Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Min ilder er indavl så hvad gør jeg?

Startet af tullehesten, 7. August 2012, kl. 21:59

mette11

Start med at rette skriftlig henvendelse til sælger, hvori du klager over at ilderen er indavlet uden din viden. Accepter kun skriftligt svar. Gør op med dig selv hvad du vil have retur af penge og gør sælger opmærksom på dette. Sælgeren er en privatperson (det kan du være næsten sikker på at vedkommende vil blive kategoriseret som, såfremt det er det eneste kuld der har været), så du skal oprette et civilt søgsmål.
Du skal rette henvendelse til byretten, men som udgangspunkt bør dette foregå gennem en advokat, da de fleste folk ikke har kendskab til procedurer osv. for sagsanlæg. Desværre koster alm. advokater en del, så du skal have et forholdsvis seriøst økonomisk krav, eller være utrolig principfast uden tanke for økonomien i det! Du kan være heldig at få hjælp fra en gratis advokat, men de kan helt selv vælge om de vil hjælpe, eftersom de arbejder frivilligt. Der kan ikke ske noget ved at prøve, men hvis jeg skal være helt ærlig, så tvivler jeg seriøst på at en advokat vil hjælpe dig når der er tale om et så lavt krav. Du har også ret til selv at indgive et søgsmål og føre sagen selv uden en advokat - det er klart det billigste, men der er visse procedurer der skal følges, ellers risikerer du at sagen afvises.

Sagen ville være en anden, såfremt ilderen var syg og det kunne bevises at det skyldfes indavl, eller sygdom var opstået hos opdrætter. I så fald ville du kunne stille som krav at alle dyrlægeudgifter opstået som følge af indavlen skulle dækkes, men jeg tror (dette er jeg dog ikke helt sikker på) først at dette vil kunne være tilfældet efter en sygdom/defekt er konstateret.

Eliza

Det er altid godt med et dyrlægetjek om ikke andet så skal den jo vaccineres. Husk nu at bruge en ilderkyndig dyrlæge og ikke bare tro på alle de dyrlæger der påstår de ved noget om ildere.

Men det er nok svært at se om der skulle være noget galt nu medmindre der er synlige defekter, for ting som kræft osv vil først komme senere hen. Det vil nok også være svært at sige hvis der kommer sygdom senere om det er pga indavl eller bare dårlig avl som sådan noget hyggekuld jo ofte er.

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

katja

er det mathias gammelby du har købt den af ????

han havde nemlig hvalpe sidste år også hvor det var mor søn parring, mor havde en stor knude i maven, men det  bestød ikke noget han lavet et kuld alligevel

så tænkte han måske havde gjordt det samme igen i år
ejer af 7 dejlige trolde,

tullehesten

mette11: Et sagsanlæg er der nok ikke lige råd til, da jeg lever på et meget stramt budget desværre :( Men åbenbart, efter hvad de nye oplysninger der er mig givet, er det den anden part(ham med broderen, som så er faderen til lille joey) der har fået at vide på sin uddannelse(til at kunne arbejde og drive en dyrehandel) at indavl i første led er ok og kan man sagtens.. Men en uddannelse der bilder folk sådan noget pis ind burde da næsten høre for det!? Kan godt være man vil have en bestemt farve, men der er masser af pasteller til rådighed efterhånden, så mange at en bror og søster parring da slet ikke burde være nødvendig!

Eliza: Ja selvfølgelig skal han også vaccineres, bare rolig det har jeg ikke glemt :D Og ja det er langt fra de fleste der er kyndige til det, så egentlig nogle der har et godt råd for hvem jeg kan bruge i nærheden af Hillerød?
Ja sygdomme ses først senere jo desværre, men vil have ham tjekket for defekter, der kunne jo sagtens være noget med nogle indre organer, man ved aldrig :(

Katja: Nej det er det ikke, dette er hans første og eneste kuld og han havde sat sig ind i alle ting omkring det(og så åbenbart ikke alligevel!!) :(

Men i alt denne triste snak, skal det da lige siges at Joey er super glad og fuld af energi! Det er ligesom at have et lille spædbarn, for hold da op han har energi om natten på trods af de utallige timer han er ude at lege!! :lol: Og han er en lille ballade mager overfor min kæreste, han vil aldrig lege med ham, men så snart han ligger og laver noget vigtigt eller bare slapper af SÅ slår Joey til og hopper rundt på ham og omkring ham  :fnis: Og man skulle tro at han prøvede at leve op til navnet joey(som Joey Tribiani fra friends) for hold da op han kan spise meget  :fnis:

tusind tak til alle der har villet give et bud på hvad jeg kunne gøre og støtter mig i sagen! <3

Eliza

Du kan jo forsøge at høre en af de gratis advokater om de vil tage sagen. Man har nej hvis man ikke spørger.

