Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Implantat og klasser

Startet af Eliza, 3. Januar 2011, kl. 13:39

Eliza

Det er jo et emne der før har været diskution om, men jeg har nok bare stadig ikke helt forstået hvorfor man mener at dyr med implantat skal i steriliseret/kastreret klasser?
Indtil videre er der jo kun en udstilling der har valgt at gøre det anderledes end alle andre og sætte dyr med implantat i neutraliserede klasser, men jeg må indrømme at jeg synes det er helt håbløst og jeg håber meget at de kommer frem til at det måske ikke er det der fungere allerbedst, især når man vælger at lægge sin udstilling på lige netop den tid af året hvor dyrene går i brunst og løb.

Jeg har snakket med udstillingen om dette og fået forklaringen at hvis man tager en blodprøve fra en kastreret han og en med implantat, så er hormonniveauet lavere på den med implantat, men hvad har det med en udstilling at gøre, for der tror jeg ikke der er så mange der får taget en blodprøve så man kan sammenligne. Oven i det så har hannen ingen kugler og den lugter ikke, men igen så er det ikke lugten de bliver bedømt på og om de har to kugler eller ej kan jeg ikke se gør den store forskel.
Grunden til jeg ikke ser at de skal med neutraliserede er at de stadig har mere muskelmasse og dermed ofte en pænere kropsbygning. MEN den helt store grund for mig er at jeg ikke mener man kan have et dyr der viril, kastreret, viril, kastreret hele tiden når implantatet stopper med at virke.

Jeg risikere netop nu her på denne udstilling at have en han der er i stort set fuld brunst (han stinker, er fedtet og har store kugler) men han stiller jo i kastreret fordi han har fået sit implantat, men der kan jo gå uger før det virker. Jeg har så også en tæve som måske når at gå i løb lige netop der hvor udstillingen ligger og igen synes jeg det er underligt at have en tæve der er i løb og hævet op i den steriliserede klasse. Jeg kan jo ikke bevise at implantatet ikke virker mere før hun hæver op, så når man bruger argumentet med at hormon niveauet er lavere så burde man måske tage en blodprøve..

Jeg vil gerne høre jer hvad i mener og hvorfor?

Hvilken klasse mener du at dyr med implantat skal være i?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Lena og Peter

Jeg har helt sikkert den holdning at de skal i de Usteriliseret / Ukastereret klasser..

Og netop af den grund at de har mere tilfældes med disse dyr og at de ikke skal skifte klasse hele tiden.

Marianne

I utstillingssammenheng vil jo et implantat fungere på samme måte som en hormonsprøyte, bare at den varer litt lenger enn en hormonsprøyte...
Så de bør absolutt settes i samme klasse som ukastrerte dyr.

Jeg har 3 hanner nå som er ukastrerte og som ikke har implantat, men de er heller ikke begynt på brunsten i det hele tatt. Så de har verken kuler eller lukt, men det kvalifiserer vel heller ikke til å stille i kastrat klassen vil jeg tro? Samme sak skulle det jo være for de med implantat, det er verken lukt eller kuler som blir bedømt, men struktur og muskelmasse. og der er jo de implanterte lik de ukastrerte :)

Cille

Svarer selvom jeg ved jeg aldrig får det problem :D
Men jeg synes nu også de hører til i Usteriliseret / Ukastreret afd.
Uanset om der lige pt er slukket for deres drifter...ja så har de stadig forplantnings muligheden
Så det enten eller som gælder hos mig.... og ikke midlertidigt ude af drift.

Eliza

 :dans: Cille vi kan være enige om noget trods alt  :lol:
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

FerretParadise

Ja jeg kunne ikke være mere enige med jer andre.  ;)
Ann Hillerslev.

Amazing Ferret

Jeg vil så godt lige være på tværs  :fnis:

Jeg mener at de skal stille i kastreret fordi det er jo en kemisk kastration. Og når implantatet virker, så er de jo ligesom en der er kastreret, selvom de stadig har deres testikler

Shamua

Jeg er så af den overbevisning at en implantat han minder mest om en kastrat, da det er det jeg har fået afvide af en som har skrevet opgave omkring dette emne.

Vh. Marianne

Malene

Tjae, engang syntes jeg at de burde stille i kastreret. Jeg ved ikke helt hvorfor.. Måske fordi jeg var en smule bitter over at folk der havde dyr med implantat havde det "nemmere" :lol:
Men jeg er pænt ligeglad nu. Det rager mig en høstblomst om de stiller i den ene eller anden klasse. Kastreret og ukastreret kan jo alligevel blive slået sammen og så må man bare håbe på at dommerne er kompetente nok til at tage højde for det.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Marianne

Citat fra: Amazing Ferret Dato  3. Januar 2011, kl. 23:14
Og når implantatet virker, så er de jo ligesom en der er kastreret, selvom de stadig har deres testikler

Nope, de er som en ukastrert hanne i vintersesongen, altså utenfor brunstsesongen.
De fleste dommerskjema har jo et punkt hvor det dømmes på proposisjoner, altså hvor mye/lite muskler og hvor mye/lite fett ilderen har i forhold til strukturen. En ukastrert hanne med implantat vil jo da ha bedre proposisjoner enn en kjemisk kastrert ilder, og det vil være ganske så urettferdig overfor kastrerte ildere å da stille på lik linje ildere med implantat.

