Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Sammenhold

Startet af Black Diamond, 19. Maj 2010, kl. 08:50

Black Diamond


Tit i ilderverden bliver mange rigtig rigtig uvenner. Og vi er gode til at være efter hinanden.
Men i dag har jeg erfaret at under overflade, kan vi samarbejde hvis vi vil det.

Jeg vil gerne lave denne tråd for at sige tak til nogle særlige folk, som i dag skyld at Emma og hendes hvalpe lever alle sammen.

Takken går her med til
Anitta (PFF) Daisy, Anja(Bawa) Sara og Ann. For at ikke at tale om fantastiske Alison!!!!   
Uden jer havde Emma og hvalpene nok ikke levet lige nu.

Jeg vil inden jeg fortæller hvad der er sket, sige at Emma og de 5 hvalpe lever og har det godt. Men det kan jeg ikke tage for givet lige nu

For at begynde ved en start så fik Emma rigtig rigtig slemme plukveer Mandag i sidste uge. Altså en uge før hun skal føde. Hun bliver ved med at tage på og på. Hun tager de sidste dage mellem 20 0g 40 g på om dagen.
Lørdag begynder veerne igen. Hun fik også to pres veer og derfor er vi sikre på hun ville føde den sammen dag.
Men pludselig stopper det hele og Emma bliver glad og skal da ikke føde.

Jeg ringer med det samme til en dyrlæge og snakke med dem. Men vi vælger at vendte til morgen efter og se.
Morgenen efter er Emma urolig. Hun vil bare ikke være i buret. Efter næsten en time hvor vi prøver at berolige hende og få hende ned i buret igen, vælger jeg at sætte hende ind i kravlegården og gå lidt rundt inden hun skal op igen. Klokken er her 10:30 Søndag morgen
Men ca. 10 minutter efter hun er kommet ned i den, føder hun første hvalp.
De næste to kommer inden for den næste halve time.

Så går der næsten 3 timer så kommer der 2 mere.

Og så ligger Emma der med sine 5 hvalpe og passer dem. Vi regner ikke med der sker mere da klokken er ved at være 18 om aftenen. Vi ligger hende op i hendes eget bur og lader hende være alene med de små.

Jeg går op og holder øje med hende, men det begynder at genere hende så jeg giver hende en pause fra os et par timer.
Ved 22 tiden går jeg op igen og ja, der lå så to mere. En lille dreng og en hvalp der desværre var død.
Den var velskabt og alt, men havde været død da den blev født for Emma havde ikke kunnet få liv i den kunne jeg se.
Der var stadig fosterfedt på dens hoved, hvor de andre altid var vasket helt rene når vi så dem. Men hun må havde vidste den her var død..

Den anden dreng var meget lille. Meget!!! Men jeg vejet ham ikke den aften og valgte at gøre det dagen efter.

Jeg tjækkede  Emma igennem og alt så fint ud.

Mandag vejer jeg dem alle sammen. De har alle tabt et gram, men det ved jeg de godt kan så alt så fint ud.
Udover den lille dreng, efternøleren. Han vejer her 7g.

Jeg kan se Emma bliver ved med at lægge ham væk. Jeg ringer til Anitta der kommer ud og hjælper mig med at holde liv i ham.
I 5 timer bliver vi ved med at ligge ham til. De første 3 gange tager han gerne imod. Men langsomt bliver han svagere og svagere.
Da jeg vejer ham sener på dagen er han hedt nede på 5g.

Derfor ender det med at vi må give op. Han bliver mere og mere svag, og Emma bliver ved med at fjerne ham og en af den andre hvalpe. Der er ikke nogen orden i hvem hun fjerner , men når vi kommer op har hun altid langt den lille dreng og en anden hvalp væk og ammer de andre.

Alison vores dyrlæge var taget på ferie Lørdagen før Emma føder så jeg prøver at finde råd hos nogle dyrlæger, men de aner intet om ilder og en sammenligner det endda med en kat.
Jeg begynder derfor at finde mine råd til dem andre steder.

