Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

spiser meget mad

Startet af Kiddo, 2. September 2012, kl. 10:44

Kiddo

:o
Jeg må godt nok sige at jeg er overrasket over hvor meget lille Ebi-fisen spiser...
og drikker...
havde slet ikke forventet at det ville være SÅ meget :)
:love:
men så behøver jeg ikke være bange for om hun taber sig, for med det hun kaster indenbords, så kommer det nok ikke til at ske  :fnis:

Det har jeg nemlig været lidt nervøs for, da hun jo er meget lille i forvejen.
men jeg vil se på mandag,
(har besluttet mig for at hver mandag skal hun vejes og måles, så jeg kan holde øje med hendes voksen og sådan) :-$
også bare for at holde øje med hende.
hun er eddernanme en smuk frittevip, med de skønneste øjne og ansigt. <3

hun bruger også sin bakke meget flittigt, (det sker dog at hun kommer til at ramme ved siden af, men ikke med vilje)
vi har haft et par uheld i lejligheden, når hun er ude og lege, men har fundet ud af, at hvis jeg sætter hende ind hvert kvarter,
så tisser hun og gør det hun nu skal, og kommer ud igen og leger vider  :dans:
det er jo helt fantastisk så klog hun  er.
(vi fandt sørme også et nyt sted, der ikke var fritte sikker.. hihihi
-min øgles terrarium skab,hvor Ebi's og TeeBone's mad står inde i, men det er den nu  ;) )
Your problem is you think your problem is your problem

mette11

Hvalpe æder fuldkommen sindssyge mængder mad! Men bare rolig når de bliver ældre æder de ikke en ud af huset i samme grad  ;)

katja74

Her hjemme er Sylvester også den der ÆDER mest  :fnis: (han er fra maj).... Emil spiser også godt igennem (han er fra sidste år).. men de 2 "gamle" tager det med ro (de er begge fra 2010) ..... så appetitten aftager med alderen for de fleste  ;)
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

Kiddo

okay, ahmen det er godt at vide  :lol:
for hvis det her fortsatte, selv når de var blevet voksne, så havde jeg da en fritte-bold i stedet for  :P

Anne

Det er rigitgt nok hun spiser mere end man skulle tro, men jeg tror ikke hun har så let ved at tage på, så du skal ikke være bange for at hun pludselig er bolle fed. Hun skal selvfølgelig bare have adgang til mad hele tiden, og hvis hun tager på er det kun godt, men jeg tror ikke du skal forvente at der kommer det store ryk i hendes vægt, før vi når til vinterpelsskiftet, der tager de som regel lidt på, og jeg håber det også gælder for lille ebiglad.

Kiddo

hihi, kunne heller ikke lige forestille mig Ebi rund som en bold  :D
Jeg har også sørget for at hun har mad i sin skål hele tiden :)

og om morgnen der får hun nyt mad, vand og ren bakke og så står hun ellers bare og kigger på mens vi gør rent hos hende,
og venter på at vi kommer og siger godmorgen, og på at hun kan komme til at tosse rundt sammen med os  :fnis:

uuh, hvornår sker pelsskiftet?
og skal man rede pelsen ud på fritter?

hihi ja Anne, hun er nemlig bare sådan en lille Ebiglad  ;)
Kæresten elsker bare når hun sådan kommer stille tussende hen og kigger på..- og så pardut SKAL hoppe rundt og væk,
som om det hele var SÅ farligt.
hihi- total glad i låget :fnis:

Anne

hop betyder leg, ikke fare :)

Pelsskiftet kommer hen af efteråret og det er ikke nødvendigt at børste dem. Nogle bruger en furminator eller plukker dem, fordi de kan fælde ret voldsomt, eller forid det kan klø, men det finder du nok ud af når det kommer. hendes mor har ikke taget ret meget på i sin vinterpels, men lidt har hun da.