Eliza

Citat fra: Shamua Dato  4. Januar 2011, kl. 01:52
Jeg er så af den overbevisning at en implantat han minder mest om en kastrat, da det er det jeg har fået afvide af en som har skrevet opgave omkring dette emne.

Nu ved jeg godt hvem den person er, men du skal tænke på at den opgave er skrevet ud fra hormon niveauer og sådanne ting og der vil jeg ikke udelukke at de minder mere om en kastreret. Men det her er i forhold til en udstilling hvor det er helt andre ting der spiller ind. Folk der har ildere med implantat siger jo selv at de minder mest om en uneutraliseret. Hvilket jeg også selv synes.
Uden at jeg vil dømme personen der har skrevet den opgave, så skal man også have med at bare fordi en person skriver en opgave om et emne, så er det ikke nødvendigvis rigtigt det personen kommer frem til. Så mange videnskabelige undersøgelser er der jo heller ikke lavet endnu inden for det her emne.

Citat fra: Amazing Ferret Dato  3. Januar 2011, kl. 23:14
Jeg vil så godt lige være på tværs  :fnis:

Jeg mener at de skal stille i kastreret fordi det er jo en kemisk kastration. Og når implantatet virker, så er de jo ligesom en der er kastreret, selvom de stadig har deres testikler

Men hvordan skal jeg bevise at implantatet ikke virker mere? og hvordan beviser man at de er begyndt at virke? For lige nu er Crush bestemt ikke kemisk kastreret men i brunst selvom han har fået det.


Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Line

Som flere andre vil jeg også mene de skal i virile klasser. Implantatet holder jo op med at virke på et tidspunkt, og så har man jo en duelig ilder igen. En kastrat kommer jo aldrig til at virke igen. Og når man ser på dyr med implantat så minder de unævneligt mest om de virile. I mit hovede skiller det ved fx nosserne. En han med implantat har nosser, altså må han i viril klasse.

AlisVolatPropiis

både og....de kan altså forsvinde...det har de gjort ved mine drenge...nærmest....

For min skyld kan de stadig stoppe mine implanterede dyr i en angora veteran neutraliseret klasse modsat deres eget køn, så længe der står de er hvad de er på dommerskemaet så går jeg ærligt talt ud fra dommeren ikke er så inkompetent at de ikke kan finde ud af at dømme dem ud fra de præmisser der står på deres skema.....ellers ville jeg virkelig også have et problem med de dømte forskellige klasser *G*

Ja DIU gør det anderledes, men hvorfor holde en udstilling hvis det hele var 100% det samme som alle andre, det er måske rart for udstillerne, men det fjerner nu også en del af det sjove ved at arrangere dem. -At man selv kan vælge hvad man ønsker -og give lidt variation.
Selvfølgelig skal der være plads til at stille spørgsmål, men hvis gruppen der arrangerer selv mener de har deres grund til at gøre som de gør, så tror jeg chancen for det bliver ændret, når man allerede har fået et svar -om man så er enig eller ej. er rimeligt lille.

Og hey -det skal ikke lyde som en reprimande det her *G* jeg er sgu selv den første til at brokke mig højlydt og længe når folk ikke er enige med mig :P men det ændrer simpelthen ikke noget at diskutere noget man allerede har fået et svar på, og som det allerede er udmeldt man ikke får ændret...om man så vil godtage svaret eller ej. :)

Man kan blive væk -hvilket jeg selv synes er en dårlig udmelding både fra dem der rent faktisk gør det, eller dem der foreslår det...eller man kan lave sin egen udstilling :) med de regler man selv synes gør noget godt....for min skyld -jo flere udstillinger jo bedre :) og variation -tjah det gør da at livet ikke bliver kedeligt :)

Eliza

Det kan godt være jeg har fået svar fra netop denne udstilling men derfor er det vel stadig i orden at jeg godt vil vide hvad andre tænker? For er det noget udstillingerne skal begynde at ændre på fordi det faktisk gav mere mening at sætte dem i neutraliseret klasser?

Jeg synes ikke en udstilling skal ændre sådanne ting bare fordi de kan og må gøre hvad der passer dem. Hvis man ændrer noget så gør man det vel fordi det giver mening. Folk der er for at de skal være i neutraliseret klasser er egentlig folk der ikke ved specielt meget om det og ikke selv har dyr med implantat. (ret mig gerne hvis det er forkert).

Jeg har hele tiden sagt at jeg ikke kan udtale mig om hvordan det ser ud hvis man tager en blodprøve og sådan, men nu er det i forhold til en udstilling og det tror jeg ikke den opgave er skrevet ud fra, som ligger til grund for DIU's valg.
Jeg vil meget gerne høre nogle konkrete grunde til hvorfor folk mener at de skal i neutraliseret klasser?

Jeg er enig i at man burde stole på at dommerne kan finde ud af det, men jeg synes bare at virkeligheden er en anden nogle gange.

Folk har jo hele tiden snakket om at det kunne være rart med nogle retningslinier så derfor kunne det da være lidt rart hvis man kunne komme lidt ind på hvad andre synes. Jeg ved godt at DIU ikke har tænkt sig at ændre deres regler nu, så dum er jeg alligevel heller ikke.  :)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Amazing Ferret

#14
Som du selv skriver i starten så har dette emne været oppe og vende før. Hvad er det så du håber på at skal ske ved at bringe det op igen?

Der vil altid være nogen som er utilfredse med de ting som en udstilling gør og sådan er det bare. Du har jo fået dit svar fra DIU, så burde det jo være nok