Sara har hjulpet utrolig meget med hendes viden om det. Og derfor lever de alle sammen også i dag. Det er jeg helt sikker på.

I går da vi vågner har lille drengen, ham der er tilbage. Taget to gram på. Rigtig flot. Jeg er så glad, men finder også ud af at en af pigerne ikke har taget på.
Hun har heller ikke tabt sig men ligger på hendes fødsels vægt.

Jeg finder ud af hvorfor. Emma er syg. Meget syg. Der kommer mærkelige ting ud af hende bag i. og hun lugter at tis der omme.
I løbet af meget få timer begynder det at toppe. Emma starter med at fjerne et lille antal hvalpe og amme de andre. Men sener står hun bare og kigger opgivende på dem og slikker den en smule.

Da vi finder det her, vælger jeg med det samme at ligge hvalpene til selv.
Vi sidder en 4 gange i løbet af formiddagen og starten på middagen og ligger hvalpe til og holder øje med Emma.
Emma bliver hurtigt mere og mere svag.

Jeg snakker hele dagen med Sara og Anitta om det.
Ved 15 tiden går det helt galt. Jeg ringer med det samme til Anitta og hun ringer og får en tid til Alison dagen efter, altså i dag, som nogle af de første.
Men jeg kan mærke det bare ikke er hurtigt nok. Og da Emma begynder at bliver slap og jeg har snakket med Sara, ringer jeg i panik til vores egen dyrlæge i kalundborg.
De siger de vil ringe tilbage. Jeg forklare at Emma ikke vil holde mange timer mere og der er 5 hvalpe som hun har der vil dø. Jeg siger også at jeg gerne ville havde en betalings aftale med det samme og det siger hun ja til.
Men hun ville lige tale med dyrlægen, og så ville de ringe tilbage.
Jeg ringer til min mor der lover at køre os til dyrlægen med hvalpe og Emma.
Samtidig får Anitta fat i Daisy og spørger om hun måske kunne tage 5 hitte børn hvis Emma ikke klare den. Og gudskelov, hun siger ja. Alene det gav mig sååå meget ro..

Men dyrlægen ringer ikke tilbage.. Og 2 minutter inden min mor står her, ringer jeg selv og høre om vi kan komme eller hvad. Jeg bliver stillet om til en anden dyrlæge der fortæller mig at jeg har en regning hos en anden dyrlæge i Kalundborg, og hvis ikke jeg kan ligge et forskud inden de gør noget, vil de ikke røre ved Emma.
Jeg bliver helt ude af den. Jeg dag sq og venter i skide 15 minutter , men en syg ilder og hendes 5 hvalpe pakket i transportkassen, og så siger han sådan.

Da min mor kommer ind i huset er jeg helt oppe og køre. Hun beder mig ringe til en anden, men de har lige lukket. Den dyrlæge stiller mig om på en en 25 km herfra ca.
Da jeg ringer desperat til dem, vil de også havde 5000 inden de begynder.

Så ringer Anitta, hun har ringet til dyrlægen nede ved Alison og alison var lige stået ind af døren , helt bogstaveligt, med kuffert og alt. Hun får Alison og Alison siger vi skal komme ind med Emma med det samme.

Vi pakker hurtigt bilen og så køre min mor mig ind til Alison. Hele vejen ligger hvalpene og diger hos Emma. Emma er stille og jeg kan ikke lide det.
Ca et kvarter inden vi er der, kan jeg ikke se liv i Emma. Hun er slap og har en meget lille vejrtrækning.
Jeg må de sidste 15 minutter vi er der, sidde med Emma og hånden og ruske liv i hende hver gang hun falder i søvn.

