Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Lidt hjælp til Mailo.

Startet af Stubba, 1. Februar 2012, kl. 10:09

Stubba

Jeg tager lige dette op igen. For jeg ved virkelig snart ikke hvad jeg skal gøre :(

Dyrlægen siger at Mailo intet fejler - overhovedet, men at han er lidt tynd. Han tabte sig helt vildt da vi fik Tello og gik fra at veje 2kg til at veje omkring 1200g.

Men nu har han - endelig - fået en nogenlunde stabil vægt (når han altså lige husker at spise)
- For problemet er nemlig, at Mailo kun spiser når han har lyst .. Og gerne når jeg sidder sammen med ham, hvilket jeg jo ikke kan gøre HELE tiden.

Så jeg har brug for hjælp. Hvad skal jeg gøre? Hvad ville I gøre?

Han er aktiv, så det er ikke fordi han sover hele tiden (selvom han elsker at sove). Men han render rundt og hygger sig, er lidt en enspænder.

Jeg giver ham æggeblommer og en del vitaminpasta som supplement, for det VED jeg han gerne vil have.
- barf røre han ikke .. Eller, kun når han lige har lyst.
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

mette11

Du kunne prøve at indfører nogle fast spisetider hvor du sætter dig ned med ham og spiser. Nu ved jeg ikke hvilket foder du bruger, men måske skulle du prøve et foder med masser af protein og fedt (ZiwiPeak fex. er super godt synes jeg - de spiser ikke ret meget af det, men de udnytter det rigtig godt). Jeg ved ikke om det er korrekt, men b-vitamin skulle øge appetitten, så måske kan du prøve det?? Dyrlægen kan give det som indsprøjtninger, eller man kan få det som nogle vitamin-pille-ting.

Kan han li´ sådan noget som aktivitetsbolde og andre former for aktivitetslegetøj?? Det kunne måske også være en ide (hvis han er interesseret i det altså). Dog er der nogen som ser det som en sport bare at gå og hælde maden ud! Mine gamle drenge havde en god ordning. Marius trillede maden ud og Albert gik bagefter og spiste det!  :fnis:

Jeg har selv haft to som ikke har/havde den store interesse i mad og det er sgu svært at gøre noget ved. Mine har/havde for travlt med alt muligt andet. Mallow har heldigvis en pæn vægt, selvom hun ikke altid har tid til at spise og utroligt let bliver distraheret når hun spiser. Jeg gør ikke noget ved det, for hendes vægt osv. er fint. Men så længe han trives og ikke er sindssygt tynd, så tror jeg ikke at du skal bekymrer dig for meget. Nogle er bare tyndere end andre og spiser mindre.

Volmer

jeg kender en hund som gør lidt det samme.
hendes ejer sørger for at blande det mad hun ikke så gerne vil spise med noget rigtig lækkert.

Du kan prøve at tage noget af det normale foder og så smøre det ind i lidt æggeblomme eller vitamin pasta, så kan det være det bliver mere spændende (det kan også være der bare bliver sat gang i tungen og det bare bliver slikket af)

og lige som Mette skriver så (ihvertfald i starten) lav nogle faste spise tidspunker og evt. lad jer to være alene med maden så han får ro til at spise.

held og lykke med ham.

Stubba

Han er blevet træt idag, jeg håber at det 'bare er idag'.

.. Jeg fodre med arion .. Blandet med hills kitten. Det han aller helst vil have, er det som Versele laga har lavet - men der er jo bare korn og alt muligt i?

Jeg må prøve med noget ziwipeak .. For jeg er virkelig bekymret :(
Hvad med tørret kød (kylling fx) er der noget i det? For det elsker han.

mette11

Tørret kylling er fint nok - der er ikke ret meget fedt i, men det er ren protein. Jeg synes du skal prøve med ZiwiPeak.

Altså det er jo vinter og normale ildere sover mere om vinteren og nogen dage sover de jo mere end andre. Det kan være skide svært at vurdere om de sover mere end normalt synes jeg. Når man så først er bekymret - ja så lægger man mærke til alt og bliver ekstra bekymret over alt. Jeg skal ikke kunne sige om han er mere træt end normalt, eller om han bare har en sove-dag. Det er også svært at vide hvad de laver når vi ikke ser dem jo! Nu ved jeg ikke hvor mange timer du er sammen med dem om dagen, men det er jo muligt at han har været aktiv måske 4 timer mens du har været væk og så sover når du ser det! Det jeg prøver at sige er vist at det er skide svært at vurdere...
Hvordan reagerer han hvis du fex. tager ham med ud på badeværelset og leger med vand?? (hvis det altså er noget han gider normalt og ikke kan hver dag). Nogen gange liver de op når de får lov til nye ting og hvis de ikke gør, så er den sgu gal.

lille_jill

Nu er det godt nok noget andet, men da mine kræ var syge, ville de heller ikke spise. Jeg prøvede alt og de (især Chucky) blev mere og mere kræsne i takt med at jeg gjorde mine anstrengelser større.
Jeg droppede alt håndfodring fra den ene dag til den anden. Var helt nede i håndmadning med ducksoup på fingrene og kræet på skødet. De begyndte at spise normal tørkost umiddelbart efter. Det var åbenbart bare hyggeligere at få opmærksomhed for at spise, men sulten vandt tilsidst.

