Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Update på Marcel igen

Startet af Dyrenørden, 25. November 2011, kl. 11:06

Dyrenørden

Ja lovede at skrive når jeg havde været ved dylle. Marcel fejler ikke umiddelbart noget men han har kun mærket på ham og set ham løbe rundt. Vi prøver med Metacam i 14 dage for at se om det vil ændre adfærden for så har han jo ondt med hensyn til at han mister balancen vidste han ikke lige hvad vi skulle gøre så vi starter med de her 14 dage og så skal han måske afsted igen til noget røngten. Han hentydede et par gange til at aflivning måske ville være bedre end at lade ham gå igennem utallige undersøgelser samtidig med at min kæreste aldrig vil blive tryg ved ham osv. Jeg ser tiden an og forbereder mig på det værste  :'( For jeg vil ikke gå igennem alt for mange undersøgelser med ham han bliver enormt bange og stresset hver gang :( Uha. tanken om at jeg måske mister ham er hård selvom han er små sær.

Eliza

smertestillende er da ok at prøve, jeg ville nok bare ikke gøre det som det første.. men hvad med evt et implantat? jeg har det sådan at det aldrig kan skade, men tænk hvis det hjalp.. du vælger selvfølgelig selv hvad du vil gøre og om det er yderligere undersøgelser der skal til eller om du vil prøve dig lidt frem.. det kan være rigtig svært at finde ud af hvad der er galt, men agression (staves) kan jo være pga hormoner og det vil implantat sandsynligvis gøre noget ved.

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Dyrenørden

Citat fra: Eliza Dato 26. November 2011, kl. 21:51
smertestillende er da ok at prøve, jeg ville nok bare ikke gøre det som det første.. men hvad med evt et implantat? jeg har det sådan at det aldrig kan skade, men tænk hvis det hjalp.. du vælger selvfølgelig selv hvad du vil gøre og om det er yderligere undersøgelser der skal til eller om du vil prøve dig lidt frem.. det kan være rigtig svært at finde ud af hvad der er galt, men agression (staves) kan jo være pga hormoner og det vil implantat sandsynligvis gøre noget ved.

Eliza: Det med implantatet er jeg blevet rådet til før herinde men dyrlægen nævnte intet om det men kan man tillade sig selv at sige man vil have gjort sådan og sådan? For vil helst have taget et røngten og evt. give implantat dog ser det ud som om det smertestillende allerede har en effekt hvertfald synes jeg han har leget lidt mere end han plejer. Mht. aggressionen har jeg ikke kunnet se en forskel endnu for har ikke været i de situationer endnu hvor han bider

mette11

Du kan sagtens tillade dig at sige at du vil have gjort det og det (altså så længe der er tale om fornuftige ting som ikke kan skade)...det er dit dyr og dig som bestemmer. Men det er altid bedst at spørge dyrlægen hvad de mener om tingene på en pæn måde jo...
Jeg ville også forsøge med et implantat.

Dyrenørden

Citat fra: mette11 Dato 26. November 2011, kl. 22:05
Du kan sagtens tillade dig at sige at du vil have gjort det og det (altså så længe der er tale om fornuftige ting som ikke kan skade)...det er dit dyr og dig som bestemmer. Men det er altid bedst at spørge dyrlægen hvad de mener om tingene på en pæn måde jo...
Jeg ville også forsøge med et implantat.

Okay ja for vil bare heller ikke komme til at lyde som om jeg er bedrevidende over for en dyrlæge ;) Tror lige jeg tager en snak med ham igen næste gang jeg tager derned

Eliza

Når jeg tager til dyrlægen så ved jeg da ofte hvad der er galt med mine dyr og dyrlægen kan så være med til at be-eller afkræfte det. Vi snakker om hvad vi synes der evt skal gøres og laves af undersøgelser, men det er jo mig der hele vejen igennem bestemmer, for ja det er jo mine dyr. Det er bestemt ikke at være bedrevidende og slet ikke når det er dyr som ildere det handler om, for det kan være ret svært for selv de dygtigste dyrlæger.

Min ene pige var den anden ilder hos den dyrlæge som fik implantat, for at få hende ud af løb og det bad jeg da om. Dyrlægen synes det var fint og har da givet en del ildere implantat i dag.
Mit indtryk er, at dyrlægerne i jylland ikke har helt så meget erfaring med implantat hos ildere og ikke bruger det så meget, faktisk har jeg snakket med nogle der helt har misforstået det med implantat, hvilket jo er synd når det nu faktisk ofte virker. Jeg siger ikke at man skal give alle ildere implantat, men i en situation som din, så synes jeg det er et forsøg værd.

