Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Synes du nakketagning er forkert på din ilder?

Startet af Ida, 28. Oktober 2011, kl. 17:21

Amazing Ferret

Wow...jeg troede denne tråd handlede om nakketag  :S :S

Eliza: Sjovt som hver eneste gang du skal vende den om til en hel masse som intet har med emnet at gøre. Og helt ærlig, hvorfor bekymrer du dig ikke om dit eget opdræt i stedet for alle andres :ja: :ja: Folk må gøre som det passer dem.....du kan jo bare lade være med at købe hvalp derfra

Anne

Eliza: så forstår jeg ærligt talt ikke havd det skal til for. Hvis dit indlæg er ment til en eller 2 enkeltpersoner så synes jeg virkelig du må tage den med dem i stedet for at tørre lorten af i samtlige på ferretopia ved at skrive "jer". Du får det jo vendte til at der kun er et par enkelte der IKKE avler på kryptokide dyr, og sådan er virkeligheden jo altså på ingen måde. Jeg kan faktisk ikke lige komme i tanke om nogen der med vilje har fremavlet kryptokider, men der må jo åbenbart være mange af dem som jeg bare ikek har opdaget.

Jeg har skrevet det til dig før, det med at det provokerer mig når du genereliserer den slags ud på alle, og det provokerer mig altså stadig rigtigt meget og jeg synes ikke du har ret i dit negative generelle syn på danske ilderfolk.

Dyrenørden

Hold da op. Der mistede jeg hvertfald respekten for en hvis person som jeg ellers hidtil har syntes var yderst fornuftig  :o
Eliza: Måske du skulle lære at formulere dig en smule pænere og mere konstruktivt hvis du vil have folk lytter?

KittAnderson

Citatrespekt eller underkuet, det kommer lidt ud på det samme for mig
Så gensidig respekt og underkuret kommer ud for det samme? Det kan jeg slet ikke følge. Slet slet ikke.
Jeg synes respekt (gensidig) er positivt ladet, hvor i mod underkuret er negativt ladet. Alle mine ildere er bestemt ikke underkuret fordi jeg har valgt at opdrage med dem nakke tag. Når mine ildere bider, så skal de vide at det er forkert, og at jeg ikke vil finde mig det.
Og jeg forstår slet ikke at du mener, at alle de ildere der blev holdt som kæledyr før 2010 var underkuret af deres ejere.
Der er gensidig respekt mellem mine ildere og jeg (udover Venustrus, som ikke er opdraget med nakketag) og de lever i bedste velgående. De er hverken bange for mig, hader mig, eller ville helst være foruden!

CitatAt sige han ikke er lige så opdragen fordi du ikke har brugt nakketag siger måske mere om hvor konsekvent eller mangel på samme du er, når du har brugt andre metoder
Nej det gør det faktisk ikke ;) Mine ildere er stort set aldrig i bur, og de har i de sidste 2 år været ude nøjagtig samme tid, og min tid på har ikke ændret sig!
Jeg synes det er dømmende af dig at sige jeg har brugt mere tid på at opdrage min nye hvalp, når det ikke er tilfældet. Jeg kan SE forskel på Venustrus og Hanne, hvor jeg ved den ene har brugt nakketag og den anden ikke. Jeg har haft ildere i hvad? 5 år eller sådan noget. Jeg tror jeg har gjort... ja nok 20 ildere  bidefri. Alle ved brug af nakketag (minus Venustrus og de to fra dyrehandleren da de ikke var vant til det fra lille)
Ingen af dem frygtede mig og var bange for mig.
Jeg synes det er ligesom med børn det her. Det ene år skal de ligge på ryggen, det næste år på maven og det trejde 3 på siden.

CitatMin pige fra i år er heller ikke så godt opdraget som jeg kunne ønske, men jeg ved da også at det udelukkende er min egen skyld fordi jeg ikke har haft tiden til det.
Fordi du ikke har haft tiden til at opdrage din pige, kan du jo ikke skære mig en kam og sige at venutrus ikke er godt opdraget fordi jeg ikke havde tiden!

At diskutere med idioter, er ligeså meningsløst som, at ville puste lyset ud i en el-pære.

