. Nu her om vinteren er det jo også helt normalt at de er ekstra store og de må godt have lidt ekstra fedt uden overdrivelse selvfølgelig ;) men masser af  lange gåture ville nok være en super start..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

lussingen

Jeg har 4 "hvalpe" fra samme kuld. De er alle født i april i år. Der er virkelig stor forskel på dem. Jeg har tre drenge og en pige. Pigen er "helt normal" (når vi snakker vægt :fnis:).
Den ene dreng vejer 1750 g. Han er væsentlig mindre end de to andre drenge, og generelt er han mere "feminint" bygget.
Den næste vejer lige knap 2 kg. Han er helt normal i sin bygning.
Øhh og så er der den sidste dreng. Han ligger på ca. 2300 g og er faktisk lettere kvabset :-$ han er heller ikke ligeså elegant som sine søskende :fnis: Alle mine dyr går frit hele dagen. De har et ret stort værelse at være i, når vi er på arbejde. Når vi kommer hjem, så er de enten i et stort voliere eller sammen med os i hele huset indtil vi skal i seng. Der er masser af fart på dem alle, det giver vist lidt sig selv med 4 ildere i den alder (+3 ældre dyr).
De har altid adgang til tørfoder. Dog spiser "hvalpene" ikke dette. De får derimod kød to gange om dagen, morgen og aften. Jeg tror bare der er forskel på deres vægt og bygning. Jeg vil under ingen omstændigheder sætte min lettere overvægtige hvalp på ration hvad mad angår. Han er bare større end de andre :ja: Vi går jo også vinteren i møde og der er det jo meget normalt at der sætter sig lidt ekstra sul :fnis:
Så længe det ikke hæmmer din dreng at han vejer lidt for meget, så vil jeg give Eliza ret i, at du ikke skal rationere hans mad, men sørge for lidt ekstra motion, hvis det kan lade sig gøre. Som sagt, så får mine meget motion og aktivering, men Sundance er bare lettere buttet. Det er nok med ildere som med mennesker.... Nogle af dem har bare lidt mere på sidebenene end andre.....
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

Minority ferrets

Det var det samme med min Lucifer sidste år. Han vejede 2300 da han var størst og vi synes det var lige rigeligt da han desværre var så tyk at han havde tis ned af maven når han havde været i bakken :/ vi besluttede at det var slut med godbider og i stedet fik han legetøj som belønning og en masse leg med os med lige det legetøj. Når der var gået 5 min var det slut og vi lagde det på hylden igen :) han vejer nu 1300 gram og han har det som blommen i et æg! Vi benytter stadig legetøj når han har været dygtig og han er helt vild når han får lov at lege med det stadig <3

Det skal her siges at han nu også får godbider som de andre i form af kød der er tørret, æg osv. Han fik også æg og kød mens vores godbidsstrejke stod på, men dette var som almindeligt foder :)
Christina og Jimmy
Marlon, William, Willow, JJ, Sheldon, Anders, Kali, Daegan, Vincent, Geronimo, Pandora, Amy, Remus, Loki, Caya, Mattis, Birk, Balder, Pontus, Zero, Nemi, Logan, Pixie, Storm og Wicca <3
- Minority ferrets             D.I.P. Paise, Arwen, Lucifer, Gustaf, Metallica, Santo, Andy og Thor <3             R.I.P. Viktor <3
http://minorityferrets.weebly.com/index.html

Eliza

Minority: må jeg spørge hvad det er for godbidder i bruger siden det kan give så voldsom en forskel??

Minority ferrets

Citat fra: Eliza Dato 22. November 2011, kl. 14:42
Minority: må jeg spørge hvad det er for godbidder i bruger siden det kan give så voldsom en forskel??

Gør du bare det :) det er ikke kun godbiderne der gør forskellen. Vi bruger tørret kanin, kylling osv. Desuden får de forskellige slags råt kød. De fik desuden tørfoder i en bold, men da vi skar ned på det kunne vi se en forskel. De er jo over en længere periode vi gjorde det og i og med at han fik sit legetøj blev han også mere aktiv!! Det er nok mere her den ligger!! Vi gik også en masse ture med ham - faktisk hver anden dag i en periode på 3 mdr.
Han fik også et implantat da han blev 10 måneder og det gjorde nok det sidste :)
Christina og Jimmy
Marlon, William, Willow, JJ, Sheldon, Anders, Kali, Daegan, Vincent, Geronimo, Pandora, Amy, Remus, Loki, Caya, Mattis, Birk, Balder, Pontus, Zero, Nemi, Logan, Pixie, Storm og Wicca <3
- Minority ferrets             D.I.P. Paise, Arwen, Lucifer, Gustaf, Metallica, Santo, Andy og Thor <3             R.I.P. Viktor <3

Eliza

hehe det lyder nok mere som om det er motion og implantat+alder der har gjort forskellen ;) synes bare det er synd hvis de overvægtige ildere ikke må få godbidder mere, når det nu handler om tørret kød og et andet mærke tørfoder man bruger, så bør det jo slet ikke være det som betyder noget på vægten for det er jo "sundt" slik :)

Minority ferrets

Citat fra: Eliza Dato 22. November 2011, kl. 16:01
hehe det lyder nok mere som om det er motion og implantat+alder der har gjort forskellen ;) synes bare det er synd hvis de overvægtige ildere ikke må få godbidder mere, når det nu handler om tørret kød og et andet mærke tørfoder man bruger, så bør det jo slet ikke være det som betyder noget på vægten for det er jo "sundt" slik :)

Nu kan ildere jo have det som mennesker, at deres indtag af næring fra foderet og godbiderne ikke er ens med andres. Du kan ikke sætte dem alle i en bås medhensyn til hvad der er godt for dem. Alle mine får samme foder og de vejer bestemt ikke det samme! Hehe... Nogle er man nødt til at holde mere øje med end andre. Og for mig at se er det ikke synd at de ikke får godbider når man erstatter det med noget andet. De kan også få for meget sundt slik og det er da bedre de genkender leg når de gør noget godt end de venter på den næste godbid - aktivitet frem for mad. De skal nok få deres godbider og hvad der er godt for dem, men jeg vil hellere aktivere dem og han er stolt og glad i længere tid end hvis han fik en godbid.

Det jeg ville frem til var bare at vi har haft samme "problem" som Katja og ved Lucifer var det bare hvalpefedt og at man kan gøre noget for det :)
Christina og Jimmy

mette11

De fleste godbidder indholder faktisk for lidt fedt for en ilder. Alm. tørfoder indholder tit meget mere fedt end godbidderne, så hvis man vil spare ens ilder for fedt skal man ikke spare på godbidder jo...men alle godbidder bør være sunde og kunne indgå i en sund kost til ildere uanset om ilderen er tyk eller tynd.

Men ja jeg tror også at nogle ildere og mennesker er mere tilbøjelige til at være kraftige/tykke end andre fra naturens side. Så længe det er en hvalp og det er vinter, så ville jeg ikke gøre spor ved det, ud over at sørge for at ilderen fik masser af motion og alm. sund ilderkost.