Ud over det så kan et impalntat godt virke uden at der er noget at se på røntgen.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Shamua

Citat fra: Eliza Dato 27. November 2011, kl. 20:46
Når jeg tager til dyrlægen så ved jeg da ofte hvad der er galt med mine dyr og dyrlægen kan så være med til at be-eller afkræfte det. Vi snakker om hvad vi synes der evt skal gøres og laves af undersøgelser, men det er jo mig der hele vejen igennem bestemmer, for ja det er jo mine dyr. Det er bestemt ikke at være bedrevidende og slet ikke når det er dyr som ildere det handler om, for det kan være ret svært for selv de dygtigste dyrlæger.

Min ene pige var den anden ilder hos den dyrlæge som fik implantat, for at få hende ud af løb og det bad jeg da om. Dyrlægen synes det var fint og har da givet en del ildere implantat i dag.
Mit indtryk er, at dyrlægerne i jylland ikke har helt så meget erfaring med implantat hos ildere og ikke bruger det så meget, faktisk har jeg snakket med nogle der helt har misforstået det med implantat, hvilket jo er synd når det nu faktisk ofte virker. Jeg siger ikke at man skal give alle ildere implantat, men i en situation som din, så synes jeg det er et forsøg værd.

Ud over det så kan et impalntat godt virke uden at der er noget at se på røntgen.
Hendes dyrlæge ved en del om implantat ;)

Vh. Marianne

AlisVolatPropiis

Jeg plejer også at sige til min dyrlæge hvad jeg mener er galt og hvad der i så fald skal gøres -hvis jeg har en ide om det...hun retter mig hvis der er noget helt galt, men oftest er det jo..."heeey han er snottet...kan vi måske gøre noget inden det sætter sig på lungerne eller resten af flokken?" ...eller...."jeg kan mærke noget i ham som ikke er normalt" osv.
Jeg har som sådan heller ikke rådført mig med min dyrelæge om suprelorin implantatet...jeg har læst de videnskabelige rapporter der er, og derfra vurderet om det var noget jeg ville forsøge mig med :) De er selvfølgelig eksperterne -det tager man ikke fra dem, men det er også tilladt selv at komme med sine indputs... :)
Mht til implantatet...så er der ligeså mange meninger, som der er folk -og derfor skal man danne sig sin egen mening om det...og så må man godt insistere overfor sin dyrelæge -både om de skal eller ikke skal gives :)

Held og lykke med ham....og giv ikke op..han minder mig på så mange måder om min fars afdøde fidibus -også med udseendet...Fidi blev aldrig normal, men han lærte at fungere med min far, og mig. Han var bare sensitiv og nervøst anlagt -og det kom til udtryk ved bid -og gud fri mig vel hvor bed han dog hårdt. Nogle gange handler det bare om at finde ud af hvor ilderens "svagheder" og tage hensyn til dem, og træne med dem...lad være med at give op på ham, jeg fornemmer du holder alt for meget af ham :)

Anne

Det med benene kan være gigt eller hd, det kan ses på røngten, men det kan jo være så mange ting. Jeg håber noget af det i prøver viser sig at virke. Det er så frustrerende når man synes man gør alt, og det alligevel ikke nytter noget og så svært at tage de beslutninger der i nogle tilfælde følger med. Var jeg dig ville jeg vente en del endnu med den sidste beslutning, få afklaring omkring hvad det kan være og prøv alt der er at prøve, hvis du så en dag alligevel tager den sidste udvej, så kan du gøre det med ro i sindet fordi du ved du prøvede og gav ham chancen.

Dyrenørden

Tak for jeres svar. Nu ser jeg de her 14 dage an og først i det nye år tror jeg at jeg vil få taget røngten og give ham implantat og der ikke noget at se på røngten eller implantat ikke virker så bliver det enden. Jeg er rigtig glad for ham men det sværeste er næsten at han er bedste ven med både Paya og El Camino han er ligesom den der holder sammen på flokken så tror virkeligt han vil mangle hos dem

Eliza

Mit indtryk er at skanninger er bedre til at opdage "ting" med hos ildere end røngten, men ka være andre har en anden oplevelse..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

mette11

Som jeg ser det så er røntgen bedst når det er noget med knoglerne, altså brud, gigt, skævheder osv...men scanninger er bedre til at vise indre organer. ;)

Dyrenørden

hmm. måske jeg så skulle vælge scanning for min mavefornemmelse siger mig det ikke er noget med knogler eller ryg

Anne

Jeg synes du skal vælge begge ting, det er vidt forskellige ting man kan se, og de symptomer du beskriver KAN godt have noget med knogler/led at gøre.

Dyrenørden

Nu må vi se tager en snak med Ryan om det når jeg skal derned igen og så starter jeg nok med den ene ting der er ingen grund til at betale for begge hvis det ene er nok ;) Off topic så kommer der i kontant imorgen kl. 21.25 noget om hvordan dyrlæger narrer penge ud af en :)