Lena og Peter

Citat fra: Eliza Dato 30. Oktober 2011, kl. 11:21

Jeg synes heller ikke det burde være nødvendigt at bruge nakketag bare fordi man har et barn. Mine børn skal da bestemt ikke lære at det er sådan man skal gøre. Nu har i (ilderbanden) nok så også været heldige ikke at have dyr der går i panik ved nakketag, men dem findes der efterhånden en del af og så går det altså bare ikke uden at blive bidt og ødelægge dyret.

Igen  :nej:, du udtaler din om ting du ikke ved noget om eller har prøvet... Lad være med at skriv hvad du vil gøre når du ikke har været i situationen... Men hensyn til børn kan vi jo snakke sammen senere når du selv har prøvet det.   ;)
Og så har vi en ilder der absolut ikke er særlig "modtagelig" for nakketag... Men den klare vi selv.

Ida

ah, ah, aaaaah..... Helt ærligt, så lad os dog kunne lave en tråd uden at det skal gå personligt an. Ingen kan sige, hvad der er rigtigt eller forkert. Det må folk selv vide med hensyn til deres dyr.

Jeg fik to hvalpe for få år siden, faktisk er de lige blevet to, mine piger, og jeg fik af vide, at jeg skulle bruge nakketag og det gjorde jeg, men volden kan jeg ikke se, hvor skulle komme fra, da jeg aldrig nogensinde gjorde det voldsomt. Fordi jeg er ikke en voldelig type, og det ville blot gøre, at de blev bange for mig.

Og der er sikkert flere måder. Jeg spurgte egentlig mere til ens synspunkter, men nu blev det til mudderkastning, så jeg næsten fortrød jeg bragte det op. Selvom jeg godt vidste, hvad det kunne bringe, men håbede alligevel jeg kunne høre nogen meninger uden at det lige pludselig skulle gå personligt an. Og her snakker jeg ikke om mig selv, men også hvordan man snakker til andre herinde.

DER ER KUN DEN RIGTIGE MÅDE, SOM EJEREN HAR DET. Ingen kender mine dyr. Ingen kender mig. Derfor havde jeg håbet på folk ikke ville være dømmende.

Mine piger reagerer på "ah" og "nej" nu, og jeg har udelukkende brugt godbidder, ind i buret når de har været rigtig slemme (altså rigtig slemme) og nakketag når de virkelig har været slemme og bidt ud efter mig. Hvilket mest var da de var hvalpe.
Nu er de sådan set opdraget fint. De kan være sammen med andre mennesker. Selvfølgelig laver de stadig ballade, men det jeg vil frem til er, at det har fungeret med dem. De blev ikke mere aggressive. Og jeg tør godt indrømme, hvis jeg har taget fejl.
Jeg har trods alt startet et sted ligesom alle andre, hvor jeg fik besked på, hvad jeg skulle, men det har fungeret på mine to piger. Aysiha som jeg lige har fået reagerer mest af alt på, at jeg siger "ah, ah!" og peger på hende med min finger.
I må ikke spørge mig hvorfor, men det reagerer hun på. Nu fik jeg hende så også, da hun ikke var hvalp længere, men hun har prøvet at undersøge, hvor hun havde mig.

Mine ildere har ikke lidt overlast, og så gider jeg heller ikke høre meninger om det. Tror jeg faktisk, jeg kender mine dyr bedre end nogen, der aldrig har mødt dem.

Og så vil jeg lige sige, at bare fordi man bruger nakketag er det ikke fordi ens ildere er værre end andre eller mere besværlige. Kan vi ikke please holde det på venlig måde? Ikke med hensyn til, hvad der er skrevet til mig, men mere fordi jeg kan se, at I har nu gang i en diskussion.

Ida

Citat fra: Eliza Dato 29. Oktober 2011, kl. 15:51

Noget helt andet, hvorfor læser folk så ikke det indlæg Starshine Ferret skrev i den anden tråd, der er det tydeligt beskrevet hvorfor man IKKE skal opdrage på den måde

Fordi jeg hellere vil høre andres meninger og ikke bare ville lukke tråden fordi hun beskriver, hvordan man skal opdrage sine ildere. Betyder ikke nødvendigvis hun har ret bare fordi du er enig.

Stephanie

Mine egne oplevelser med nakketag har været at det helt kommer an på den enkelte ilder.

