Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Mine ildere går konsekvent ved siden af bakken. Hvad gør jeg?

Startet af Mewz, 4. December 2009, kl. 10:23

Mewz

Freja og Lusen har to hjørnebakker. De har altid haft hjørnebakker, også i deres meget store etagebur, der var i vores gamle hjem. - Der var ingen problemer.

Nu har de en hjørnebakke i soveburet og 1-2 i hyppige bakkehjørner uden for buret. However, de bruger dem ikke længere!

Dem der står uden for buret, løber de hen til - kigger i bakken - og sætter sig så demonstrativt ved siden af på gulvet og gør det de skal (og slæber det gerne lidt efter sig henover gulvet.  :nej:)
Hvis jeg når at tage dem i at sætte sig til det, snupper jeg dem og sætter dem i bakken. Så gør de som regel hvad de skal.
Af og til stikker Freja dog af og gør det i det andet hjørne et par minutter efter.

Oppe i buret bruger de altid bakken én gang - oppe i hjørnet - som regel kun til en lille bitte ting, og derefter går de altså konsekvent ved siden af bakken og bruger bunden af buret, som det passer dem og vader rundt i det, når de skal til ved madskålen, etc.

Det er frustrerende! Vi hovedrengører buret hver eneste dag uden undtagelse, men alligevel er det altid møgbeskidt af tis og skidt over hele bunden.

Jeg har prøvet:

At snuppe dem og sætte dem  i bakken når de sætter sig til.
At tømme bakken hver gang der var noget i.
At placere alt det, der kommer uden for bakken i bakken igen.
At rengøre buret og lade lidt være tilbage i bakken.
At skifte grus (4-5 gange)
At skifte foder
At flytte rundt på møblementet så der var mange/få ting i bunden af buret.
At lægge aviser under bakken.
At lægge aviser i hele bunden af buret.

Nu mangler jeg kun at prøve en firkantet, større bakke.

Men intet hjælper; hvad skal jeg gøre? Er de blevet totalt senile eller hvad? - De har aldrig været så lidt renlige som nu.
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

Shamua

Jeg har fuldstændig samme problem.. :( Dog er det kun mikka der ikke kan  finde ud af at bruge bakken, han går hen og gør det ved siden af!...

Vh. Marianne

Mewz

Det er irriterende. De viser tydeligt, at de ved hvor bakkerne er - men så sætter de sig bare lige ved siden af, selvom de er helt rene!
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og

Sølvsten

Jeg kan ikke hjælpe dig med hvad du skal gøre uden for buret (der har jeg selv problemer), men jeg har prøvet noget nyt i buret der har hjulpet. Der er "Gulvtæpper" på alle gulvene i buret. Et blødt hundetæppe jeg har købt i Ikea er blevet klippet til så det passer. Samtidigt har jeg byttet deres hjørnebakker ud til en firkantet bakke hvor der er skåret til så de bare skal bakke ind i den. De bruger kun bakken nu og så en gang imellem et lille uheld foran bakken men aldrig på de andre etager.

Line

Har du lav kant til dine bakker? Ellers lav det. Jeg har en bakke jeg ikke har fået skåret hul i, og det er der de skider ved siden af når det sker, fordi de er for dovne til at løfte deres små ben over kanten...  :nej: så irriterende når de finder på det.

Mewz

~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og

Soelberg`s SUN ferret

brug tæpper
jeg har tæpper overalt i deres bur, og det gør de det ikke på. Hvis der ikke er tæpper gør de det ved siden af.
Du kan også lægge tæpper rundt om deres bakke som står uden for buret, og evt. i deres yndlingshjørner. Det gør jeg selv når det er galt med at ramme rigtigt.

Mewz

Det har jeg prøvet, men de har det med at skrabe tæpperne til side og gøre det ved siden af, så tæpperne bliver smurt ind i det og skal vaskes hele tiden.

Så måske skal jeg prøve at skære et stykke skridskkert gulvtæppe til.
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og

Soelberg`s SUN ferret

Citat fra: Mewz Dato  4. December 2009, kl. 13:09

Så måske skal jeg prøve at skære et stykke skridskkert gulvtæppe til.

ja det kunne måske være en ide

Sølvsten

Det er bare ikke nemt at vaske et gulvtæppe. Man kan få et skridsikkert underlag til tæpper. Det er nok nemmere at vaske.

Mewz

Men hvis jeg bruger almindelige tæpper kan de uden problemer skrabe dem til side og så kan jeg vaske tæpper hver eneste dag. Det har jeg hverken tid eller råd til. :(
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og

Sølvsten

hm ja så kan jeg godt se det er svært. Det tæppe jeg købte i Ikea har sådan en lidt skridsikker underlag men de kan godt flytte det hvis de vil. Det er bare ligesom om at det vil de ikke for de vil hellere putte i det. Jeg har klippet det så stort at det kan ligge op ad væggende og jeg tror det er det der hjælper. Mine har også været nogle rigtige grise indtil jeg lagde det tæppe i bundende

Masa

Black Diamond

Mine gør det også. Også selvom der er tæpper eller legetøj eller whatever jeg har prøver at finde af løsninger. Jeg har bare vendte mig til at rense bure hver dag nu. Jeg har faktsik fundet ud af at efter jeg skiftede til noget andet grus er det blevet meget mindre de gør det uden for bakken end før. Ved ikke hvorfor..

Line

Nu hvor du siger det der Maria kom jeg lige til at tænke på:

Da jeg fik yéyé hjem sked hun alle andre vejne end i bakken. Ofte lige ved siden af. Det var så fustrerende!
Sådan forsatte det indtil at jeg kom til at se på hvad jeg brugte i bakken. Jeg brugte træpiller, og yéyé havde været vandt til grus hos avler. Jeg købte 1 pose grus og blandede det op med træpiller. Efter en lille halv pose havde hun vænnet sig til træpillerne og nu skider hun næsten aldrig ved siden af.

Tror simpelthen ikke at hun vidste at det var i orden at skide i træpillerne.