Vi kommer ind til Alison og hun undersøger Emma og ca 5 min efter ligger Emma og bliver opereret. Vi aftaler at fjerne hele underlivet på Emma samtidig.
Alison forklare det ikke vil havde en indvirkling  på hvalpene eller mælken.

Min mor og mig stå med hvalpene. Min mor har dem i hænderne og varmer dem og jeg sidder og vasker dem bag i og ellers bare at holde dem rolige.

Vi aftaler med Daisy at dør Emma nu så kommer vi op med Hvalpene. Så de skal bare holdes varme.

Pracis en time efter kommer Alison ud og siger Emma har det godt.

Rigtigt nok. Der var to hvalpe der inde i hende endnu. De var begge døde. (hvad ikke kommer som nogen overreskelse )
Den ene var ved at gå i opløsning så man kunne ikke se om den var en  hvalp eller hvad det var. Men Alison mente den måtte være det.
Den anden var som den skulle være, bare meget stor. Den havde sat sig fast helt oppe ved ribbenene.
Men den anden kunne hun ikke forstå hvorfor Emma ikke havde kunnet få ud..

Men Emma var i live.. Jeg tog hende og holdte hende ind til mig og ville helt ikke slippe hende igen.. Ved gud jeg var ved at miste min lille pige der , for fanden da..

Alison sagde at havde vi vendet få timer mere så var Emma død.

Jeg prøvede at ligge hvalpene til hos deres mor men det lykkes ikke. Emma var stadig bedøvet og helt omtumlet så hun var ved at ligge sig på dem hele tiden. Så vi fik lov at låne en transport kasse til hende og så havde hvalpene i vores egen.

Da vi har kørt en 5 minutter kan jeg se på Emma hun vil havde sine hvalpe. Jeg tager derfor vores store katte kurv vi har med og ligger hende med den bare mave opad og ligger alle hvalpene til. Jeg ligger et tæppe rundt om dem og så ligger hvalpene og sutter mens jeg varmer Emma og dem i tæppet. Emma er så træt og røre næsten ikke på sig. Men jeg kan se hun nyder at få taget alt den mælk der var løbet til mens hvalpene ikke havde suttet.
Hele vejen hjem snakker jeg med en masse bekymrede venner. Daisy lover vi kan komme med hvalpene hvis det ikke går når vi kommer hjem. Anja trøster mig, Anitta der er ved at springe fordi hun er så lettet. Alle har været så søde.

Da jeg kommer hjem tager jeg Emma ind i buret. Jeg kigger lige hvalpene igennem igen. De har det godt. De har så også fået en lang mælke tår de 2 timer hjem fra Alison til os.

Da vi kommer hjem, ligger jeg dem alle op i buret igen. Og at se den glæde der var, da Emma ser og kan mærke sine hvalpe rigtig igen. Hun var bare så sød. Hvalpene græd og Emma slikkede og slikkede dem. Det så virkelig ud som en sød genforenelse.
Hele natten har Emma ligget med de 5 hvalpe og passet dem. Og hun viger ikke 2 minutter fra deres side.

De blev vejet i dag, og har alle taget mellem 1 og 2 g på siden i går.. Lille pigen der var gået i stå med sin vægt er på samme vægt som de andre nu.
Vægten hedder i dag. Alle sammen vejer de 12 gram i dag.

Emma passer dem alle som hun skal lige nu. Min kære mand lod mig sove 7 timer i nat. Og er lige selv gået op nu. Så jeg er udhvilet og kan være der for dem i dag.

Men.. Jeg vil gerne sige Tak til jer alle som har kæmpet for det her kuld og for Emma og for mig. Uden jer havde Emma nok ikke været her i dag, og måske heller ikke hvalpene.
Jeg kan slet ikke udtrykke med ord hvor meget det betyder for mig det i har gjort.
Og jeg er bare så taknemmelig. Jeg er så rørt over i har ville gøre det og ikke sat spørgsmåls tegn ved noget og bare ydet for os. 