Der findes desværre ikke en ilderkyndig dyrlæge ved hillerød af hvad jeg ved af, men synes du skulle tage til ballerup til Alison i dyrlægehuset. Det ligger tæt på stationen. Hun er nok en af dem der ved mest om ildere her på sjælland og hvis du vil have ham skannet kan hun også det (for evt at se indre organer) men nævn det lige når du bestiller tiden. Men jeg ville nok ikke selv vælge at skanne, men få en almindelig helbredsundersøgelse og så evt få tjekket hørelsen/syn. Men jeg tror ikke du nødvendigvis vil se noget på ham nu, det er ting der ofte kan komme med tiden, så at han går igennem et tjek nu betyder ikke at der ikke kan komme noget senere, men det kan der jo altid hos ildere. Nogle er bare genetisk mere disponeret for der kan komme noget og det må man gå ud fra han er efter som der ikke er stamtavle på ham og han er indavl.

tullehesten

Ja det er sandt det kan jeg :) Men når de har fået det at vide fra en uddannelse så ved jeg ikke lige hvor meget der er at gøre desværre, dog skulle jeg stadig være oplyst omkring dette :(

Men nej vil heller ikke scanne ham, det er dumt med mindre det er højst nødvendigt da strålerne ikke ligefrem er gode for dyrene(selvom der for det meste skal mange scanninger til før der sker noget). Men ja jeg tænkte også selv på Alison i Ballerup og det er jo ikke andet end en lille tog tur herfra :) Og ja der kan selvfølgelig altid komme noget senere, men man ved aldrig om der er noget der kan ses nu jo, derfor jeg bare vil have et grundigt tjek for at være sikker og så løbende få ham tjekket selvfølgelig for at holde øje med om han skulle udvikle noget så jeg er i god tid hvis noget skulle forekomme :) Men bare fordi der ikke er stamtavle på ham betyder det ikke at der kommer alt muligt altid, det har nok mere noget med indavlen at gøre, dyr uden stamtavle er jo ikke altid fra dårlig baggrund, det er jo forskelligt :)

Eliza

Man bruger jo stamtavlerne til at vide om der ligger noget genetisk i linjen som giver en øget risiko for fx kræft eller andet. Hvis du ikke har en stamtavle er det lidt mere et lotteri om du får en ilder der er sund og rask eller en ilder der bliver hurtig syg og med den generelle dårlige levealder vi har her i dk, så ville jeg ikke selv tage chancen.

Dyr uden stamtavler er også skønne, men du ved ikke rigtig hvad du får.

En ultralydsskanning er på ingen måde farlig eller skadelig for en ilder, så det kan man ikke gøre "for meget", men et røntgen kan tilgengæld være skadeligt på længere sigt. Er dog i tvivl om en ilder lever længe nok til at det har en betydning.

Jeg tvivler stærkt på en uddannelse underviser i at det er ok at avle med første led, mon ikke det bare er en påstand? Han ved jo helt sikkert godt at det ikke er godt, for ellers havde han ikke holdt det skjult da du spurgte til det.

Anne

selvfølgelig har uddannelsen da ikke sagt at han skulle, det er ingen undskyldning, og sikkert bare noget han siger for at slippe. De har garanteret haft om en helt anden dyreart. Mus kan fx tåle meget indavl, men ildere har så mange sygdomme og defekter som kan være genetisk betingede, at det et helt skudt i hovedet at lave så tæt indavl. Normalt når man indavler er det jo også for at få nogle recessisiver frem, fx en farve, og det er det ikke tradition for hos ildere, ligesom deres gener slet ikke er kortlagt.

Generelt set så synes jeg du skal holde fast i at han har snydt dig, fordi han valgte at holde det hemmeligt for dig, og dermed også godt hat vist at det var noget skidt. Du skal absolut ikke acceptere hans mildest talt sørgelige undskyldning.