Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Hvordan er det nu lige??

Startet af Eliza, 4. Marts 2012, kl. 15:21

Eliza

Jeg fik en kommentar på mit dommerskema om uens pigmentering på en af mine dyrs næse. Blev faktisk lidt irriteret over det dumme bemærkning, da de tre jeg havde med ALTID har haft sorte næser. Men så huskede jeg, at jeg havde undret mig her for et par dage side over at det lignede der sad noget på hendes næse(da de løb rundt og legede), men jeg fik aldrig tjekket hvad det var. Jeg tjekkede hende jo så og jo pigmenteringen ligesom mangler nogle steder  :S

Hvordan er det så lige at den pludselig kan forsvinde, når den hele sit liv har været sort? Det er små pletter der er blevet lyse, så tænker ikke det er pga der har været et sår eller sådan noget.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Barky

Pigmenteringen bliver som regel altid dårligere på næsen med alderen på dyrene. (på nær zallie, som bliver mørkere af en eller anden uforklarlig årsag)
Sorte næser bliver spættede, nogen er hurtigere om det end andre.

Jeg mener bare at evnen til at danne pigment forringes med alderen. Sådan er det vist også på mennesker.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Eliza

ok, er bare overrasket over det kommer allerede, for hun bliver jo kun 3 år i år  :o

Er det alle ildere (på nær zallie  ;) ) eller har det en sammenhæng med farver?

KariN

Julian startede med at have en enkelt lille hvid plet på snuden og den er blevet større med årene og der er kommet flere til.. Han har (i al den tid jeg har haft ham) aldrig haft et sår på næsen, så jeg tror ikke det er derfor der er hvide pletter på den :)

Cassie har faktisk også fået en lille hvid plet på næsen, så jeg er spændt på om den også bliver større, ligesom Julians er blevet.
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Anne

Silvernæser er anderledes, på nogle silvere, ikke alle. De fleste ildere der har en helt mørk næse får lyse pletter med alderen, det har joa også fået. Men sif, den silver jeg havde, havde en næse hvor pigmenteringen nærmest flyttede sig rundt, lidt som den har gjort ved Zallie. Men man kan godt gå ud fra at hvis ens ilder har en mørk næse til at starte med så får den højest sandsynligt lidt lyse pletter med alderen. Jeg så vist kun en enkelt ældre ilder som sommersekretær som havde en helt mørk næse, og jeg mener det var en sort tæve.

Line

Næserne her hjemme bliver også lidt lysere, undtagen Yéyé der er begyndt at få sorte pletter på hendes ellers lyserøde næse..  :X - men hun har jo så også udpræget roan

Anne

jeg har i øvrigt også oplevet at helt lyserøde næser fik "fregner" (eller rettere, en fregne) med alderen.

Eliza

Synes måske bare tre år ikke burde være nogen alder  :o :S men sådan er det jo..

Nogen som har en ide om det også gælder de vilde ildere? Tænker det ikke må være praktisk hvis deres næser bliver lyse  :) ok næser er jo ikke så stor en del af dyret, men alligevel..

mette11

Mallow har helt sort næse (men hun er jo så også sort - dog med en vis procent vildilder i sig).

Anne

Joas næse spætter og hun er også kun 3 år

jeg tror ikke det gør den store forskel for en vildilder om den har et par små lyse pletter på næsen :)

Eliza

Anne jeg er enig, men tænkte bare om det er et træk der er kommet efter de er blevet avlet på gennem tiden, som så mange andre ting eller om det var sådan fra start?