Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Praktiske spørgsmål om ildere

Startet af Riku~, 13. Juni 2012, kl. 01:43

Riku~

Jeg står stadig lidt i overvejelsen om jeg skal skaffe mig ildere eller ej. Jeg har nogle spørgsmål som jeg godt kunne tænke mig at få be- eller afkræftet, så jeg kan blive lidt klogere på de små pelstotter. Jeg vil gerne sætte mig godt ind i tingene, og være sikker på hvad jeg går ind til inden jeg anskaffer mig et par ildere, så jeg håber i et klar til et par newbie spørgsmål.

Jeg har i snart fire år haft rotter, og jeg kunne slet ikke forestille mig nogensinde at skulle af med mine rotter. Jeg har set og jeg hørt om andre, som har rotter og ilder bure til at stå ved siden af hinanden uden problemer. Jeg har også hørt at rotter skulle være rimelig ligeglade med ildere, mht. at de lugter af rovdyr. Det er mere lugten af kattepis som ligger i rotters instinkt, som de bliver bange for. Har nogen af jer erfaringer med at have rotter og ildere i samme lejlighed? Jeg forestiller mig lidt at jeg vil have rotterne i mit soveværelse, og ilderne i stuen, også lukke rotterne ud i soveværelset om morgen og aften, og lade ilderne få dagtimerne at løbe rundt i stuen i. Ville det være realistisk, at lade ilderne rende rundt fra man kommer hjem, til man går i seng? (på den måde ville de få 8 timers aktivering hver dag.)

Jeg har hørt at ilder babyer skulle være nogle værre små djævle når man er første gangs køber, men hvordan er det hvis man anskaffer sig to på samme tid, og to fra samme kuld? Jeg har også hørt at ildere kan bedst jo flere de er sammen, så jeg kunne slet ikke forestille mig at nøjes med en enkelt alligevel. Sælger avlere gerne to fra samme kuld?

Jeg har et tomt Savic Royal Suit bur stående, men ville sådan et være optimalt for ildere? Jeg tænker nemlig at det mere er et rotte/chinchilla bur, end et egentlig ilder bur. Hvad ville være mere optimalt for to par ildere, hvis royal suit ikke lige er sagen? (Pris betyder ikke det store, da jeg er villig til at bruge mange penge på mine dyr.)

Også til sidst, vil jeg gerne høre hvordan er hannernes og hunnernes adfærd i forhold til hinanden?

Håber i kan svare på mine spørgsmål, og gøre mig lidt klogere :)

AlisVolatPropiis

Hejsa og velkommen...

Jeg ved ikke hvor du har hørt at rotter ikke er bange for ilderlugt henne...ilderlugt har så vidt jeg ved været brugt som et afskækningsmiddel for rotter. Og jeg har hørt om flere eksempler hvor ilderne har hapset en rotte eller to gennem tremmerne. Det ville være den allermest dovne ugidelige og overdomesticerede ilder der ikke bare ville prøve at smage bare en lille haps rotte...og det er ligefør jeg ville tro der var noget helt galt helbredsmæssigt med den, hvis den ikke så meget som forsøger...
Jeg har haft mus samtidigt med ildere, og ilderne var udmærket klar over der var guf for enden af reolen....

Det er helt fint med 8 timer...fire kan også gøre det, bare den får mindst det i udetid, og en del af det i direkte interaktion med dig. Det kræver så bare man er hjemme hver aften :)

Ilderbabyer er skide nuttede...så får de tænder :P To har dobbelt så mange tænder, men heldigvis også en tendens til at bruge dem på hinanden også :) Avlerne sælger gerne to samtidigt, og jeg synes det er en klar fordel at få to unge på samme tid (især hvis man også har ældre ildere, hvis energi uvægerligt vil løbe tør før duracell hvalpenes) Det er dog i teenage alderen -som "kun" er fra du får dem hjem som ca 8-10 ugers...til de er ca ½-1 år. hvor du kan risikere de er et helvede....og tænderne bliver bare større og større... :P

Alle hvalpe vil nok prøve dig af, der er enkelte få som aldrig hapser værre end det obligatoriske legenap -som man dog alligevel skal have nerver nok til at kunne tolerere. -Det er bare deres udtryksform.

