Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Lidt flere nybegynder spørgsmål!

Startet af Riku~, 26. Oktober 2012, kl. 21:41

Riku~

Hej med jer igen!

Nu har jeg endelig endelig fundet min egen lejlighed, og det betyder jo at jeg endelig kan begynde at kigge efter et par ildere!  :dans:
Men jeg har stadig et par ting at sætte mig ind i, og nogle spørgsmål, så jeg håber i kan hjælpe en nybegynder, da jeg jo kun ønsker det bedste for mine små :)

Først et kort spørgsmål: Hvordan er forskellen på han og hun ildere? Jeg kan jo forestille mig at hanner lugter mere end hunner, men dyre lugte er aldrig noget som har generet mig.

Også et lidt længere: Hvad kan man gøre, for at sørger for at ens ildere, for den bedste start på deres nye tilværelse? Findes der nogen god "sådan passer du din første ilder" guide, og er der nogen ting som man skal være særligt opmærksom på, som første gangs ejer? Hvilket ting kan man f.eks. forvente vil chokere/komme bag på en, og hvilke bekymringer kan man måske have, som man ikke behøver at have? Hvordan er jeres erfaringer på det område?

Håber i kan hjælpe mig, mange tak! :)

lille_jill

Tæver er en del mindre. De ligger på 600-1000 gram i gennemsnit. Hanner ligger på ca. 1200 gram og op til et par kg. Mange tæver er mere aktive og ikke så puttede, hvor hanner er lidt mere dovne og gerne vil hygge med en. Men det er meget firkantet stillet op, for hvert dyr er individuelt. Hanner lugter ret slemt for mange når de går i brunst og jeg vil for din egen skyld for ham kastereret, hvis du vælger det køn. Tæver SKAL tages ud af løbetid. Enten ved en sterrilisation eller et implantat. Jeg kan ikke selv lugte forskel på en tæve før eller efter neutralisering, men på hannerne er der en klar forskel og de pisser ikke på halvdelen af dine møbler efter en kasteration.

Du skal være opmærksom på hvad du går ind til. Få besøgt andre ilderejere. Få mærket hvordan et ilderbid og et nap føles, så du ikke bliver skræmt fra vid og sans. For selvom nogen siger at de aldrig bliver bidt, så er det altså 9 ud af 10 ildere som engang imellem får taget lidt hårdt fat. Er man ikke vant til det, så virker det overvældende, men efter nogen gange, så er det egentligt bare underholdende på en lidt bizar måde. Men det sker gang på gang at folk går af med deres ildere fordi de ikke lige var forberedt på at ildere altså napper en del i leg og at de fleste aldrig kommer af med det.
Du skal være opmærksom på at ildere skider.. og de skider meget! Du skal forvente dig på at tørre lort op og at det kræver en vis portion arbejde at holde sig hjem lugtfrit. Får man ikke lige tørret uheld op, så tror ilderen bare at der er opstået en ny bakke og så ruller der hurtigt en mindre bæ-lavine på samme sted.
Mit største chok da jeg var ilder var aktivitetsniveauet. Min første tanke var bare: "hvor sidder afbryderen på den her tingest?!" Det var så også en lille hvalp som kun havde mig, så vi skulle heeeeele tiden lave noget. Få minimum 2, det er en del lettere (men giver mere lort).
Sørg for at få alt ildersikret fra starten. Det er så meget mere en nydelse at have ilder, hvis man ikke hele tiden skal pille dem ned af reoler og sørge for at de ikke hopper ud af vinduerne eller ned i toilettet. Hvis man skal gå bag dem de 3 timer dagligt hvor de leger, så bliver det hurtigt en pest.

Men kom ud og besøg nogen ilderejere før du helt beslutter dig :)

Riku~

Det med at drengene er mere putte agtige, er jo det samme hos rotter. Jeg hælder mest til at vil have to han hvalpe, men har været nervøs for om man kan kastrerre dem. Jeg skal jo ikke bruge dem til avl, men bare til at kæle. Synes faktisk det lyder meget positivt det du skriver, lidt hvad jeg havde "frygtet".

Jeg har tænkt på at ilder sikre mine rottebure også, for ilderne kommer til at gå i samme rum som rotterne, det kan næsten ikke undgåes. Jeg har et Royal Suit bur til rotterne, så det står allerede højt fra gulvet, men hvis ildere er bare halvt så snu som rotter (har læst at de skulle være ret kloge) kan jeg forestille mig at det ikke vil tage dem længe at finde ud af hvordan man kommer op til tremmerne. Jeg har tænkt på at putte pleksi glas på siderne og bunden af den nederste den af buret, men er der andet man kunne gøre i sådan en situaion?

Barky

Jeg kan 100% tilslutte mig Jill's indlæg.