Dengang jeg fik Potter i sin tid, havde han haft en uheldig og kedelig start på livet, og var en møgnervøs ilder der ikke kunne tåle meget før stoppede han med at spise. Da jeg dengang også kun havde hørt om opdragelse via nakketag så gjorde jeg selvfølgelig også det på ham, hvilket var en dårlig idé. Han skreg og rystede. Så det prøvede jeg kun et par gange, og måtte så prøve at se om man kunne opdrage på anden vis (det her ligger mange år tilbage før nakketag ikke var accepteret så der var ikke lige info om andre opdragelsesformer). Så istedet prøvede jeg mig frem med stemmen, og det var en løsning der hjalp på ham. Efterhånden blev han mindre skrøbelig af sind og med årene blev han, en hvad jeg vil kalde normal ilder af sind (gik ikke fra foder, reagererede fint på ændringer i hans hverdag osv), og man kunne godt tage ham i nakken uden at det gjorde ham noget eller han på nogen måde reagerede på det, hvilket var heldigt for nakketag var nødvendigt når man skulle røre hans ører. Da jeg ellers hverken kunne få lov at rense ørerne eller dyrlægen kigge i dem.

Alle ildere jeg har fået efter ham har jeg opdraget uden nakketag, men på den måde som Mette11 har beskrevet. Ikke fordi de ikke mentalt kan klare det eller jeg synes det er forkert, men fordi stemmeopdragelse kan bruges istedet, og jeg hellere vil have at nakketag for dem ikke er ensbetydende med skældud. Det tager længere tid at opdrage på den måde, så der skal væbnes med tålmodighed (men det er jo alligevel et must hvis man har ildere)

Jeg tager skam stadig mine ildere i nakken. For når jeg renser ører på dem så er det den eneste måde jeg finder det sikrest at rense dem. Mine ildere ligger i skødet, får taget i nakken og så renset ører, og deres eneste reaktion bagefter er at de hopper op af mig for at give dem deres godbid. Jeg kan godt rense ører på dem uden nakketag da de er blevet trænet til det, men jeg synes bare ikke den måde er sikker nok da de godt kan finde på at bevæge hovedet mens pinden er i øret på dem.

Udover det så har jeg da også oplevet negativt ved stemmeopdragelse. Min Bastian lægger sig på siden hvis han gør noget forkert og jeg taler til ham med bestemt stemme (og det opfatter jeg som kuet reaktion, han er godt nok oppe igen få sekunder efter). Han er aldrig blevet opdraget med nakketag (som han ellers er ligeglad med bliver udført) udelukkende med stemme. Og jeg opfatter ham som en ilder med et normalt sind. Så med ham taler jeg ganske normalt eller fjerner hans opmærksomhed fra det han er i gang med og det virker lige så godt.

Citat fra: Eliza Dato 29. Oktober 2011, kl. 15:51

Nakketag ER dominans og nogle ildere tager det bare bedre end andre. Hybrider tager slet ikke nakketag på en god måde, og det er da ellers dem der burde vide bedst hvor naturligt det er at mor bærer dem i nakken-eller..
ildere dominerer jo også hinanden ved at bide og holde fast i nakken, så jo det er dominans.

men igen kan jeg kun komme frem til, hvorfor bruge en så dominerende metode når den ikke er nødvendig?? Vi vil vel alle bare have et godt og harmonisk forhold til vores dyr, ikke nødvendigvis en rangorden.

Mange ildere kan psykisk heller ikke tåle et nakketag og går direkte i panik og det viser mig at andre ildere nok bare finder sig i det, selvom det ikke er særlig rart..

Jeg kan ikke se at der er noget i vejen med at have en rangorden. Det er ikke ensbetydende med at man ikke har et godt og harmonisk forhold til ens dyr, men at ens dyr ved at det er ejeren der sætter hvad der er tilladt og hvad der ikke er tilladt. Og jeg mener at rangordenen mellem ejeren og ilderen bliver sat både ved nakketag eller ved stemme opdragelsen.

Nåh..men det jeg egentligt ville sige er at nakketags metoden kommer helt an på den enkelte ilder, og hvordan den bliver udført, for INGEN ilder bør opdrages ved at hænge dinglende i nakkeskind, da jeg synes det er unødvendigt nakketag (og kan ikke forestille mig at det er sundt nakketag heller) og heller ikke ved langvarigt tag i nakken indtil en ilder gaber. Men et kort nakketag sammen med stemme ser jeg ikke noget galt i selvom jeg ikke selv bruger det.