Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

lige et par spørgsmål..

Startet af Minni, 29. April 2012, kl. 17:17

Minni

Hej igen, jeg har lige et par spørsmål omkring min lille Sascha..

Først vil jeg høre hvordan jeg opdrager på hende? hun bider og graver i ens sko, når hun gør det siger jeg bestemt nej og hvis hun hænger sig fast, har jeg puffet til hende(ikke særlig hårdt) og hun er løbet MEGET fornærmet væk.. er det ok? eller er det helt forkert?
og hvordan med at gøre hende tam? altså hun er nysgerrig og sådan, men nogle gange vil hun hellere ligge under sofaen(på altanen hvor hun bor) end at komme frem og hilse på..
Jeg syntes dog hun er blevet noget mere roligere og som om vi har connectet lidt mere efter hun blev sterilliseret i onsdags, men igen, kan også være fordi hun bare har været træt.. og så fandt jeg nok ud af hvem hendes førhenværende ejer var, og kan fortælle det har været et skidt sted.. personen som har haft hende kan måske godt lide dyr, men gider ikke passe dem eller interessere sig for hvad dyrets behov var.. fandt bla. ud af at da personen havde fået Sascha hjem, efterlod personen Sascha i en uge i en lille transportskasse, hvor en ven gav hende foder og vand, mens personen var på ferie... :o fatter ikke man kan behandle dyr sådan.. og jeg har så ondt af min lille Sasch.. at hun har oplevet sådan noget.. :'(

og så er hun meget kræsen, hun vil ikke ha hjerte eller oksekød eller andet lækkert..
hun fik en mus i forgårs, hun var enormt glad for den og den skulle ruskes i, graves ned og sågar puttes med, med ikke spise?? tænker det måske fordi hun ikke ved hvordan? Musen var ikke særlig stor..
jeg tænker at jeg næste gang vil prøve med en nyfødt unge, som derved vil være en rigtig lille mundhapser til hende og hun så derfra lærer at spise de større?

hvordan ser jeg om hun er for tynd? hun vejede 700g hos dyrlægen, men jeg syntes bare hun ser lidt for slank ud, nogle gange..

og sidst men ikke mindst.. hvordan når hun skal møde kattene og hunden?
hun har mødt dem alle mellem tremmer.. og virker da interesseret i dem.. men når hun finder ud af at hun ikke kan komme hen til dem, så er det ikke altid så spændende...

og så undskylder jeg de mange spørgsmål.. men jeg vil virkelig gøre det bedste for min lille pige.. hold fast man knytter sig godt nok hurtigt til sådan nogle dyr <3

mette11

Hvis hun ikke må grave i skoene, så flyt dem til et sted hun ikke kan komme til dem. Det er håbløst at lære en ilder at de ikke må grave i sko.

Tålmodighed er vejen frem. Men mange ildere gider først kæle osv. når de er godt trætte. Ildere er mere dyr man leger med end kæler med. Leg godt med hende, lad hende komme til dig, kæl med hende når hun er træt osv. Giv hende godbidder når hun kommer hen til dig.

Ildere er meget forskellige i str. Jeg har selv en som vejer lidt over 500g. om sommeren. Hun er slank og lille. 700g. lyder ikke ualmindeligt småt eller noget, men det kommer helt an på hendes bygning osv. Læg et billede ind, så er det nemmere at se.

Dyrenørden

Synes du skal vente med at introducere hende for hunden til hun er tryg ved dig for hvis hunden jagter hende eller hun bliver rigtig bange så det skidt ikke at kunne komme til hende

Minni

Hun bider i skoene når vi har dem på..? :)

Hvordan kan jeg lege med hende? har nogle små bolde og bamser, dem er hun bange for, når jeg puffer til det..
Hun har fået en stor stof fodbold som hun virker ret glad for..
Hun får godbidder, små stykker tørret kød.. :)
Jeg vil prøve med billede.. Jeg har nye fra da hun sov efter operationen, men der ligger hun ned.. Har ikke rigtig kunne få taget et billede hvor hun står op? :)

Hunden ved jeg ikke vil jagte hende, men er mere bange for kattene vil.. Har en eller to, som ikke fatter et hint? :)

mette11

Her er et par videoer af hvordan vi leger: http://www.facebook.com/video/video.php?v=10150607109422869#
http://www.facebook.com/video/video.php?v=10150673403557869#
Håber de virker. Vi leger med poser, rør, bolde, ilder-wrestling, aktivitetslegetøj, vand osv. Tit leger de også godt med hinanden og de kan også bruge meget tid på at undersøge nye ting, som fex. en papkasse med ting i.

Du kan ikke gøre noget for at stoppe at hun bider i sko. Tag skoene af og sæt dem hvor hun ikke kan komme til. Det er mit eneste råd.

