Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Min ilder er indavl så hvad gør jeg?

Startet af tullehesten, 7. August 2012, kl. 21:59

tullehesten

Jeg har netop fået at vide, at den søde pastel ilderhvalp jeg købte for 1500 kr(ikke vaccineret eller noget) kommer fra indavl, denne oplysning blev jeg ikke givet da jeg købte ham. Det er indavl i første led, altså søskende der har fået ham og ham der fik ungerne, havde efter sigende fået at vide at første led ikke var et problem at avle med? Men hvad gør jeg? For indavl kan skabe store problemer første led eller ej, og jeg vil bare høre om jeg burde bede om pengene tilbage og om man evt. hvis pengene ikke vil gives retur, da denne indavls oplysning blev holdt "hemmelig" for mig og ikke oplyst ved købet, kan gøre noget mht at melde det eller er der bare intet at gøre? Er selvfølgelig meget ked af det over det, syntes ikke det kan være rigtigt at vi i danmark prøver at få indavlen ud af ilder linjerne, så stadig bare render og gør det i smug og intet siger til køberen.. :(

Barky

Helt ærligt - så tror jeg ikke at der er noget du kan gøre. Hvis du vil have alle pengene tilbage, så skal du også levere ilderen tilbage. Såfremt at dette er ok med sælger.

Du kan snakke med sælger, forsøge at sige at der altså med stor sansynlighed vil opstå nogen dyrlægeregninger i forbindelse med at din ilder er SÅ indavlet, og bede om at få nogen af pengene returneret. Men du kan ikke bevise at de er opstået pga indavl, og sælger kan kræve det bekræftet.

Men bad du om stamtavle ved købet? Fik du mor og far at se? Hvad har du selv gjort for at forhindre at købe et indavlet dyr? Havde du en god fornemmelse i maven ved sælger?
Bla bla bla.... Hilsen Julia

tullehesten

Nej og han giver dem højst sandsynligt ikke igen.

Jeg fik ingen stamtavle, men sagde at jeg ville vide hvalpens forældre og fik skam også moderen at se, da hun jo gik sammen med hvalpene, men faderen var et andet sted. Men da jeg nævnte at jeg skulle vide forældrenes fødsels datoer, fik jeg først at vide faderens og at de ikke kendte moderens(hvilket jo så var løgn) og dermed regner man jo ikke med, at de to var bror og søster for så ville begge datoer jo være kendte. Men så i dag fik jeg at vide fra min svigermor som kender opdrætteren, at forældrene åbenbart var søskende, hvilket jeg uanset hvad syntes skulle oplyses ved salget af ilderne, især når jeg beder om navne og fødsels datoer :( Ved det nok er umuligt at få alle penge tilbage og i så fald må jeg aflevere lille Joey, men det kunne jeg blive nødsaget til for jeg vil bare ikke støtte indavl :(

Amazing Ferret

Må man få at vide hvilken opdrætter det er? Er det een der er fundet på DBA eller GulOgGratis?

Det lyder ikke til det er nogen vi kender herinde

tullehesten

Jo selvfølgelig.

Det er en af min svigermors venner, han er ikke opdrætter og han har kun fået dette ene kuld og det havde han jo så tydeligvis ikke den nødvendige viden til :(

Amazing Ferret

Hvis man bare har lidt hjerne, så ved man da at man ikke sætter søskende sammen  :X

tullehesten

Ja og han påstår at han har spurgt ilder opdrættere og de har sagt god for det, men så kræver jeg sgu navnene på de opdrættere for så har de ihvertfald ikke hjerne til at være opdrættere længere!  :@

Sølvsten

Jeg ved ikke hvad du kan kan gøre juridisk, men nu du har ham synes jeg du skal elske ham og give ham et godt ilderliv.

tullehesten

Vil jeg også gøre, tror absolut ikke jeg kan skille mig af med ham igen, bare fordi opdrætteren var dum og ikke undersøgte det hele ordentligt, så skal lille Joey ikke straffes og tilbage til ham da han tydeligvis ikke har viden nok til at have ilder :(

Anne

#9
jeg tror faktisk godt du kan lave en sag ud af det. Jeg læste for nylig om en katteopdrætter der havde snydt en køber og taget overpris for en kat der ikke havde stamtavle, men hvor opdrætteren havde lovet at eftersende den. Dommen blev at opdrætter skulle tilbagebetale en del af beløbet, fordi "varen" ikke stemte overens med det aftalte og dermed ikke købsprisen.

