Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

De der snegle?

Startet af Eliza, 6. Maj 2012, kl. 11:59

Anne

Det skal så siges at der faktisk er hjertelungeorm i det område hvor Eliza bor. Jeg havde en ilder på pasning, som var ude i Mettes løbegård, og nogle uger efter begyndte at hoste og hikke. Da dyrlægen hørte vi havde været i det område og han havde været ude at rende uden opsyn fik vi ham testet. Der var heldigvis ingenting, men risikoen er der.

Men det kan jo behandles hvis de skulle få det, så der er ingen grund til vild panik. Jeg tror næsten risikoen for at de bliver kvalt i en snegl er større

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Dyrenørden Dato  6. Maj 2012, kl. 21:54
Jeg ville heller ikke være bekymret for de snegle, de er jo "født" i din have og har derfor nok ikke kontakt med ræve og andre evt. smittekilder :)

AMT: Hvis du med kalk mener det der blå noget?  så vil jeg fraråde det, det er gift. Og det virker på samme måde som rottegift, det gør at dyrene ikke kan optage kalcium og derfor kan blodet ikke koagulere og så dør de af indre blødninger :( Mener det er sådan og det ville jeg ikke turde have i nærheden af mine dyr

Nej med kalk mener jeg KALK altså helt alm kalk som du kan købe i de fleste "landmændsforretnnger" fodderstofsforetninger osv. landmændende bruger det vidst blandt andet til gulvene i dyrebåsene da kalken vidst dræber smittet osv.?! Men det må du vide om er du ikke grissepasser? Jeg kendte i hvert fald en bondemand der brugte det på den måde.

Men altså på en måde er det vel også lidt synd for sneglen da den jo tørrer ud og nok dør af det hvis den glider over alligevel. Jeg ved bare at mange haveejere bruger det til at beskytte deres køkkenhaver osv.

Dyrenørden

Det jeg kender til landmænd bruger er virkon s pulver :) Det var bare fordi du sagde folk lagde det rundt om deres have det står der nemlig man skal på de poser med snegle gift så troede det måske var det du mente :) Synes ikke jeg har hørt om det med kalk.. Men har heller ingen have og det lyder meget realistisk :)

Line

Jeg ville nok heller ikke bruge Ferramol. Mener at have hørt at det ikke kun skader sneglene, men det også kan skade de dyr der spiser de forgiftede snegle. Hvor vidt indtag af ren ferramol eller indtag af ferramolforgiftede snegle leder til andet end dårlig mave ved jeg ikke.
Det er korrekt at hunde kan få hjerte- lungeorm af snegle. Mener dog at have læst et sted at hjerteorm har størst forekomst steder hvor rævebestanden er inficeret. Lungeorm ses ved larver i afføring og tør hoste.

Om ikke andet ville jeg nok være betænkelig med de snegle, da man ikke ved hvor de har været, og dermed hvad de kan medbringe. Måske I kunne klippe græsset? - så er sandsynligheden for at i klipper dem over der jo, og om ikke andet så er græsset jo kortere bagefter, så er det lettere at se hvor de er og så samle dem op. Det kunne være en mulighed selvom den er langsommelig og ikke forhindre at flere kommer til  :(

Minority ferrets

Citat fra: Anne Dato  6. Maj 2012, kl. 20:11
Jeg mener det er advocate man kan give forebyggende, men det kan godt være det er stronghold eller begge dele. Det virker ikke imod det, kun forebyggende.

Advokater virker mod hjerteorm. Min William har hjerteorm og advocate er den behandling man giver!
Christina og Jimmy
Marlon, William, Willow, JJ, Sheldon, Anders, Kali, Daegan, Vincent, Geronimo, Pandora, Amy, Remus, Loki, Caya, Mattis, Birk, Balder, Pontus, Zero, Nemi, Logan, Pixie, Storm og Wicca <3
- Minority ferrets             D.I.P. Paise, Arwen, Lucifer, Gustaf, Metallica, Santo, Andy og Thor <3             R.I.P. Viktor <3
http://minorityferrets.weebly.com/index.html

Anne

Citat fra: Minority ferrets Dato  7. Maj 2012, kl. 10:52
Jeg mener det er advocate man kan give forebyggende, men det kan godt være det er stronghold eller begge dele. Det virker ikke imod det, kun forebyggende.

Advokater virker mod hjerteorm. Min William har hjerteorm og advocate er den behandling man giver!

Jeg ved godt jeg selv laver mange sjove tastefejl, men en her er altså lidt sød :D :fnis:

Men når det er sagt så er det da forfærdeligt at han har det. Honda skulle have haft noget andet medicin for et mener jeg. Jeg er sikker på der står i advocate at det kun er forebyggende?¨

Hvordan har han fået et konstateret og hvor længe har han haft et? Håber han snart er pep igen.

Eliza

Tak for de gode svar :)

Desværre tror jeg ikke det vil hjælpe noget at klippe græsset når sneglene er så små, for man vil stadig ikke kunne se dem. Og dyrene vil nok blive en smule kede af det, for de ææælsker det høje græs + de tusind mælkebøtter  ;) Jeg tror ikke jeg ville kunne se sneglene, hvis ikke det var fordi jeg løftede Catli og så hvad det var hun synes var så spændende.

Mette skrev tidligere at dræbersneglene ikke kan komme gennem nettet, så med tiden vil de jo helt forsvinde, for så må dem der er der nu være nogle der altid har boet der. Men der findes vel også andre snegle uden hus der ikke er dræbersnegle. Synes de minder lidt og sådan nogle man ser på salatblade. Ikke at jeg ved om de er mindre farlige.

