Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Grå hår i tidlig alder

Startet af ludvig, 28. April 2010, kl. 10:06

ludvig

Jeg vil bare lige høre jer, hvad jeres erfaring er, med ildere der bliver gråhåret?
Nu er ludvig jo vildtfarvet, hvilket vil sige at han er meget mørk, og derfor kan vi måske se dem tydeligere, men han er dog kun 1,5 år, så synes det er lidt tidligt at vi kan se grå hår...og ikke bare et, men nogle stykker....er det normalt?
Vi har ikke gennemskuet nogl på Wolfgang endnu, men han er jo også en lys standart....

Stubba

Jeg vidste ikke engang at ildere kunne blive det :)
- så følger lige med :)
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

Mia-musen

hmm der nu en farve type der giver ilderen et silver skær også standarter

Anne

Det kan være Roan. Hvor ilderen får flere og flere hvide hår med tiden og det kan til sidst give et silverlook.

jeg synes det er lige tidligt nok at blive gråhåret, men ildere kan det faktisk godt. Min standardpige på snart 5 har fået en del grå hår på bagen, og det havde hun aldrig haft før hun blev 4. jeg er derfor ret sikker på at det er alderen.

ludvig

De lyse hår sidder ind til videre mest på bagbenene....hans mor var også en del lysere end han selv, men hans far skulle efter sigende være vild, deraf hans farve. Men kan da godt være det er noget med at han "skifter farve"...for synes da at han er rigelig ung til det. kan lige prøve at se om jeg kan tage billeder af det i aften når jeg kommer hjem

Anne

roan er så vidt jeg ved arveligt. har hans mor aftegn eller er silver? Eller er der aftegn eller silver i linien.
Min hybrid har også lidthvide hår rundt omkring, men der er ikke kommet flere til, så vidt jeg har observeret. Hun har bare lidt depigmenteringer på halsen, og et par hvide hår hist og her, men ikke ret mange.

HVis det er noget der breder sig så vil jeg tro dte er roan, da det som sagt virker lidt tidligt for mig for at han skulle blive gråhåret.

KariN

Min Julian har også nogle hvide/grå hår rundt omkring på kroppen, det har han haft siden han var omkring 1 år gammel, der er kommet lidt flere til, men det er på ingen måde mange eller voldsomt :)
Så vidt jeg ved er der ikke silver i Julian's linje :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

ludvig

Jeg ved desværre ikke rigtig noget om hans forældre ud over sllerede nævnt. Jeg vidste ikke meget om ildere da jeg købte ham, og ejeren var englænder, og er nok rejst hjem igen:(...så finder nok aldrig ud af mere om ham...Men er heller ikke så mange hår endnu, men kan jo ikke lade være at undre mig...

men, dette roan, det er bare en betegnelse for at de skifter farve med alderen...eller?

SilverDragon

Min "gamle" tæve Absinthe som nu bor hos Helle, har præcis samme look. Hun blev købt sort, men er nu sort og hvid. Jeg skal nok lig prøve at se om jeg kan finde nogle billeder eller andet.

SilverDragon

Så fandt jeg lige et billede

Hun er på billedet gået kold til udstilling

Lena og Peter

Vi har to ilder omkring 1 år, som begge er roan, og efter det du beskriver, og den viden jeg har vil jeg sige at din ilder har roan.. Dermed ikke sagt at den kommer til at ligne Absinthe, men efter hvad jeg har læst herinde, kan du først være sikker på farven når der er ca. 2 år.

Barky

Har din ilder evt en hvid plet på halsen?

Det har min standard/vildtfarvet han Sirius, og han er jævnt blevet lysere og lysere med årene.
det startede også med nogen få hår, og blev til flere og flere og flere.

Roan er noget man kobler sammen med silverildere. At de lysner med årene.. Hvilket kan ses på mange silvere. F.eks min ene silver var meget mørk som hvalp, og idag snart 5 år senere er hun at forveksle med albinoer, på nær øjnene.
Jeg tror nærmere at det hænger sammen med det gen(defekt) som næsten alle silvere bærer rundt på. Som også giver alm standard og pasteller aftegn som mitt og bib. (Når de bliver blandet med silver, eller har silver i tavlen)

her snart 3 år gammel:

her snart 6 år gammel:
Bla bla bla.... Hilsen Julia

ludvig

Tak for de mange svar!!
Absibthe er godt nok sød på det billede, man kan godt se hun har været mørk :love:
Og hold da op hvor er din pige blevet lys Barky!!! Jeg har ikke hørt/læst så meget om dette roan før, har jo aldrig "haft brug for det"...men er noget overrasket over at der skulle være silver gen i min ellers så mørke ilder!!
Men det giver nu meget god mening at han bare generelt bliver lysere, hans maske har nemlig også ændret sig en del fra han var lille, og ligesom "bredt" sig mere.

Nu har jeg prøvet at tage nogle billeder af ham, men den lille bandit er lidt svær at holde stille, så ved ikke om man kan se noget ud af dem....'

Ja, ved ikke om det er til at stille en diagnose ud fra?

Anne

Jeg kender ikke genetikken bag roan, men jeg ved at det giver sig til udtryk ved at ilderen emd alderen får flere og flere lyse hår, og at nogle ildere der er født som standard kan ende som silver pga roan. Som Julia siger så forbinder man det med silvere, men det er ikke alle roanildere der bliver silvere. Silverdragons absinthe har roan, men hun er jo ikke silver, men standard med roan, eller på udstillinger andre farver.