Jeg ved godt nok heller ikke hvem der har sagt at en bror-søster parring er ok, men det er godt nok noget svineri, og du er da tydeligvist blevet snydt (selv om jeg godt kan følge andre lidt i at man altså også selv skal være mere opmærksom ved købet).

Anne

#10
http://jyllands-posten.dk/indland/article4636724.ece her er sagen, det var hos forbrugerklagenævnet

læs her http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Bolig-og-fritid/kaeledyr/Klager-over-kaeledyr

Ud fra hvad de skriver på hjemmesiden kan det godt være at de vil anse ham for værende privat (jeg ved ikke om han opfylder nogle af de krav de stiller), men så kan du prøve med et civilt sagsanlæg.

Eliza

Det er derfor man ikke bare skal købe hos folk der laver hyggekuld, desværre måtte du finde ud af det på en kedelig måde :(

Jeg synes ikke du skal aflevere ham tilbage nu, det vil bare være synd for ham nu du har fået ham hjem. Han bliver bare kastebold. Du kan jo håbe på han er en af de heldige der ikke kommer til at fejle noget der kan relatere til den sindsyge parring.

Der kan godt være gode ting i indavl, da de gode gener bliver forstærket, men det gør de dårlige tilgengæld også og derfor kan det blive rigtig skidt, så man skal virkelig vide hvad man har med at gøre :( men lige meget hvad så er det ALDRIG i orden med en søskende parring.

Hvis du gider kunne det være fedt hvis du tog sagen op, så personen kan lære at det ikke er i orden at snyde folk. Han har jo godt selv vidst at en søskende parring ikke var ok når han ikke vil fortælle det til dig.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

lille_jill

Stakkels kræ, sikke en uheldig start på jeres forhold :( Håber han i det mindste får det godt hos dig :) Men ligesom Eliza siger, så kan det jo godt være, at han får et godt liv og slet ikke kommer til at blive mærket af hans baggrund.

Btw: Det var dog en sindsyg pris når det var uden chip og vaccination! Er priserne steget eller sådan noget?

Har du kontakt til de andre hvalpekøbere? For det ville måske være godt at få dem orienteret også.

tullehesten

Anne: Ja den sag hørte jeg godt om og overvejer også selv at lave en sag ud af det.. Skal lige snakke med ham først som vi købte Joey af, men hvis han ikke frivilligt går med til at give nogle af pengene tilbage, så må det jo blive til et sagsanlæg.. For sådan noget skal folk slet ikke have lov til at gøre :(

Eliza: Jeg beholder ham også og får ham dyrlæge tjekket i den her uge, for at være sikker på at der i det mindste ikke ligger en eller anden fejl eller sygdom skjult så han kan få en god start på livet <3 Ville aldrig aflevere ham tilbage til en person der ikke engang er klog nok til at vide at man ikke pare søskende :( Men laver også en sag ud af det, for han og andre skal vide at sådan gør man ikke og vil også få navnene på de opdrættere som han spurgte om det var ok hos, som sagde til ham at det kunne man sagtens..

lille_jill: Jeg vil gøre mit aller bedste for at han får det mest fantastiske liv, ligesom min anden ilder! Og ville være ondt at gå af med ham, for Houdini(min voksne ilder) er allerede så glad for ham! Men ja 1500 var en høj pris, den eneste grund til at jeg gik med til det var at, min svigermor kender ham og han er åbenbart i penge nød og jeg er desværre typen der giver lidt for meget for at hjælpe, men den godhed kan han da godt glemme i denne sag :( Og ja har kontakt til de andre og en person som ville købe fra ham, de er alle oplyst om problemet :)

Håber bare min lille Joey er heldig og får et godt og langt liv uden problemer <3 

Anne

Husk at alt kommunikation skal foregå på skrift, så du har noget at fremvise hvis det kommer til et sagsanlæg. Hvis du har emails og sådan noget fra ham så gem det.