Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Løb?

Startet af Sulejma, 20. Januar 2012, kl. 19:47

Sulejma

Jeg forstår ikke hvordan de kan dø når de går i løb?
en kastereret ilder, kan vel godt "parre" hende, og så går hun vel ud af løb på den  måde?
Er der nogle som ved hvordan alt det der fungere (:?

& ..
Hvad syntes i om at:
sulejma bor sammen med mig og min kæreste, da vi endnu ikke har fået bur ..
hun får lov at smage alt og ja, jeg er ikke så pusse nusse (kun gi dem hvad de skal ha), jeg gir min ilder hvad jeg sys,
og hun er ikke sterilliseret endnu, men har fået en enkelt Psprøjte , ?

Sys bare at jeg er forvirret, for da jeg fik afvide at hun seriøst kunne dø, blev jeg squ bange
jeg hedder Sulejma, jeg er fra o3/o7-2o11. Jeg er bidetrænet -eller, det er sjovt at bide mor og far i tæerne når de sover [:men ellers er det kun sjovt når jeg er gejlet op :D men jeg bider ikke hårdt. Jeg elsker at dele is med mor,eller sidde på hendes skuldre når hun laver mad [: årh eller at sove på fars brystkasse - det er lige sagen .. BåtBåtBåååt herfra

Dyrenørden

Citat fra: Sulejma Dato 20. Januar 2012, kl. 19:47

Jeg forstår ikke hvordan de kan dø når de går i løb?
en kastereret ilder, kan vel godt "parre" hende, og så går hun vel ud af løb på den  måde?
Er der nogle som ved hvordan alt det der fungere (:?

& ..
Hvad syntes i om at:
sulejma bor sammen med mig og min kæreste, da vi endnu ikke har fået bur ..
hun får lov at smage alt og ja, jeg er ikke så pusse nusse (kun gi dem hvad de skal ha), jeg gir min ilder hvad jeg sys,
og hun er ikke sterilliseret endnu, men har fået en enkelt Psprøjte , ?

Sys bare at jeg er forvirret, for da jeg fik afvide at hun seriøst kunne dø, blev jeg squ bange

Hvis det fungerer ud bur hvorfor så ikke lade det være sådan? pusse nusse?! Det har da intet at gøre med pusse nusse men om at passe sit dyr ordentligt og opfylde dets behov. Giver du den grønt og alt muligt andet mærkeligt ja så lever din ilder sku nok ikke så længe. Det er hvertfald ikke for dyrets skyld at give alt muligt ikke animalsk!

Dyrenørden

Med hensyn til løb så har jeg forstået det sådan at ilder tæver ikke er i stand til at komme ud af løb selv og derfor kan blive alvorligt syge eller dø af blodmangel. ja man kan få dem parret og så går de ud af løb men det er meget dum måde at gøre det på medmindre man kender sit dyrs historie og forfædre så man ved om der er sygdom i linjerne og så ska dyret jo kunne bidrage med noget godt til arten :)

Anne

en ildertæve i løb producerer meget østrogen, og kort fortalt hæmmer det dannelsen af røde blodlegemer i rygmarven, og vil med tiden medføre en anemisk tilstand (som ved blodmangel) som hun vil dø af. En kastreret han kan ikke parre hende, men en seriliseret kan. Sådan en lugter dog stadig og er som en viril. Det er klart bedst at få hende steriliseret eller give hende et implantat. Selv hvis hun bliver parret md en vhob vil hun gå falsk drægtig og det påvirker dem rigtigt meget.

Og, jeg synes det er super at hun ikke bor i bur, men jeg synes det er skidt du lader hende smage på alt. Ildere er meget sarte med mad ift f.eks. katte. Du kan risikere hun får kræft i bugspytkirtlen, som er en sygdom man ofte ser hos ildere og kan hænge sammen med for meget kulhydrat i kosten. Generelt er jeg meget modstander af at give sine dyr menneskemad, det er i mine øjne noget man gør for sin egen skyld og ikek dyrets, da det jo er nemt at finde mange gode godbider som er sunde for dem. Det har INTET at gøre med at være pussenusset, men om hvorvidt man ønsker sit dyr det bedste og vil have det længe.

Og ja, hun kan seriøst dø hvis hun går i løb og der ikek gøres noget ved det. Og hun kan også dø af fejlernæring, selv om det nok er mere sandsynligt at det bliver af en livsstilssygdom.

mette11

Det skal så lige tilføjes at de ikke dør af at smage på alt det første års tid eller to...der går nok et par år før de udvikler insulinoma og får anfald hvor de kan gå i koma osv. og med tiden vil de dø af det. Desuden kan de få dårlig mave, vitaminmangel og andre reaktioner på fejlernæring.
Mine får kun lov til at få ting som er gode for dem. Altså fex. når jeg laver røræg, så får de en æggeblomme, når vi får rejer, så får Sigi en reje, men det er så også det! Jonas giver dem en sjælden gang en bid kød (det er nemlig sjældent at vi overhovedet har kød i huset). Hvis du vil give dem varieret mad, så kan du jo give æg, en kyllingevinge osv. som de jo har godt af at spise (bare husk at hvis de får kød skal det være med skind og ben og ikke tilberedt). Hvis man synes de skal have noget lækkert kan man jo nemt købe en masse fornuftige forskellige godbidder og give dem.

Jeg har selv begået den store fejl at give mine ildere frugt og grønt, da jeg ikke vidste bedre dengang og jeg er så ked af at jeg ikke vidste bedre, da jeg virkelig elsker mine dyr og ønsker det bedste for dem og jeg ville så meget ønske at nogen havde fortalt mig hvilke konsekvenser mine handlinger kunne have. Prøv at læs om insulinoma og se videoer af ildere med denne sygdom (youtube), så du ved hvad du højest sandsynligt påfører din ilder på længere sigt.

