Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Synes du nakketagning er forkert på din ilder?

Startet af Ida, 28. Oktober 2011, kl. 17:21

Ida

Nu spørger jeg bare fordi jeg er nysgerrig. Hvorfor virker det som om, at nakketagning er forkert, når man skal opdrage sin ilder? Jeg har lagt mærke til, at mange ikke finder det okay, hvis man opdrager sin ilder på den måde.
Jeg har kun gjort det med mine ildere, med måde, og de er meget opdragne i dag. Det var også det første råd jeg fik til ildere, da jeg købte mine to hvalper for første gang. Altså, at jeg skulle udføre nakketagning, da det var effektivt, da de alligevel var van til det fra deres mor.
Jeg har kun oplevet positive ting ved at gøre det. I starten af de første måneder jeg havde mine ildere skældte jeg jo meget ud, fordi sådan er det jo, men nu skælder jeg dem aldrig ud mere.
Noget jeg lagde mærke til for et stykke tid siden.

Tilde.

Dyrenørden

Jeg selv er ikke for det men har dog gjort det et par gange selv. Jeg mener ikke det burde være nødvendigt og sammenligner det lidt med før i tiden hvor man vente hunde om på ryggen og bed dem i øret for at de vidste hvem der bestemte. Men går ud fra der kommer nogen bedre bøger og adfærdsstudier af ildere engang som også giver nye muligheder for opdragelse :)

Shamua

Jeg er gået væk fra nakketag, når jeg opdrager på hvalpe. Jeg finder det unødvendigt, da man sagtens kan opdrage en hvalp, uden brug af nakketag. Jeg brugte det på mine to første ildere, den ene reagerede fint på det, den anden hævn bed... Og det kan jeg jo egentlig godt forstå hun gjorde, når jeg ser tilbage på det.. Nu reagerer hun rigtigt fint på et nej, hvilket egentlig også er nemmere for mig. For jeg kan stå i et andet rum og sige nej til hende, og så forstår hun det. I stedet for at jeg skal hen og foretage et nakketag på hende, som er ubehagelig for hende.

Så ja, når det kommer til opdragelse synes jeg det er forkert. Det eneste tidspunkt jeg kunne finde på at bruge nakketag på mine dyr, er til når jeg renser tænder på dem og nogle gange ører. Men så er det ikke voldsomt nakketag, det er stille og roligt, så de ikke forbinder det med vold.

Vh. Marianne

Dyrenørden

Citat fra: Shamua Dato 28. Oktober 2011, kl. 19:09
Jeg er gået væk fra nakketag, når jeg opdrager på hvalpe. Jeg finder det unødvendigt, da man sagtens kan opdrage en hvalp, uden brug af nakketag. Jeg brugte det på mine to første ildere, den ene reagerede fint på det, den anden hævn bed... Og det kan jeg jo egentlig godt forstå hun gjorde, når jeg ser tilbage på det.. Nu reagerer hun rigtigt fint på et nej, hvilket egentlig også er nemmere for mig. For jeg kan stå i et andet rum og sige nej til hende, og så forstår hun det. I stedet for at jeg skal hen og foretage et nakketag på hende, som er ubehagelig for hende.

Så ja, når det kommer til opdragelse synes jeg det er forkert. Det eneste tidspunkt jeg kunne finde på at bruge nakketag på mine dyr, er til når jeg renser tænder på dem og nogle gange ører. Men så er det ikke voldsomt nakketag, det er stille og roligt, så de ikke forbinder det med vold.

Lyder som med Paya hun var en værre bandit og tog nakketag et par gange men så hævn bed hun også bare :) Nu reagerer hun også bare på ah ah eller nej. Camino er ved at lære det men han er vidst kommet i lømmelalderen! SUK! At grave indhold i bakkerne ud er bare det største hit p.t

Shamua

Citat fra: Dyrenørden Dato 28. Oktober 2011, kl. 19:13

Lyder som med Paya hun var en værre bandit og tog nakketag et par gange men så hævn bed hun også bare :) Nu reagerer hun også bare på ah ah eller nej. Camino er ved at lære det men han er vidst kommet i lømmelalderen! SUK! At grave indhold i bakkerne ud er bare det største hit p.t
Her vil Arya gerne smadre sofaen... Så er det meget rart at kunne lægge i sengen og sige Arya NEJ! .. altså om natten når man vågner af det :P .. og så hun går væk.. det er smart! :)

Vh. Marianne

Beate

Når vi købte Felix da han var 7 måneder, fik vi vite fra tidligere ejer at nakketag var metoden hun brugte.
Vi brugte det i 3 dager før vi mærket at Felix var for "myk" mentalt. Han ble utryg og aggresiv. Personlig syns jeg heller ikke noget om det, da det er mange andre måder at dressere en ilder på. Ignorerings-metoden, "tvangs-hygge" til han har roet sig ned er det vi bruger.
Jeg har ikke brugt nakketagsmetoden, og i dag er han bare den tryggeste, mest kontaktsøkende ilder. Det går dager (uger?) mellem hver gang vi må dressere på ham nu.