Jeg er sikker på at der er nogen århusianere herinde som gerne vil have dig på besøg og besvare alle mulige spørgsmål. Du er også meget velkommen her skulle du komme forbi københavnstrup. *G*

Det bedste du sådan set kan gøre for dine kommende ildere og for at sørge for at de får den ultimativt bedste start er at lære om ildere, f.eks ved at læse herinde eller stille spørgsmål, mød nogen ildere både de super flinke ildere og dem som er lidt uartige overfor fremmede gæster. Hvis du håndterer en lille potion ildere før at du selv får en, så ved du bedre hvad du kan forvente. F.eks hvor hårdt de kan bide/nappe, hvor flexible de er, hvor hårdføre de er, hvor hurtige de er, ca hvor langt de kan hoppe og hvor kloge de er.

ALT sammen med plads til individualitet, for hvis der er eet ord som kan beskrive ildere, så er det INDIVIDUALITET.  *G* Man kan have 2 ildere der er som nat og dag. F.eks mine 2 tæver. Det eneste punkt hvor de ligner hinanden er at de er samme art. LOL.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Barky

Der er nogen ilderfolk som også har rotter, det kan være at de kan komme med nogen input til hvordan man bedst sikrer rotterne hvis de skal stå i samme rum.

Jeg tror måske at jeg ville bruge plexiglas som du skriver, eller sætte en løbegård omkring rotternes bur, eller sætte det op på en kommode..

Riku~

Jamen jeg må i gang at finde folk med ildere kan jeg godt høre :D
Jeg ved min mor kender et par stykker som har ildere, så må da prøve at få fat i dem :)

En løbegård omkring rotteburet er en god idé!

Malene

Det er ikke alle virile hanner der kan gå med andre, når de er i brunst. Så hvis du holder dem virile, kan du risikere at skulle holde dem adskilte ca. 6 måneder hvert år. Det er ikke optimalt, hvis man ikke vil avle. De fleste opdrættere har også krav om neutralisering, hvis man køber dem til kæl. En kastration er ikke så stort et indgreb, men kemisk kastration er også en mulighed (som jeg selv ville vælge). Det er godt nok en dyrere løsning, fordi det ikke er permanent, men man slipper for at de skal under narkose og der er ikke samme risiko for binyrekræft som der er med kirurgisk kastration.

Det lyder som en god idé at sikre dit rottebur med plexiglas. Men kan du lave det så du stadig kan komme ind til den nederste etage? Nogle ildere kan hoppe ret højt, og hvis der er det mindste de kan gribe fat i, så trækker de sig bare op med "armene". Der må selvfølgelig heller ikke være noget rundt om buret, som de kan komme op på og hoppe over.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Barky

Citat fra: Riku~ Dato 27. Oktober 2012, kl. 01:10
Jamen jeg må i gang at finde folk med ildere kan jeg godt høre :D
Jeg ved min mor kender et par stykker som har ildere, så må da prøve at få fat i dem :)

En løbegård omkring rotteburet er en god idé!

Jeg tror faktisk at en af dem hun kender er mig. *G*
Hvis du altså hedder Alex.

Riku~

Malene- Jeg har tænkt på at sætte glasset på lågerne, så man stadig kan åbne buret og komme ind til rotterne. Lågerne er lukket med sådan en klemme lås, hvor der er to metal bolde som skal presses imod hinanden for at få dem op.
Kan ildere godt hoppe over kanten på en løbegård? Jeg tænkte på at man kunne måske både putte pleksiglas på buret, og sætte løbegården op omkring det når ilderne var ude?

Barky- Det er det :D

Barky

Der kommer an på hvor høj løbegården er, om ilderne er kluntede eller adrætte, og om de kan bruge andre genstande i lokalet til at forcere løbegården.

Men marshall løbegårde plejer at kunne holde de fleste ildere inde. Men ikke alle. *G*

Og det anede jeg nok. Pænt goddag. :) Hvis du har lyst kan du adde mig på facebook eller msn. barkyferret@hotmail.com el. Julia Keil Beck

Malene

Hvad med at lave en "løbegård" i plexiglas? Eller spånplader eller noget, hvis du er ligeglad med at man ikke kan kigge igennem. Så kan du lave den højere end en alm. løbegård. De er alligevel ikke helt billige, og det ville være surt at købe en, hvis dine ildere kan hoppe over (som nogle nemt og elegant gør).
Men hvad end du gør, så bør du nok finde en løsning der er til at leve med. Ildere er ikke burdyr, men hvis din lejlighed ikke kan sikres godt nok og du bliver nødt til at have dem i bur når du ikke er hjemme, så tror jeg du ville blive træt af stille en løbegård frem og tilbage.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Riku~

Det er faktisk en helt vildt god idé at lave min egen løbegård til at sætte omkrimg rotteburet! :D
Jeg rotte sikre allerede mit skrivebord, hver gang mine rotter kommer ud. Better safe than sorry ;)

Dyrenørden

Du skal være velkommen til at besøge mig og mine bæster, vi bor i Vitten ikke så langt fra Hadsten og Hinnerup