Mht. at hun går frit, så synes jeg det er en rigtig god ide, så længe jeres hjem er ildersikret. Hun har helt klart bedst af at have så meget plads som overhovedet muligt og en masse ting hun kan udfordrer sig med. En ilder behøver ikke et bur, men en del har det fordi de har svært ved at sikre deres hjem ordentligt, eller de måske ikke har plads nok og ønsker at kunne lukke ilderne inde ind imellem.

Sulejma

Tak for alle jeres svar..
det gav mig en del til eftertanke nu tror jeg at er lidt mere kærlig om hvad jeg gir min lille prinsesse fra nu af ;)
er rigtig glad for at i har uddybt jer så godt som i ku, og ikke pussenusse agtig - men kunne ikke  udtrykke mig på forhenværende tidspunkt ;)

- Inplantat?
hvad er det og hvorfor skal de have det ?
jeg hedder Sulejma, jeg er fra o3/o7-2o11. Jeg er bidetrænet -eller, det er sjovt at bide mor og far i tæerne når de sover [:men ellers er det kun sjovt når jeg er gejlet op :D men jeg bider ikke hårdt. Jeg elsker at dele is med mor,eller sidde på hendes skuldre når hun laver mad [: årh eller at sove på fars brystkasse - det er lige sagen .. BåtBåtBåååt herfra

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Sulejma Dato 21. Januar 2012, kl. 14:46
Tak for alle jeres svar..
det gav mig en del til eftertanke nu tror jeg at er lidt mere kærlig om hvad jeg gir min lille prinsesse fra nu af ;)
er rigtig glad for at i har uddybt jer så godt som i ku, og ikke pussenusse agtig - men kunne ikke  udtrykke mig på forhenværende tidspunkt ;)

- Inplantat?

Implantat er en kemisk sterilisation. Den ligner lidt en chip og bliver skudt ind under huden på samme måde! Det er individuelt hvor længe den holder, men for nogle kan den holde i flere år. Kort sagte slipper hun for narkose og indgrebet som ved en fysisk sterilisering!

mette11

Det er så lidt svært at sige hvor længe et implantat holder. Min ene pige fik et for 2 år siden og det virker stadig. Det smarte ved implantater er at man kan vente med at neutralisere ilderne til senere, da tidlig neutralisering er en årsag til binyrekræft.

Dark Crystal Ferret

Citat fra: Sulejma Dato 21. Januar 2012, kl. 14:46

- Inplantat?

Giver de andre helt ret. Men vil lige tilføje at det ikke er noget med man skal give Implantat. Det er et valg man kan væge i stedet for en sterilisation. Nogle bryder sig ikke om risikoen ved at deres ilder skal under kirurgisk operation, og derfor vælger de en implantat. Nogle har andre grunde til det, som hvis de skal bruge ilderen til avl sener osv.
For ilderen er det lidt som at få sat en chip i at få en implantat, hvor en sterilisation på en ilder tæve er en ordenlig omgang. Implantaten bliver sat i lige som en chip.
Der er flere gode grunde til man herinde (der i blandt mig selv) er fortaler for Implantat. Men hvis man skal se på de negative sider, så er det dyre i lænten at bruge implantat, da den virker mellem de der 1-3 år. Hos os har vi to hvor den kun har virket et år. Det vil sige vi nu skal vælge om vi vil ud og give penge til kirurgisk operationer til dem denne her gang. Eller om de skal have en ny. I vores tilfælde skal dyrene ikke bruges i avl, så det ender nok med det sidste. Der er forskel på hvad en implantat koster, men det er en smart løsning og som Mette 11 siger så forbygger den også for binyrekræft.

Sulejma

Smart Smart Smart .. & tak igen. :fnis:

jeg bryder mig ikke om det der med indgrebet, for det virker lidt voldsomt ..
det falder mere i min smag med Inplantatet (:

-er der nogen aldersgrænse på hvor gamle de skal være når de kan få det inplantat der?

Hun har ikke ikke hendes menstrution nu, men tænkte på når det kommer igen,
Hun er 6 måneder nu.. og hun har allerede været i løb 1 gang, så næste gang, kunne
det være jeg skulle overveje at vælge chip-størrelsen der (:

FerretParadise

Citat fra: Sulejma Dato 22. Januar 2012, kl. 18:32
Smart Smart Smart .. & tak igen. :fnis:

jeg bryder mig ikke om det der med indgrebet, for det virker lidt voldsomt ..
det falder mere i min smag med Inplantatet (:

-er der nogen aldersgrænse på hvor gamle de skal være når de kan få det inplantat der?

Hun har ikke ikke hendes menstrution nu, men tænkte på når det kommer igen,
Hun er 6 måneder nu.. og hun har allerede været i løb 1 gang, så næste gang, kunne
det være jeg skulle overveje at vælge chip-størrelsen der (:

Det hedder ikke menstrution med ildere, men løbetid/løb.  ;)
Hun vil gå i løb her i løbet af foråret, eller ja, der er jo flere tæver der allerede har været i løb og nogen der er på vej. Sikkert pga den meget milde vinter.
Når du ser tegn på, at hendes vulva (kønslæber) er ved at hæve op, så skal hun have implantatet.
Grunden til, at det er bedst at give det der er, at så er der mindst risiko for, at hun vil gå falsk drægtig. Altså tro at hun er drægtig.
Ann Hillerslev.

Sulejma

Tak igen igen ..  :P
Jamen så må jeg gøre det sådan ..
hehe og Ja LØBETID ;)