Det kan ikke ske, at Mailo bare er blevet vænnet til positiv opmærksomhed, ved at lade sin mad være?
Der er jo self. en risiko ved at lade ham finde ud af det selv. Men det er bare min erfaring.

Stubba

Mette: Jeg prøver med ziwipeak, er der noget foder der er bedre end andet? Altså, hvad vil du anbefale jeg skal købe?
Og ja, det er skide svært fordi det er vinter .. Men ja, jeg ved det sgu ikke. Tror du har ret i, at jeg eftersom jeg er lidt bekymret - så tænker jeg straks det værste.

Han er ikke helt vild med vand, men han nyder at komme med derud alligevel. Jeg har lige gået en tur med ham og der livede han op og der var ingenting, så han er måske bare træt.

Jill: Jeg frygter nemlig at Mailo er syg .. Men dyrlægen siger, at der intet er at bekymre sig om for han har det fint. Men jeg prøver også på ikke at sidde og fodre ham, men nogle gange føler jeg bare jeg bliver nødt til det, for at være sikker på at han rent faktisk FÅR noget at spise. Men jeg tror også det handler om opmærksomhed .. Men jeg har givet ham 'alene' tid (hvor lyder det dumt), men hvor han kun er ude og lege med os, og hvor de to andre så er i køkkenet. Det har gjort ham livlig, så måske han bare ikke gider spise med Tello og Rofus? ... Jeg ved det virkelig ikke. Jeg er skide frustreret over det.

Dyrenørden

Har du prøvet om han vil have applaws? Herhjemme er det et hit dyrene her er hvertfald til den gode side. Har du prøvet at opbløde foderet? Opblødt foder dufter ofte bedre for dyr end i tør tilstand og deres spiselyst hænger meget sammen med lugtesansen så måske det kunne hjælpe. Og i tilfælde af han har ømme gummer eller lign. og det er derfor han ikke spiser det store så vil det jo også hjælpe.

Stubba

Jeps. Han spiser opblødet foder lige så meget som alm.
applaws har vi faktisk aldrig prøvet herhjemme. Skal du til diu?

Dyrenørden

Citat fra: Stubba Dato  1. Februar 2012, kl. 17:07

Ja det skal jeg :) Skal jeg tage lidt med til dig så du kan prøve det? Har du prøvet orijen og acana? Jeg kører med en blanding med de 3 og der er ingen problemer

mette11

ZiwiPeak til kat bare...der er vist 3 varianter og de er lige gode. Den til hund indholder ikke taurin (eller det er ikke tilsat).  ;)

Stubba

Citat fra: Dyrenørden Dato  1. Februar 2012, kl. 17:43

Ja det skal jeg :) Skal jeg tage lidt med til dig så du kan prøve det? Har du prøvet orijen og acana? Jeg kører med en blanding med de 3 og der er ingen problemer

Jeg kører inegn af de mærker du sagde. Men jeg vil gerne prøve lidt, hvis jeg må. (det er så dumt at købe en maaasse forskellig, hvis dyret alligevel ikke gider spise det :P)

katjap

Basse tabte sig også og begyndte at blande fodder. Så lige nu kører jeg med orijen, Acana og wildcat. Og det fungerer de begge rigtig godt på. Kan sagtens komme op med noget til dig så du kan prøve det.. :)

Dyrenørden

Citat fra: Stubba Dato  1. Februar 2012, kl. 20:12
Citat fra: Dyrenørden Dato  1. Februar 2012, kl. 17:43

Jeg kører inegn af de mærker du sagde. Men jeg vil gerne prøve lidt, hvis jeg må. (det er så dumt at købe en maaasse forskellig, hvis dyret alligevel ikke gider spise det :P)

Selvfølgelig :) Tager lidt med af Applaws og så lidt hvor det er blandet med de 2 andre mærker. Jeg har nemlig en stor spand applaws killinge foder til mine killinger og en stor spand med blandet foder til bæsterne :)

Stubba

Citat fra: katjap Dato  1. Februar 2012, kl. 20:53
Basse tabte sig også og begyndte at blande fodder. Så lige nu kører jeg med orijen, Acana og wildcat. Og det fungerer de begge rigtig godt på. Kan sagtens komme op med noget til dig så du kan prøve det.. :)

Altså, jeg vil rigtig gerne prøve det. Det er mere bare for at finde ud af hvad Hr. kræsensen gider at spise.