Jeg mener at nakketagsmetoden kan bruges på virkelig svære ildere som har store adferdsproblem hvor ALT andet ikke fungerer.

Men selv er jeg pacifist og er ikke for vold i nogen form :) det er nok meget individuelt hvad der fungerer best både for ejer og ilder.
Venlig hilsen Beate, Felix, Linus, Mink og Luke

Louise Cecilie

Nope bruger det ikke til min hun :)
Da jeg ingen problemer har med hende når det gælder opdragelsen :)

Ida

Citat fra: Louise Cecilie Dato 28. Oktober 2011, kl. 20:17

Hvad har det med det, at gøre? Det er jo en slags opdragelse. Ikke fordi man har problemer med dem.

Det skal siges, at mine ildere faktisk reagere på ordet "ah" og "nej". Og jeg har kun brugt nakketagning og jeg er fuldstændig uenig med, at det er som at ligge en hund ned på ryggen og bide den i øret....

Ida

I stedet for at jeg skal hen og foretage et nakketag på hende, som er ubehagelig for hende.

....det er stille og roligt, så de ikke forbinder det med vold.

Hvorfor i alverden skulle det være ubehageligt for hende? Sig mig engang, når jeg siger nakketagning, tror I så man skal tage hårdt i dem? Jeg har aldrig oplevet aggresivitet efter jeg har givet dem nakketag. Og hvordan i alverden kan en ilder forbinde det med vold? Jeg siger ikke, at de ikke kan føle når noget er ubehageligt for dem, men de reagerer jo præcis som de gør med at underkaste sig, fordi det har de gjort med moderen.

Citat fra: Beate Dato 28. Oktober 2011, kl. 19:36

Men selv er jeg pacifist og er ikke for vold i nogen form :) det er nok meget individuelt hvad der fungerer best både for ejer og ilder.

Vold? Det håber jeg virkelig ikke du tror det er.

Dyrenørden

Ildere er forskellige og nogen vil opfatte nakketag som noget ubehageligt. Sammenligningen med hunden er mere et eksempel på hvordan man gjorde dengang og så nu er sikker på folks opfattelse vil ændrer sig og blive bedre over tid efterhånden som der kommer mere viden om deres adfærd :)

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Jeg har brugt det til min første hvalp og der virkede det faktisk slet ikke! tvært imod hævnbed han os bare igen! Han følte sig virkelig provokere af det! Men jeg fortsatte da jeg ikke vidste bedre! Efter følgende på mine andre ildere har jeg bare brugt min stemme og ignoreren! Det har virket helt fint!

Jeg fik dog Helios som var lige knapt 2 r og som aldrig var blevet opdraget før på nogen hvis! Og ham har jeg altså været nødt til at tage lidt nakketag på når han har sku forstå at nu gad jeg bare ikke mere!

Men jeg vil som uddgangspunkt altid prøve at opdrage så mildt som det er muligt, men jeg sys ikke der er noget forkert i nakketagning hvis man vurderer det er det der virker bedst! Man skal bare ikek tage den som den første og bedste løsning!

Og med hensyn til at de er vandt til det fra små så er jeg ikke helt sikker på det er så naturligt alligevel! For det første er det jo noget moren gør for at bære hvalpen trygt rundt?! Og for det andet så er der det ved det at når hvalpen er lille er den designet til at nakkeskindet kan tåle moren kan finde på at tage dem der med spidse tænder! Jo ældre de bliver jo mere fast bliver skindet og også mere følsomt! så jeg tror ikke helt at din teori holder! Tværtimod tror jeg bestemt ikek det er rart for dem at hænge med alt deres vægt der og dingle! Tænker at det er derfro de "overgiver" sig! altså på grund af ubehagen!