Der kommer INGEN gift i nærheden af mine tosser. Jeg har det svært nok med om jeg skal behandle dem forebyggende, da for meget behandling jo bare kan gøre dem resistente (staves).
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

FerretParadise

I det volier/bur jeg havde på Landet, kunne dræbersneglene godt komme igennem nettet. Maskerne var ca 1 x 2 cm.
Ann Hillerslev.

mette11

Mine dræbersnegle her er så ufattelig store og klamme og de kan ikke komme igennem nettet. Jeg har set dem forsøge sidste sommer, men uden held (tilmed har jeg haft en som sad og var død i forsøget  :S). Men de er jo ikke så store til at starte med - jeg formoder at de er små til at starte med, men det er faktisk først i år at jeg har set nogle små af dem. De andre år har jeg kun set de rigtig store og klamme. Men lige nu har jeg også de små derude - jeg håber dog at det hjælper her at vi nu har anlagt terrasse op ad ildergården, så de skal kravle et godt stykke hen over fliser før de kan komme derind. Vi har to typer snegle - i hvert fald ser de ikke ens ud alle sammen. Men jeg ved intet om snegle.

CitatDer kommer INGEN gift i nærheden af mine tosser.
Jeg er også meget imod at give dem gift, men man kan jo ikke vide om naboerne forgifter dem (eller jo vores nærmeste gør ikke, for de har en tosset hund som også æder alt). Det er du jo desværre ikke selv herre over, men man kan jo spørge dem som bor rundt om en. Jeg formoder ikke at snegle slimer sig alt for langt omkring, men rent faktisk ved jeg ikke ret meget om snegle. Nogen der ved hvor hurtigt sådan nogen dør efter de er blevet forgiftet??

Line

Problemet med giften er jo at sneglene (så vidt jeg har forstået) bliver tiltrukket af det, og optager det... De dør jo så ikke med det samme, hvilket vil sige at en i dit nærområde kan have drysset det ud, og så kravler sneglene hen i din løbegård efterfølgende...
Nu vi er ude i de ikke-humane metoder, så kan du også bruge salt. Det er godt nok ikke særlig pænt overfor sneglene, men det er der vel ikke særlig meget der er, og det er heller ikke synderlig godt for planterne... Men virker gør det.

FerretParadise

Ja det med salten har jeg også brugt, de ligesom "smelter".
Jeg oplevede så bare, at deres lig tiltrak andre dræbersnegle.  :X
Ann Hillerslev.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Vil lige pointere at det jeg snakkede om havde intet at gøre med gift men er helt alm. Kalk man kan købe i sække i lanbrosforetninger! Det er ikke noget sneglen skal æde men simpelthen noget de ikke kan/vil slime sig over hvis man ligger et bredt spor omkring det man vil beskytte. Kalken gør at de tørrer ud på grund af noget med kalkens PH værdi. Så umiddelbart tror jeg ikke det var noget der kunne påvirke ilderne som med gift. Men jeg kan godt se at denne metode nok ville kræve at man strøgede meget ofte hvis der regner og når der falder dug osv.
Aner heller ikke hvor effektivt det er men har set folk gøre det og så også i en udsendelse at det var sårn man beskyttede sine køkkenhaver i viktorialetiden.

Men det har Inter med sneglegift at gøre;0)

Minority ferrets

Citat fra: Anne Dato  7. Maj 2012, kl. 10:56
Citat fra: Minority ferrets Dato  7. Maj 2012, kl. 10:52

Jeg ved godt jeg selv laver mange sjove tastefejl, men en her er altså lidt sød :D :fnis:

Men når det er sagt så er det da forfærdeligt at han har det. Honda skulle have haft noget andet medicin for et mener jeg. Jeg er sikker på der står i advocate at det kun er forebyggende?¨

Hvordan har han fået et konstateret og hvor længe har han haft et? Håber han snart er pep igen.

Det er den skide iPhone ;) jeg har kontaktet flere dyrlæger omkring det, da jeg ville være sikker! De har begge sagt at det koster spidsen af en jetjæger at få testet, så de gav ham medicinen i stedet og vi ville så se om det hjalp eller vi skulle foretage en masse tests for allergi osv.
Advocate hjalp faktisk inden for den første måned. Vi har givet det i et halvt år - det er jo ikke noget der skader ham og holder ham fri for øremidder osv samtidig. Hver tredje måned prøver vi at holde med det, men de første gange vendte det bare tilbage med hosteanfaldene. Sidste måned kom der et enkelt og så fik han pippetten. Så det er store fremskridt. Før varede anfaldet 30 min til en time. Nu er de helt væk når han får pippetten og så er der måske et enkelt anfald når den ikke virker mere og varer max 10 min.

Jo der står at det er til forebyggende. Dog er præparatet stadig så nyt til ildere at de ikke kender den fulde effekt på hjerteorm ved ildere endnu. Jeg har læst en del på nettet og flere benytter det som behandling - med succes. Jeg har som sagt også snakket med 2 dyrlæger om det og de er enige i at det er vejen frem for William. Og jeg kan jo så også selv se en drastisk forandring
Christina og Jimmy
Marlon, William, Willow, JJ, Sheldon, Anders, Kali, Daegan, Vincent, Geronimo, Pandora, Amy, Remus, Loki, Caya, Mattis, Birk, Balder, Pontus, Zero, Nemi, Logan, Pixie, Storm og Wicca <3
- Minority ferrets             D.I.P. Paise, Arwen, Lucifer, Gustaf, Metallica, Santo, Andy og Thor <3             R.I.P. Viktor <3
http://minorityferrets.weebly.com/index.html