Jeg vil tro en royal suite er ganske ok til en ilder hvis de kan komme op og ned gennem etagerne og de kan holde til ildernes vægt?!...og der er en masse bløde tæpper og hængekøjer osv....de fleste køber på zooplus, eller bygger selv ilderbure. Ilderbure er i etager i højden, da de udnytter det og godt kan lide et godt udsyn. Men består ikke at ting ildere kan falde langt ned fra, for lige så nysgerrige som de er....ligeså klodsede er de også :lol:

Ildere er ret individuelle, så det er svært at sige noget generelt mht. sind...men personligt synes jeg det er lidt som med rotterne...at hunnerne er "hjernen" i foretagenet, der måske er lidt mere aktiv, udspekuleret og fortagsom, mens hannerne kan være lidt mere slaskede og jeg vil så nødigt skrive smådumme, for det er de ikke, de er bare sådan lidt mere...ubekymrede?! Lade?! Laissez faire tror jeg :P -men inaktiv er altså ikke et ord ildere kender og de er større....

Begge køn kan være lige kælne, eller helst være fri for berøring -det sidste er mere udtalt...de færreste ildere gider kæle, men alle er de frisk på leg....hele tiden!! :D

Håber det hjælper dig :)

PiaLyng

Okay jeg svare altså bare hurtigt lidt løst her :P.. For Trine har jo svaret ret godt :lol:

Altså de fleste af mine rotter reagere ikke overfor når jeg kommer ind stinkende af ilder, men det ikke alle rotter der synes den lugt er okay.. Og jeg havde også ilder og rotter i samme rum, uden de store problemer. Udover jeg var ret nervøs for om der skete nogen af dem noget!
Men det ville klart være bedst hvis du kunne have dem i hver deres rum :)! -Det øger da lidt sikkerheden for begge parter :)

Og jo et Savic bur er godt :)! Har selv brugt et som fungerede fint til dem om natten eller når jeg ikke var hjemme :).

Riku~

En af de ting som jeg har været aller mest nervøs for, har været om det er helt umuligt at have rotter og ildere i samme lejlighed, eller om det godt kan lade sig gøre. Men jeg har set og hørt om folk som har det, synes bare det er rart at høre folks personlige erfaringer også :)

Det er rart at vide at Royal Suit kan bruges til dem! :D Jeg er ret glad for det bur, men jeg er bare nervøs for om det er højt nok til dem? Hvis de selv skal kunne gå ind og ud af det, så skal man vel nærmest pille benene af det? Eller også skulle man finde/lave en lille trappe som de kunne gå op og ned af til buret. Ville de kunne finde ud af det?

Jeg har endnu et spørgsmål, som jeg har tænkt lidt på: Jeg ved hvordan man potte træner rotter, men hvordan med ildere? Tager man også bare deres bæ, og flytter over i bakken, så de lære det?

AlisVolatPropiis

Det er ligeså nemt at flytte ilderen, de viser ret tydeligt at nu skal de skide eller tisse...og så løfter man dem over...og roser -aldrig skælde ud ved uheld! :) Og selvfølgelig kan du have begge i samme lejlighed -bare de er i en vis sikkerhed for hinanden, i tyskland slog en lille piges ildere, familiens fem kaniner ihjel -kaninerne var i hver deres bur, men ildere er innovative og stædige, en god blanding der gør de kan det meste :) så rotterne i et bur ilderne ikke kan komme til..overhovedet. :)

Det er for højt og en trappe kan de altså godt falde ned af...men med en masse hyggehuler og tæpper rundt omkring, og en smart måde at give dem adgang til vand og mad på -nu de ikke kan tage i buret, kan løse det problem -du vil opdage at de i deres udetid lige tager en lur eller ti, og så vågner, leger eller trisser lidt rundt...og så lurer den igen :P -men når det er på tide du skal i seng, så graver du dem blot frem fra huler eller tæpper -du lærer hurtigt hvor du sædvanligvis kan finde dem -og panikker som ind i helv... når de pludselig ikke er der, og de har fundet et nyt sted at ligge -ligesom vi andre har og gør dagligt :P -og smider dem så i seng i buret :P

Riku~

Okay du får det til at lyde meget nemmere end hvad jeg havde frygtet :D

Zopad

Vil nok oss bare sige a du skal ilder sikre rotte og ilder buret da ildere er eksperter til a bryde ind og ud ..  :X
Jeg har selv marsvin i stuen sammen med fritten men Marsvinene er sat op hvor fritten Ikk kan komme op plus burerne er sikrede så der Ikk er chance for man kommer ind til et blodbad ..
Apollo & Draco <3

Beate

Jeg kan svare på det med rotter og ildere. Vi bor i en lille leilighed, og rottene står på et computerbord i soveværelset.
Her kan ikke ilderne nå dem, og de (les rottene) render rundt på bordet når min kæreste er hjemme (og som oftest sitter han så ved computeren).
Rottene er ligeglad med ilderlugt, men de blir bange hvis jeg tar ilderne opp til dem. Men det gør vi jo ikke :P
Venlig hilsen Beate, Felix, Linus, Mink og Luke