Beate

[/quote]

Vold? Det håber jeg virkelig ikke du tror det er.
[/quote]

Jeg ser nå at vold måske er fejl ord at bruge her. Jeg mener ikke at du er voldelig med din ilder :) men når man træner med utgangspunkt i positiv forstærkning (som mange herinde gør) blir nakketag lidt forkært.
Venlig hilsen Beate, Felix, Linus, Mink og Luke

FerretParadise

Spørgsmål: Synes du nakketagning er forkert på din ilder?

Svar: Ja det synes jeg bestemt. Jeg kunne aldrig finde på at tage mine ildere i nakken, det er i min verden dominering af ildere, og ikke noget jeg går ind for.
Mine dyr skal ikke opfatte mig som en der vil dominerer dem, vi lever her sammen, med kærlihed og respekt for hinanden.
Der er andre måder at opdrage en ilder på, med kærlighed og forståelse.
Denne diskussion har været oppe mange gange, og vi er ikke alle enige herinde.

Når jeg sælger mine hvalpe, som aldrig er blevet tage i nakken, så gør jeg meget ud af, at tale med mine hvalpekøbere om opdragelse. Det er utrolig vigtigt for mig, at de forstår, at nakketag IKKE er den måde hvalpene skal opdrages på.

Ud over det, så opdrager en tæve ikke sine hvalpe ved at tage dem i nakkeskindet. Hun flytter på hvalpene, ved at tage dem i nakkeskindet, eller rundt om halsen, men det er for at flytte dem.
Ann Hillerslev.

mette11

Om det er forkert eller ej er jo et spørgsmål om holdning til det.

Jeg startede også selv med at bruge nakketag, da det var det som blev sagt man skulle gøre. Der er efter min mening stor forskel på hvordan man holder dem i nakken også. At have en ilder hængende og dingle indtil den gaber er virkelig langt over min grænse.

Jeg tror at man sagtens kan opdrage en ilder på andre mindre dominante måder. Jeg er selv i gang med at opdrage en teenager-dreng (ok indrømmet han er en nem dreng, men fik et mindre nappe-trip da han blev teenager) og ham holder jeg fast i og siger AHAHAH når han napper og så snart han stopper roser jeg ham og nusser ham og det virker ret godt indtil videre. Jeg tager ham op mange gange, roser ham, nusser ham og sætter ham ned igen. Jeg går hen til ham og gør det samme når han ikke gør noget. Ind i mellem får han også godbidder når jeg tager ham op og han er god dreng. Jeg forsøger hele tiden at undgå at han napper, ved at komme ham i forekøbet og så rose ham for den gode adfærd. Denne metoder synes jeg selv bedre om, da jeg ikke vil dominerer mine ildere, men være venner med dem.

Jeg har også Mallow som kan finde på at bide folk. Hun bider så hun sidder fast. Hende tager jeg aldrig i nakken, men stikker derimod min finger i munden på hende og får gæsten fri (hun bider kun gæster nemlig og slipper så snart det er min finger). Mallow får ikke ret meget skæld ud eller noget som helst faktisk - jeg siger bare nej til hende (eller AHAHAH). Hun er ret speciel og jeg tror faktisk at hendes adfærd skyldes at hun vil beskytte sine ejere og ikke bider gæster for at være ond, dum eller noget i den retning. Hvis jeg tog hende i nakken og skældte hende ud, ville hun bare blive enormt frustreret og forvirret og det synes jeg ikke tjener noget formål.

Jeg bruger selv nakketag på Sigi når vi renser ører, men Sigi har så heller ikke noget imod det og det er ikke hårdt og det er mens vi holder resten af hende også og det er kun for at holde hendes hoved stille. Sigi ser ikke nakketag som noget dominerende tror jeg, da hun slet ikke reagerer på det (hun bliver bare skide sur over at nogen tillader sig at røre ved hendes ører!).

Louise Cecilie

Citat fra: tilde Dato 28. Oktober 2011, kl. 22:51
Citat fra: Louise Cecilie Dato 28. Oktober 2011, kl. 20:17

Hvad har det med det, at gøre? Det er jo en slags opdragelse. Ikke fordi man har problemer med dem.

Det skal siges, at mine ildere faktisk reagere på ordet "ah" og "nej". Og jeg har kun brugt nakketagning og jeg er fuldstændig uenig med, at det er som at ligge en hund ned på ryggen og bide den i øret....

Ved du hvad altså, jeg siger blot at jeg ikke bruger det på min da jeg fint kan opdrage hende uden!!