Kommer der ikke snart billeder? Vi savner hende

Eliza

Tillykke med hende :)

Ildere er faktisk stort set altid gode til at styre deres mængder af mad så det passer til dem og hvis de nu endelig skulle blive i den tunge ende (hvilket jeg tvivler på nogensinde vil ske for Ebi), så anbefaler man at motionere dem noget mere og ikke skære i maden :)

Lidt ekstra fiskeolie er altid godt i pelsskifteperioden. Mine går meget ude og er så småt begyndt på at skifte pels, men der går nok lige nogle uger eller mere før dem der går inde begynder. Det er lidt forskelligt men man siger efterår.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

man skal så passe lidt på med mængden af olie til ebi, da hun jo har et eller andet med fordøjelsen. Jeg har givet hende fiskeolie her i små mængder og det har været ok, men jeg ville ikke give hende mere end nogle dråber af gangen.

Jeg har givet hende lidt efa olie her også, men aldrig mere end havd der svarer til en halv af de pipetter der er med (ikke mange dråber).

Så jeg ville nok hellere plukke ebi end at give hende større mængder olie. Jeg bruger også olie selv til mine for at hjælpe pelsen med at komme igennem systemet, men jeg ville ikke anbefale det med ebi set i lyset af hendes sygdomshistorik.

Karin er selvfølgelig informeret om at hun skal passe på med at afvige for meget fra standardkosten (ziwipeak.. når man kun skal kunne lide en slags tørfoder kan man vel ligeså godt vælge det dyreste på markedet). For Ebi fungerer super på ziwipeak, men kan godt få lidt problemer hvis hun får andet i en større mængde, og da det er fedtet hun i så fald ikke fordøjer, tror jeg ikke at det med olie som smørrelse for tarmen vil gøre hende noget godt.

JEg håber selvfølgelig at hendse fordøjelse bare lige skal komme sig, men det kræver også at den bliver skånet.

(og eliza, det er overhovedet ikek for at rette på dig, for det du skriver er jo det man ville anbefale normalt, jeg vil bare lige gøre opmærksom på at det lidt er særlige forhold der gælder ebi)

Kiddo

hihi, jamen også kun det bedste er godt nok for den lille fis...(uanset priserne på det) :fnis:

Jeg tænkte på, det der vitaminpasta jeg har fået med, hvor meget af det, og hvor ofte skal jeg give hende af det?
og sådan noget som æggeblomme og fisk, hvad med det?
er 1 gang i mdr okay, eller er det for meget / for lidt.  :-$
og hvad med kød?

ja sorry jeg sådan spørger lidt dumt omkring det, men vi vil ikke risikere at hun bliver skidt eller noget,
hun er jo vores lille babyfis  :(

uuh, og jeg har endelig fundet ud af hvordan man overfører billeder, så får dem lige lagt op i løbet af dagen :)
haha ja og de hop der, de er altså bare fantastiske  <3

Anne

jeg ved ikke hvordan hun reagerer på æggeblomme, men hun har godt kunnet få en daggammel kylling i ny og næ. du kan jo prøve forsigtigt i små mængder og så holde godt øje med om hun får det der fedt jeg fortalte dig om. Fiskeolie kan du godt give hende nogle gange om ugen, bare nogle få dråber.

Fisk skal hun ikke have. Kød kan hun ikke rigtigt tåle i større mængder, men du kan sagtens bruge tørret kød som godbidder, det har hun fået her. Du kan også godt give hende en lille smule kød, fx et lilel stykke rå kylling hvis du alligevel skal lave kylling til jer selv - ukrydret selvfølgelig og ikek neutralmarineret. HUn kan også godt få en lille mus engang imellem, men min erfaring er at alt der hedder større foderdyr (fx store mus på over 50-60 gram) eller større portioner kød ikke fungerer med hendes fordøjelse, så derfor skal du grundlæggende holde dig til ziwipeak og alt andet skal være i små mængder og engang imellem.

Det er helt ok du spørger, og du må selvfølgelig også ringe eller skrive til mig privat. Ebi er jo speciel med mad. Det er dog ikke sådan hun bliver dårlig, men hun kan ikke altid fordøje alting og derfor er det bedst at holde sig primært til tørfoderet. Jeg har dog ikke haft problemer med tørret kød overhovedet, heller ikek selv om hun måske har fået en halv stang af det.