Her er lidt billeder af mor og børn her til morgen.
















Sølvsten

Sikke en historie Maria. Jeg er glad for at den endte godt. Dejligt at så mange mennesker hjælper en i nøden. Din mor var også fantastisk at stille op og kører dig.

Barky

Åh hvor er det godt at du har haft så meget opbakning Maria, og hvor er det skønt at Emma overlevede og selv passer sine hvalpe nu.
Det lyder til at have været et rent helvede at være igennem, en følsesmæssig rutchebane.

Det er ikke nemt at have hvalpe, det kan være meget uhyggeligt og meget dyrt.

Gad vide hvor mange der har lyst til at prøve at have et "hygge"kuld nu...? Dette her har bestemt været alt andet end hyggeligt. Godt at du var forberedt og har et godt netværk.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Black Diamond

Ja vi skal betalte 5000 for den her omgang i dyrlæge regning til Alison. Men hun lod os køre hjem og betale sener..
Men ja.. Nogle tæver er nemme og få søde hvalpe med hvor alt bare går godt. Men man kan være uheldig. Og er man det så er det ikke hyggeligt.
Jeg har sovet samlet 10 timer den sidste uge.. Så nej, hyggeligt det har det ikke været.
Men jeg elsker mine hvalpe og min lille pige, og derfor er penge ikke vigtigt.

Namilla

Jeg vil helt klart bruge denne tråd, til alle dem der hvert år proklamerer at de lige har fået deres første ilder, og nu vil have hvalpe på den!...godt at Emma og hvalpene har det godt, men tråden siger rigtig meget om, hvad der kan gå galt!

FerretParadise

Jeg er rigtig glad for at det er gået godt med Emma og hvalpene.
Og super godt at du lyttede til Sara, og ikke ventede en dag med at tage afsted. For så havde du ikke haft hende idag.

Ja det er ikke altid en dans på roser at opdrætte, det kan gå godt, men det kan godt nok også gå dårligt.
Og uden netværk, så er man godt nok på røven, hvis det går dårligt.

Jeg vil stadig krydse fingre for dine små, og håber at alt går godt nu. Sikke da en omgang, man får sgu dårlige nerver snart.
Ann Hillerslev.

KariN

Det lyder til en rigtig hård omgang for jer alle.. Men hvor er det dejligt at læse at folk sprang til og hjalp og at både Emma og hvalpene har det godt :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Anitta PFF

Hej Maria & Robert.

Er så glad for at Emma og de sidste levende hvalpe klarede det, for hold da kæft en start på livet og fødselsforløb for en førstegangs mor, de har været igennem :-(
Det var trist med den lille dreng, han havde desværre ikke kræfterne til at kæmpe, og som du så, så går det pludseligt sindsygt stærkt ned ad bakke med dem :-(
Vil gerne sige til jer, at i har klaret det så flot, stort skulderklap til jer :-)
Og stor klapsalve til Alison som endnu engang stod klar i nødens stund, lige landet fra sin ferie.  - Onsdag aften omkring kl.20.00 var det Bodil's tur til kejsersnit, 1 hvalp, men en stor en som desværre sad fast og var død..  - Der stod Alison og skulle med flyet kl.6.00 torsdag morgen..  vi burde samle sammen Maria og give Alison en kæmpe buket blomster.

Jeg synes også det er skønt at se, at trods uenigheder, så stiller folk op med råd, vejledning og al den hjælp de kan tilbyde, når det går galt..  - At have et godt netværk er så vigtigt, elllers kan man pludselig stå meget alene med et kæmpe problem..

Skønne billeder af Emma og de små, vi ses på fredag, må se de små tyksakker og hilse på vidunderlige Emma :-)    - Nu kender jeg jo snart vejen til kalundborg så jeg kan køre uden min gps  *lol*
Tager kage med til kaffen ;-)

Stort knus til Emma pigen og hendes fine fine hvalpe :-D
Nu kan hun endelig få lov til at være den gode mor hun så gerne vil være :-D

Vi ses!!