Eliza

Det med skoene tror jeg bare du må opgive.. selvom det er vildt belastende nogle gange ;) fødder er altid bare mere spændende med sko  :lol:

Mht musen, så kan du prøve at skære den lidt op, det hjælper nogle gange og ellers så er det altid en god ide at præsenterer ildere for tingene flere gange. Har selv en pige der først lærte at spise kød efter 1½ år, hvor de andre ildere havde fået det nogle gange om ugen og hun bare nærmest lignede en der skulle kaste op  :fnis:

Ildere er sjældent putte nussedyr. Der skal ske noget og de vil selv bestemme. Kunne forestille mig hun føler sig tryg når hun ligger under sofaen og sover. Det er jo et godt gemmested. Mine ligger aldrig i sofaen hvis ikke der er et tæppe de kan gemme sig i.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Minni

Det er egentlig ikke fordi det gør mig så meget med skoene.. det er mere fordi hun hænger fast i fødderne også.. altså tager jeg skoene af, så sidder hun i den bare hud..   :-$

jeg ved godt de ikke er pusse nussedyr som sådan, det er bare mere det at jeg ikke rigtig kan røre hende, endnu, og derfor gerne vil ha nogle redskaber, så hun ikke er bange for mig.. hun væser og puffer pels, når jeg siger nej til hende, når hun feks. bider efter mig (min hånd feks), og så går hun væk, og virker så derefter bange eller sur..andre gange kan jeg godt røre hende.. og har kunne tage hende op et par gange uden hun har bidt efter mig, så det er fremskridt.. men jeg vil jo ikke gøre at hun bliver bange for mig..
og ja, hun føler sig tryg under hendes sofa, ingen tvivl om det.. hvilket jo er godt.. at hun føler sig tryg et sted.. jeg er også sikker på at hun føler sig rigtig tryg i hendes bur.. men endnu mere under sofaen, for der kan ingen nå hende.. :)

btw. er det normalt at de ryster når de vågner/bliver vækket?

og Mette11 hvor har du købt det der rør ting henne? :D

mette11

Mit rør er fra usa, men man kan også købe dem fra zooplus.

Jeg tror at din ilder har rigtig meget brug for tid og tålmodighed. Jeg ville give en masse godbidder og forsøge at lade være med at skælde ud. Vitaminpasta er virkelig godt - når hun slikker det i sig, så ros hende og ae hende forsigtigt. Tal med hende og nus hende når hun sover.

Anne

De andre svarer meget fint. jeg synes ikek der er noget galt i at puffe hende væk (ikke sparke, men skubbe med foden, i en rolig bevægelse) hvis hun bider i sko eller fødder. Hvis det virker for dig og det selvfølgelig bare er et stille og roligt skub, så synes jeg det er fint. Jeg skubber også mine væk hvis de gør det, og det er i en rolig men lang bevægelse, så de kommer et lille stykke væk. Det gider de heller ikke ret længe af gangen. Men selvfølgelig ikke noget med at sparke, puffe hårdt eller pludseligt. Bare feje væk med foden.

Minni

Det er ikke altid det hjælper at jeg flytter foden, men jeg har puffet med et par fingre.. altså ikke noget vildt og voldsomt, et lille skub.. :)
Jeg ved jeg skal være tålmodig og nogle af min spørgsmål er et stykke ud i fremtiden, men hellere være forberedt.. :)
Jeg er også indstillet på at hun måske aldrig vil blive ligeså tam/tillidsfuld som en ilder, der ikke har været udsat for de svigt hun har.
Jeg vil bare gøre det bedste for at hun får det bedste liv, som muligt :)

og så lige et par billeder som er taget samme dag og dagen efter Sterilisisationen(man kan se en fin lille "tyk" mave, men nogle gange når hun løber er det som om hun suger maven ind?):

og så lige et par mega cutiepie billeder  <3
¨

Anne

Hun er virkelig smuk, men må jeg spørge hvorfor hun har halm?

Og nogle ildere napper, nogle er ikke vildt menneskevante. Det er ikke altid det betyder de har oplevet noget slemt, selv om den forrige ejer her godt nok lyder som en værre spade!

Minni

Det er hørstrø, hun havde det i sine sk*de bakke istedet for kattegrus, de første 2 dage(efter operationen), fordi det ikke støver og sådan, så det var med til at holde såret rent.. men hun gravede i det og puffede til kassen, da hun blev friskere og så blev det ikke helt kun inden for bakken.. :-$

Okay, det er da rart at vide at hun nok ikke har taget så meget skade af de svigt hun har fået ved tidligere ejer, det dejligt at vide at det også kan være helt naturligt for dem.. :)

Anne

Det er svært at sige med ildere. Selvfølgelig kan de tage skade, og selvfølgelig former deres opvækst dem, men det har også meget med personlighed at gøre. Min veninde havde f.eks. en dreng der havde gået under meget meget dårlige forhold før, og han har den herligste menneskeilder. Selv har jeg en tøs der har haft en super opdrætter og jeg synes da også selv vi har været søde ved hende, men hun kan sagtens finde på at nappe i ens ben stadig så det gør ondt. De er bare MEGET forskellige.