Amber-Daizy-Frederik-Nitro
Sov godt mine små englebasser: Gertrud-Didrik-Gizmo-Calista-Tira

Black Diamond

Jeg ved næsten heller ikke hvad jeg kan skrive mere end tak.
Emma ville så gerne være en god mor for hvalpene i går, det lyste ud af hende. Derfor er jeg sikker på hun valgte nogle udfra hvad hun selv mente hun ville kunne overkomme. Men pludselig lå hun bare der ved siden af dem og så så ulykkelig og opgivende ud. Det syn af hende og hvalpene der lå og kaldte på mælk sidder så dybt i mig nu.
Jeg er glad for jeg har brugt den langt tid inden jeg blev opdrætter. Havde jeg ikke haft den viden og de forbindelser jeg har haft med dette kuld, så havde det her endt i en katasdtrofe.
Jeg kan kun tilslutte mig jer andre. Nej, lad værd med at opdrætte med mindre du har dine forbindelser og viden i orden.
Det er bestemt ikke en dans på roser. Især når man er så tæt på som det var her.
Jeg er glad for jeg valgte at bruge de 2 år på at undersøge opdræt og få gode kontakter inden jeg begyndte.

Så hvis nogen siger de vil havde et hyggekuld, så ja, læs det her inden. Forberedelse kan man ikke få nok af inden man starter opdræt. Det viser det her klart syndes jeg.


alvin

Dejlig at Emma og hvalpene har det godt :D

www.fraekkefritter.dk

Black Diamond

#10
Anitta..
Ja uden dig havde vi slet ikke kommet så langt. Du har virkelig været disse hvalpes skøts Engel. Vi er helt sikkert med på at Alison skal havde en KÆMPE buket blomster. Indetet mindre.
Hun har reddet vores tæver når hun havde travlt og ikke tænkt på sig selv. Det kender jeg seriøst ikke andre dyrlæger der ville havde gjort..

Vi glæder os til at vise vores små fede hvalpe frem. Såfrem Emma giver lov, vil jeg tage lidt billeder af dem.
Jeg var oppe lige før og kunne bare så hendes ro og moderfølelse lyse ud af hende. Hun har ammet de her hvalpe non stop siden hun kom hjem.
Hun var lige nede og få sine tilskud menst jeg vejet dem af og fik vasket dem lidt. Men nej, de har den beste mor de kunne få, ingen tvivl om det. Hun har bare været for syg og det har knust hendes lile moderhjerte. Så at se hende så fredfuldt deroppe nu giver mig bare sådan en glæde.

Mmmmm Kage!!! Wee.. Det var da ellers vores tur til at give  :fnis:

lille_jill

Det var godt nok en frygtelig oplevelse :(

Når det så er sagt, så var det måske også lidt hurtigt at parre hende op, nu hvor hun lige havde haft døde hvalpe i maven i sidste måned? Burde det ikke have været en advarsel?

Black Diamond

#12
Altså, vi havde jo fået afvide af Allison at vi kunne det. Jeg spurgte om vi kunne det da jeg var usikker på det. Men Allison sagde god for det. Havde hun sagt andet havde jeg lukket hende med det samme.
Men det skal siges, at det ikke var udvoksede hvalpe. De var så små og ikke lignede ikke engang et foster endnu. De var på str med lille lille bønne. Og derfor er det kun get fra Alisons side om det overhovdet var hvalpe.
Så det skal ikke lyde som om det var store hvalpe hun fødte der.. det var det ikke. De var under 2 cm lange..

lille_jill

^ok, var bare nysgerrig..

Eliza

Hvor er det bare dejligt at det hele endte godt og fedt at høre der også er sammenhold i ilderverden, for tit er det kun de negative ting der kommer frem.
Emma er da helt sikkert en fantastisk mor  :)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.